Бексұлтан ағамыз да ашыла сайрапты...
Кейбір оқырмандарымыздың «Егемен Қазақстан» газетін оқымаймыз, оқығымыз келмейді» дегендері бекер екен. Бүгінгі қазақ зиялыларының арасында кімнің-кім екенін түсіну үшін «Жас Алаш» пен «Жас қазақты» емес, дәл осы «Егемен Қазақстанды» оқу керек сияқты. Мысалы, жуырда бұл газетте Бексұлтан Нұржекеев ағамыз «Қазақ сақта бірлігін!» деген мақаласын жариялап, абайшылардың тілімен айтқанда «ашыла сайрапты». Оқырмандарымыз өздерінің «қас батырларын» біліп жүрсін деген ниетпен ағамыздың мақаласын сол күйінде, бір қарпін өзгертпей беріп отырмыз.
«Абай-ақпарат»
Бексұлтан НҰРЖЕКЕҰЛЫ. «Сақта қазақ бірлігін!»
"Маң-маң басып жүріңіз,
Байсалды жерге түсіңіз.
Айнала алмай ат өлсін.
Жат бойынан түңілсін,
Бәріңіз бір анадан туғандай
болыңыз!" - деген екен Бұқар жырау бабамыз 1757 жылы Шимойын деген жерде Абылай жеңіс тойын жасағанда. Бұл - қазақтың жоңғарларды өз жерінен біржола қуып шығып, "Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама" соғысының жеңіспен аяқталған кезі.
Қаракерей Қабанбай!
Қанжығалы Бөгенбай!
Шапырашты Наурызбай!
Үшеуіңде құт, береке,
Қазақтың бүркіт түлегі.
Жауға салса - жарағы,
Күреске салса - білегі.
Ала болсақ өзіміз,
Қалмақ сонда бөледі...
Сақта қазақ бірлігін!
Кейбір оқырмандарымыздың «Егемен Қазақстан» газетін оқымаймыз, оқығымыз келмейді» дегендері бекер екен. Бүгінгі қазақ зиялыларының арасында кімнің-кім екенін түсіну үшін «Жас Алаш» пен «Жас қазақты» емес, дәл осы «Егемен Қазақстанды» оқу керек сияқты. Мысалы, жуырда бұл газетте Бексұлтан Нұржекеев ағамыз «Қазақ сақта бірлігін!» деген мақаласын жариялап, абайшылардың тілімен айтқанда «ашыла сайрапты». Оқырмандарымыз өздерінің «қас батырларын» біліп жүрсін деген ниетпен ағамыздың мақаласын сол күйінде, бір қарпін өзгертпей беріп отырмыз.
«Абай-ақпарат»
Бексұлтан НҰРЖЕКЕҰЛЫ. «Сақта қазақ бірлігін!»
"Маң-маң басып жүріңіз,
Байсалды жерге түсіңіз.
Айнала алмай ат өлсін.
Жат бойынан түңілсін,
Бәріңіз бір анадан туғандай
болыңыз!" - деген екен Бұқар жырау бабамыз 1757 жылы Шимойын деген жерде Абылай жеңіс тойын жасағанда. Бұл - қазақтың жоңғарларды өз жерінен біржола қуып шығып, "Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама" соғысының жеңіспен аяқталған кезі.
Қаракерей Қабанбай!
Қанжығалы Бөгенбай!
Шапырашты Наурызбай!
Үшеуіңде құт, береке,
Қазақтың бүркіт түлегі.
Жауға салса - жарағы,
Күреске салса - білегі.
Ала болсақ өзіміз,
Қалмақ сонда бөледі...
Сақта қазақ бірлігін!
Тоқсанға келген қарт Бұқар
Осы соңғы тілегі! - деп жалына сұраған екен жарықтық.
Одан бері қазақтың басынан не өтпеді? Қазір арамызда: "Сақта қазақ бірлігін!" дейтін Бұқар да жоқ, бірлік үшін жарағы мен білегін тосатын Қабанбай, Бөгенбай, Наурызбай да жоқ. Бірақ, құдайға шүкір, қазақтың өзі бар. Бұқардың сөзі зердесінде, батыр бабалардың рухы кеудесінде сақтаулы қазақ та баршылық. Ең бастысы: дербес ел, жеке мемлекетпіз.
