БIР ОТБАСЫНАН СОТТАЛҒАН екi желтоқсаншыны бiлемiз бе?
Бүгiнгi күнi «Желтоқсан батырлары» сөз бола қалса, алдымен қасiреттi көтерiлiстiң атаусыз мәртебесi, сосын өздерiн «жапа шеккендер» етiп көрсетiп жүрген «жасанды» желтоқсандықтар еске түседi. Неге?
Әрине, оның әртүрлi себептерi бар. Соның iшiнде тапсырыспен құрылған ұйымдар мен олардың «қой терiсiн жамылған» жетекшiлерiн билiк өз саясатының ығына қарай пайдаланатыны - қазақ үшiн жантық қасiретке айналды. Желтоқсан атын өздерiне ұпай етiп, әкiм-қараға қызмет еткен немесе қоғамдық ұйым құрып, ұпай түгендегендер аз емес. 1986 жылы ұлттық сезiмнiң жетегiмен басын бәйгеге тiгiп, шейiт кеткен боздақтардың атын жамылып, «ерлiктiң» құнын дауламақ болғандардың даңғаза әңгiмесi - көзi тiрi нағыз желтоқсандықтардың өз араларында да айтылып жүрген әңгiме.
Билiк үшiн желтоқсан ақиқаты - көзге шыққан сүйелдей. Өйткенi бүгiнгi өкiмет басында отырғандардың денi - Желтоқсан көтерiлiсi кезiнде де осы билiктiң қызығына әбден қанғандар. Олар - қазақ тарихы алдында болашақ масқараға бататындар.
Бүгiнгi күнi «Желтоқсан батырлары» сөз бола қалса, алдымен қасiреттi көтерiлiстiң атаусыз мәртебесi, сосын өздерiн «жапа шеккендер» етiп көрсетiп жүрген «жасанды» желтоқсандықтар еске түседi. Неге?
Әрине, оның әртүрлi себептерi бар. Соның iшiнде тапсырыспен құрылған ұйымдар мен олардың «қой терiсiн жамылған» жетекшiлерiн билiк өз саясатының ығына қарай пайдаланатыны - қазақ үшiн жантық қасiретке айналды. Желтоқсан атын өздерiне ұпай етiп, әкiм-қараға қызмет еткен немесе қоғамдық ұйым құрып, ұпай түгендегендер аз емес. 1986 жылы ұлттық сезiмнiң жетегiмен басын бәйгеге тiгiп, шейiт кеткен боздақтардың атын жамылып, «ерлiктiң» құнын дауламақ болғандардың даңғаза әңгiмесi - көзi тiрi нағыз желтоқсандықтардың өз араларында да айтылып жүрген әңгiме.
Билiк үшiн желтоқсан ақиқаты - көзге шыққан сүйелдей. Өйткенi бүгiнгi өкiмет басында отырғандардың денi - Желтоқсан көтерiлiсi кезiнде де осы билiктiң қызығына әбден қанғандар. Олар - қазақ тарихы алдында болашақ масқараға бататындар.
Бiрақ желтоқсанның ызғарында алаңға шығып, ұлттың намысын жыртуға қатысқан, кейiн сол үшiн ешкiмнен ешқандай ақы мен мәртебе сұрамаған азаматтар да бар. Солардың бiрi - әпкелi-iнiлi Гүлнәр мен Қасым Әбiлқайыровтар. Содан бергi 23 жыл iшiнде әпкелi-iнiлi желтоқсандықтар газетке шығып, теледидардан сөйлеп көрмептi. Сөйте тұра, олар қанды алаңдағы майданның ортасында жүрiп, кейiннен темiр торда жазасын өтеп келгендерiн де көп сөз ете бермейдi.
Бiз осы бiр қарапайым қазақтармен тiлдесуге асықтық. Алдымен Әбiлқайыров Қасыммен хабарластық. Қасым мырза әпкесi Гүлнәрмен кездестiру үшiн, Алматының шетiндегi Қаскелең ауданына қарайтын Жандосов ауылына алып келдi. Жол бойғы әңгiме желтоқсан жайында өрбiдi. Бұл ауылда Әбiлқайыровтардың қарашаңырағы бар екен. Алдымен сонда түстiк. Қасым мырза: «Сiздi мұнда әкелген себебiм - екi желтоқсандықты өмiрге әкелiп, тәрбиелеген анамызбен тiлдестiру, қолынан дәм татыру едi», - деп, жылы жымиды.
