Орыстілді қауымның ішінде миллиондаған қазақтар да бар
– Жақында Қазақстан халқы ассамблеясының ХХ сессиясы «Бір халық – бір ел – бір тағдыр» деген атаумен өткені белгілі. Жиында Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев: «Ассамблеяның ең басты міндеті – еліміздегі қоғамдық келісім. Ал ұлтаралық татулық мәселесі Ассамблеяның сан қырлы қызметінің бір парасы ғана. Қазақстандағы қоғамдық келісім, ең алдымен, қазақтың келісімі екенін мықтап есте ұстаған абзал. Татулық пен тұрақтылық ел иесі ретінде ең алдымен қазаққа керек! Қазақтың ынтымағы мен бірлігі мықты болмайынша, мемлекеттің тұтастық келбетін сақтау мүмкін емес» деді. Сондай-ақ Елбасы «қазіргі кезеңде бірінші орынға «қазақ халқының ұлттық бірлік үдерісіндегі рөлін нығайту міндеті шығып отырғандығын» тілге тиек етті. Биік мінберден қазақ мәселесі қайта көтеріле бастады.
– Жақында Қазақстан халқы ассамблеясының ХХ сессиясы «Бір халық – бір ел – бір тағдыр» деген атаумен өткені белгілі. Жиында Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев: «Ассамблеяның ең басты міндеті – еліміздегі қоғамдық келісім. Ал ұлтаралық татулық мәселесі Ассамблеяның сан қырлы қызметінің бір парасы ғана. Қазақстандағы қоғамдық келісім, ең алдымен, қазақтың келісімі екенін мықтап есте ұстаған абзал. Татулық пен тұрақтылық ел иесі ретінде ең алдымен қазаққа керек! Қазақтың ынтымағы мен бірлігі мықты болмайынша, мемлекеттің тұтастық келбетін сақтау мүмкін емес» деді. Сондай-ақ Елбасы «қазіргі кезеңде бірінші орынға «қазақ халқының ұлттық бірлік үдерісіндегі рөлін нығайту міндеті шығып отырғандығын» тілге тиек етті. Биік мінберден қазақ мәселесі қайта көтеріле бастады.
– Биік мінберден қазақ мәселесі 1989 жылдан бастап көтеріліп келеді. Біреулер өз пікірін жан-жағына қарап жалтақтап айтса, енді біреулер ышқына айқайлап айтты. Өкінішке қарай, сөзден іске көшу әлі де кейінге қалып келеді. Меніңше, Ассамблеяның басты міндеті – ғасырлар бойы бодандықта болған қазақ елінің өз алдына ту көтеріп, мемлекеттік болғанына көмектесу, сол елдің іргетасын бірлесіп қалау болуы керек. Қазақ мемлекетінің – өздерінің де мемлекеті екендігін түсінбей жатқан диаспора өкілдеріне түсіндіру, ал әлі де ХХІ ғасыр үшін ескіліктің сарқыншағы болып табылатын ұлы орыстық, ұлы державалық идеологияның шырмауынан құтыла алмай жүргендерді орнына қоя білу. Әрине, мемлекеттің өзегі болып отырған қазақтың өзінде бірлік болмаса, жан-жаққа қарағыштап, алаңдап отырған, ашығын айтсақ, көпшілігі әлі де болса кеңестік заманды аңсайтын, қазақтың мемлекет болуын мойындағысы келмейтін өзге ұлт өкілдерінің бөтен жолға түсуі әбден мүмкін. Сондықтан болу керек, соңғы уақытта күн тәртібіне қазақтың бірлігін сақтап қалу мәселесі де ашық қойыла бастады. Оның себебі – қазақ ұлтының ішіндегі бөлініс процесінің тереңдеуі. Тілге байланысты – «таза қазақ», «шала қазақ», «орыстілді қазақ» болып бөлінсек, діни сенім жағынан – «салафиттер», «йассауишілер», т.б. болып бөлінудеміз. «Бөлінгенді бөрі жейді» дейді қазақ...
Біздің тағы бір басты қатеміз – өзіміз аяғымыздан тұрмай жатып, «осы жердің иесі біз ғой, басқаларға қолдау көрсетейік, сүйеу болайық» дегеніміз. Кеңестік психологиядағы, орыстық тәрбие алған азаматтардың көпшілігі біздің жақсы ниетімізді қорқақтық, жасқаншақтық, рухы түскендік, басылып қалғандық деп түсінді. Біреуге демеу болуы үшін, өзің де кеудеңді көтеріп жүруің керек қой. Сондықтан болуы керек, көптеген басқа ұлт өкілдері «қазақ мемлекеті» деген сөздің мағынасын түсінбегені (түсінгісі келмегені) былай тұрсын, қабақтарын қарс түйіп, тыржия қарсы алатын болды.
