Серік Жолдасбай. Қазақтың бірінші президенті Әлихан Бөкейханов үкіметінің құрылғанына 93 жыл толады
Алдағы дүйсенбі - желтоқсанның 13-і күні Орынборда құрылған Алашорда ұлттық үкіметіне 93 жыл толады. 1917 жылғы желтоқсанның 5-13 аралығында өткен Екінші қазақ-қырғыз құрылтайында ұлттық үкіметтің төрағасы, яғни қазіргі тілмен айтсақ, президенті болып Әлихан Бөкейхан сайланған еді.
«Өткен 27-інші декәбірде Луи Пастердың туылғанына жүз жыл болды. Пастер 28-інші сентебірде 1895 жылы өлді, 73 жасында. Пастер орыста Лев Николаевиш Толстой сияқты адам баласына көп қызметін жұмсаған кісі», - дей келе, Әлихан Бөкейхан: «Европаның газет, журналдары Пастердің туғанына жүз жыл толды деп, мұның кім екенін оқытушыларының есіне салды. Европада бұл бір жақсы әдет. Біз Европаның жақсы жолын қолданбақ болып, оқушыларды Пастермен таныстырмақпыз», - деген екен.
Бізде шама-шарқымызша «Европаның жақсы жолын қолданбақ болып, оқушыларды алашордашылармен «таныстырмақпыз». Өкінішке қарай, басымыздан бақайшағымызға дейін батыстанса да, «жақсы әдетке» жарымай қойдық. Мәселен, барлық БАҚ жабыла жазуға тиіс айтулы күнге арнап журналистер тарапынан мақала жазылмайды. Алаштықтардың «кім екенін оқытушыларының есіне салсақ», одан кімге қандай зауал келмек? Түсінбедік.
Алдағы дүйсенбі - желтоқсанның 13-і күні Орынборда құрылған Алашорда ұлттық үкіметіне 93 жыл толады. 1917 жылғы желтоқсанның 5-13 аралығында өткен Екінші қазақ-қырғыз құрылтайында ұлттық үкіметтің төрағасы, яғни қазіргі тілмен айтсақ, президенті болып Әлихан Бөкейхан сайланған еді.
«Өткен 27-інші декәбірде Луи Пастердың туылғанына жүз жыл болды. Пастер 28-інші сентебірде 1895 жылы өлді, 73 жасында. Пастер орыста Лев Николаевиш Толстой сияқты адам баласына көп қызметін жұмсаған кісі», - дей келе, Әлихан Бөкейхан: «Европаның газет, журналдары Пастердің туғанына жүз жыл толды деп, мұның кім екенін оқытушыларының есіне салды. Европада бұл бір жақсы әдет. Біз Европаның жақсы жолын қолданбақ болып, оқушыларды Пастермен таныстырмақпыз», - деген екен.
Бізде шама-шарқымызша «Европаның жақсы жолын қолданбақ болып, оқушыларды алашордашылармен «таныстырмақпыз». Өкінішке қарай, басымыздан бақайшағымызға дейін батыстанса да, «жақсы әдетке» жарымай қойдық. Мәселен, барлық БАҚ жабыла жазуға тиіс айтулы күнге арнап журналистер тарапынан мақала жазылмайды. Алаштықтардың «кім екенін оқытушыларының есіне салсақ», одан кімге қандай зауал келмек? Түсінбедік.
Луи Пастерге «адам баласына көп қызметін жұмсаған кісі еді» деп баға берген Әлекеңнің де еңбегі - ұшан-теңіз. Себебі, Әлихан Бөкейхан саяси ұстанымын ұлттың мүддесіне негіздеп отырды. Мысалы, «Мен кадет партиясынан неге шықтым?» деген мақаласында: «Кадет партиясы жер адамға меншікті болып берілсе де, жөн дейді. Біздің қазақ жерді меншікті қылып алса, башқұртша көрші мұжыққа сатып, біраз жылда сыпырылып, жалаңаш шыға келеді», - дей келе: «Кадет партиясы ұлт автономиясына қарсы. Біз алаш ұранды жұрт жиылып, ұлт автономиясын тікпек болдық», - дейді. 1908 жылы Әлихан Бөкейханның Петербор Массондығына кіргені белгілі. Оның Кадет партиясынан шығуы әлемдік деңгейдегі Массон ұйымынан бас тартуы еді.
Біздер алашордашыларды тек ағартушы немесе ғалым деп танимыз. Неге екені белгісіз, олардың саясаткерлігін айтуға келгенде сараңдық танытамыз. Мәселен, Ахмет Байтұрсынұлы. Бүгінгі жерімізге ие болуымызға 1920 жылы Ақаң мен Әлімхан Ермеков көп еңбек етті.