Енді бізге не керек? Ең алдымен дербес мемлекетімізді жан-жақты нығайту керек. Ал ол үшін не керек? Ойланбастан айтарым: "Сақта қазақ бірлігін!" дейтін мақсат-мүдде керек.
Қазір Қазақ елі әлем жұртшылығының назарына іліге бастады. Көбі бізді құптап жатыр, бірері сынап та жатыр, әйтеуір, құдайға шүкір, дербес ел деп ден қойып, санасып та жатыр. Бірақ бұл күйге біз желе жортып жеткеміз жоқ: айтыстық, тартыстық, егестік, алайда түптің түбінде бірлесуді басты құрал етіп ұстанған мемлекеттік саясат басымызды құрап тұр.
Менің ойымша, біздің мемлекет әу бастан-ақ төзімділік пен шыдамдылық саясатын ұстап келеді. Бұл саясат қазақтың "Сабыр түбі - сары алтын" дегеніне саяды. "Анау тәуелсіздігін жариялады, мынау тәуелсіздігін жариялады, біз неге жарияламай отырмыз?" деп шыдамсызданғанымыз әлі есімде. Ақыры асықпай, саспай, 1991 жылдың 16 желтоқсанында тәуелсіздігімізді де жарияладық. Сол "әліптің аяғын бағу", құдайға шүкір, бізді сан рет сырттағы және ел ішіндегі қақтығыстар мен соқтығыстардан сақтап қалды, сақтап та келеді. Өйткені, ашу мәселені қазір шешем деп шиеленістіреді, ақыл асықпай шешіп жайғастырады.
Біріккен Ұлттар Ұйымына мүше болғанымызға қуандық, әр ел біздің мемлекетімізді танығанына мақтандық. Әлемнің алып мемлекеттері АҚШ-пен, Қытаймен, Ресеймен, тағы басқалармен халықаралық келісімдер жасадық. Жер жүзіндегі түрік және мұсылман мемлекеттерімен де бауырмалдық, татулық сақтауды үнемі біз басты орынға қойып келеміз. Менің байқауымша, біздің мемлекеттік саясатымызда "Аяз, әліңді біл; Құмырсқа, жолыңды біл!" деген Майқы бабамыздың ұлағаты қатаң басшылыққа алынған. Сондықтан біз өз еліміздің қандай жағрапиялық ортада тұрғанын, қандай ішкі-сыртқы осалдығымыз бен артықшылығымыз бар екенін бағамдап барып қана халықаралық іске араласып келе жатырмыз.
Біз, рас, ә дегенде-ақ тіл мәселесін жедел қолға алдық, жылдам заң қабылдадық. Алайда тіл мәселесі тек қазақтың өзіне ғана қатысты мәселе емесіне көп ұзамай көзіміз жетті. 1731 жылдан отар боп, 1917 жылдан кеңес өкіметінің интернационализм атты саясатымен сусындап өскен халыққа тез арада қазақ бола кетіп, бәрін қазақшалай қою тек заңмен ғана шеше салатын "жуас" жағдай болмай шықты. Қазақтан гөрі ұйымшыл, тілі мен мінез-құлқы тұтас әрі саны да мол халықпен санасуға тура келді. Қазақтың тілін сақтап қалу үшін, әуелі қазақ деген халықтың өзін аман сақтап қалу керек екені белгілі болды. Біріміз оған күйіп-піссек те, біріміз самарқау жүрсек те, әуелі халықтың өзін, оның тыныштығын сақтау саясаты әлі жүргізіліп келеді. Меніңше, бұл саясат өзін тәуелсіздігіміздің жиырма жылында өте жақсы ақтады. Соның арқасында Қазақстанда сан алуан ұлт өкілі бір-бірімен тату тұрып, ел тыныштығын сақтап, мемлекет қуатын бірлігімен бекітіп келеді.