Бiздi есiк көзiнен 11 баланың анасы Жiбек апа қарсы алды. 70 жасқа келдi дегенi болмаса, тынысы тың, қыр арқасы тiк қарт ананың жүзi де шуақты екен. Әжейдiң айтуынша, Қасым ол кездегi Архитектуралық институттың 2-шi курс студентi екен. Әпкесi Гүлнәр бұрынғы КазГУ-дiң 4-курсында оқып жүрiптi. Қасым 17 желтоқсан күнi курстастарымен бiрге алаңға барып, сол күнi түнге қарай жазалаушылардың қолына түсiптi. «Мен өзiмнiң «ауыр қылмыс» жасағанымды тергеу кезiнде ғана бiлдiм, - дейдi Қасым. - Айыптаушы прокурордың маған таққан кiнәсi - шепте тұрған милицияға бес рет тас лақтырыппын. Оның үшеуi «нысанаға» дәл тиген көрiнедi».
Ал тергеу кезiнде «жәбiр көрген» милиция қызметкерi өтiрiк куәлiк берiптi. Шекесiне тас тиген милиция қызметкерi мен күрек тiсiн Қасымның «оғы» жұлып кеткен «жәбiрленушi» қызметкер: «Қасым тасты оң қолымен лақтырды», - дептi. Ал Қасым болса тумысынан солақай екенiн дәлелдей алмай, бес жылға сотталып кете барды. Кесiмдi жазаның бiр жыл сегiз айын Маңғышлақта өтеп жүрген кезiнде, қалған «айыбын» Сiбiрде өтеуге бұйрық шығыпты. Сөйтiп, өрiмдей студент Қасым Әбiлқайыров Қазақстан түрмесiне сыймай, Сiбiрге жер аударылыпты. Түрме «жаңартуына» себеп ретiнде ол былай дейдi: «Маңғышлақтың түрмесiнде «желтоқсандықтар» көбейiп кеткеннен кейiн, бiзден қорыққан кеңес жазалаушылары бәрiмiздi жан-жаққа таратты, бiразымызды Сiбiрге, ендi бiразымызды Колымаға айдап әкеттi. Бiрақ Сiбiрде үш ай отырған соң, желтоқсанға байланысты жеңiлдiктер жасалып, бостандыққа шықтым».
Ал Қасымның әпкесi Гүлнәрдiң жазасы қысқа мерзiмде өтелген көрiнедi. Оны анасы Жiбек апа былай түсiндiрдi: «Гүлнәрға тағылған айып - «үгiт қағазын» тараттың деген желеу болды. Бiрақ қыз бала деп жеңiлдiк бердi ме, екi жылға бас бостандығынан айырылса да, түрмеде үш ай ғана отырды. Қызымның мерзiмiнен бұрын бостандыққа шығуына адвокат Ақынова деген мың болғыр (атын ұмытып қалыппын) көп көмектестi».
Әңгiме арасында жоғарыда өзiмiз сөз еткен желтоқсан ұйымдары жөнiнде бiлмек үшiн Қасым мырзадан: «Сiз қайсы ұйымға мүшесiз?» - деп сұрадым.
«Әрине, желтоқсандықтар атын жамылған қоғамдық ұйымдар мен бiрлестiктер көп қой. Әрқайсысының ұстанымы әртүрлi. Мен, әпкем Гүлнәр екеумiз де «Желтоқсан қоғамдық бiрлестiгi» деген ұйымдамыз», - дедi Қасым.