– Осы жиында Елбасы: «Қоғамды тастай қатырып, тұтастыратын фактор керек, ол – қазақ тілі болмақ! Қазақ жері 100-ден астам этносты біріктірді. Әрине, осынау барлық этникалық әралуандылық бір ұлтқа айналуы үшін жақсы «цемент» керек. Осы орайда бүгінде ұлтты «цементтейтін» басты фактор – мемлекеттің тілі – қазақ тілі болып табылады! – дегенді де айтты. Сәл ары тарихқа көз жүгіртсек, осыдан тура бір ғасыр бұрын Алашорда азаматтары, халықтың біртуар ұлдары Әлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынов бастаған ағартушы топ қазақтың тілі үшін күресті. Дәл сол мәселе қазір тағы алдымыздан шығып отыр. Егемендігіміздің бір кепілі болатын ана тіліміздің әлі күнге өз елінде өгей баланың күйін кешуі неліктен?
– Бәрі дұрыс! Алайда осы сөз 1989 жылдан бері айтылып келеді, ал қазақ тілі мемлекеттік тіл ретінде қоғамдық өмірдің барлық саласында қызмет ететін деңгейге көтерілген жоқ. Ашығын айту керек, ширек ғасыр өтсе де, басқа ұлт өкілдерінің қазақ тіліне – өздерінің мемлекеттерінің тіліне деген көзқарасы сын көтермейді. Славян тектілерді былай қойғанда, түбі бір түркі халықпыз деп жүрген туысқан ұлт өкілдерінің өздері мемлекеттік тілдің болашағына сенімсіздікпен қарайды. Бір ғана мысал: 2006 жылғы деректер бойынша, балаларын қазақ мектебіне беретін ұлт өкілдерінің алдында қырғыз бауырлар келеді. Олардың 27 пайызы балаларын қазақ мектебіне береді. Ал ұйғыр бауырлардың 7 пайызы ғана қазақ мектебіне барады екен де, 57 пайызы орыс мектебінде оқиды...
Біздің қоғамның тілдік белгісіне қарап екіге жарылғаны да ешкімді таңғалдырмайды. Бір шаңырақтың астында өмір сүріп жатқан орыстілді қауым мен қазақтілді қауымның оқитын кітабы да, көретін киносы мен хабарлары да, әңгімелерінің тақырыптары да әртүрлі. Керек десеңіз, біздер әртүрлі оқиғаларға түрлі баға береміз (әсіресе, Шаңырақ оқиғасына, Желтоқсанға, немесе Жаңаөзен оқиғасына екітілдік ортаның бір-біріне қарама-қарсы пікір білдіргені бәрімізді де ойландыруы керек.) Біртілдік қауымның дұрыс дегені екіншісі үшін теріс деген баға алады... Бұл әралуандық мақсат бірлігіне алып келеді деп ешкім де айта алмайтын болар. Әсіресе, қазақ ұлтының өзекті мәселелеріне, оның шешілу жолдарына деген орыстілді қауымның көзқарасы сын көтермейді. Бұл тек «Лад» не «Славян, орыс және казак ұйымдарының асссоциациясы» сияқты бірді-екілі ұйымдардың үндеулерінен емес, қарапайым адамдармен пікірлескенде де ашық көзге түседі. Жер-су атауларын өзгертіп, тарихи атауларын қайтару мәселесінен бастап, қазақ мектептерін ашу мәселесіне дейін біздің алдымыздан түсіністік пен қолдаудың орнына үнсіз, дәлелсіз, ішкі қарсылық шығады. Әрине, мүмкін, менің бұл жеке пікірім – тым қатаң баға болар, бірақ ауруын жасырған...
Айта кету керек, бұл жерде ұлттық не ұлтаралық мәселе іздеудің де қажеті жоқ деп ойлаймын. Орыстілді қауымның ішінде миллиондаған қазақтар да бар. Кейде олардың қазақ мәселесіне қарсылықтары басқа ұлт өкілдерін жолда қалдырады. Меніңше, орыстілді қауым қазақ тарихын, қазақ мәдениетін, қазақ идеясын, қазақ проблемасын өзінің туған елінің проблемасы есебінде түсінбесе, осы жағдай дәл осы қалпында сақталады. Ал қазақ мәселесін білу – қазақ тілін меңгеруден басталады. Демек, қазақ тілін білу – мемлекеттік қызметке орналасу, немесе көршіңмен түсінісу ғана емес, әлеуметтік, ұлтаралық, ішкі саяси тұрақтылықтың да кепілі.