Кей-кейде есеміз кеткендей болып, әлдебір азғын топ аяғымыздан шалса да, ашуымызды ақылға жеңдіріп, шектен тыс төзімділік танытып келе жатқанымыз да рас. Себебі татулық, тыныштық, бейбіт өмір арандатушыларға емес, ең әуелі қазаққа, қазақтар ұйытқы болуға тиіс мемлекетімізге керек. Өсіп-өркендеуіміз үшін, бала-шағамыз қалаған білімін алып, мәдениетті, жан-жақты болып өсуі үшін, халқымыздың саннан сапаға айналуы үшін, әлемнің өркениетті елдерімен тепе-тең тұратын жағдайға жетіп алуымыз үшін керек. Ел ішіндегі дүрбелең, тартыс-керіс біздің осы тыныштық, татулық, бірлік атты өз жемісін ұзақ уақыттан кейін беретін қасиетті ұстанымдардың берекесін қашырады. Өйткені, қанша мақтансақ та, біз аз ұлтпыз; тіл, дін, жүз деген бөлектеуші күштердің арқасында алауыздығымыз да бар ұлтпыз. Оның бәрін есепке алмай саясат жүргізу - өте қауіпті. Екі сөзінің бірінде "южандар тобы", "батыс", "солтүстік тобы" деп жазуға машықтанған газеттер ел бірлігін бекітуге ынталы басылымдар деп айта алмаймын. Сол сөздерді санаға сіңіру арқылы да олар бірлігімізге сызат түсіріп жатыр.
Қазақстан биыл Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына төрағалық жасап отыр. Бұл - халықаралық ұйымға басшылық жасау. Еліңді, мемлекетіңді өзгелердің тануы мен мойындауының бұл да бір түрі. Оны абырой деп атаған дұрыс. Басқа сөз қашырудың бәрі - өз көзіңе өзің күл шашу. Әрненің шегі бар, сөз еркіндігі деген - елдің қамын жеген сөзге қақпақ қоймау. Біз өзімізге өзіміз: "Еліміздің етегінен тартқанымыз дұрыс па, әлде қолтығынан демегеніміз дұрыс па?" деген сұрақ та қоя білуіміз қажет.
Мемлекетің халықаралық беделге ие болып жатса, оған неге қуанбасқа? Сол беделден қазақ халқына, Қазақстандағы басқа халықтарға қандай пайда бар? Әрине, олардың зейнетақысына, жалақысына оған бола ақша қосылмайды. Алайда Қазақстанмен өзге мемлекеттер санасады, бейбіт қатынас жасайды, бірлесіп мәдени және экономикалық байланыс орнатады, қысқасы, мемлекетіміз оқшауланбайды, әлем тіршілігінің бел ортасында болады. Ал ондай жағдай біздің ішкі бірлігімізді де нығайта түседі, сырттан қырғиқабақ танытушылар болмаған сайын біз ішкі өмірімізді өз мүмкіндігімізбен емін-еркін жақсарта аламыз. Сондықтан біз бұл саясатты құптаушылар мен кекетіп-мұқатушылардың ара жігін ажырата білуге тиіспіз. Елдік мүдде мен әлдебір топ мүддесі осындай-осындайда айқындалып ажыратылады. Оны түсіне білу, әрине, азаматтарымыздың өресі мен отансүйгіштігіне тікелей байланысты.
Үстіміздегі жылдың желтоқсан айында Астана қаласында Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына мүше елдердің мемлекет басшылары қатысатын Саммит өтпек. Бұл да Қазақстанның халықаралық беделіне айғақ. Осыдан он тоғыз жыл бұрын отар боп келген елдің мұндай дәрежеге жетуін мақтанарлық жағдай деп мадақтамасақ та, құдайға шүкір, деп қуана білуіміз керек емес пе? Бұл, меніңше, даңғойлық та, даңққұмарлық та емес, еңселі ел бола бастағанымыздың белгісі. Осы дәрежеге біз үн қосып үлескер болуымыз керек пе әлде бүйректен сирақ шығарып мін тағуымыз керек пе? Мін тағушылар бізсіз де іргемізден табылмай ма?
Әр түрлі газеттерді оқимын да, сөз еркіндігі дегенді желеу етіп, өз еліміздің іргесіне өзіміз ине жүгіртіп те жатыр екеміз-ау деп шошимын.
