Маңғыстауға қазақтардың келуі
Эльвира Абланова, тарих ғылымдарының кандидаты, Маңғыстау политехникалық колледжінің оқытушысы
XVII ғасырдың аяғында Кіші жүз қазақтарының көшіп-қону аймағы бірсыпыра тұрақтанды. Олар Арал-Каспийдің солтүстігі мен аралдық Қарақұм мен Жайық арасын тұрақты мекен етті. Ұзақ жылдарға созылған саяси катаклизмнің әсеріне қарамастан Солтүстік Арал-Каспий өңірінің көшпелі тұрғындары бірігу процесін жалғастыра берді. Соның нәтижесінде жалпы Кіші жүз қазақтарының қалыптасу процесі біршама аяқталды. XVIII ғасырдың ортасы мен XIX ғасырдың басында Кіші жүз осы аймақты түгел иемденді, мал жайылуға жарамды өңірлерге қайтадан мал тұяғы тиді /1/.
М.Л.Юдин өз зерттеулерінде Маңғыстау қазақтары туралы мынадай мәлімет береді: «Қырғыз ордасының Кіші жүз қырғыздары Жайық даласында көшіп-қонып, олардың оңтүстіктегі тұрақтары Сырдария, Арал, Үстіртке дейін жайылып, түрікмендермен қоңсылас жақын көшіп-қонды. Қырғыздар ішінде түрікмендерге солтүстіктен жақын іргелес қырғыздан шыққан адай рулары көшіп-қонды. Олар өздерінің Оңтүстіктегі көршілерін реті келгенде барымталап, өздерінің сандық құрамының көптігімен түрікмендерді басып тастады» /2/.
Эльвира Абланова, тарих ғылымдарының кандидаты, Маңғыстау политехникалық колледжінің оқытушысы
XVII ғасырдың аяғында Кіші жүз қазақтарының көшіп-қону аймағы бірсыпыра тұрақтанды. Олар Арал-Каспийдің солтүстігі мен аралдық Қарақұм мен Жайық арасын тұрақты мекен етті. Ұзақ жылдарға созылған саяси катаклизмнің әсеріне қарамастан Солтүстік Арал-Каспий өңірінің көшпелі тұрғындары бірігу процесін жалғастыра берді. Соның нәтижесінде жалпы Кіші жүз қазақтарының қалыптасу процесі біршама аяқталды. XVIII ғасырдың ортасы мен XIX ғасырдың басында Кіші жүз осы аймақты түгел иемденді, мал жайылуға жарамды өңірлерге қайтадан мал тұяғы тиді /1/.
М.Л.Юдин өз зерттеулерінде Маңғыстау қазақтары туралы мынадай мәлімет береді: «Қырғыз ордасының Кіші жүз қырғыздары Жайық даласында көшіп-қонып, олардың оңтүстіктегі тұрақтары Сырдария, Арал, Үстіртке дейін жайылып, түрікмендермен қоңсылас жақын көшіп-қонды. Қырғыздар ішінде түрікмендерге солтүстіктен жақын іргелес қырғыздан шыққан адай рулары көшіп-қонды. Олар өздерінің Оңтүстіктегі көршілерін реті келгенде барымталап, өздерінің сандық құрамының көптігімен түрікмендерді басып тастады» /2/.
Маңғыстауға қазақтардың келуін Н.Галкин қалмақ ханы Аюкенің билігі әлсіреген тұсымен байланыстырады. Түбекке шығыстан келген Кіші Орда қазақтары Астрахан губерниясына өткен қалмақтармен қатар Каспий теңізінің батыс жағалауын Кавказ-Астрахан даласына көшкен бірнеше жүз түрікмен Иғдыр және Чаудыр руларының жерлерін иемденді. Ал қазақтар қалмақтардан қалған түрікмендерден саны мен күші жағынан басым түсті /3/.
Қазақтың халық жазушысы, өлке тарихын зерттеуде құнды ізденістер авторы Ә.Кекілбаев түбекке қазақтардың келуін он тоғызыншы ғасырдың басына таман апарады. Бұл ретте автор: «1803 жылы ... Ұлы, Орта, Кіші Орда қазақтарының саны мен көші-қоны Орал облысы мен Хиуа деп көрсетілген. Бірақ, қазақтар бұл тұста Жем сағасын, Сам, Асмантай-Матай құмдарын жайлап, әлі Маңғыстау ойына құлай қоймаған секілді. Олардың Маңғыстау мен Үстіртке дендеп бет қоюына түрікмендердің Ресейдің қол астына өтпек әрекеттері себепші болған. Түбектегі Абдал, Бұрыншық түрікмен рулары 1813 жылы малдарын сатып, кемемен Астраханға ауды, қалғандары Балқан түбегіне, Хиуаға қарай көшті. Адай тайпасы Маңғыстауға осы тұста қоныстанса керек...» деп көрсетеді /4/.
