14.06.12. Зиялы адам - айналасына нұр беруші, жарық шашушы, шұғылаға бөлеуші адам. Яғни жақсы адам. Дүние жақсылардың дұғасымен аман тұр делінеді. Белгілі бір қоғамның бүтін-болмысын сары майдай сақтап, түзу жолдан тайқымауы үшін зиялылардың атқаратын қызметінің маңызы орасан.
Атақты Мұстафа Шоқай былай депті: «Ұлттық зиялы деп кiмдердi айтамыз? Бiр қарағанда, жеңiл көрiнгенiмен, шын мәнiнде бұл сауалға дұрыс жауап қайыру оңай емес. Оқыған, тәрбие көрген адамның бәрiн «зиялы» деп атап, оны сол адам өзi тән болған ұлттың «ұлттық зиялысы» қатарына қоса беруге болады деп ойласақ, сөзсiз қателесемiз. Бiздiңше, белгiлi бiр мұрат-мақсаттардың соңында жүрген және сол белгiлi мұрат-мақсаттар төңiрегiне жиналған оқымыстыларды ғана зиялы деп айтуға болады. Ұлттық зиялылар қатарына тек өз халқының саяси, экономикалық және әлеуметтiк дамуына қалтқысыз қызмет ете алатын адамдар ғана кiре алады. Зиялылардың мiндетi ұлы да қасиеттi болуы себептi өте ауыр. Халықты ұлт деңгейiне көтеру, яғни жерi, суы, қазынасы, тiлi мен дiнi бар болған халық бұқарасын бiрлестiрiп, олардың санасын бiртұтас саяси, әлеуметтiк, ұлттық санаға жеткiзуде ұлы тарихи мiндеттiң маңызды бiр бөлiгi зиялылардың үстiне жүктеледi». Міне, Алаштың ардақты ұлы Мұстафаның зиялылыққа берген анықтамасы осындай. Осыған сайсақ, біздің бүгінгі зиялылық деңгейіміз қай деңгейде? Бұрын қалай болған? Қазір ше? Қазақ - әлімсақтан мұсылман халық. Ал бір заманда дүрілдеген мұсылман елдерінің бүгін қай деңгейге дейін құлдырағанын көріп-біліп отырмыз. Қазақ та одан шет емес. Ендеше, неге мұсылман елдері, оның ішінде біздер де кері кеттік? Алдымен бір сәт тарихқа үңілейікші. Араб халифатында 750 - 1258 жылдардағы Аббасидтер билігі кезінде Жердің шар тәріздес домалақ екендігі әрі өз осін айналып тұратыны дәлелденіп қойылған. Оны дәлелдеген - әл-Бируни. Ал еуроцентристікке негіздел-ген ғылым-білім оны біздің санамызға Коперник пен Галилей ашқан деп сіңіріп келді. Әлі де солай. Американы ашқан ешқандай Христофор Колумб емес, мұсылмандар екен. Соңғы жылдардағы зерттеулер анықтағандай, 1312 жылдар шамасында Батыс Африка мұсылмандары мұхит арқылы Солтүстік Америка құрлығына, дәлірек айтқанда, Мексика шығанағына келіп жеткен. Миссисипи өзенін бойлай жүзе отырып, құрлыққа ішкері енгені туралы мәліметтер жазбаша және заттай айғақтармен анық дәлелденіп отыр. Медицинаның атасы - Ибн Сина (Авиценна). Алгебраның атасы - әл-Хорезми. Музыканың атасы - әл-Фараби. Ең алғашқы университеттерді ашқан да - мұсылмандар. Сенбейсіз бе? Англияда 1100 жылы тұрғызылған Оксфорд университеті, 1200 жылы құрылған Кембридж университетінен де бұрын 970 жылы ашылған Египеттегі әл-Азхар университетін қайда қоясыз?! Басында мешіт-медресе болып ашылғанмен, сол кезде-ақ ол жерде университеттік білім берген. Әлемнің ең ежелгі оқу орындары қатарына Тунистегі әл-Кайруван мен әл-Зайтуна, Мароккодағы әл-Каравийин оқу орындарын жатқызуға болады. Тіпті алысқа бармай-ақ, Бұхара мен Самарқандты, өзіміздің Түркістанды-ақ алайықшы. Сопы Қожа Ахмет Йассауи бабамыз қырық мың шәкірт тәрбиелепті. Осман империясын құрған - сол Йассауидің шәкірттері екенін түріктер аузынан тастамайды. Өз заманын дүр сілкінтіп отыратын осындай зиялыларымыз болған. Баяғыда. Әлемге ілім-білім нұрын шашқан әлгіндей күш-қуатымыз құмға сіңген судай жоғалды. Тоқтап-тоқырадық. Кері кету дәуірі басталды. Жасампаз ғасырлардың орнын жаттампаздық ғасырлар басты. Әлемді дүр сілкінткен жаңалық ашулар жоғарыда аттары аталған ғұламалармен бірге аяқталды. Олардан кейінгілер өздерінен бұрынғылар жасап кеткен ілім-білімді жинақтап, түптеп, шұқшиған қағазбастылықпен ғана айналысты. Әлі де солай. Жаттампаздық ғасырлар деп отырғанымыз - сол. Бұл алапат індет неден басталды? Мұның бәрі Ақыл мен Жүректің қоштасуынан, яғни Дін мен Ғылымның ажырауынан басталған. «Ғылымсыз адам - ақсақ, дінсіз адам - соқыр» деп кетіпті қасқа бас Эйнштейн. «Дін - ғылымның атасы, ғылым - діннің баласы» дейді