Әрине, кемшілікті, жемқорлықты, сыбайластықты, алауыздықты, елге зияны тиетін әрекеттерді аямай жазу - міндет. Бірақ әлдекімге өшігіп, ызаланып, кектеніп жазу арқылы өз халқыңды өзің алауыз етіп алмауды да ойлауың қажет қой. Өйтпейінше елдік мүдде қалай қорғалады? Оны біз өзіміз қорғамасақ, біз үшін кім қорғамақ?
Мен әлі ұмыта қойғам жоқ, кей газет бір кезде өңкей шабақтарды жауапқа тартады да, шортандарға тиіспейді деп өкіметті жазғырды. Кейін үлкен билік басындағылар жауапқа тартыла бастағанда, әлгі басылымдар оларды қорғап тағы шулап қоя берді. Үлкен биліктегілерді ауыздықтау, сөз жоқ, оңайға түспейді. Өйткені, олардың ықпал ету шеңбері тым қуатты әрі кең. Сондықтан олар бір-бірінен өш алу үшін, бүкіл елдің бірлігін шайқалтатын әрекеттерге де барады, барып та жатыр. Соның кесірінен билікке деген елдің сенімі, сөз жоқ, төмендеп кетті. Алайда олар ел бірлігін ойламаса да, қазақ баспасөзі ел бірлігін ешқашан естен шығармауы керек. Ол үлкен шенеуніктен де, кішкене шенеуніктен де, тіптен бәрін қосақтап қойып бағалағаннан да қымбат. Оны есте ұстамаған баспасөз өз елінің іргесін өзі сөгуге көмектесіп отырғанын байқамай да қалады. Сондықтан жеке адамның мінін бүкіл тайпаға, руға, аймаққа байланыстыра айту әдеті әдейі қазақты жік-жікке бөлу екенін әркімнің іші сезеді.
Біз қазір бүкіл тіршілігімізді шектен тыс саясаттандырып барамыз. Оны дәлелдеу үшін, өзге біле бермейтін салаға жоламай-ақ, өзім ептеп сезінетін тіл мәселесіне тоқтала кетейін.
Дәл қазір қазақ тілін әлдекімнен, әлденеден қорғау керек дегенге мен илана бермеймін. Оны әуелі қазақтың өзіне үйрету керек, сыйлату қажет. Сонда оның көп мәселесі өз-өзінен шешіледі. Жасыратын несі бар, өткен ғасырдың аяғында көбіміз орысша кітап шығаруға, орысша өлең оқуға, қолымыздан келсе Мәскеудің өзінде кездесу өткізуге ұмтылдық. Өйту заман итермелеген әдет болатын. Мүмкін болса, қазір де өйтудің әбестігі жоқ деп білем. Бірақ өз қазағың сөйлемей жатқан тілді өзгеге зорлап сыйлатам деу саяси асығыстық. Біз алдымен өз қазағымызға: "Өз еліңнің ертеңін жарқын еткің келсе, өз тіліңді үйрен!" деп ұқтыруымыз керек. Өкімет ашып беріп жатқан мектепке немере-шөберелеріміз сыймай, өкіметтен тағы мектеп ашуды талап етіп жатуға тиіспіз. Патриотизм деп, меніңше, соны айтады.
Сонан соң өзі де қазақша оқып, қазақша білім алып жатқан студенттерді, басқа да оқушы және жай жастарды "Қазақ тілін қорғаңдар!" деп митингіге, ашық алаңдағы жиынға қайта-қайта шақыруды, оған бармағандарды жазғыруды доғару керек. Өйткені, ондай тәсіл енді тілге зиянын тигізіп, оған атүсті қаратуға айналды. Ғалымдар, тіл үйрететін ұстаздар сол әдет пен саясатты бүркеніп, қазақ тілін зерттеуді, дамытуды, тіл заңдылықтарын сақтауды жылы жауып қоятын болды. Күні кеше ғана "Ел бірлігі доктринасына" бола жастар мен тіл жанашырларын бірге дүрліктірдік. "Доктрина "Қазақстандық ұлт" дегенді енгізгелі жатыр", деп елді алдадық. Шын мәнінде, ол құжатта ондай пиғыл да, сөз де жоқ болатын. Жастар бірақ соған сенді, ерді. Демек оларда әлі тілдік те, саяси да берік тұғыр жоқ. Өз көзі жетпегенге де, егер ду-дуды беделді біреу бастаса ойланбастан ере береді. Ондай жастар да, ондай жастарды еліктіретін беделділер де ел бірлігі үшін өте қауіпті.