- Қазiр нақты мәлiметке сүйенсек, Қазақстан бойынша желтоқсан оқиғасына қатысты оннан астам ұйым бар екен. Бiрақ бәрiнiң басы неге қосылмай жүр деген сұраққа:
- Бұрын осы көп желтоқсан ұйымдарының басы бiреу болатын. Кейiн ғой, «Желтоқсан ақиқаты», «Желтоқсан қозғалысы», «Желтоқсан қарлығаштары» болып бөлiнiп кеткенi. Әрине, 1986 жылы от пен суға бiрге түскен ынтымағымыз бүгiнде жоқ. Мұнда саясаттың салқын әсерi бар екенi - даусыз. Өйткенi желтоқсандықтар атымен саясатқа араласып, абырой жинап жүргендердi айтпағанда, жергiлiктi билiктiң ықпалымен ыдырату әрекетiн жасап жүргендерi де бар. Билiктегiлердiң бiреуiмiздi ала, бiреуiмiздi құла көруi басымызды бiрiктiрмеудiң, қазақи рухты топтастырмаудың бiр тәсiлi шығар, кiм бiлсiн? Дегенмен билiктiң ығына жығылып жүретiн бiрен-саран желтоқсандықтарды немесе олардың ұйымдарын жазғырамыз деп, көпке топырақ шашпау керек. Мәселен, мақсаты, бағыты түзу, қазақтық тақырыпқа қызмет етiп жүрген тәп-тәуiр ұйымдар мен бiрлестiктер бар ғой. Олар ұлт үшiн, ел үшiн талай игiлiктi шаруалар атқарып жатыр. Жалпы, желтоқсандықтардың бас қосып, ынтымақты болуы билiкке жақпайды. Сондықтан билiк бiздi ыдыратып жiбердi. Жеке-жеке отау болып атқарған шаруа не оңсын?!
- Бүгiнгi билiктiң Желтоқсан көтерiлiсiне көңiл бөлуi және сiздерге құрмет көрсетiп, материалдық көмек көрсетуiне көңiлiңiз тола ма? - дедiм мен қытығы қатты әңгiменiң бiр пұшпағын суыртпақтап.
«Бұл - ұзақ және жанға бататын әңгiме, - дейдi Қасым. - Баршаға мәлiм, Желтоқсан көтерiлiсiне саяси баға берiлiп, ол тарихи тұрғыда көтерiлiс ретiнде мойындалған жоқ. Сондықтан оған мемлекеттiк тұрғыда көңiл бөлу мәселесi ақсап жатыр. Ал жеке желтоқсандық тұлғаларға келер болсақ, оның да жетiсiп тұрғаны шамалы. Атын атап, түсiн түстемей-ақ қояйын, билiк желтоқсандықтардың тiрiсi емес, өлiсiн де бөлiп, бiрiне батыр атағын берсе, екiншiсiн мүлде атаусыз қалдырып қойды. Бұл аруақ алдындағы - күнә, тiрiлер алдындағы - әдiлетсiздiк.
Мысалы, ұмытпасам, 1993-94 жылдары болу керек, үкiмет желтоқсандықтарға үй бердi. Сондағысы - бес пәтер. Оған таласқан адамның саны 80-90 шамасында. Мiне, бұл желтоқсандықтарды қорлау емес пе? Бiрақ кейiннен қайта-қайта хат жазып, өзiмiздi өртеймiз деген соң ғана 1996 жылы барлық желтоқсандықтарды үймен қамтамасыз еттi. Қателеспесем, сол кезде бiздiң мұңымызбен санасқан Заманбек Нұрқадiлов пен Иманғали Тасмағамбетов болатын.
Үкiмет о баста желтоқсан боздақтарына арнап қаржы да бөлген. Бiрақ оны да ала-құла қылды. Алғашқылар 2-ден 7 миллион теңгеге дейiн ақша алған болатын. Бiзге келгенде қазынасының қақпағы жабылып қалды ма, бәрiмiзге бiрдей 1,5 миллионнан бөлiп тастады. Кейiн естiсек, ол заңды жасаған кiсi Қайрат Келiмбетов екен.
Желтоқсандықтарға көмек көрсету күн сайын азайып барады. Алғашқы кездерi дәрiгерлiк тексеруден өткiзiп тұратын едi. Қазiр оның бiрi де жоқ. Түрмеден жабысқан аурулары бар талай желтоқсан жiгiттерiнiң емделе алмай жүргенiн жақсы бiлемiн. Мысалы, осы Жандосов ауылының өзiнен Молдаш деген азамат болған. Қазiр жоқ. Бiраз жылдың алдында қайтыс болып кеттi...».
