Коммуналдық саланы жаңғыртуға бетбұрыс
Жасыратыны жоқ, ұзақ жылдар бойы тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық саласы қалған-құтқанды бөлу қағидаты бойынша қаржыландырылып келді. Ел экономикасы төрт аяғын тең басып, қарқынды дамудың сара жолына түскенше бұл салаға мемлекеттің де көп ретте көңіл бөлуге мұршасы келмеді. Тәуелсіздік алған осы жылдар ішінде елімізде тұрғын үй саласы бұрын-соңды болмаған қарқынды қадаммен дамыды. Тек өткен соңғы 10 жылдың ішінде ғана еліміз бойынша 30 миллион шаршы метр тұрғын үй пайдалануға беріліп, көптеген қазақстандықтар қоныс тойын тойлады. Бірақ кешегі Кеңес дәуірінен мұраға қалған, тұрғындардың меншігіне берілген көп қабатты үйлерді жөндеу, коммуналдық инфрақұрылымдарды жаңғырту мәселесі жылдар өткен сайын өткірленіп, күрделене түсті. Соның салдарынан 2008 жылдары коммуналдық жүйелердің 72 пайызы шұғыл жөндеуді немесе толық ауыстыруды қажет ететін жағдайға жетті. Бұл саладағы осындай күрделі жағдайды жете түсінген Мемлекет басшысы әлемдік дағдарысқа қарсы елімізде қабылданған бірлескен іс-қимыл бағдарламасының аясында арнайы, «Жол картасы» бағдарламасын өмірге енгізіп, 2009 және 2010 жылдары тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы саласы нысандарын күрделі жөндеуден өткізу мәселесіне бұрын-соңды болмаған бетбұрыс жасады.
Жасыратыны жоқ, ұзақ жылдар бойы тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық саласы қалған-құтқанды бөлу қағидаты бойынша қаржыландырылып келді. Ел экономикасы төрт аяғын тең басып, қарқынды дамудың сара жолына түскенше бұл салаға мемлекеттің де көп ретте көңіл бөлуге мұршасы келмеді. Тәуелсіздік алған осы жылдар ішінде елімізде тұрғын үй саласы бұрын-соңды болмаған қарқынды қадаммен дамыды. Тек өткен соңғы 10 жылдың ішінде ғана еліміз бойынша 30 миллион шаршы метр тұрғын үй пайдалануға беріліп, көптеген қазақстандықтар қоныс тойын тойлады. Бірақ кешегі Кеңес дәуірінен мұраға қалған, тұрғындардың меншігіне берілген көп қабатты үйлерді жөндеу, коммуналдық инфрақұрылымдарды жаңғырту мәселесі жылдар өткен сайын өткірленіп, күрделене түсті. Соның салдарынан 2008 жылдары коммуналдық жүйелердің 72 пайызы шұғыл жөндеуді немесе толық ауыстыруды қажет ететін жағдайға жетті. Бұл саладағы осындай күрделі жағдайды жете түсінген Мемлекет басшысы әлемдік дағдарысқа қарсы елімізде қабылданған бірлескен іс-қимыл бағдарламасының аясында арнайы, «Жол картасы» бағдарламасын өмірге енгізіп, 2009 және 2010 жылдары тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы саласы нысандарын күрделі жөндеуден өткізу мәселесіне бұрын-соңды болмаған бетбұрыс жасады.
Азаматтарымыздың тұрмыс жағдайының жоғары болуы тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы (ТКШ) саласының сапасы мен деңгейіне тікелей байланысты екендігі белгілі. Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев өзінің биылғы жылғы «Болашақтың іргесін бірге қалаймыз» атты Жолдауында «Азаматтардың өмір сапасының озық көрсеткіші - тұрғын үй жайлылығының деңгейі» деп атап көрсеткен болатын. Осы Жолдауда Мемлекет басшысы ел Үкіметінің алдына жедел түрде тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы саласын жаңғырту бағдарламасын қолға алуды міндеттеген болатын. Осыған байланысты Үкімет үстіміздегі жылы ТКШ-ны жаңғырту бағдарламасының жобасын жасап бекітті. Бүгінде бұл бағдарламаны іс жүзіне асыру жөніндегі кешенді жұмыстарды атқару үрдісі басталып та кетті.