Ал рухани дамып, қалыптасуымызға қосқан үлесін Мұхтар Әуезов: «Қазақ» газетінің сүтін еміп өскен бір буын осы күнде пікір білім жолында бұғанасы бекіп, іс майданына шығып отырса, кейінгі жас буын Ақаң салған өрнекті біліп, Ақаң ашқан мектепті оқып шыққалы табалдырығын жаңа аттап, ішіне жаңа кіріп жатыр», - деп бағалаған. Қазақ жастарының ұлтшыл болып тәрбиеленуіне Ахмет Байтұрсынұлы басқарған «Қазақ» газеті септігін тигізсе, алаштықтардың қалыптасуына Абай Құнанбайұлының зор ықпалы болды. Оны алғаш ұлы ақын ретінде аңғарған және аңғарып қана қоймай, атының алты алашқа кеңінен танылуына да Әлекең бастаған алаш арыстары аянбай еңбек етті.
Оған Ахмет Байтұрсынұлының: «...Әлихан Бөкейханның айтуына қарағанда, Абай Еуропаның: Спенсер, Луис, Дрепер деген терең пікірлі адамдарының кітаптарын оқыған. Өлең жазушылардан орыстың Лермонтов деген терең пікірлі ақынының өлеңдерін оқыған. Сондықтан Абайдың терең пікірлі сөздерін қарапайым жұрттың көбі ұға алмай, ауырсынады», - деген сөзі дәлел болады.
Міржақып Дулатұлы: «Қазағым менің, елім менің! Ең алдымен қазақ халқы - Ресейге тәуелді халық. Оның ешқандай правосының жоқтығы ыза мен кек тудырады», - деп ашынады. 1907 жылы жазылған мақаладан автордың күйінішін байқаймыз. Ал арада он жыл өткенде: «Азаттық таңы атты. Тілекке құдай жеткізді. Күні кеше құл едік, енді бүгін теңелдік. Қам көңілде қаяудан арман қалған жоқ. Неше ғасырлардан бері жұрттың бәрін қорлықта, құлдықта ұстаған жауыз үкіметтің өзгеге қазған оры өзіне шағын көр болып, қайтпас қара сапарға кет- ті», - деп алты алаштан сүйінші сұрайды.
Бүгінде БАҚ Екінші қазақ-қырғыз құрылтайын «жалпықазақ құрылтайы» деп жазып жүр. Негізінен, Алашорда ұлттық үкіметі қазақ пен қырғызға ортақ болатын. «Автономия алу - мемлекет болды дегенмен бірдей. Біз енді өз алдымызға мемлекет боламыз деп тұрмыз. Бірақ «боламыз» бен «болудың» екі арасы - жер мен көктей. Сондықтан «боламыз» деген соң, болуға аянбай қам қылу керек. Боламыз деп бола алмай қалсақ, дүниеде онан артық қорлық жоқ, кез келгеннің қолында кеткеніміз. Қолдан келмейтін іске арамтер болудың қажеті жоқ. Қолымыздан келеді деп тәуекелге бел байлаған соң, сол жолда иә өлу керек, иә көздеген мақсатқа жету керек», - дейді Міржақып Дулатұлы.
Жоғарыда Ә.Бөкейханды «Алашорданың президенті болды» деуіміз тегін емес. Оған Міржақыптың «Автономия алу - мемлекет болды дегенмен бірдей» дейтін пікірі негіз бола алады. Өйткені Алашорда ұлттық үкіметі 1917 жылдың аяғынан 1920 жылға дейін өзінің саясатын жүргізді. Осы жылдарда болшевиктер Алашордамен санасуға мәжбүр болды.
Өкінішке қарай, Алашорда үкіметі төрағасының (премьер-министр. - Авт.) орынбасары қызметін атқарған Халел Ғаббасов туралы біле бермейміз. Ол Ленин мен Сталинге жазған жеделхатында: «2 сәуір күні комиссар Сталин арқылы тура, сымсыз тораппен жолдаған Халық комиссарлар кеңесінің көзқарасы қазақ халқы арасына аздаған жұбаныш әкелді. Алайда жергілікті халықтың табиғи талабына өктемдікпен қарау жергілікті кеңес депутаттары тұрғысынан тыйылмай тұр. Қазақ ұйымдарын қудалау, олардың мүшелерін тұтқындау - қазақ жұртын алаңдатып, ұлттық араздықты өршітеді», - деді Халел Ғаббасов.