Мұқағали Мақатаев. Ғылым мен діннің бірінсіз бірінің күні жоқ. Екеуі екі жаққа бөлінген соң-ақ бүліну басталды. Ғылым азды, дін тозды. Зиялылар тудыратын алтын жүлге, жол-жүйе жоғалды. Жүйе болмаған соң әр-әр жерде бөлшектеніп, бөлектеніп шыққан қадау-қадау зиялыларға ғана күніміз қарап қалды. Соның бірі - Абай. Абай -жалғыз. Жалғыз болғандықтан да, қанша жерден ғұлама болса да, мектеп қалыптастыра алмады (бұл жерде Абайдың ақындық мектебін айтып отырған жоқпыз). Заманы солай болды. «Қайран сөзім қор болды, тобықтының езіне» деп күңіреніп кетті. Ұлттық зиялылар буынының үзіліп қалуына, әрине, түрлі фактор: аштық, соғыс, жаппай жазалау әсер етпей қоймады. Қазақтың шын, иманды зиялылары кешегі тар заманда атылды, асылды. Зиялылар шоғыры үзілді. Кешегі ширыққан заманда ширығып туған Әлихан, Ахмет, Міржақып, Мағжан, Қожанов, Төреқұлов, Рысқұлов, Сәкен, Ілияс, Бейімбеттер секілді арыстарымыз бен алыптарымыздың соңы Әуезов, Сәтбаев, Марғұландармен аяқталғандай әсер береді. Әрине, одан кейін де бірталай буынды санап шығуға болар еді, бәрібір сирек, қадау-қадау ғана. Жалғыз-жарымдар. Қанша жерден технология, интернет дамысын, бәрібір біздер энциклопедиялық деңгейдегі сауаттылыққа жете алған жоқпыз. Ол сауаттылық интернеттен ала салатындай нәрсе емес, оның бәрі біздің санамызда болуы тиіс. Ал интернет - ғылым емес! Көп оқу, көп білуде тұрған ештеңе де жоқ. «Көп оқыған адам жүк арқалаған есекпен тең» дейді дініміз. Көп оқу, көп білу жүзеге аспаса, оңды нәтижесін бермесе, керісінше, адастыруға алып барса, одан не пайда, не қайыр?! Онда ол зиялы емес, зиянды. Сонымен, бүгінгідей қолдан жасалған қуыршақ тұлғалар емес, нағыз ұлттық зиялыларымыздың қалыптасуы үшін бізге әлі қанша жыл керек? Мүмкін, елу, алпыс жыл өту керек шығар. Бәлкім, одан аз, бәлкім, көп. Мәселе онда емес. Мәселе зиялыларымызды қалыптастыра білуде. Дәл бүгін «зиялыларымыз жоқ» деп ауызды қу шөппен сүртудің де қажеті жоқ шығар. Зиялыларымыз, Құдайға шүкір, аз да болса бар. Бірақ сол зиялыларымыздың аузын бағып, айтқанына құлақ түріп, еңбегіне өтеу беріп отырған қоғам, билік бар ма? Кез келген адам бейнетінің зейнетін көруге қақылы. Әбден қақылы. Ендеше, зиялыларымызға қоғам тарапынан аздап болса да ілтипат көрсетілуі керек. Аткөпір ақша арзан, жалған шоуларға, арзымайтын ғылымға емес, нағыз ғалымдарға бөлінуі тиіс. Әлемдік маңызы бар жаңалық иелерін ашушылар ешқандай жалаңаяқтар емес! Оларға жақсы жағдай жасалған. Мәселен, Батыстың бір ғалымы саналы ғұмырын бір ғана өрмекшіні зерттеуге арнапты. Сондағысы - тор тоқитын өрмекшінің еркегі ме, ұрғашысы ма екенін анықтау. Нәтижесінде тор тоқитын тек ұрғашылары екен. Осы секілді Батыста біреулер тек қыбырлаған қоңызды, құмырсқаны зерттеумен шаштарын ағартады. Олар кейбіреулер ойлайтындай ақымақ емес. Олардың есепшоттарына үлкен ақша түсіп тұрады. Белгілі қорлар, ұйымдар ақша аударады. Кейін әлгі ғалым еңбегінің нәтижесін телеарналарға сатып, тағы байиды. Өрмекші, құмырсқа, қоңыз - Құдайдың жаратқан жәндігі. Құдайды тану үшін әуелі оның жаратқанын тану керек. Міне, Құдайға да, адамға да керек ғылым - осы. Ал жақында біреу 11-планетаны тапты. Салмағын, тығыздығын жариялады. Сол 11-планетаны тапқаннан қоғамда ештеңе өзгеріп кеткен жоқ. Кедейлер байыған жоқ, аштар тойынған жоқ. Бірақ оның бәрі болашақ үшін керек. Сол үшін әлгі ғалымға миллиондаған қаржы бөлініп отыр. Бұл жерде айтпағымыз, зейнетсіз бейнеттің нәтижесі болмайтындығы. Арзанның сорпасы татымайтындығы. Әрине, нағыз ғалымдар ашқұрсақ жүріп те бір Құдайдың ризашылығы үшін тырбанып еңбек ете беретін болар, бірақ та... Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні: бізге ұлттық зиялыларды тәрбиелейтін жүйе қалыптастыру қажет, бізге жалаң ұлтшылдар емес, иманды ұлтшылдар керек! Ол үшін қазақтың шын иманды зиялылары қалыптасуы тиіс. Сірә, ол зиялылар қазіргі ғылым мен дінді қатар ұстанған жастардан шығып, қалыптасатын болар деп үміттенеміз.
Төреғали ТӘШЕНОВ
|