Мұражай деректерінде Маңғыстау даласында қазақтар түрікмендердің бейбіт өмірін бұзып, тыныштығын кетіргені Бегеніш қажының Астрахан ақсүйегі Воронинге 1721 жылы 3 наурызда жасаған мәлімдемесінде кездеседі /5/. Осы дерек 1721 жылы маусымда Астрахан воеводасы И.Кикиннің Камер-коллегия президенті П.А.Толстойға жазылған қатынас қағазында расталады. Онда: «Патша өкіметінің кемелері Карағанға түрікмендермен сауда жасауға келіп тұрды, енді түрікмендермен қазақтар арасында қырда (далада) бейбіт өмір сүру қиындап кетті», - делінген /6/.
Аталған деректен Маңғыстауда қазақтар 1721 жылдары болғандығын нақтылаумен қатар, олар мұнда тек аталған жылы ғана пайда болған жоқ, оған дейін де осы жерді мекендеген деген пікірге келдік. Оған дәлел, егер қазақтар тек 1721 жылы ғана түбекке келсе, орыстарға жазған хаттарында түрікмендер «қазақтар келді» деп дабыл қағар еді. Сондай-ақ бұл деректерде қазақтар кенеттен келіп түрікмендерді шауып кетті, не жерді тартып алды емес, үйреншікті Маңғыстау даласындағы қазақ-түрікмен қатынасы тынышсыз болып тұр деп хабарланған.
ХVІІІ ғасыр басында қазақтардың жағдайы қиындап, жоңғарлардың тегеурініне шыдай алмай, батысқа қарай ығысқан кезде олар түрікмендермен қақтығысты /7/.
1722 жылы 21 желтоқсанда теңіз жағасында кемесі апатқа ұшыраған Семенов полкінің діндары Т.Н.Буслаевты және бірнеше орыс солдатын Түпқараған түрікмендері құтқарып, орыстар тау шатқалындағы үңгірде паналап, естерін жиған соң 26 желтоқсанда ен даламен жаяу жолға шыққан. Сол күні кешкісін оларға түрікмендерден басқа «татарлар» шабуыл жасаған. Оларға қарсы солдаттар қару көрсеткен /8/. Аталған жазбада түрікмендердің орыстарға көрсеткен көмегінің шексіздігімен қатар, түрікмендерден басқа татарлардың түбекті қоныстанып отырғаны, олардың орыстарға қарсы іс-әрекет жасауға ұмтылғаны анық жазылған. Сол 1722 жылы Маңғыстауда орыстарға кездескен «басқа татарлар» қазақтар болса керек.
Н.Н. Пальмовтың қолжазба қорынан табылған келесі деректе 1723 жылы күзде Маңғыстау түрікмендерінен қалмақ ұлысындағы Аюке ханның бұйрығымен салық жинауға келген Цой-Раши қайтар жолда екі рет күтпеген шабуылға тап болып, қазақтардың (деректе - қайсақтар) түрікмендерден жинап алған бар алымды қалдырмай тартып алғаны туралы айтылады /9/. Осы дәйектен қазақтардың 1723 жылы түбекте емін-еркін көшіп-қонумен қатар, қалмақтардың түрікмендерден салық жинауға келетінінен нақты хабардар болып, олардың жолын торуылдап, шабуыл жасауы қазақтардың түбектің қожасына айналғанын дәлелдейді.
Маңғыстауда қазақтардың отырғандығын дәлелдейтін келесі дәйек - 1741 жылы 13 ақпанда қалмақ ханы Дондук Омбының кабинет министрі граф А.И.Остерманға жазған хат. Онда «менің атам мен әкемнің қол астында болған түрікмендер өзара келіспей, сол сәтте оларға қырғыз-қайсақтар шабуыл жасап, көпшілігін кедейшілікке ұшыратып, тонап, сол жерде қалған түрікмендер күн көре алмай Хиуаға кетті» /10/, - делінген.
