Зарина Бүйенбай. Мағжан ақынның манифесі
Жақында Абай атындағы ҚазҰПУ-дың тарих және филология мамандығының магистранттары тарих ғылымдарының докторы, профессор, алаштанушы Мәмбет Қойгелдінің ұйымдастыруымен «Арыстанмын, айбатыма кім шыдар? Жолбарыспын, маған қарсы кім тұрар? Көкте - бұлт, жерде - желмін гулеген, Жер еркесі - желдің жөнін кім сұрар?», - деп жырлап өткен ақын Мағжан Жұмабаевтың «Табалдырық» атты шығармасын жан-жақты талдауға бағытталған «Дөңгелек үстел» өткізді. Аталмыш шараға қатысқан жастардың қызу талқысында айтылған ең тұшымды деген ойларды назарларыңызға ұсынып отырмыз.
Мәмбет ҚОЙГЕЛДІ, тарих ғылымдарының докторы, профессор:
Жақында Абай атындағы ҚазҰПУ-дың тарих және филология мамандығының магистранттары тарих ғылымдарының докторы, профессор, алаштанушы Мәмбет Қойгелдінің ұйымдастыруымен «Арыстанмын, айбатыма кім шыдар? Жолбарыспын, маған қарсы кім тұрар? Көкте - бұлт, жерде - желмін гулеген, Жер еркесі - желдің жөнін кім сұрар?», - деп жырлап өткен ақын Мағжан Жұмабаевтың «Табалдырық» атты шығармасын жан-жақты талдауға бағытталған «Дөңгелек үстел» өткізді. Аталмыш шараға қатысқан жастардың қызу талқысында айтылған ең тұшымды деген ойларды назарларыңызға ұсынып отырмыз.
Мәмбет ҚОЙГЕЛДІ, тарих ғылымдарының докторы, профессор:
- Бүгін осы «Дөңгелек үстел» барысында біздің жиналуымызға себеп болған - осыдан 85 жыл бұрын жазылған Мағжан ақынның «Табалдырық» аталатын шығармасы. Кезінде тергеу материалдарында бұл еңбек «Платформа» деп аталған. «Платформа» (француз сөзі) - белгілі бір саяси партияның, қоғамдық ұйымның, топтың әрекет бағдарламасы дегенді білдіреді. Өткен ғасырдың 20-30-шы жылдары елімізде жаппай репрессия саясаты жүргізілген мезгілде Алаш зиялылары, арасында Мағжан Жұмабаев та бар, үстінен жүргізілген сот үрдісі барысында тергеушілер бұл құжатқа мүмкін болғанша саяси реңк, астар беріп, оны Кеңестік билік пен Коммунистік идеологияға қарсы қазақ ұлтшылдарының ортақ бағдарламалық құжаты ретінде қарастыруға тырысып, «Платформа» деп атады.
«Табалдырық» жай ғана ағымдағы шығарма емес. Ол қоғамдағы күрделі де, түбегейлі саяси, әлеуметтік және рухани өзгерістер жағдайында өмірге келген туынды. Оны өмірге әкелген сол тарихи мезгілде илеуге түскен қазақ шындығы.
1924 жылдың соңы мен 1925 жылдың алғашқы күндері жазылған Мағжан Жұмабаевтың «Табалдырық» аталатын еңбегі тоталитарлық билік жүйесін орнату жолына түскен большевиктік идеологияға қарсылықтың нақты көрінісі еді. Шығарманың Коммунистік Орталықтың империядағы қазақ сияқты халықтардың қоғамдық өмірдегі ұлттық ерекшеліктерін есепке алмастан рухани өмір саласында да өз ұстанымдарын әмбебап құндылық ретінде жоғарыдан күшпен телуіне қарсы көңіл-күйді білдіретін құжат екендігі айқын. Сонымен бірге, «Табалдырық» сол бір күрделі өзгерістер кезеңінде ұлттық көркем ой, әдебиет қандай ұстанымда болуы керек деген сауалға берілген негізгі де дәлелді жауап еді.
«Табалдырық» жазылған уақыт қазақ зиялылары үшін күрделі де ауыр уақыт болатын. «Табалдырық» арқылы Мағжан ақын тығырықтан шығатын жолды ұсынды. Ол жол білім беру және сенім арқылы ұлтты жаңа өмірге даярлау еді. Ал большевиктік идеология ұсынған жол бұл қазақ қоғамына ұлттық мәдениеттің бағыт-бағдары мен мазмұнын анықтау ісінде Орталықтың шешуші ролін мойындау, яғни мәдени құндылықтарды жасаушы халықтан өзге мәдениеттер жасаған үлгілерді тұтынушы халыққа айналу еді. Яғни «Табалдырық» мәдени өмір саласындағы идеологиялық зорлыққа берілген интеллектуалдық жауап қана емес, сонымен бірге, сол бір аумалы-төкпелі заманда ұлттық өнердің, әдебиеттің бағыт-бағдарын анықтап берген бағдарламалық құжат та еді. «Табалдырықтың» осы екі қырын бірдей бағалау аса маңызды.