Бүгінгі қолданыстағы «Тіл туралы» заңның (қостілділікті дамытатын, сақтайтын, қолдануға мәжбүрлейтін заң!) қазіргі күрделі қоғамдық өмірдің сұранысына сай емес екені белгілі. Сондықтан ең бірінші кезекте, «Мемлекеттік тіл туралы» заңды қазіргі өмірдің талаптарына сай етіп қабылдайтын уақыт жетті. Сол заңда, «Ел бірлігі» доктринасында көрсетілгендей, мемлекеттік тілді міндеттеу мәселесі қойылуы қажет. Екінші қадам – мемлекеттік балабақшаларды, мүмкіндігі болса, мектептерді толықтай қазақ тіліне көшіру болуы шарт.
– Ұлттың жанашыры болуы тиіс ұлттық бағыттағы қоғамдық қозғалыс-тар немен айналысуда? Олардың үні соңғы кезде неге естілмейді? Бұған қандай уәж айтасыз?
– Ұлттың жанашыры – сол ұлттың барлық өкілдері деп білемін. Ал ұлттық бағыттағы қоғамдық ұйымдарға келетін болсақ, олардың міндеті – белгілі бір мәселені көрсетіп бастама көтеру (мысалы, ономастика мәселесі немесе көші-қон мәселесі, т.б.) және сол мәселеге қоғамдық көзқарас қалыптастыру. Өкінішке қарай, қазіргі ұлттық ұйымдар саусақпен санарлық. Меніңше, біздер Жамал апай сияқты «айта-айта шаршаған» кезеңге жеткен сияқтымыз. Қазақ қауымы «дұрыс, әй, атаңнан айналайын» дейді де... өмірде бітпейтін күйбең тіршіліктерін жалғастырады, ал билік «дұрыс қой, бірақ асықпайық, бәрібір күнде жасалмайды» деп ақыл айтады. Зиялы қауым деп аталатын топ да баяғы 90-жылдардағы күйлерінен таймай, Президенттің стипендиясы қашан болар екен деп, қалғып отыр...
Екіншіден, қоғамдық-саяси қозғалыстардың көтерген мәселелері барлық көзі ашық азаматтарға жетті, қолдау тапты деп ойлаймын. Ендігі кезек – билікте. Олар қолдарында бар тетікті пайдалана отырып, ұлттың жанып тұрған өзекті мәселелерін шешуі шарт. Әрине, қоғамдық-саяси күштер кейде, билікті мәжбүрлеу мақсатында, пойыздарды тоқтатып, жолдарды жауып, көшеге адамдарды да шығара алады (олардың барлығын 90-жылдары тиімді тәсіл ретінде қолданғанбыз да), бірақ 70 пайыз болған қазақтың өз елінде отырып, өзінің мәселесін радикалды тәсілдерді қолданбай-ақ шешуге болады деп ойлаймын.
– Қоғамда еліміздегі бірқатар қалалардың атауын айырбастау жайында әңгімелер айтыла бастады. Алматыны – Алма-ата, Семейді – Абай, Өскеменді – Қонаев, Павлодарды – Сәтбаев деген сияқты. Бұл мәселе қаншалықты қажет?
– Біріншіден, қалаларға, елді мекендерге адамның атын беруге толық қарсымын. «Ұлт тағдыры» дайындаған «Ономастика туралы» заңның жобасына біздер осындай бап та енгізгенбіз. Ертең сайқал саясат өзгергенде, адамға көзқарастың да өзгеретінін ұмытпауымыз керек. Тарихта екі-үш адамның атын ауыстырып үлгірген қалалар да бар. (Кешегі Ұлы Лениннің атын немереміз түгіл, балаларымыз да білмейді...)
Екіншіден, «Алма-атаны» ұсынып жүргендер – біздің қаламызға 20-жылдары осы атты берген большевикті (өзі – қазақ азаматы) қолдаушы коммунистер ғана. Меніңше, Сейдуманов та, Матаев та нағыз қайтпас коммунистер болуы керек.