«Анархия толқыны бүкіл мемлекетті, үлкен қалаларды да, кіші ауылды да жайлап барады. Ол қазақтар тұратын облыстарға да тарап, халықтың өмірі мен дүние-мүлкіне қауіп-қатер төндірді. Олар қорғансыз қалды. Тығырықтан шығудың жолы қазақ болыстары түгел мойындайтындай мықты үкімет құру қажет», - дей келе, Х.Ғаббасов: «...Анархия қазақ облыстарында бұрқ ете қалса, ешқандай қорғанышы жоқ қазақ халқының мүлдем құрып кетуі мүмкін. Сондықтан да аласұрып, төніп келе жатқан анархиядан ел-жұртты аман сақтау үшін, халық жасағын құру керек», - деп ұсыныс тастайды. Халел Ғаббасовтың ұсынысы бойынша халық жасағы, яғни милиция құрылады. Ұлттық әскердің ұраны бүгінгідей «Ура, ура» емес, «Аллажар» болған.
Жүсіпбек Аймауытұлы «Ұлтты сүю» деген мақаласында: «Қазақтың аты орыстың атынан озса, балуанын балуаны жықса, шешенін шешені сөзден тоқтатса, мардымсып, бар қазақ сүйсініп қалады. Қазақ жеңілсе, орыс та дардияды. Ноғай мен қазақ, сарт пен ноғай егессін, олар да солай», - дейді. Автордың бұлай жазуы тегін емес. Себебі, дәл сол кезеңде өз ұлтыңды қорғап, әрекет етсең, «ұлтшыл» атанатынсың. Қазір де солай.
Әйтсе де, ұлтшылдық турасында Жүсіпбектің пікірі басқаша. Оның: «Өзіңе тілегенді біреуге де тіле», «адам баласын бауыр тұт» деген көркем тілек далада қалып, тұрмыс күресі, қанішерлік майдандап тұр. Ұлты үшін құрбан болуға шыдағандық - ұлтшылдықтың осы күнде ең берік ережесі» дей келе: «Ұлты үшін құрмет қылмай, бас қамын ойлап жүрген азаматтардың елі артта қалып отыр. Ұлтшыл жұрттар, әне, Германия, Жапония, Англия, Түркиялар, олардың баласы жасынан «ұлтым» деп өседі», - деуі қайран қалдырады. «Естеріңізде болсын: қара халықтың мәдениетті болуынан мәдениетті кісінің қазақ болуы қиын, баласына осы бастан ұлт рухын сіңіріп, қазақ өміріне жақындатып тәрбиелеу керек. Орыс тәрбиесін алған бала ұлт қызметкері бола алмайды. Қазаққа аюдай ақырған шенеунік табылуы оңай; ерінбей-жалықпай, бақырмай, шақырмай іс бітіретін, терісі қалың, көнбіс, табанды қызметкер табылуы қиын», - дейді Ж.Аймауытұлы.
Халел және Жаһаншаһ Досмұхамедұлы. Бір қызығы, БАҚ, тіпті кейбір тарихшылардың өздері аталмыш азаматтарды ағайынды деп жазып жүр. Халел мен Жаһаншаһ ағалы-інілі бауырлар емес. Бірақ олардың арасында татулық, бауырға бергісіз достық қарым-қатынас болған. Қос азаматты тіпті жауапты істерде де алашордашылар айырмағанға ұқсайды. Мәселен, 1918-1920 жылдары Алашорда үкіметінің Батыс бөлімінің жетекшісі қызметін Халел мен Жаһаншаһ қатар атқарады.
Тағы бір мысал: 1918 жылдың 21 наурызында Алашорда үкіметі 11 баптан тұратын келісім-шартты Кремльге жолдайды. Мәскеудегі Алашордаға қатысты аталмыш істерді елші ретінде Халел және Жаһаншаһ Досмұхамедұлы жүргізеді. Өкінішке қарай, «Мәселені тездетіп шешіп, сөзден іске көшуді ұсынған» Ленин мен Сталин бір айдан астам уақыт алашордашыларға жауап бермей қояды. Бұл, әрине, олардың уақыт ұтудағы негізгі қитұрқы саясаты болатын.
Алаш арыстарының Жапония үлгісіндегі ұлттық-демократиялық мемлекет құруға ұмтылғаны белгілі. Ал Мағжан Жұмабайұлының Жапония сынды мемлекет боламыз деуінің сыры неде еді? Өйткені Жапония «ғылымға және ұлттық салт-дәстүрге негізделген заңға сүйене отырып, ұлттық-демократиялық» жолды таңдаған әлемдегі санаулы мемлекеттердің бірі еді. «Мен жастарға сенемін» деген ақын үмітін 1986 жылғы ұлт-азаттық көтерілісте алаш азаматтары ақтады. Мағжан сенген жастар «арыстандай айбаттанып», қызыл империяға қарсы тұрды. Нәтижесінде, небары бес жыл өткен соң, Қазақ елі тәуелсіздігін алды.
«Общественная позиция» (проект «DAT» № 44 (81) 08 желтоқсан 2010 ж.