Кез келген заман құжатының аты, әрине, оның мазмұнына, көтерген жүгіне сәйкес болғаны жөн. Осы тұрғыдан алғанда «Табалдырық» сырттан таңылған ресми идеологиялық ұстанымға қарсылық қана емес, сонымен бірге, мәселеге ұлттық көзқарасты ашық та, анық білдірген мәлімдеме орнында жүретін құжат. Құжаттың осы қырларын негізге ала отырып, біз оны манифест деп атауды ұсынамыз. Яғни ақын Мағжан Жұмабаевтың манифесі.
Білім және ғылым жолындағы жастардың «Табалдырықта» жасалған тұжырым, идеяларды терең игеру арқылы ой-өрістерін тереңдетіп, жаңа сапаға бағыт-бағдар алары даусыз.
Алма Ашербекова, тарих мамандығының магистранты:
- Мағжан Жұмабаев бұл еңбегінде ұлттық сипатынан айырылу қаупі төнген әдебиет пен мәдениеттің келешегі үшін қам жейтіндерге қозғау салу арқылы рухани тіршіліктің болашақ бағыт-бағдарын айқындауды көздеді.
«Адабият не нәрсе? Адабияттың жалпы заңы» атты бөлімінде «Ұққысы келген адамда бір қолымен қиратып, бір қолымен жаңа дүниені құрып жатқан пролетариаттың өзінің өмірі феодализм мен реализмнің қоспасы екені ашық қой. Тарихта ең зор, ең қасиетті істер осындай қоспа өтпелі, транзиттік дәуірде істемек. Терең де, екпінді де әдебиет осындай қоспа (өтпелі транзиттік) дәуірде тумақ». Осы транзиттік дәуірде «Алқа» мұраты тарихи қажеттіліктен туындады. «Табалдырық» манифесінің жазылуы азаттық сана, зиялы елдік нышанның нақтылануы еді.
«Бұл күнге шейін төңкеріс әм адабиятымыз» бөлімiнде төңкерістің қазақ еліне қаншалықты әсер еткенін айтады. «Үстіміздегі зор төңкеріс бізге өз тарихымыз тудырған, өз тарихымыздың қатынасы болған таныс төңкеріс емес, Еуропа тарихы тудырған жат төңкеріс еді. Төңкеріс пен қазақ тұрмысының сырты ғана соқтыққан сықылды болғанымен, санасы дағдылы жолмен келе жатты». Қазақ қаламгерлеріне біз төңкерісті жырламадың деп ренжімеуіміз керек, өйткені, әдебиет табиғи жолмен дамуда. Бірақ қиын өтпелі кезеңмен санаспайынша, іс алға жылжымайтынын айтып, манифесте қоғамдық ойды жер бедеріне қарай ағатын суға теңеп, жаңа жол іздеу керектігін айтады. Бұл жолда «ойымыз да, қиялымыз да, адабиятымыз да Азия иісі аңқымауы мүмкін емес. Бағыттың бір екені даусыз болғанымен, пролетариаттың өз тарихының, машинасының, қайыс камзолының иісі шықпауы, қазақтың мың жылдық тарихының елтірі тұмағының иісі шықпауы мүмкін емес», - деп қазақ әдебиетінің даму бағыты ұлттық табиғи бағытта болуы керектігін ашық айта бiлдi.
Жасқа жөн сілтейтін, адасқанды жолға салатын, қисыққа тез болатын, «Табалдырық» манифесі газет бетінде жарияланбаса да ұлтшыл ақын-жазушыларымыздың басын бір арнаға тоғыстыруға мұрындық болды.
Мағжан Жұмабаевтың «Табалдырық» манифесі арқылы халықтың тарихи зердесіне барлау жасай отырып, ұлттық сана-сезімін ояту, жігерін қайрау арқылы елдік сананы ұлттық мүдде негізінде қалыптастыруды көздеді. Бұл өз кезінде мүддесі аяққа тапталған, елі мен жері отарланған ұлт үшін аса қажет манифест. Қазақ әдебиетін жаңа деңгейге көтерген манифест.
