Серік ЖОЛДАСБАЙ. ҚҰРЫЛТАЙ мен СҰРҚЫЛТАЙ
Өткен аптада «Абай» ақпараттық порталына белгілі жазушы Ғаббас Қабышұлы қонақ ретінде шақырылған-ды. Ұлтжанды ағамыз интернет-конференцияда оқырмандардың сан сауалына барынша жауап беруге тырысып бағыпты. Әйтсе де, неге екені белгісіз, «Оралда Кіші жүз құрылтайы өтеді екен. Сізді құрылтайға шақырса, барар ма едіңіз?» деген сауалды жауапсыз қалдырыпты. Әрине, басты мәселе ағамыздың аталмыш сауалға жауап берген-бермегендігінде емес, осындай сыбыстың таралуында болып тұр.
«Абайлықтар» Ғаббас Ғабышұлынан кейін іле-шала интернет-конференцияға республикалық «Қазақстан» газетінің бас редакторы Серғазы Мұхтарбекті шақырғанды жөн көріпті. Бір қызығы, Ғаббас ағаға қойылған құрылтай мәселесі Серғазы Мұхтарбекті де айналып өтпепті. Оған «абайлық» оқырмандардың бірі: «Оралда өткелі жатқан Кіші жүз қазақтарының құрылтайына қалай қарайсыз? Шақырса, барасыз ба?» деген екен. Ал аталмыш оқырманның сауалына Секең:
Өткен аптада «Абай» ақпараттық порталына белгілі жазушы Ғаббас Қабышұлы қонақ ретінде шақырылған-ды. Ұлтжанды ағамыз интернет-конференцияда оқырмандардың сан сауалына барынша жауап беруге тырысып бағыпты. Әйтсе де, неге екені белгісіз, «Оралда Кіші жүз құрылтайы өтеді екен. Сізді құрылтайға шақырса, барар ма едіңіз?» деген сауалды жауапсыз қалдырыпты. Әрине, басты мәселе ағамыздың аталмыш сауалға жауап берген-бермегендігінде емес, осындай сыбыстың таралуында болып тұр.
«Абайлықтар» Ғаббас Ғабышұлынан кейін іле-шала интернет-конференцияға республикалық «Қазақстан» газетінің бас редакторы Серғазы Мұхтарбекті шақырғанды жөн көріпті. Бір қызығы, Ғаббас ағаға қойылған құрылтай мәселесі Серғазы Мұхтарбекті де айналып өтпепті. Оған «абайлық» оқырмандардың бірі: «Оралда өткелі жатқан Кіші жүз қазақтарының құрылтайына қалай қарайсыз? Шақырса, барасыз ба?» деген екен. Ал аталмыш оқырманның сауалына Секең:
«Бабаларынан би мен батыр жасаудан аламан бәйге ұйымдастырған қазаққа ендігі жетпегені жүз-жүз, ру-ру болып құрылтай өткізу еді. Менің түсінігімде мұндай қадамдар - еліміздің тұтастығы, ұлтымыздың бірлігі ішкендерін ірің, жегендерін желім етіп, тыныштық бермей отырған қас-дұшпандарымыздың арандатуларымен жасалып жатқан шаруа. Егер биліктің тарапынан тыйым болмаса, бір шара қолданылмаса, ертең бармақ шайнаймыз. Бүтін бір ұлтты ру-ру, жүз-жүзге бөліп, итше ырылдастырып қойып, миығынан күліп отырып, суырылып шыққандарды атасы өзге жігіттерге талаттырып қою. Ұлт көсемі үшін тиімді-ақ, әрине. Бірақ мәңгілік ештеңе жоқ қой. Ол кеткен күні «төбелескен» жігіттер татуласа қалады деп ойлайсыз ба? «Ең қиыны - жер дауы мен жесір дауы» деп жүргенде, жүздердің арасында дау шығып, дымымыз қалмай, шілдің қиынша шашырап кетпесімізге кім кепілдік бере алады?!» - деп, өз алаңдаушылығын білдіріпті.
Ал енді осы құрылтай жөніндегі ақпар қаншалықты ақиқат? Мұны білу үшін біз Батыс Қазақстан облысындағы «Азат» партиясының төрайымы Хадиша Мұқановаға хабарласқан едік. Қызығы сол, бүкіл Қазақстанды дүрліктірген әңгімеден Хадиша апамыз хабарсыз болып шықты. Есесіне «мен білем» дейтін азамат табылмай қалған жоқ. Ол - Әуелхан Шонжан дейтін жорналшы.
Оның айтуынша, құрылтайды ұйымдастырушылардың бірі «Жұмадағы жүздесу» газетінің редакторы Қажымұқан Ғабдолла көрінеді. Екеуара әңгімеде Қажымұқан Әуелханға құрылтайдың уақытын қаңтардың 21-22-сі аралығы деп көрсеткен екен. Демек, құрылтай ма, құрқылтай ма, әйтеуір бір жиынның өтпегі айқын болды.
Сонымен, не керек, басқаны қойып, Қажымұқан Ғабдолланың өзіне хабарластық.