«Сiз, әпкеңiз Гүлнәр екеуiңiз өздерiңiздi баспасөзде жарияламай, 23 жылдан берi бұғып келiпсiздер. Бұл сонда күнi бүгiнге дейiн тапжылмай отырған билiктен қорқудың салдары ма?» - деймiн мен тағы бiр ойдың ұшығын суыртпақтап.
Қорқатын несi бар! Өзiне жарнама жасап, «батыр желтоқсандық» атанып жүрген талайларды бiлемiн. Әуелi көтерiлiстiң маңын көрмеген жалған қатысушыларды да естiгем. Бiрақ өзiмде ондай мiнез жоқ. «Мен - Желтоқсан көтерiлiсiне қатысып едiм...» - деп кеуде керудi жөн көрмедiм. Не үшiн, кiмге мақтануым керек? Өз елiме, қазағыма жасағанымды бұлдаймын ба?» - дейдi Қасым.
Осы арада әңгiмеге Жiбек апа араласты: «Балаларды түрмеге алып кеткеннен кейiн, алты ай бойы үйiмiздi сақшылар күзетiп жүрдi. Таңертең де, кеште де үйдi айналып сарала киiмдiлер жүрiп алды. Бiр күнi жаным күйiп кеткенде бәрiн бидайдай қуырдым: «Алатын балаларды алып кеттiңдер, ендi шал-кемпiрден не керек, жоқ әлде бiздi де қамайсыңдар ма?!» - дедiм, ашуланып. Содан кейiн торушылар қарасын батырды.
Балаларды түрмеге алып кеткеннен кейiн, бiраз жыл осы ауылдағы басқа ұлт өкiлдерiнен қылмыскерлердiң ата-анасы деген түртпектi көп көрдiк. Бәрiне шыдадық. Осы үкiметтен екi бiрдей желтоқсан өренiнiң анасы едiңiз деген жылы сөз де, таратылып жатқан жәрдемақы да көрмедiм. Бiрақ оларға қол жайып отырған жайым жоқ...».
Қасым Әбiлқайыров Желтоқсан көтерiлiсiне қатысты қозғалған барлық қылмыстық iстердi, түрмеде отырып шыққан азаматтарға қатысты жағдайды қайтадан қарап, көтерiлiсшiлерге саяси мәртебе берiлуге тиiс екенiн айтады. «Мәселен, маған алғаш рет Қылмыстық кодекстiң 60 және 65-бабы бойынша «ұлтараздықты қоздырушы» және «көпшiлiкпен бiрге бұзақылық жасаған» деген айып тағылды. Бiрақ күлкiлiсi сол - кейiннен осы екi баптағы айыптаулар дәлел-деректiң жоқтығы себептi алынып тасталды. Оның орнына 173-бап бойынша «заң қызметкерiне қол жұмсады» деген айыппен жазалады. Сонда алғашқы екi бап алынып тасталған соң, «желтоқсан көтерiлiсшiсi» деген әңгiме жайына қалды. Дегенмен кейiн iстi қайтадан қопарып, қайтадан Желтоқсан көтерiлiсi бойынша соттады. Есесiне «жазамды» жеңiлдетiп, бұрынғы бес жылдан екi жылға түсiрдi. Мұны адвокатым болған Бурабаев деген азаматтың еңбегi деп бағалаймын. Ал ондай жәрдемшiсi жоқ азаматтар күнi бүгiнге дейiн «қылмыскер» болып жүр».
«Желтоқсан көтерiлiсiне бүгiнгi күннiң деңгейiнен қарасаңыз қандай ой түйер едiңiз?» деген сауалыма Қасым бiраз ойланып қалды. «Қазақтың рухы түсiп бара жатқан сияқты... Ел мен жердiң байлығы өз қазағыңа бұйырмаған заманда, елдiң еңсесi биiктеп кетедi деп кiм айта алсын...» - деп, Қасым терең күрсiндi.
Иә, кешегi елiн кеңестiк өктемдiктен қорғаған батырлар жерiнде машкевичтер мен кимдер, мұнай алпауыттары мен келiмсек қожайын болғанда, Қасымдарға кiм қарайлас болар екен?...
Жұқамыр ШӨКЕ,
«D»
«Общественная позиция»
(проект «DAT» № 11 (36) от 15 декабря 2009 г.