Айгерім Айнақұлова,
филология мамандығының 2-курс магистранты:
- Мағжан Жұмабаевтың «Табалдырығы» - пролетариат төңкерісі дәуірінде, Кеңес үкіметі кезінде қазақ әдебиетін дұрыс дамытып, дұрыс қалыптастыруға бағыттаған құнды еңбек. Ұлт әдебиетінің атқаратын міндеттерін анықтаған М.Жұмабаевтың ұстанымы - елдің ұлттық сана-сезімін ояту, бұрын дербес ел болғандығын есіне салып, жасыған жігерін қайрап, өркениет жолына түсуіне көмектесу. Бұл хақында М.Қойгелдиев: «Ұлт әдебиетінің пролетариат төңкерісі заманында бір ғана тапшылдық жолында ғана емес, әуелде ұлтшылдық ұстанымда болмасқа шарасы жоқ», - деп көрсетеді. Себебі, ол кездегі әдебиетте дәуір сұранысына сай әлеуметтік-таптық және ұлттық сезімдердің қатар жүруі тиіс еді. Демек, қазақтың бүгінгі қайғы-мұңы, ыза-кегі, жыры мен күйі, қуанышы мен сүйініші көрініс таппаса, әдебиет бола алмайды және бұл ұстаным ұлт өмірінің кезеңдік ерекшеліктерінен туындайды. Яғни бұл «қазақ әдебиеті басқа елдің әдебиетінің көшірмесі болуға тиіс емес» деген сөз. Мағжанның ұстанымын Ілияс Жансүгіров, Мұхтар Әуезов сынды ақын-жазушылар қолдап, «Күйші», «Құлагер», «Хан Кене» атты туындыларымен ел ықыласына бөленді. Сондай-ақ, М.Жұмабаевтың сонау дәуірде айтқан пікірлері, Ш.Елеукеновтың айқындағанындай «алғашқы да соңғы теориялық еңбегі» бүгінгі заманда да өзектілігін жоғалтпай, уақыт талабымен ұштасып келеді. Қорыта айтқанда, репрессия құрбаны - ақын Мағжан қиын-қыстау заманда, әдебиет майданында табандылық танытқан, қазақ болмысының қазақ әдебиетінде исінің аңқып тұруын көксеген азамат. Ал «Табалдырық» - қай уақытта болмасын сананы селт еткізер дүние екені даусыз.
Жарасбек Спабеков, тарих мамандығының 1-курс магистранты:
- Кеңес Одағының Батыры, Қазақстанның Халық Қаһарманы Бауыржан Момышұлының: «Абайы бар, Мағжаны бар әдебиет - әдебиет», - деуі Мағжанды ұлы Абайдан кейін қоюы тегін емес. Мағжан: «Абай - қазақ даласына кеулеп келе жатқан капитализмге, отаршылдыққа қазақтың қанды жас төгіп, еріксіз шалған бірінші құрбаны. Ел сиреп, ақыл айтудан бастап өмірден үміт үзуге, тұңғиық ойға барып тірелген Абай өмірінің, ақындығының трагедиясы да, тереңдігі де осында. Абайдың алыптығы қыл көпірдің үстінде тұрғандығы, екі қолымен екі өмірімен алысқандығы», - дейді. Екі қолымен екі өмірмен алысқандығы дегені: бірі - қазақ болмысын қайтсем сақтаймын, санасын қайтсем оята алам, - деп жанталасса, бірі - жарқын болашақ үшін күреседі.
«Енді төңкеріс һәм адабиятымыз» деген бөлімінде: «Үстіміздегі төңкеріс адамзаттың тарихында теңі жоқ төңкеріс. Адамзат тарихының ең соңғы албастысы отаршылықты, капитализмді жойып, тарихты жаңа арнамен ағызуға бет алған төңкеріс. Еуропаның отары болған, жалпы Шығыс елінің еңбекшілері, шығыстың бір ұшқыны болған, әсіресе, толқынның ішінде отырған еңбекші қазақ елі мынау теңсіз төңкерісті досым деп ұқпай, қасым деп ұғуы, тіпті, мүмкін емес», - дейді. Мағжан Жұмабаевтың «Алқа. Табалдырық» атты шығармасын қазақ тарихында, қазақ әдебиетінде ерекше орын алған манифест ретінде қабылдағанымыз дұрыс болар.
Әлия Болатхан, тарих мамандығының 1-курс магистранты:
- Біздің бүгін ашық манифест етіп жариялап отырған қазақтың біртуар ақыны Мағжан Жұмабаевтың «Табалдырығындағы» басты ұстаным - бүгінгі өмір талабымен тікелей сабақтас. Алдыңғы қатарлы дамыған мемлекеттер қатарына енуді мақсат тұтқан қазақ халқы Мағжанның «Заман талабына сай әскер болуға міндеттіміз» деген пікірмен жүруі шарт. «Табалдырықтың» негізін салушысы: «Қазақ елі Еуропа көзімен қарағанда мәдениет қоры жоқ, кедей ел болғандықтан жалпы айқайдың екпінімен кету қаупі тұр, бірақ аққан судың өзінен айырылмайтын сипаты - ағу екенін ескеру», - дегені батыстық атаулының бәріне белшеден батып қалмауды меңзейді. Қазақ қай заманда да: «Өзінше, қазақша, Азияша» болса ғана ұлылыққа, өркениетке жетеді. Бұндай пікірге келу кездейсоқ емес. Мағжан Жұмабаев әр қазақтан қазақтың өзінің ойын, өзінің сезімін, өзінің қиялын, өзінің ұғымын жырлауға міндеттейді.
Қорыта айтқанда, Мағжан Жұмабаевтың ұлттық мүддені көтеру мақсатында құрған «Алқа» ұйымының идеясын қазіргі жас ұрпаққа таныстыра отырып, оның бүгінгі уақытпен сабақтастығын түсіндіру аса маңызды.
Жазып алған
Зарина Бүйенбай