Митингімен, қарсылық жиындармен билікті қорқыттық деп мақтану әбестік. Олар оның кез келгенінен қорқуға тиіс, себебі оларға өз бағдарламасын жүзеге асыру үшін тек тыныштық керек. Сондықтан ол елдің дүрлігуінен қорқуға міндетті де.
Қазақ тіліне шын жаны ашитын адам "қазақ тілінде анау неге сөйлемейді, мынау неге сөйлемейді" дегенді алға тартқанша, әуелі қазақ тілінің тамырына тәуелсіздік алғалы бергі 20 жыл бойына үн-түнсіз зиянын тигізіп келе жатқан тіл заңын бұздыруға күш біріктіруі керек. Ал ол қандай заң? Ол 1957 жылы 5 маусымда бекітілген, кейін Қазақ ССР Жоғарғы Советінің президиумы 1983 жылдың 25 тамызында "Қазақ тілі орфографиясының негізгі ережелеріне өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" қабылдаған қаулысы. Оның 18-бабында былай делінген: "Орыс тілінен енген атау сөздердің тұлғасы сақталып, орыс орфографиясы бойынша өзгертілмей жазылады".
Құдай-ау, өз алдына дербес қазақ тілі өзге ұлттың сөзін сол ұлттың орфографиясы бойынша өзгертпей жазатын болса, онда оның несі қазақ тілі? Осындай масқаралыққа төзе отырып, қазақ тілін әлдекімдерден қорғаймыз деп қопаңдаудың өзі күлкілі емес пе?
Тілдің тамырына балта шауып отырған негізгі себепке қарсы шықпай, әншейін мәселенің бетін ғана қалқуымыз қандай білімділік?
Тілдің болашағы әлдекімдердің әйтеуір бытып-шатып сөйлеуінде ғана ма екен? Сөйлеу аясын кеңейту бір басқа да, тілдің ұлттық ерекшелігін, тегі мен негізгі заңын сақтау бір басқа емес пе?
Алашапқын митингілер, ұрандаған жиындар тілге негізгі зияны тиіп отырған осы мәселені үнемі қалқалап қалып отыр. Сол ереженің салдарынан ежелгі түрік сөздері болып табылатын "йоғұрт", "қаптан", "ыштан", "жир", "үтік", "тауар" секілді өз сөздерімізді де орыс орфографиясы бойынша өзгертпей жазып келе жатырмыз (М.Қашғаридың ХІ ғасырдағы "Түрік сөздігін" қараңыз).
Бұл нені көрсетеді? Тіл мәселесін ешбір митинг, ешқандай алаңға шығу түбегейлі өзгертпейді, қайта оны саясаттандырып, сапасын, ғылыми негізін шайқалтады, осалдатады. Ғылыми негізге арқа сүйемеген тіл тозады, бұзылады. Егер жоғарыдағы заңға сүйенсек, біздің "пойыз", "нөл", "нөмір", "әртіс", "станса", "рөл" деп қазақ тілінің үндестік заңына (сингармонизм) сүйеніп сөйлеуіміз бен жазуымыз да қате болады. Сол үшін жауапқа тартылуымыз да мүмкін. Мен жақында сол үшін жазаландым да.
Егер қазақ тілінің буын үндестігіне сүйенсек, "министр" сөзі қазақ тілінің буын заңына қайшы: ми-нистр. Әр буында бір ғана дауысты дыбыс болуға тиіс және атау сөздердің ешбір буынында үш, одан да көп дауыссыз дыбыс қатар келмеуі тиіс, сондықтан бұл сөздің қазақша мі-ніс-тір болып айтылуы да, жазылуы да заңды. Мен сөйтіп жазып көріп ем, міністірліктен: "Егер өйтіп жазғаныңызды тоқтатпасаңыз, келесі жылы тендерге қатыстырмаймыз", деген қатаң ескертпе алдым.