Бүгінде қалыптасқан жағдай бойынша, еліміздегі жылу жүйелері мен қондырғыларының 63 пайызы, электр тарату желілері мен жабдықтау қондырғыларының 73 пайызы және газбен жабдықтау жүйесінің 54 пайызы шұғыл жөндеуді қажет етеді. Көп пәтерлі тұрғын үйлердің жағдайы да жетісіп тұрған жоқ. Кондоминиум нысандарының (көп пәтерлі тұрғын үй) 32 пайызы немесе 50 миллион шаршы метрі күрделі жөндеуді немесе түбегейлі жөндеудің жекелеген түрлерін жүргізуді талап етеді. Ал қолданыстағы көп пәтерлі тұрғын үйлердің 3,8 миллион шаршы метрі немесе 2 пайызы толықтай бұзып тастауды қажет ететін апаттық жағдайда тұр.
ТКШ-НЫ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАУ БАҒДАРЛАМАСЫ
Осыған байланысты ТКШ-ны жаңғырту бағдарламасы негізгі үш бағытты қамтиды. Бірінші, «Жол картасы» қағидаттары шеңберінде жылу, электр және газбен жабдықтау жүйелерін модернизациялау. Бұл бағыттың басым бағыты жүйелердің апатты жағдайын жойып, оларды жаңғырту арқылы жүйелерде болатын жылу және электр шығындарын болдырмау. Екінші, көп қабатты тұрғын үйлерді күрделі жөндеуден өткізуді қамтамасыз ету. Үшінші, тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы саласының тиімділігін арттыру болып табылады.
Коммуналдық саланы модернизациялау кезінде қаржыландырудың мынандай жобалары айқындалды. Бірінші, мемлекет меншігіндегі инженерлік жүйелерді жаңғырту бюджет қаржысы есебінен және тарифтік реттелу негізіне сүйенген кәсіпорындардың инвестициялық бағдарламалары есебінен жүзеге асырылады. Екінші, жеке меншік қолындағы инженерлік жүйелерді жаңғырту тариф есебінен жүргізіледі. Үшінші, коммуналдық қызметке тұрғындардың қатысуын қамтамасыз ету үшін салынған жаңа инженерлік жүйелердің құрылысы бюджет есебінен атқарылады. Осы ретте тариф есебінен құралатын кәсіпорындардың бағдарламаны жүзеге асыруға жұмсайтын шығыны 10 жыл ішінде 452 миллиард теңге болады деп белгіленген. Кәсіпорындардың бұл шығынына қосымша белгіленген мақсатты жүзеге асыру үшін республикалық бюджеттен 166 миллиард теңге қаржы бөлінбек. Бұған қосымша жергілікті бюджеттерден тағы да 18 миллиард теңге бөлінеді деп күтілуде. Сөйтіп, 2011-2020 жылдары атқарылатын коммуналдық инфрақұрылымды модернизациялау мақсатына барлық қаржыландыру көздері бойынша 636 миллиард теңге қаржы бөлінеді. Осы жерде айта кететін бір мәселе, барлық шығындар көлемінде бюджеттен бөлінетін жалпы қаржы 29 пайыз болады.
КӨП ПӘТЕРЛІ ТҰРҒЫН ҮЙЛЕРДІ ЖӨНДЕУ
Көп пәтерлі тұрғын үйлерге жөндеу жүргізу жұмыстары да екі бағытта атқарылатын болады. Атап айтқанда, көп пәтерлі тұрғын үйлерге жөндеу жүргізуді қаржыландырудың екі жолы белгіленген. Бірінші жолы, ӘКК-ні мамандандырылған инвестициялық (қаржылық) ұйым ретінде пайдалануды білдіреді, ол терможаңғырту элементтері бар көп пәтерлі тұрғын үйлерге күрделі жөндеу жұмыстарын жүргізу үшін жергілікті атқарушы органдарға нысаналы түрде бөлінетін бюджеттік қаражаттар есебінен қаржыландырылып отырады.
Жергілікті атқарушы органдар (ЖАО) республикалық бюджеттен трансферттер алады.