1741 жылы тамызда капитан Г.Тебелев кемесі Маңғыстауға келген. Осы сапарында ол түбекте түрікменнің аз санды абдал руының өкілдері тұратынын, оларға көршілес адай қазақтары «ұлы қысым» көрсетіп отырғанын, түрікмендердің малын айдап, кейде адамдарын тұтқынға алып кететінін, түрікмендер ауылы әр жерде шашырай қоныстанғанын, тек Өліқолтықтағы Айрақты (Ираклы) тауында түрікмен руларынан қарауыл қойылып, ал қазақтар жақындағанда белгі беріп, жауынан қашқан түрікмендер биік таудың төбесіне шығатынын жазған /11/.
Жоғарыда көрсетілген капитан Г.Тебелевтің қазақтардың түбектегі түрікмендерге шабуылын өз ізденісінде маңғыстаулық зерттеуші С.Қондыбай да көрсетеді. Ол: «егер, 1741 жылы жәуміттер Бейнеудегі Айрақты тауының басында қарауыл қарап отырған болса, онда адайлардың Үстіртті 1740 жылдарда әлі де болса толық иемденіп болмағандығын көрсетеді», - деп тұжырымдайды /12/. Біз автордың ойымен келісе алмаймыз. Біріншіден, 1741 жылы Маңғыстауда түрікменнің жәуміт руының өкілдері өте аз болған, олар ХVII-XVIII ғасырлардың басында Балқан асып кеткен, тек Хиуа шапқыншылығы тұсында түбекті паналауға жәуміт руының бірнеше үйі келіп қыстаған. Жоғарыда айтылып отырған - түрікменнің абдал руының өкілдері. Екіншіден, қазақтар бұл кезеңде Үстіртті дұрыс иеленіп, өздерін Маңғыстау жерінің қожасы сезініп, түбектегі саяси стратегияны қолына алғаны белгілі. Осы жылдары, яғни 1741 жылы Нәдір шах Хиуаны тастап, еліне оралған тұста, оның орнына қойған парсы ханын өлтірген түрікмендерге Хиуа ханы болып Кіші жүз ханы Әбілқайырдың баласы Нұралы хан отырды. Маңғыстауды иеленген кіші жүз қазақтары Хиуа тағында аз ғана уақыт отырған Нұралы ханнан күш алып, Үстірт үстінде еркін көшіп-қона бастады.
1745 жылы 25 шілдеде жазылған деректе Астраханға Хиуадан көшкен түрікмендердің Нәдір шахқа қарсы күресі туралы берген куәгерлік жазба құжаттарында: «біз табиғатымызда иғдыр татарлары, бұрын Маңғышлақтағы Иракмен (Айрақты) тауында өзіміздің тұрағымыз болды, осыдан сегіз жыл бұрын, әлде одан да бұрынырақ, қырғыз-қайсақтардың жойқын шапқыншылығына төтеп бере алмай, барлық уақытта олардың далада (қырда) тынышсыз болуы себепті Хиуаға қоныс аудардық, онда 1741 жылға дейін отырдық» /13/. Егер бұл деректе көрсетілген сегіз жыл бұрынғы қазақтар шабуылын анықтасақ, 1745 жылдан есептегенде бұл тарихта 1737 жыл. Бұдан Айрақты тауында түрікменнің иғдыр руы өкілдері отырғандығын байқадық, келесі басты фактор 1737 жылы осымен екінші түбекті қоныстанған түрікмен руларының ішіндегі сандық тұрғыдан абдалдардан кейінгі ең көп өкілі иғдыр руы болса, осы иғдырларды қазақтар Үстірттен деректе айтылғандай 1737 жылы (мүмкін одан да әрі) Хиуаға қарай ығыстырған. Бұл оқиғада назар аударатын тұс - қазақтардың барлық уақытта тынышсыз болуы деген мәселе, яғни қазақтар иғдыр руының тек 1737 жылы ғана емес, оған дейін де мазаларын алып, түрікмендердің қоныс өзгертуіне тездетуші фактор болған.