«Бұл - Кіші жүздің ғана емес, батыс қазақтарының құрылтайы. Мәселен, оған Қызылорда, Ақтау, Атырау, Ақтөбе, Батыс Қазақстан сияқты бес облыстан бөлек, өзге өңірлерден де қонақтар келіп қатысады», - дейді Қажекең еш саспастан. Ойбай-ау, онда неге бұл жұрт «Кіші жүз құрылтайы» десіп жатыр дейміз ғой біз, баяғы. «Елдің олай деп жүргені рас. Бірақ біз осы аймақтағы мәселелерді, мәселен, экологиялық проблемаларды көтереміз. Қазіргі кезде бізге ешқандай партия көмектесіп жатқан жоқ. Дегенмен де еліміздегі барлық саяси партиялардың төрағаларына айттық. Олар: «Қолдаймыз, барамыз», - деді. Әйтсе де, келер-келмесін олардың өздері шешеді. Құрылтайды өткізу арқылы ешқандай партиясыз-ақ қазақтардың біріге алатынын дәлелдегіміз келіп отыр», - деді Қажымұқан Ғабдолла.
Бұдан не түсіндік? Бірігуі - дұрыс-ақ. Бірақ бұл қандай бірігу? Егер қазақтардың партиясыз-ақ бірігуін көрсету мақсат болса, партия төрағаларын шақыру қандай қажеттіліктен туады? «Бес облыстың экологиясы» дегеннің өзі күлкілі. Өйткені Қызылорда мен Оралдың табиғаты - жер мен көктей. Қысқасы, шалдыр-шатпақ осы сөзден-ақ бірігуден гөрі, ірудің нышаны аңғарылатындай.
Кезінде Мұстафа Шоқайұлы: «Амангелді қыпшақ руынан еді. 1917 жылдың көктемінде төңкеріс басталып кеткен соң, Түркістан түріктерін майдан жұмысына алу тоқтатылды. Уақытша үкімет тарапынан Торғай уәлаятына комиссар болып тағайындалған Әлихан Бөкейханов Торғай халқын көтерілісті тоқтатып, бейбіт өмірге қайтып оралуға шақырды. Әлиханмен бірге оның ең жақын достары болған ұлтшылдар - Ахмет Байтұрсынұлы, Міржақып Дулатұлы да халық бұқарасы арасына үгіт жүргізіп, дала уәлаяты тұрғындарын тыныштануға үндеді. Ахмет пен Міржақып арғын руынан болуы себепті Торғай өңіріндегі арғындар олардың сөздеріне құлақ асты да, қыпшақтан шығып, «хан» сайланған Әбдіғапар мен Амангелдіні тыңдамады. Нәтижесінде кеше ғана орыс отаршыларына қарсы бірге соғысқан Торғай қазақтары енді қыпшақ пен арғын болып екіге жарылды...» - деп жазады «Батыр большевик Амангелді хақындағы ақиқат» деген мақаласында.
Автор одан әрі: «Бұл тұста халық арасына «төңкерістен соң орыс мұғажырлары Ресейіне қайтатын көрінеді» деген қауесет сөз тараған. Осыдан келіп орыстардан қалатын жерді бөлу туралы мәселенің төбесі көріне бастады. Тірі жүрген аюдың терісі үшін арғын-қыпшақ таласқа түсті. Әбдіғапар хан мен Амангелді қыпшақтар жағын алып, арғындарға тізесін батырды. Рушылдыққа ешқашан бой ұрмаған Ахмет Байтұрсын мен Міржақып Дулатқа қыпшақтар арғындардың басшылары деп қарай бастады...» - дей келе: «Әбдіғапар мен Амангелдінің рушылдық дерті әбден асқынғаны сонша, 1917 жылы Орынборда болған жалпы қазақ құрылтайынан соң және 1918 жылдың жазында Торғай даласын аралап жүрген кезімде, маған да жақын кісілерін жіберіп, менің қыпшақ руынан екенімді есіме салып, төреден шыққан Әлихан Бөкейхан мен арғыннан шыққан Ахмет, Міржақыптарға қарсы күресте бізге саяси жетекші болыңыз» деп өтініш жасады», - деп ойын сабақтай түседі.
Осы ретте «бізге саяси жетекші болыңыз» деген руластарына Мұстафа не деп жауап қайырды деп ойлайсыз? «Жарайды» деп келісе кетті ме, әлде ұсыныстан бас тартты ма? Егер өз заманында саясаткер Мұстафа рушылдығын алға оздырып алғанда, оны біздер бүгінгідей құрметтемес едік.
Меніңше, ол тек оқыған, сауатты көп қазақтың бірі болып қалар еді. Ал Мұстафа сын сағатта өзінің рушылдығын емес, ұлтшылдығын дәлелдей білді.
Оған: «Мен, әрине, олардың ұсынысынан бас тарттым. Өйткені мен Түркістандағы түрік адамы үшін, әсіресе Түркістанның ұлт-азаттық туын көтерген адам үшін арғын, қыпшақты былай қойып, тіпті, өзбек, қазақ, түрікмен болып бөлінудің өзі Түркістан түріктерін бөлшектеп, өлімге бастайтын жол екенін жақсы білетін едім...» - деген сөзі - айғақ.
Демек, Мұстафа айтқан «өлімге бастайтын жолдың» қаупі әлі сейілмеген екен. Мынау құрылтайыңыз сол сұрқылтайдың басы болып жүрмесін...
«D»
«Общественная позиция»
(проект «DAT» № 41 (78) 17 қараша 2010 жыл