Әрине, жоғарыдағы заң бойынша онікі дұрыс: орыс сөзін орыс орфографиясы бойынша жазуға тиіспіз. Бұл жағынан келіспеу қиын. Бұл - қазақ тілінің өзінде атау сөз бойынша өз заңы жоқ деген сөз. Міне, мәселенің ғылыми әрі заңдық негізі қайда жатыр. Шындап келгенде бұған "Қазақ тілі орфографиясының негізгі ережелерін" қайта жасамай отырғандар бастан-аяқ кінәлі. Олар қазақ тілінің тамырына балта шауып отырған бұл ережені өзгертудің орнына латын әліпбиіне көшкеніміз дұрыс деген мәселені көтерді. Тіпті орыстар да латынға көшкелі жатыр деп соқты. Ал латынға көшкенде, тіліміз мүлдем масқараға ұшырайтын еді. Қазірге дейін Қазақстанда тілі, діні бөлек халықтар бірге тұрып келсе, енді оған әріпі бөлектер қосылатын еді де, ел бірлігіне үлкен сызат түскен болар еді. Өйткені, біз латынға көшті екен деп, Қазақстандағы орыс мектептері оған көше салмайды ғой. Сонда қазақ мектебінде оқитын қазақ балалары латынша жазып, орыс мектебінде оқитын қазақ балалары кирил әріпімен жазып, жоқ жерден қазақ жастарының өзін жік-жік еткен болар едік. Олардың қазақша үйренуі тіптен қиындай түскен болар еді.
Жоғарыда аталған заңның енді 19-бабына қарасаңыз: "Араб, парсы тілдерінен енген сөздер өзгеріп, сол қалыптасқан күйінде жазылады" - деп көрсетілген.
Көріп отырсыз ғой: орыс сөзі өзгермей жазылады да, өзге елдің сөзі өзгере береді. Бір заңда екі түрлі принцип. Және орыс тіліне өзге елдің тілін теңгермеу принципі.
Осы екі баптың еліміз тәуелсіздік алған жиырма жыл бойы өзгертілмей келуі қазақ тіліне шын мәнінде жаны ашитын бірде-бір ғалымның жоқ екенін дәлелдемей ме? Осылай екенін біле-сезе тұрып, өзіміз орыс орфографиясымен жазуды талап ете тұрып, неменесіне тіл-тіл деп өзгелерге едіреңдей береміз?
Бұл заңды "Шет тілден енген атау сөздің бәрі де қазақ тілінің өз заңына, яғни үндестік заңына бағындырылып жазылады" деп өзгертпейінше, сөйтіп тіліміздің ғылыми негізін жасап алмайынша, тілді қорғаймыз деп митингіге шығуымыз, жастарды алаңға жібермеді деп, оқу орындарының басшыларымен араздасуымыз, жазушылар митингіге келмеді деп, өзді-өзіміз өкпелесуіміз - тектен-текке ел бірлігін шайқалтатын, тек бас араздығымызды қоздыратын әрі қауіпті, әрі мәселені дәл көтере білмеген әрекеттер. Қазақтың өзін бір-бірінен алыстататын мұндай әрекеттерге бару - ол да алауыздықты асқындыру.
Байсалды, байыпты, салиқалы болуды басшылыққа алып, елдің, тілдің іргесін шын мәнінде нығайтатын жағдайлардың төңірегінде бірлесіп қызмет жасаудың мәдениеті мен өркениетті әдістерін меңгеретін кезіміз де болды-ау деп ойлаймын. Себебі, тәуелсіздіктің негізгі тірегі - білімділік пен мәдениеттілік. Еліміз өсіп, өркендеп жатқанда, біз де өсіп, өркениетке жетіп жатқанымыз жөн ғой. Басымызға бақ боп қонған тәуелсіздікті тұс-тұстан тулақша тартқыламай, оның қазанына бір түйір дән болса да шамамыз келгенінше қоса бергеніміз қажет емес пе?