Тағы назар аударатын мәселе жоғарыда көрсетілген қай деректі алып қарамайық, барлығында қазақ шапқыншылығы деп көрсетіледі. Яғни Маңғыстауда отырған түрікмендерді қазақтардың ара-тұра шауып тұрғандығы, далада қазақтардың бейбіт өмірді бұзғандығы сөз болады. Бұдан туатын қорытынды, егер қазақтар түрікмендерді жиі-жиі жаулап, малын тартып әкетіп, Маңғыстауда қоныс теуіп отырмаса, ол малды қайда айдап әкетті? Жем бойына ма, Хиуаға ма? Екі жақ та жаяу мен аттыға бірнеше күн жол уақытын талап етеді. Ал деректерде түрікмендер қазақтардың жаугершілік саясатты жиілеткендігін қайталайды. Сонда қазақтардың Маңғыстауда ғасыр басында-ақ, (мүмкін оған дейін) көршілес көшіп-қонғандығы нақтыланады. Бұл жерде ескеретін тағы бір мәселе, біріншіден, түрікмендер қазақтарға қарағанда Каспий теңізін жайлай қоныстанды, ал қазақтар жарты аралда шөлейт жерлерде көшіп-қонды, бұл ретте қазақтар көбіне Үстірт жазығында тұрақтап жүрсе, түрікмендер сауда кемелерінің соңында Қабақты мен Түпқараған айлақтарына, Кендірліге жақын, бір сөзбен су жағалай орналасты. Сондықтан да орыс деректерінде де, Орта Азия құжаттарында да түбек халқы ретінде азғантай түрікмен танылып отырды. Ал, кейін орыс экспедициялары Үстіртті белсенді зерттей бастағанда, оларға бөгет болған адай-қазақтары туралы мәлімет орыс басылымдарында жиірек жазыла бастады. Бірақ, бұл тарихта келесі ғасыр еншісіне тиді.
1745 жылы маусым-шілде айларында Маңғыстауға келген капитан В.Копытовскийдің күнделік жазбасы сақталған. Онда түрікмен старшындары Қарабатыр Онбегі Сүңгірғап пен Шапық Нияз батыр ұлыстарында қазақ елшісін қабылдағаны, бір қап ұнға сатылған түрікмендерге ренжіген Мәмед Бердіге қарсы старшындардың «біз орыстарға ризамыз, олар ұн жібермегенде сен ұнды Хиуа ханынан аласың ба, әлде қазақтардан аласың ба, хиуалықтардың өздері ит құсап өліп жатыр, ал қазақтар орыстарға риза, сен өзің бізден сұрамай қазақ елшілерін қабылдайсың.....» /14/ деген жолдарды оқыдық. Бұл дәйектен байқағанымыз: түрікмендер мен қазақтар тек қана жауласа бермей, бір-бірінің елшілігін қабылдап, өзара сөз тыңдап, түбекте бейбіт қатар өмір сүруге де талпынған, яғни түрікмендердің әр ауыл ақсақалының көрші елмен қатынас құрудағы еркіндігі байқалады. Себебі, басқа түрікмендер олардың қазақ елшілерін құпия қабылдағанын білсе де, ешқандай шара қолданған жоқ, бұл Мәмед Бердіге тіке айтылғанмен де оны жазалай алмайтындарын көрсетеді.
1745 жылғы В.Копытовский түрікмендерден немен айналысып күн көресіңдер деп сұраған. Олар: «ер адамдардың көпшілігі қазақтарға барып, мал ұрлап күнелтіс қыламыз» деп жауап берген /15/. ХVІІІ ғасырдың басында түбекті мекендеген қазақ-түрікмендер арасындағы барымта мен қарымта, өзара «ұрлық» күн көрістегі тұрақты табыс көзі ретінде қалыптасты.
1746 жылы 18 қарашада штурман П.Лебедевтің Маңғыстауға іс-сапары туралы рапортында «түрікмендерден қолға түскен орыс тұтқындарын ұнға айырбастап сатып алу барысында шіркеуге шоқындырылған парсылық түрікмендерден кетіп қалған, ал оның әйелі мен ұлын түрікмендер қазақтарға сатқан» /16/. Осы деректен зерттеліп отырған кезеңде түрікмен-қазақ қатынасы тек шапқыншылықтан емес, алым-беріс пен өзара сауда қатынасы қалыптасқандығын көрсетумен қатар, екі ел арасында сырттан қолға түскен адамдарды құлдыққа сату ісі де болғандығын көреміз.
Сөзімізді қорытындылай келе, тарихи деректерден көргеніміздей Маңғыстауға қазақтардың қоныстануы ХVІІІ ғасырдың 20-жылдары басталды. Осы кезеңдегі Маң даладағы қиын саяси катаклизмге қарамастан, қалмақ-түрікмен-қазақ қарым-қатынасының жаугершілік сипатта болуы «кім күшті, сол жеңеді» принципімен жүзеге асты. Сөйтіп, Маңғыстау адайлары түбек жеріне өз биліктерін орнатты.
«Қазақ тарихы» журналынан