Большевиктің «Алма-ата» деген атауды, көрші «Әулие-атаға» еліктеп қойғаны да белгілі. Соған қарағанда, коммунист болса да, іштей құдайға сенетін, әулиені сыйлайтын адам болуы керек. Қазақта осындай нұсқадағы жер-су атаулары бар екендігі де белгілі. Ақтауда «Шопан-ата», Жамбылда «Қошқар-ата» деген жер атаулары бар. Біреулер «Алматы» қазақ тіліндегі атау да, «Алма-ата» орыс тіліндегі атау дейтін көрінеді. Бұл – түсінбестіктен туған ақымақтық. Матаев мырза Алматыға үш атау беру туралы да пікір білдіріпті. Меніңше, әр заттың бір мағынасы, сол мағынаға берілген атауы болмақ. Ешкім де Сейтқазы Матаевты орыс тілінде Станислав Матвеев, ал ағылшын тілінде Скрудж Макнаб деп атамайды ғой. Басқа елдің азаматтары тілдерін бұрмаласа да, Сейтқазы деуге тырысатыны белгілі. Әрине, бізде пікір бостандығы бар, сондықтан
большевик діншіл қазақтың пікірін қолдауға әркімнің де құқығы бар, ал маған осы Алматы жағады.
Үшіншіден, Семейді – Абай, Өскеменді – Қонаев, Павлодарды – Сәтбаев етуге де қарсымын. Оның басты себебін басында айтып та кеттім. Меніңше, Семей де, Өскемен де қазақшаланған атау деп білемін. Тек қана осыны ресми деңгейде міндеттеу жетпей жатыр. Қаланың аты бір ғана нұсқамен жазылуы шарт. Сондықтан «Усть-Каменогорск» деген атау ресми қолданыстан толық алынып тасталғаны дұрыс. Енді Павлодардың атына келейік. Осыдан төрт жыл бұрын «Ұлт тағдыры» осы тақырыпқа байланысты Павлодарда дөңгелек үстел өткізгенде де, біреулер «Кереку» нұсқасын қолдаса, енді біреулер «Ертіс» деген атты ұсынып, өзара талас болғанына куә болдық. Меніңше, Петропавл мен Павлодар қаласының аттарын алмай жатып таласу – сол аттың өзгермей қалуына ғана алып келетін сияқты! Басты мақсат – сол екі қалаға қандай ат беру емес, біздің отаршылдық кезеңіміздің таңбасы болып тұрған орыс- тілді атауды алып тастау емес пе! Сол жердегі халықтың басым көпшілігі Кереку мен Қызылжарды ұсынса, болмас дауды қуып не жынымыз бар?
– Өзгеше бір сұрақ. Жалпы, ұлттық мемлекет құруда біз қай елдің үлгісін алуға тиіспіз?
– Нақты бір елді нұсқап айту өте қиын. Біз өзімізге сай келетін барлық тәжірибелерді пайдалана аламыз. Маған демократиялық құрылымдары жақсы дамыған Еуропа елдері, оның ішінде Франция, Германия, Англия, Италия сияқты ұлттық мемлекеттер ұнайды. Әрине, ұлттық дәстүрді ұстанудан жапон елі алдына жан салмайды деп білемін, ал мемлекеттік тілдің мәселесі жөнінде Франция мен Израиль мемлекеттері бәрімізге үлгі бола алады.
– Ұлттық идея деп жатамыз. «Ол бізде жоқ» деп те айтамыз. Неге біз ұлттық идеяны Алаш азаматтарының еңбектерінен іздемейміз?
– Мен тарихшы да, саясаттанушы да емеспін. Алайда Алаштың алдына қойған мақсат-мүдделерінің тек біреуінің ғана жүзеге асқанын үлкен өкінішпен айтқым келеді. Ол – қазақтардың жеке мүфтият құруы туралы мәселе. Ал өз басым, ұлттық идеяны – қазақтың мемлекетін құру деп түсінемін. Алаш арыстарының да арманы осы. Алаштың мұраларын зерттеу соңғы жылдары ғана қолға алынғаны белгілі, алайда Тұрсын Жұртбайды, Мәмбет Қойгелдінің, Дихан Қамзабекұлы мен Бейбіт Қойшыбаевтардың зерттеулері жалпы оқырманға толық жеткен жоқ деп ойлаймын. Осы мәселе шешілген уақытта Алаш азаматтарының еңбектерінің мемлекеттің болашағын анықтайтын идеяны жасақтайтыны анық.