Қазақстан халқы Ассамблеясының төңірегінде де үйіп-төгіп сөгетін сөздер айтылып жүр. "Еш елде жоқ, Конституциямызда жоқ" дегенді алға тартып, ол ұйымды әлдебір құбыжықтай көрсетуге тырысып және солай сөйлеуді ел қамын жеген батырлыққа балау - ол да саясатқа терең бойламау.
Еш елде жоқ болса, болмай-ақ қойсын. Қазақстанның жағдайы әлемнің ешбір еліне ұқсамайды, сондықтан ұлттар арасындағы түсіністікті басшылыққа алатын бұл ұйым өте игілікті істерді атқарып отыр. Елімізде тұрып жатқан этностар сол ұйым арқылы өз мәдениетін, әдет-ғұрпын дамытып, қазақ халқының мәдениеті мен тіліне үлкен құрметпен қарауды үнемі басты мақсат етіп келеді. Қазақстандағы халықтардың өзара тату тұруына бұл ұйым үлкен ықпал етуде. "Сөзіңді біреу сөйлесе, аузың қышып бара ма?" демей ме қазақ, елдің ауызбірлігін сақтап, әр этнос өз мәселесін осы ұйым арқылы ың-дыңсыз шешіп жатса, оған қарсы болу қай сасқанымыз?
Тектілік, әдептілік, шектен аспау, елдің қасиетті рәміздерін сыйлау, оларға тіл тигізбеу секілді ежелден ұлтымызға тән ізгі дәстүрді де аяқ асты етіп, жаңа әнұранымызға сын айтқан пікірді де оқыдық. Басқалар әнұранымызға, туымызға, елтаңбамызға тіл тигізіп жатса, оған ашына қарсы шығып, соның қолында өлудің орнына өзіміз өйтіп сөкет қылық көрсеткеніміз елдік мүдде дегенді әлі қанымызға сіңіре алмай жүргенімізден деп білем. Елдік рәміздерімізді сынайық, ата-бабамызға ғайбат айтайық, сонда біз қасиет тұтатын не қалады?
Әлдекімдердің ата тегіне тіл тигізу, кекету, мұқату, тарихи негізге сүйенбестен Сегіз серіні, Қарасай мен Жамбылды, Сәкен мен Сәбитті, Қазыбек бекті, тағы басқаларды, тіпті Абайды да бір жағынан қаралап сөйлеу, екінші жағынан кеше ғана Голощекиннің қасында отырып елімізді аштықтан қыруға қатысқан адамдарды "халық жауы" деген атпен атылып кеткеніне ғана бола "қазақтың ардақтылары" деп атап, оларға көше атын, тағы басқа да ілтипат жасауды сұрау - бұл да әріден ойланбайтындардың әрекеті. Голощекин де 1941-жылы халық жауы ретінде атылып кеткен, оны да жазықсыз құрбан болып кетті деп ақтаймыз ба сонда?
Айтудың, сынаудың, айыптаудың - бәрінің қазақы әдебі мен жөні бар. Қазақ жөнін тауып, әдебін сақтап, өліні де айыптайды. Айта білсең, бәріне тыйым жоқ, тек бәрінің қазақы жөн-жосығы бар.
Осы жағдайларды ойлап қарасам, біздің зиялы қауым ортасында қазақтық мінез-құлықтан гөрі қазақстандық мінез-құлық басым екенін аңғарам. Кеңес өкіметі кезінде қалыптасқан ұлт қамын ойламай сөйлеу әдеті әлі бізден арылған жоқ. Ұлт мақсаты көбіне-көп аяғымыздың астында жатады да, сондықтан оны біз көрмейміз. Ұлттың үстінде тұрып сөйлейміз. Ал ұлт үнемі төбемізде тұру керек. Ұлт үшін өлмей-ақ қояйық, бала-шағамызды құрбандыққа шалмай-ақ қояйық, бірақ тәуелсіз мемлекет құрып, етек-жеңімізді енді-енді жинап жатқанда, ақылымыз бен атағымызды шатақ шығару мен атақ шығаруға жұмсамай, "Сақта қазақ бірлігін!" деген Бұқар бабамыздың тілегіне жұмсағанымыз жөн деп ойлаймын.
«Егемен Қазақстан»