ПИК, пәтер иелері, мердігерлер мен ӘКК өз араларында келісімдер жасайды. Пәтер иелері жөндеу жұмыстарының жалпы құнының кем дегенде 15 пайызын құрайтын өз қаражаттарын құю арқылы қатысады. Бұл қаражаттар мердігер жасайтын жөндеу жұмыстарының ақысын төлеу үшін пайдаланылады.
ӘКК жөндеу жұмыстарының жалпы құнының 85 пайызын төлейді.
Біріккен қаржыландыру есебінен мердігер үйдің барлық жөндеу жұмыстарын орындап шығады. Келісімде көрсетілген мерзім ішінде пәтер иелері жинақтау шотына ай сайынғы салымдарын салып отырады. Жинақтау шотында жиналған қаражатты орындалған жұмыстың ақысы ретінде ӘКК шотына аударады.
Екінші жолы, жөндеу жұмыстарының жекелеген түрлерін жүргізу үшін облыс әкімдіктеріне республикалық бюджеттен нысаналы трансферттер бөлуді қарастырады.
Әкімдік мамандандырылған уәкілетті ұйым - 100 пайыз мемлекеттің қатысуымен жүретін ЖШС немесе АҚ құрады, не дәл осылай әрекет етуші ЖШС және АҚ-ты жұмысқа тарта алады. 2011-2012 жылдары әкімдіктер ЖШС-ларды қаржыландырады. Одан кейінгі жылдары әкімдік ЖШС-ға несие береді. Тапсырыс беруші болып табылатын ПИК пен ЖШС өз араларында келісім жасайды. Пәтер иелерінің жалпы жиналысындағы келісім бойынша, уәкілетті ұйым күрделі жөндеу жұмыстарының жекелеген түрлерін жүргізетін қосалқы мердігерді таңдап алады. Уәкілетті ұйым өз күшімен және қосалқы мердігерлерді тарта отырып кондоминиум нысанының ортақ мүлкіне күрделі жөндеу жұмыстарының жекелеген түрлерін жүргізеді.
Пәтер иелері өз қаражаттарымен жөндеу жұмыстарының құнының кем дегенде 50 пайызын қаржыландыруға қатысады. Осы қаражат уәкілетті ұйым (қосалқы мердігер) жүргізетін жөндеу жұмыстарын төлеу үшін пайдаланылады. Келісімде көрсетілген мерзім ішінде пәтер иелері жинақтау шотына ай сайын қаржы салымдарын салады.
Осы ретте ерекше атап өтетін мәселе, кондоминиум нысандарының ортақ мүлкін жөндеу кезінде термомодернизация әдістеріне барынша басымдық берілетін болады. Бұл дегеніміз, нысандардың қабырғаларын, төбесін, терезе және есік жақтауларын жылу сақтайтындай термо жылыту әдісімен бекіту болып табылады. Көп пәтерлі тұрғын үйлерді осындай әдіспен ағымдағы жөндеуден өткізгенде 10 пайыз, күрделі жөндеуден өткізгенде 30 пайыз жылу энергиясын сақтап қалу мүмкіндігі болады.
ЭНЕРГИЯ ҮНЕМДЕУ ТИІМДІЛІГІ
Қазіргі күнде анықталған деректер бойынша, елімізде өндірілетін барлық электр қуатының 20 пайыздан астамын коммуналдық шаруашылық саласы тұтынатын көрінеді. Сондықтан ТКШ-ны жаңғырту бағдарламасын жүзеге асырған кезде электр энергиясын үнемдеуге және тиімді пайдалануға барынша басымдық беріледі. Нақты деректер көрсетіп отырғандай, қазір Қазақстандағы тұрғын үй секторында жылудың орташа салыстырмалы тұтыну мөлшері 1 шаршы метрге 273 кВт/сағатты құрап отыр. Салыстырмалы түрде айтатын болсақ, Еуропаның дамыған елдерінде бұл көрсеткіш -Германияда 120 квт/сағат, Францияда 126 кВт/сағатты құрайды. Ауа райы жағдайы бізбен ұқсас, тіпті кейбір ретте аязы өте қатты болатын Швецияда бұл көрсеткіш 82 кВт/сағатқа тең. Бұл біздің еліміздегі тұрғын үйлердің 1 шаршы метріне жұмсалатын электр қуатынан 3 есе төмен. Әрине, бұл біздің еліміз үшін қол жетпейтін тиімділік. Бірақ сарапшылар ТКШ-ны түбегейлі жаңғырту бағдарламасы аясында алдағы уақытта тұрғын үйдің 1 шаршы метріне жұмсалатын жылу энергиясын 170 кВт/сағатқа дейін төмендетуге болатындығын болжап отыр.