– Марк Твеннің «тәуелсіздікке қол жеткізген ел саяси лотереяда пілді ұтқанмен бірдей, ал пілді асырау керек» деген қанатты сөзі бар. Бостан ел атанғанымызға ширек ғасырға жуық уақыт болып қалды. Біз қаншалықты етек-жеңімізді жинаған еңселі ел атана алдық?
– Етек-жеңімізді жинадық деуден аулақпын. Біз әлі де Кеңестік идеологияның жолымен жүріп келе жатқан сияқтымыз. Тәуелсіздік алған күннен бастап, Кеңес одағының ішінде болған республикалардың басым көпшілігі коммунистік идеология мен орыстандыру идеологиясынан арылу мәселесін алдына қойды. Тоталитарлық жүйенің әсерінен қалыптасқан аурудан толықтай құтылмайынша жаңа, ұлттық идеологияны ендіре алмайтындығын олар жақсы түсінді. Әңгіме мемлекеттік ту мен әнұранды, елтаңбаны ауыстыру емес, адамдардың мемлекетке көзқарасын, адам құқығы мен еркіндігіне түсінігін, ұлттың тарихы мен мәдениетіне, тілі мен дініне көзқарасын бүтіндей өзгертуде болатын. Өкінішке қарай, біздің еліміздің алғашқы қадамы – Қазақ республикасының атын «Қазақстанға» ауыстыру болды...
90-жылдардағы Тәуелсіздік алуға бағытталған ұлт-азаттық қозғалысының бір құрамдас бөлігі – тоталитарлық басқару жүйесін ауыстырып, демократиялық жүйеге бет бұру болатын. Сондықтан болуы керек, бұрынғы одақтағы көптеген елдер коммунистік идеологияның теориясын жасаушылар мен оны жүзеге асырушыларды биліктен аластатуға күш салды. Жаңа сипаттағы жаңа елді бұрынғы идеологтардың билеуі – сол идеологияның қайта тірілуі болып табылатыны да айдан анық мәселе. Прибалтика елдерінде компартияның басшылары барлық мемлекеттік басқару жұмыстарынан шығарылды (көп жағдайда, азаматтық мінезі бар қайсар жандардың өздері-ақ «компартияның сара жолын» мойындамайтын жүйеге қызмет істеуден бас тартты.). Бұрынғы компартия тарихынан не ғылыми коммунизмнен атақ, лауазым алған, оқытушы болған докторлар «жалған ғылымды насихаттағаны үшін» заң бойынша жұмыстан шығарылды. Коммунистік идеологияны халықтың санасына сіңдіру үшін жасалынған белгілер (ескерткіштер, қала, көше аттары) алынып тасталды, идеологиялық мақсаттағы кино-телеөнімдер көрсетілмейтін болды, т.т. Сонымен қатар Кеңес өкіметі кезіндегі сыртқы және ішкі саяси қателіктер жаңа тұрғыдан бағаланды.
Ал бізде компартияның тарихынан сабақ берген ғалымдар, бір күннің ішінде «Қазақстан тарихының» маманы, ал өмір бойы Құдайдың жоқ екендігін ғылыми түрде дәлелдеген атеизмнің білікті ғұламалары «Діннің тарихынан» сабақ бере бастады. Меніңше, бұл жағдай қазақ тілі маманының кванттық физикадан дәріс оқуынан бірде кем емес. Тәуелсіздік үшін тоталитарлық жүйеге қарсы шыққан желтоқсандықтарға ескерткіш қоюға жарамаған облыс басшылары, басқа елге барып, басқыншылық соғыс жүргізген адамдарға (олардың тағдырлары аянышты екендігін, Кеңес идеологиясының құрбандары екендігін мойындаймын, бірақ өзінің елін, жерін қорғамаған адамдарға ескерткіш қою – ақылға сыймайды) арнап облыс орталықтарында ескерткіштер қоя бастадық. Осыдан бес-алты жыл бұрын Қазақстан комсомолдарының өздерінің тойларын ашықтан-ашық дүрілдеп өткізгендері де осы кеңестік идеологияның толықтай сақталғанының куәсі. Алматының атын ауыстыру туралы мәселені де көтеріп жатыр... Біз Қазақ елі болып етек-жеңімізді жинап алудың орнына бұрынғы кеңестік жүйенің сарқыншағынан арыла алмай жатырмыз.