Осы бағдарламаға сәйкес елімізде 2020 жылға дейін өнеркәсіп өндірісінде және ТКШ-да тұтынылатын энергия көлемін кем дегенде 25 пайызға азайту көзделеді. Яғни, энергия үнемдейтін технологияларды барынша кеңінен пайдаланып, жоғары нормативті шығындарды қысқарта отырып, энергия тұтынуды оңтайландыру керек. Энергияны үнемдеу мәселесінде бұған мүдделі барлық тараптар, атап айтқанда, республикалық және жергілікті билік органдары, энергия өндіретін, энергия тарататын және энергия үнемдейтін ұйымдар, шағын және орта бизнес саласы, ПИК және барлық тұрғын үй меншігіндегі азаматтар қатысуы керек. Энергияны үнемдеу үдерісіне қатысушылардың санының көптігін ескере отырып, энергия тиімділігін арттыру міндеттерін шешуге, энергия үнемдеудің кешенді бағдарламасын әзірлеу және оны орындаудың басқару жүйесін құру арқылы қол жеткізуге болады. Қазақстандағы тұрғын үй және әлеуметтік нысандардағы энергия қуатын мөлшерден тым көп пайдаланудың негізгі себебі, ғимараттардың жылу сақтау тиімділігінің төмен болуына байланысты. Яғни, бұл нысандар нашар термоизоляция, жылу энергиясын есепке алу аспабының болмауы, бүгінгі заманның энергия үнемдейтін жабдықтарының орнатылмауы және басқа кешенді шараларға байланысты болып отыр.
Осыған байланысты жүзеге асырылатын бағдарламада коммуналдық саланың энергия пайдалану тиімділігін арттыру мақсатында әлеуметтік объектілердің: мектептердің, ауруханалардың, балабақшалар мен көп пәтерлі тұрғын үйлердің энергия пайдалану тиімділігіне тексеріс жүргізу жоспарлануда. 2011 жылы әлеуметтік нысандарға осындай тексерістер жүргізуге 150 миллион теңге және көп пәтерлі тұрғын үйлерге тексеріс жасауға 210 миллион теңге бөлінді. 2011 жылдың басында энергия пайдалану тиімділігін тексеру Павлодар, Ақтау, Қызылорда, Алматы және Қарағанды қалаларында жүргізілетін болады. Сонымен бірге келесі жылдың наурыз айының аяғына дейін мамандар Петропавл, Атырау, Ақтөбе, Талдықорған, Қостанай, Орал және Өскемен қалаларындағы нысандардың энергия пайдалану шығынының деңгейін тексерістен өткізеді.
ТКШ-ны жаңғырту бағдарламасына сәйкес тұтынылатын жылу энергиясын нақты үнемдеу үшін нысандарда жылумен жабдықтаудың автоматтандырылған жүйесін кеңінен қолдану көзделген. Сонымен бірге автоматтандырылған жылу қондырғыларын енгізу тұрғындардың тұтынылған жылу энергиясына төлейтін өтемдерін азайтып, жаңа жылу көздерін салуға бюджет қаражатын үнемдейді. Көп пәтерлі орташа бір тұрғын үй жылына 600-700 Гкал. жылу энергиясын пайдаланады. Егер, автоматтандырған жылу қондырғысы орнатылса, бір үйде жылына 100-130 Гкал. жылу энергиясын үнемдеуге болады. Бұл бір жылда 190-260 мың теңгеге дейін қаражат үнемдеуге мүмкіндік береді. Мәселен, Астанадағы Кенесары көшесінде орналасқан 9 қабатты үйдің тұрғындары 2009-2010 жылғы жылу маусымы кезеңінде автоматтандырылған жылу қондырғысы торабын орнату нәтижесінде 637 мың теңге үнемдеген.
Қазіргі қалалардағы тұрғын үй қорының негізгі проблемасы көп пәтерлі тұрғын үйлердің шамамен 70 пайызында жылу сақтау мүмкіндігі жеткіліксіз. Осының салдарынан ғимаратқа жіберілген жылудың бір бөлігі қабырғалардың қиылысқан жері арқылы, төбе жіктері арқылы және есік-терезелердің жақтаулары арқылы ысырап болып жатады. Сондықтан көп пәтерлі тұрғын үйлерде жылу энергиясын үнемдеудің басты мәселесі - терможаңғырту. Бағдарламаға сәйкес жүзеге асырылатын терможаңғырту жұмыстары арқылы қоршаудың жылу-техникалық сипаттамаларын жақсарту арқылы шатырларды жөндеу, сыртқы қабырғаларды жөндеу, автоматтандырылған жылу реттеу жүйелерін орнату, жертөлелердегі негізгі арматураларды ауыстыру және жылу тарататын құбырларды оқшаулау болып табылады.
ҚАНАТҚАҚТЫ ТӘЖІРИБЕ
Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын жаңғырту бағдарламасын қабылдау алдында қанатқақты тәжірибе ретінде Өскемен қаласында тозығы жеткен көп пәтерлі тұрғын үй жөндеуден өтті. Бұл үйде негізінен зейнеткерлер тұрады екен. Жарты ғасырға жуық қолданыста болған көп қабатты үйді күрделі жөндеуден өткізу үшін 13,5 миллион теңге қаржы керек болған. ТКШ-ны жаңғырту бағдарламасы аясында бұл қаржы пайызсыз несие ретінде 7 жыл мерзімге бюджеттен бөлінді. Ай сайын көп пәтерлі тұрғын үйдегі пәтер иелері коммуналдық өтемге қосымша осы несиені өтеу үшін 2-3 мың теңге төлеп тұрады. Осы қанатқақты жоба барысында нысанды жөндеуге қатысқан барлық тараптар өзара іс-әрекеттерін айқындап, қаржыландыру тетіктерін тәжірибеден өткізді. Көп қабатты тұрғын үйлерді пайдалану және жөндеуден өткізу жөніндегі нақ осындай тәжірибе Батыс Еуропа және Балтық жағалауы елдерінде кеңінен қолданылады.
Бағдарлама шеңберінде Өскемен қаласында жаңғыртылған көп қабатты тұрғын үйдегі пәтер иесі, зейнеткер Валентина Плегузова былай дейді: «Мен бұл пәтерде бүкіл саналы ғұмырымды өткізіп келемін. Жарты ғасырдан астам уақыттан бері бұл көп пәтерлі үйге мұндай кешенді жөндеу жұмысы жүргізіліп көрген жоқ. Төбемізден тамшы ағып, жертөледен сасық иіс кетпеуші еді. Қазір үйіміз қайтадан салынғандай құлпырып, көз сүйсінтеді». Осы үйдің ПИК жетекшісі Татьяна Ежицкаяның айтуынша, бұл тәжірибе тұрғындар үшін өте қолайлы. Көп пәтерлі тұрғын үйдің әрбір пәтер иесі 7 жыл ішінде бар болғаны 270 мың теңге қаржы шығындайтын болады. Бұл барлық тұрғындар үшін қолжетімді тәсіл дейді.
Осы бағдарлама шеңберінде Өскемен қаласында 20 көп қабатты тұрғын үй жөндеуден өткізіледі. Бұл мақсат үшін бюджеттен 400 миллион теңге қаржы бөлінген. Мамандар жөндеуден өткізілген нысандарды тұрақты бақылауда ұстайтын болады. Егер пәтер иелері тарапынан жөндеу сапасына сын айтылатын болса, осы жұмысты мердігер ұйым өз қаржысы есебінен кемшіліктердің орнын толтыратын болады.