– Белгілі қоғам қайраткері Амангелді Айталы: «Жаһандану, америкалану, орыстану үрдістері үлкен қарқынмен жүріп жатқан тұста, мәдени экспансия бүгін онсыз да қазақ мәдениетіне қауіп төнгізіп тұрғанда, ұлттық тұғырымыз, тіліміз бен мәдениетімізден басқа тілге мәдениетке өту қатері бар» дейді латын әліпбиіне көшуге байланысты. Қандай уәжіңіз бар?
– Орыстар бізге өзінің идеологиясын өткізу үшін, әліпбиімізді өзгертіп, өздерінің жазғанын еркін оқуға алып келді. Бұл әліпбиден құтылу – 20-30 жылдан кейін орыстың бұқаралық ақпарат құралдарын біздің немере, шөберелеріміз оқи алмайтын, түсіне алмайтын жағдайға алып келсе, мен – ризамын. Әрине, бес жылдың ішінде тілдік реформа жасалмайтыны анық. Бұл тек қана дыбыстардың қабығын ауыстыру емес, соңғы уақытта қажеттілігі жеткен тіл ғылымының бірнеше саласын жаңарту, нақтылау, ашығын айтсақ, реформалау. Алайда өз басым, егер фонетик ғалымдардың қолынан келсе, жалпы, түркі әліпбиіне көшкенді қалар едім. Бұл қанымыз бір түркі әлемінің рухани жақындасуының өзегі болары даусыз. Дегенмен бұл мәселе тек қана «саяси тәсіл ретінде көтерілді ме» деген қаупім де жоқ емес.
– Ұлт «қараңғы», «қауқарсыз», «көмбiс» болса, оған – интеллигенция кiнәлi деп жатамыз. Бүгінгі қоғамда зиялы қауымның рөлі қаншалықты айшықты?
– Қазақтар үшін аты халыққа танымал, ақын, жазушы, артист, спортшылардың барлығы – күрескер сияқты көрінеді, солай қабылданады. Оның себебі – дәстүрлі қазақ өміріндегі талантты адамдардың алатын орны, атқаратын рөліне байланысты сияқты. Біржан да, Жаяу мұса да, Балуан Шолақ пен Махамбеттер өз ойларын бүкпесіз айтып, соның салдарынан зорлық көрген, сол әділетсіздікке қарсы күресіп кеткен жандар. Бұл дәстүр ХХ ғасырдың басында да сақталды. Қазақ оқығандары ұлттың болашағын ойлады. Ұлттық мемлекет орнату ісіне жандарын сала кірісті. 30-жылдары Кеңес өкіметі оларды қырып тастаса да, 50-жылдары зиялы қауым тағы да бас көтерді (Есенберлин, Бекмаханов, т.б.). Қазақ зиялыларын атып, асып тауыса алмайтындарын білген коммунистік билік осы уақытта жаңа тәсілге көшеді. Творчестволық зиялы қауым өкілдеріне сан түрлі одақтар құрылып, қоңыр үстел, қара телефон беріледі, творчестволық үйлерге демалдырып, кітаптарын жүздеген мың тиражбен шығарады, т.т. Бұрын ұлты үшін жанын беретін зиялы қауым, бақуатты өмірі үшін арын беретін жасқаншақ, екіжүзді тобырға айналды. Әрине, олардың таланттары жоғалып кеткен жоқ, бірақ азаматтықтарынан ада болды. Ал талантқа бас иетін қазақ халқы оларды төбелеріне көтерулерін тоқтатқан жоқ... Жаңа қазақ зиялыларының бет- пердесі 1986 жылы, Желтоқсан көтерілісі кезінде көрінді деп білемін. Ең өкініштісі, сол уақыттағы ұлттың ұландарын жалмаған оқиғаға зиялы қауым өкілдерінің ешқайсысы өзінің өкінішін білдірмеді. Меніңше, зиялы деп аталатын қауымның өмірлік кредолары сол деңгейде қалған сияқты. Осыдан екі жыл бұрын Бибігүл Төлегенованың қазақ тіліне қатысты іс-әрекеті – осыны дәлелдейді. Ал жастар талант пен азаматтық көзқарастың бір ұғым емес екенін біліп өссе болғаны.
– Ұлтшыл болу жақсы ма, жаман ба?
– Қазақтың барлығы – ұлтшыл. Ұлтшылдық біздің қанымызда, жүрегіміздің түкпірінде, миымыздың қыртысында бар. Ұлтшылдық – ұлттың басына, болашағына қауір төнгенде ғана саяси бағыт есебінде ашық көрініс береді. Ұлтыңа қызмет ету – сөз жоқ, қасиетті еңбек.
– Әңгімеңізге рақмет.
Abai.kz