ТКШ-ның қазіргі жағдайы көрсетіп отырғандай, бұл сала технологиялық жағынан артта қалған. Энергия ресурстарын үнемдейтін шаралар мен инновациялық технологияларды қолдану мүмкіндігі төмен. Еліміздегі үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын басшылыққа ала отырып, ТКШ-ға жүйелі түрде жаңа технологиялар енгізіп, бұл саланың тиімділігін арттыруға қол жеткізу керек. Осыған байланысты бағдарлама аясында жүйелі түрде ғылыми-зерттеу және тәжірибелік қолдану жұмыстарын жүргізу жоспарлануда.
Сөйтіп, 2020 жылға дейінгі тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын жаңғырту бағдарламасы шеңберінде барлық қаржыландыру көздері арқылы 10 жыл ішінде 81 мың шақырым жылу жүйелері, электр тарату және газ тарату желілері жаңғыртылатын болады. Оның ішінде 24,4 мың шақырым коммуналдық жүйе 2015 жылға дейін модернизацияланады.
Елімізде қабылданған тұрғындарды сапалы ауыз сумен қамтамасыз ету мақсатындағы «Ақ бұлақ» бағдарламасы аясында 2015 жылға дейін 5 мың шақырым сумен жабдықтау құбырлары және 2 мың шақырым су тарату құбырлары жаңғыртылатын болады. Міне, осылай Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес 2011 жылы жалпы алғанда елімізде 31 мың шақырым коммуналдық желілер жүйесі жаңғыртылады.
ТКШ-ны жаңғырту бағдарламасы шеңберінде жүзеге асырылатын көп қабатты тұрғын үйлерді күрделі жөндеуден өткізу мақсатында да оң жетістіктерге қол жеткізілмек. Ел Үкіметінің 2020 жылға дейінгі тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын модернизациялау бағдарламасы көп қабатты тұрғын үйлердің тұрғындарына мемлекет тарапынан қомақты қаржылай көмек алуға мүмкіндік береді. Кейін тұрғындар бұл қаржыны коммуналдық қызмет төлемі ретінде біртіндеп қайтаратын болады. Яғни, тұрғындарға өз меншігіндегі көп қабатты үйлердің ғимараттарын жаңғыртуға пайызсыз несие беріледі деген сөз. Тек бұл үшін көп қабатты тұрғын үйде тұратын барлық тұрғындар ортақ келісімге келіп, нысанды күрделі жөндеуден өткізу мәселесінде бірауызды болуы керек.
Міне, мемлекет тарапынан көрсетілетін осындай қаржылық көмектің нәтижесінде он жыл ішінде еліміз бойынша 11 624 көп қабатты тұрғын үй күрделі жөндеуден өткізілмек. Осы кешенді шаралар Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес 2015 жылға таман еліміздегі күрделі жөндеуді қажет ететін көп қабатты тұрғын үй нысандарын 32 пайыздан 22 пайызға дейін қысқартуға мүмкіндік береді. Жалпы, елімізде қолға алынған осы бір маңызды да кешенді бағдарламаның шеңберінде 2020 жылға дейін күрделі жөндеуді қажет ететін көп қабатты тұрғын үйлердің көлемі 10 пайызға дейін азаятын болады.
Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын жаңғыртудың 2020 жылға дейінгі бұл бағдарламасы осы саланың инфрақұрылымын жақсартудың бірден-бір тиімді жолы болып табылады. Қазақстанның қазіргі әлеуметтік-экономикалық даму үрдісінде ұлттық экономикамыздың барлық салаларында модернизациялау жұмысы қызу жүргізілуде. Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы саласын жаңғырту осы мақсатты жұмыстың маңызды салаларының бірі болып табылады. Сондықтан жұртшылықтың мұны түсініп, жан-жақты қолдау көрсеткені абзал. Көп қабатты тұрғын үйлерді күрделі жөндеу жұмыстарынан өткізу негізінен мемлекет тарапынан несие алу арқылы жүзеге асырылады. Ол үшін көп қабатты үйлердегі пәтер иелерінің басым көпшілігінің ортақ келісімі керек. Пәтер иелері ортақ мүлікті тиімді де сапалы жаңғырту мақсатында мұндай бастамадан қалыс қалмайтынына сенім мол.
Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ.