Тынымбай Нұрмағамбетов. Шындық үшін жазалану немесе ұят туралы сөз
Абылай ханды «Қайта жерлеу»: Ақиқат пен аңыз
ҚР Президенті Нұрсұлтан Назарбаевқа хат
Жазушы Тынымбай Нұрмағанбетов Түркістандағы Абылай хан мүрдесін «қайта жерлеу» оқиғасына дейін де осы бір істің шикілігі жайлы мақалаларын жариялап, «Хан сүйегі қайда қалды, ағайын?» («Ана тілі», 1999 ж.), «Мәселені білген кім, айдалаға лаққан кім?» («ХХІ ғасыр» газеті, 1999 ж.), «Академиядан күлкі естіледі» («ХХІ-ғасыр», 1999 ж.) жариялап үлгірген болатын.
2001 жылғы 17 наурызда Абылай хан «қайта жерленген» соң да өз пікірінің растығын дәлелдейтін мақалаларын жариялатып жүрді. Соңынан ҚР Президентіне екі рет хат жазды. Біріншісі баспасөз арқылы («Жұма таймс», 2005 ж.) жарияланды да, екінші хат өткен жылдың сәуір айында Ақордаға, ресми түрде жіберілген еді.
Біз бүгін газетімізде «Абылай хан - 300 жыл» айдарын аша отырып, жазушының президентке жазған сол хатын, оған алған жауабын және осы төңірегіндегі ой-толғаныстарына қатысты мақаласын толық жариялауды жөн көрдік.
Редакция
Құрметті Нұрсұлтан Әбішұлы!
Абылай ханды «Қайта жерлеу»: Ақиқат пен аңыз
ҚР Президенті Нұрсұлтан Назарбаевқа хат
Жазушы Тынымбай Нұрмағанбетов Түркістандағы Абылай хан мүрдесін «қайта жерлеу» оқиғасына дейін де осы бір істің шикілігі жайлы мақалаларын жариялап, «Хан сүйегі қайда қалды, ағайын?» («Ана тілі», 1999 ж.), «Мәселені білген кім, айдалаға лаққан кім?» («ХХІ ғасыр» газеті, 1999 ж.), «Академиядан күлкі естіледі» («ХХІ-ғасыр», 1999 ж.) жариялап үлгірген болатын.
2001 жылғы 17 наурызда Абылай хан «қайта жерленген» соң да өз пікірінің растығын дәлелдейтін мақалаларын жариялатып жүрді. Соңынан ҚР Президентіне екі рет хат жазды. Біріншісі баспасөз арқылы («Жұма таймс», 2005 ж.) жарияланды да, екінші хат өткен жылдың сәуір айында Ақордаға, ресми түрде жіберілген еді.
Біз бүгін газетімізде «Абылай хан - 300 жыл» айдарын аша отырып, жазушының президентке жазған сол хатын, оған алған жауабын және осы төңірегіндегі ой-толғаныстарына қатысты мақаласын толық жариялауды жөн көрдік.
Редакция
Құрметті Нұрсұлтан Әбішұлы!
Сізге мен осыдан бес жыл бұрын (19 наурыз, 2005 ж. «Жұма-таймс» газеті) ашық хат жазған болатынмын. Бірақ ол ашық хаттың қолыңызға тиюі былай тұрсын, көтерілген мәселе жайлы Сізді хабардар етпегендігі де маған түсінікті. Өйткені хат оппозициялық газетте жарияланды. Ал үкіметтік газеттер ол ашық хатты жариялаудан бас тартты.
Сізге екінші рет қайырылып айтқалы отырғаным да сол хатымдағы айтылған жай - Абылай хан мүрдесінің Түркістан қаласындағы Қожа Ахмет Яссауи кесенесінің ішіне қайта жерленуі хақында болмақ.
1996 жылдан басталған Ресей патшасы Николай ІІ-ші мен оның отбасы мүшелерін қайта жерлеу әңгімесі дүниені шулатып жатқан кезеңде бізде де Абылай хан «мүрдесі» былығының қабаттаса шыққаны көп жұртқа мәлім.
Осы іске әу бастан күдік келтірген ойларымды мен баспасөз беттеріне жариялатып жүргенмін. Алайда қайткен күнде де Абылай ханды қайта жерлеуге жасақталып алған Мемлекеттік комиссия жекелеген адамдардың пікіріне бола бөгелердей халде емес екен. Олар Абылай ханды 2000 жылдың наурызында «қайта жерледі». Ал «қайта жерлеп» алған соң, өздерінің істеріне күдік келтіргендерге биіктен қарап, биіктен тіл қатты. Айтылып жатқан пікірлердің анық-қанығына да мән беріп әуреленбеді. Ең қиыны - бұл мәселеге билік те араласпады.
Енді мен Сізге «Абылай ханның мүрдесі» аталып жатқан сол мүрденің түбі шикі екендігіне күдік келтіретін себептерімді айтайын.
1. 1974 жылдың 6 қыркүйегінде Қожа Ахмет Яссауи кесенесінің шығыс алаңында жерленген Абылай хан мүрдесі эксковатор шөміші арқылы алынып тасталған. Бұл жайды Қожа Ахмет Яссауи кесенесін 25 жыл басқарған Дастанов Орынбай «Жібек жолы» журналының 1991 жылғы наурыз айындағы санында жарияланған «Түркістанда жерленген қазақ хандарының мұңы» атты мақаласында арнайы мұң-зармен айтқан. Мақаладағы эксковатор жүргізушісі С.Манасуевтің қолымен жазылған тілхатында мүрденің бойы, сүйек өлшемдері де келтірілген. Абылай хан мүрдесінен айырылғанымызды белгілі мемлекет қайраткері әрі өнер зерттеушісі Өзбекәлі Жәнібеков те жазып кеткен.
Мен ол кісілердің сөздерін бірсыпыра мақалаларымда келтірдім де. Алайда Абылай ханды «қайта жерлеп», «жеңіске» жетіп жүрген ғалымдарымыздың ешқайсысы да бұл мәселеге елең еткен де жоқ.Сондай-ақ, 1974 жылғы аталмыш оқиға кезінде Яссауи кесенесінде қызмет істеген, мәселенің мән-жайына қанық, ЮНЕСКО-ның Қазақстан бойынша ұлттық комиссиясының мүшесі, Шығыс елдері сәулеті академиясының корреспондент-мүшесі Тұяқбаева Баянның да «Аргументы и факты - Казахстан» газетінде (№ 52, 2001 ж.) «Ошибка века. Перезахоронение Абылай хана было ложным» деген тақырыппен берген сұхбатына да ешкім назар аударған жоқ.
2. Ғалымдардың шатысуына (қасақана шатысу десек, дәлірек болар) себеп болды дейтіндей жалғыз дәлел - Абылай хан мүрдесі үшін салынған кесененің ХІХ ғасырдың екінші жартысында бұзылып, үгіліп, жер бетінен жоғалып кетуінен болған. Ол құрылысты ең соңғы (1866 ж.) көруші Ресейдің әскери тілмашы әрі зерттеушісі Мирсалық Бекчурин еді.
Ұлты - татар. Шығыс алаңындағы көп кесенелер қабырғалары бұзылып, үгітілген қалыпта болғанымен, сол кездегі Яссауи кесенесі қызметкерлерінің ұқыптылығымен әр кесенеге тиесілі жазулардың сақталғанын зерттеуші «Мечеть Азрет Султана» деген очеркінде атап жазған. Очеркте «Между прочим, известного Абылай хана...» деп Абылай хан кесенесіне тоқталып, есімін айрықша атаған жер де бар.
Мирсалық Бекчуринмен Түркістанға шамалас келіп (ол да 1866 ж.), Абылай ханның Яссауи кесенесінің шығыс алаңына жерленгенін күнделік-кітабында жазып кетушілердің бірі - ағылшын саяхатшысы А.К.Гейнс болды.
Бірақ біздің ғалымдарымыз бұл фактілерден өздерін аулақ ұстады. Тарихшы-антропологтарға ұнағаны ХХ ғасырдың ішінде кесене қайта жөнделген кездері ана бөлмеде бір, мына бөлмеде бір жатқан Абылай ханның құлпытасы еді. Көк тастардың әр бөлмеде жатуы себебінің бірі - «40 жылдардан бастап, қала жұртының құрылыс үшін әлгі тастарды ұрлай беруінен де болды», - дегенді кездесіп, әңгімелескенімізде марқұм Орынбай Дастанов айтқан.
- Ең өкініштісі сол - Абылай хандікі деп жүрген көк тастың өзбек ғалымдары Б.М.Бабаджанов пен Ә.К.Муминевтер қайта оқығанда, XV ғасырда өмір сүрген Әмір-Зада Әли дегендікі болып шығуы да біздің тарихшы, антропологтарды ойландыруға тиіс еді. Бірақ ол кісілер бұған да тоқталмады.
3. Белгілі ғалым, саяхатшы, Абылай ханның тікелей ұрпағы Шоқан Уәлихановтың Абылай хан туралы мақаласындағы «... умер в 1781 году и похоронен в фамильном склепе под мечетью Хаджи Ахмета Яссави» (Соб. соч.//II-е издание // - Алма-Ата, 1985. - Стр. 115) деген сөзіне тұруға да әбден болатын еді. Абылай ханды жерлеушілер бұл сөзге де елең-құлаң етпеді. Сөйлемді орысша келтіруіміздің де себебі бар. Ғалымдар «под мечетью» деген сөзді мешіттің іші деп алып, өз «пайдаларына» жаратқан болды. Бірақ олар «в фамильном склепе» деген сөзге мән беріп жатпады. Бұл сөз «әулет бейітінде» деген ұғым берсе керек, және сол шығыс алаңда жерленген Жәңгір хан мен Болат хан, Семеке хан мен Жолбарыс хандар, Тәуке хан мен Есім хандардың да төре тұқымынан екендігіне ешкімнің дауы жоқ қой.
4. Абылай ханды қайта жерлеу жөнінде арнайы құрылған Мемлекеттік комиссияның қорытындысындағы антропологиялық талдау жасап, мүрдені Абылай ханға «ұқсатқан» жерлері тістер төңірегінде болатын. «Мына мүрдеде де тіс жоқ екен, Абылайда да қартайған шағында тіс болмаған...» - деген. Алайда мүрдені тұтастай қазып алған сәтте екі күрек тістің шыға келуі аталмыш істің шаруасын біржола шайқап кеткен еді. Істің басы-қасында жүрген О. Cмағұлов, М.Қожаев, А.Оразаққызы бірігіп жазған «Абылай хан» кітабында бір тіс болып көрсетілген. Ал кейінірек, газет бетінде жарық көрген медицина ғылымдарының кандидаты Исатай Құлмамбет «Абылай ханның анатомиясы немесе антропологиялық қалыбы» атты мақаласында мүрденің антропологиялық қалыпқа келтірілген көрінісінің тісі болмаған кісіге мүлдем ұқсамайтынын стоматолог-дәрігер ретінде дәлелдеп берді.
Сонан соң тарихшы, антропологтар: «Абылайға ұқсатып жүрген бұл мүрденің астында тағы бір мүрде болған. Яссауи кесенесінің ішінде қатарлап жерленген мүрделер де бар», - десе, ғалымдар әлгі соңынан табылған тістерді астыңғы мүрде деп те әлекке түсті. Өзі Абылай хан болса, ол неге қатарлап жерленгендердің ішінде жүреді? Халқының хан мүрдесіне жеке орын тауып бере алмағаны ма? Сосын «астыңғы мүрденің тісі үстіңгі мүрденің иығында жүр екен» деген уәжге қалайша сене салуымыз керек?
5. Менің қолыма 1994 жылы бір топ игі жақсыларымыздың Сіздің атыңызға жазған хаты түсті. Сол жылдың 28 қазанында тіркелген ол хатқа 29 қазанда Сіз қол қойғансыз.
- Осы хаттағы «Дело в том, что в 1978-1979 г. по проекту «благоустройства» территорий комплекса Хаджа Ахмеда Ясави (авторы Т.Б.Сулейменов - Союз дизайнеров Казахстана, Г.С.Садырбаев - архитектор Южно-Казахстанской области и др.) были снесены 12 га средневекового городка Туркестан и на его место начато строительство фонтанов, бассейн, подпорный стенок и различные увеселительные учреждения. В этом проекте предполагалось продолжить начатый ещё в 1974 г. снос некрополя и ставки (кремля) казахских ханов: Тавакель, Тауке, Абылай, Жангир, Есим и др.», - деген сөйлемдерді оқығанда «1974 жылдың 6 қыркүйегінде хандар алаңының эксковатормен түгел қопарылғанын президентіміз де, игі жақсыларымыз да түгел біледі екен-ау», - деген қорытындыға келгенбіз.
Сонда: «Абылай хан Яссауи кесенесінің ішіне жерленген бе, әлде сыртына жерленген бе... деген мәселе төңірегіндегі таласымызға мынадай айғақ біржола нүкте қойып тұрған жоқ па?» - деп те ойладық.
Ең қызығы сол - игі жақсыларымызды бастап, хатқа бірінші болып қол қойған сол кездегі бас тарихшымыз - Ұлттық Академиямыздың жанындағы Ш.Уәлиханов атындағы Тарих институтының директоры, академик Манаш Қозыбаевтың 2000 жылдың наурызындағы Абылай ханды қайта жерлеу мақсатында құрылған Мемлекеттік комиссияның төрағасы болып жүруіне де қайран қалғанымыз рас.
6. «Абылай ханды қайта жерлеу деген мәселеге негіз болған себептер не?» деген мәселеге тоқталсақ, тарихшылар санатындағы Мұхтар Қожаев баспасөздерге берген сұхбаттарында бұл іске өзі мұрындық болғанын жасырмайды. Оның айтуынша, 1997 жылдың күзінде Сіз Түркістандағы Қазақ-түрік университетінде үлкен кездесу жасағансыз. Сол кездесуде Сіз: «Деректерді жинақтаңдар, ортаға салыңдар. Абылай ханның сүйегі екендігін дәлелдесеңдер, мен қолдаймын», - депсіз. Содан ол іле-шала ғалымдарды Абылай хан мүрдесін іздеуге шақырған, ұйымдастырған. «Айнатас астынан алынған қабір Абылай хандікі екенін жорамалдаған мен әйгілі ғалым, ұстазым Оразақ Смағұлұлына барып айтқанмын. Осыдан кейін сүйекті зерттеу жұмыстары ұйымдастырылды», - дейді ол «Айғақ» газетіне 1998 жылдың 12 тамызында берген сұхбатында.
Шын мәнінде, 1995 жылы Яссауи кесенесін қайта жөндеуге байланысты уақытша алынған мүрделердің бірінің басын О.Смағұлов, М.Қожаев, З.Исабеков үшеуі барып, Әзірет Сұлтан мұражайы қызметкерлерінен сұрап алып кеткен. Ал 1996 жылдың көктемінде антрополог Оразақ Смағұлов Әзірет Сұлтан мұражайының қызметкерлеріне: «Бұл бас сүйегі Абылай хандікі екен», - дейді.
- Мұражай қызметкерлерінің наразылығына қарамастан, бас сүйегі Мәскеудегі Герасимов атындағы зерттеу институтына «Абылай ханның басы» болып аттанады. Онда Абылай ханның басы ретінде зерттеледі. Айрықша таңданатыны-мыз - осылай берекесіз басталған іс пен әңгімеге билік мемлекеттік дәрежеде мән беріп, Абылай хан мүрдесін қайта жерлеуге Мемлекеттік комиссия құрылған. Ол комиссия әңгіменің өтірік-расына қарап жатпай, мақсаттарын жүзеге асырған.
Атқарылған істің өтірік екенін де білдіріп жүрген - өздері.
О.Смағұлов 1999 жылдың 29-шы мамырында «Егеменді Қазақстан» газетінде жарияланған «Мәселені білу және айдалаға лағу» деген мақаласында бұрын: «Абылайдың сүйегі екенін дәлелдейтін фактілеріміз жетіп жатыр», - деген ғалымымыз енді: «... бірақ архив материалдары жазба құжаттар мен әдебиеттер, аңыз-әңгімелер - барлығы да Абылайдың жерленген жері Түркістан қаласы екенін растайтын. Сөйте тұра, Абылай қабірінің дәл қай жерде жатқанын бүгінгі күні ешбір құлпытастар да, бірде-бір адам да дәлелдеп беруі екіталай», - дейді.
Ал араға бір жыл салып («Жас Алаш» 6 сәуір, 2000 ж.): «Иван Грозныйдың сүйегін көргендегі әсерден Абылай ханның сүйегін ашқандағы әсерім мүлде ерекше. Оны өзім жан-тәніммен сезінгендей болдым», - дейді.
Тағы да сол «Жас Алаш» газетіне 2000 жылдың сәуір айында берген сұхбатында: «1995 жылы мамырда Түркістанға барғанда Абылай ханның сүйегі монолит-блок күйінде қазып алынып қойған екен, оны ашып жібергендегі әсерім ерекше. Әсіресе оның мұрын сүйегінің ерекшелігі менің тұла бойымды шымырлатып жіберді. Мен: «Япырай, қазақта да осындай бейне болады екен-ау деп ойладым», - дейді.
Сонда бұл кісінің қай сөзіне илануға болады? Және зерттемей жатып-ақ шешімді пікір айту антропология ғылымына тән нәрсе дейміз бе?
Өтірік ісіне берекесі қашқан кездері О.Смағұлов пен М.Қожаев өз салаларындағы (бәлкім, істері түсіп жүрген) тарихшылардың болған істі дұрыс, бұрыс та демейтін, айдалаға лаққан мақалаларын да ұйымдастырып көрді. Қай уақытта да өтірікті шын деп айтудан асқан азап та, мазақ та жоқ. Сондықтан мұндай әрекеттер де ғалымдар үшін артық әуре ғана болды.
Және «Абылай хан Яссауи кесенесінің ішіне жерленген бе, әлде сыртына жерленген бе?» деген талас пікірді әуелі тарихшылар шеше алмай жатқанда, антропологтың білек сыбанып араласуы қалай? Қайда жерленгені шешілген соң барып антропология ғылымына кезек тимей ме?
Абылай хан мүрдесін қайта жерлеу жүзеге аспай жатып-ақ, сол оқиғадан екі жыл бұрын жарық көрген жаңа «Қазақ энциклопедиясының» І-томына (17-бет) «Абылай Ақсарай мен қабірхананың арасында жерленген» деп жазып қоюларын қалай түсінерсіз?
Бұл істің айналасы осындай жұмбақ оқиға, жұмбақ сұрақтарға толы. Мәселенің мүлдем өтірік екеніне көзі жеткен қайсыбір газеттер құлпытасты «Абылай ханның басына қойылған белгі еді» деп те («Қазақ әдебиеті», 2 мамыр, 2001 ж.) далбасалады.
Бірақ ұлт намысына тиердей осы қателік әлі күнге дейін ресми түрде мойындалмай келеді. Түркістан қаласындағы Яссауи кесенесінің ішіне орнатылған құлпытас пен ондағы жазулар ендігі жерде алыс-жақыннан келушілерді де, сол өтірікті өнеге деп қабылдар ұрпақтарды да шатыстыратыны анық.
7. Құрметті Нұрсұлтан Әбішұлы! Ресейде Николай ІІ патша мен оның отбасы мүшелерін жерлеудің немен басталып, немен аяқталғанынан Сізді хабардар деп ойлаймын. Онда да мәселені дуылдатып, елді, ғылымды абыройсыз етіп жүрген - тарихшы-ғалымдар. Бірақ Ресей үлкен, өркениетті ел ғой. Мүрделерді ДНК әдісі бойынша әлемдік деңгейде зерттеуге мүмкіндік берді де, әңгімені сол зерттеу нәтижесімен бітірді.
Кейінгі зерттеу әуелгі зерттеулерді жоққа шығарды. Ал патшасы қайта жерленген тұстағы Ресей үкіметінің вице-премьері Борис Немцов істің шикілігі білінген тұста орталық теледидардан сөйлеп, кемшілігін мойындады. Әңгіме осымен тынды. Қайта жерлеудің орындалуына пәрмен жасаған сол кездегі Ресей президенті Борис Ельцинді де кінәлап жатқан ешкім жоқ.
Істің оң шешілуіне бұл іске Ресей христиан шіркеуі қоғамының әу бастан күдікпен қарап, дұрыс ұстаным жасауының әсері көп болды. Біздегі Мұсылмандар қоғамы Абылай ханды «қайта жерлеу» кезіндегі болып жатқан былықтарға мән де берген жоқ. Тарихымыздағы Абылай хан да, оның мүрдесі де біз үшін ІІ-ші Николайдан кем емес-ті. Бірақ, өкінішке қарай, мүрде жоқ. Ал жалған мүрде арқылы өзімізді, өзгені, келер ұрпақты алдау не үшін керек? Кімге керек?
Абылай ханды қайта жерлеу жөніндегі Мемлекеттік комиссияға енген кісілерде қазір үн жоқ. Тіпті олардың біразы осындай комиссияға мүше болғанын ұмытып қалса да, таңдануға болмас.
Ендігі жерде осы абыройсыз істің «абыройлы» орындаушысы ретінде баспасөзде қайта-қайта сұхбат бергіш Мұхтар Қожаевтың 1997 жылы Қазақ-түрік университетіндегі Сіздің: «Тарихшылар, деректерді жинаңдар, ортаға салыңдар. Абылай ханның сүйегі екенін дәлелдесеңдер, мен қолдаймын», - деген сөзіңізді әлсін-әлсін қайталауы мен Яссауи кесенесіндегі Абылай хандікі болып тұрған құлпытастағы «Құлпытас Елбасы Н.Назарбаевтың пәрменімен орнатылды» деген жазуды да мен ғалымдардың Сізге деген құрметі деуден аулақпын.
Мұның бәрі - өздерінің әшкере халдерін Сіздің атыңыз арқылы бүркемелеуі. Бір жағынан, Сіздің атыңызды өзгелерге айбат әрі қорған етіп отырғаны да жұмбақ емес.
- Абылай хан мүрдесінің «қайта жерленуіне» айрықша атсалысқан жандардың бірі қазіргі Мәдениет және ақпарат министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед болғаны белгілі. Ғылым үшін айтарлықтай үлесі болмасадағы бас тарихшымыз Манаш Қозыбаевтың күйеу баласы ретінде де осылай белсенділік танытуына болатындығына әртүрлі жағдайлар себепші болған да шығар. Бірақ
М.Құл-Мұхаммедтің осы орайда ұлтымыздың, мемлекетіміздің беделінен гөрі, қайын атасы
М.Қозыбаев пен өз абыройын көбірек ойлағандығы өкінішті болды.
Мәдениет және ақпарат министрі болып М.Құл-Мұхаммедтің неше рет келіп, неше рет кеткенін де жұрт есептей алмай қалды. Осы аралықтарда ол маған аталмыш істі әшкерелеген мақалалардың авторы ретінде әртүрлі кедергілер жасауды ұмытқан жоқ. Шығармам Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылса - есебін тауып құлатты. Мемлекеттік тапсырыспен өзге елдер тілдеріне аударылатын тізімнен менің кітаптарым сызылып тұрды, жаңа кітаптарымның басылуына да кедергілер жасап бақты.
Құлпытастағы Сіздің атыңыздың тұруынан болар және сол абыройсыз істі кеудесін төсеп қорғап жүрген министр М.Құл-Мұхаммедтен де жасқанғандары шығар, әділ пікір айтуға келгенде маған тілектестіктерін оңашада білдіргендерімен, ғалымдар да, зиялы қауым да әңгімеге көрініп араласа алмады.
Құрметті Нұрсұлтан Әбішұлы! Айтудан да, жазудан да шаршап, соңғы жылдары мен бұл мәселені жылы жауып қойған едім. Енді қайта қолға алып отырғаным - жұртқа мәлім Қазақстан 2010 жылы ОБСЕ-ге төрағалық ететін болдық. Бұл оқиға, сөз жоқ, қазақ елі үшін де, ол елді басқарып отырған Сіз үшін де үлкен абырой.
Өркениетті елдермен теңейтін дәреже деп те есептеймін. Өз бастауыңызбен өркениетті елу елдің қатарына қосыламыз деген ұмтылысымыз да - елдіктің белгісі! Көп жылдардан бері Астана әлемдік дәрежедегі дін өкілдерінің мәжіліс құрар мекеніне айналды. Ел болып жемқорлықпен күресіп жатырмыз. Осының бәрі мен үшін биліктің де, халықтың да үлкен мақсаттағы тазаруы, өнегелі бетбұрыс нышанындай көрінді.
Сөз еткен мәселемді тұжырымдай келе айтарым - мәселе біреудің жеңіп, біреудің жеңілуінде емес. Бұл арада ұлт абыройы төмендеп, жеңіліп тұр!
Өйткені мұндай қателікті ел ішінде, жұрт арасында бола берер көп кемшіліктердің қатарына есептеуге келмейді. Жасыруымызға да болмайтын мұндай ұятсыз, көргенсіз іс - мәдениеті, өресі дамымаған, әлемдік өркениеттің ұлы көшінің соңында келе жатқан елдің басында болса ғана кешіруге де, түсінуге де болса болар...
- Абылай - бір кездегі халқымыздың ханы! Қазақта хан көп, бірақ қазақ халқын біріктіріп, ел дәрежесіне көтерген осы Абылай емес пе? Мұндай кісілердің аты мемлекеттік мәртебе деңгейінде құрметтелсе, қорғалса керек. Ендеше, мәселені елімізді бұрын-соңды басқарған жандарды құрметтеу өнегесі тұрғысынан түсінуіміз де қажет секілді. Сондай-ақ, біреулердің беделі үшін тарихтың да, ғылымның да шындығын аяққа басу әдетінен де арылатын уақыт жеткен шығар.
Сондықтан бұл істің еліміздің атына, абыройына лайық болып шешілуіне Сіздің ғана көмегіңіз қажет болып тұр деп есептеймін.
Бұл орайда тарихшы, антропологтар жасаған осы сорақылық өз басшылығыңызбен қайта қаралса деген пікірдемін. Ол үшін Ресейдің Николай ІІ мен оның отбасы мүрделерінің әлемдік деңгейде ДНК әдісі бойынша зерттелуі бізге үлгі болуға тиіс.
Ғылымды, ғылымның шындығын құрметтейтін елдерде бұдан өзге тәсіл де, амал да жоқ. Мен баян еткен мәселе хақында Сізді әділ шешім жасайды деген сенімдемін.
Құрметпен,
Тынымбай Нұрмағанбетов
10 наурыз, 2010 жыл
Шындық үшін жазалану немесе ұят туралы сөз
Көлемі бір беттен шамалы ғана асатын хат «Сіздің Абылай хан мүрдесінің қайта жерленуіне қатысты жазған хатыңызбен Елбасы мұқият танысты», - деген сөйлеммен басталыпты. Хат иесінің бұл сөзіне сенбеске амалым да жоқ. Өйткені «Ол кісі оқымаған, оқытпағансыңдар» деу үшін дәлелім болуы керек қой. Хатта одан әрі «Соған байланысты Білім және ғылым, Мәдениет министрліктеріне мәселенің мән-жайын мамандармен бірлесе отырып, тағы бір анықтап, тиянақты сараптама жасау үшін тапсырмалар берілді. Соңынан осы министрліктердің ұсыныс-пікірлері жан-жақты қорытындыланды», - деген сөйлем де көңіл жұбатқандай.
Әңгіме осы министрліктердің жауабын берер жерде сұйылып тұр. Немесе хат жазушы Президент аппаратының ішкі істер бөлімі менгерушісінің орынбасары Әлібек Асқар сұйылтып тұр. Мәдениет және ақпарат министрлігінің қорытындылары ретінде айтылып отырғаны... белгілі ғалымдардың Түркістанға барып Абылай хандікі деп жүрген мүрдені жерлегені, антрополог О.Ысмағұловтың (антропологтың өзі үнемі Исмағұлов деп жазушы еді) «Абылай ханның сүйегі - осы» деген қорытындыға келуі. Ол сүйектің Ресей Ғылым академиясына қарасты Этнология және антропология институтының М.Герасимов атындағы лабораториясында реконструкциядан өткені... Мұның бәрі бұрыннан айтылып, әбден жауыр болған сөйлемдер еді. Бірақ Ә.Асқар да өзі өтіріктен тұратын іске жаңа сөйлем, тың ойды қайдан іздеп таба қойсын.
Білім және ғылым министрлігі беріп отырған жауапты да қанағат ету қиын-ақ. Сол баяғы антрополог О.Ысмағұлов «Абылай хан мүрдесінің Қожа Ахмет Яссауи кесенесінің ішіндегі «Айнатас» деп аталатын құлпытастың астында болғандығын ғылыми тұрғыда дәлелдеген» деген сөйлемін қайталаған да қойған. Мен осы айтылғандардың өтірік екендігін дәлелдеп әуре болып жүрген жоқпын ба? Қаншама дәлелмен жазған жеті бөліктен тұратын хатқа тым болмаса екі-үш бөліктен тұрар жауабы болмас па? Мен айтқан сол мәселелерге хат иесі де, қорытынды пікірлерін ұсынған министрліктер де неге тоқталмаған?
- Бір мемлекеттің Мәдениет, Білім және ғылым сияқты елдің рухани салаларын басқарып отырған екі бірдей үлкен министрліктің жауабы осындай да мәнсіз, нәрсіз сылдыр су бола ма екен? Тым болмаса менің «Абылай хан мүрдесі 1974 жылы 6 қыркүйекте эксковатор шөмішімен алынып, далаға тасталған» деген сөзіме уәж қайда? Ғалымдар атқарған істеріне сенімді болса, осы сөзді неге жоққа шығармайды? Өтірік екенін неге дәлелдемейді?
Менің ізіне түсіп, жазып жүргенім шөп-шөпшектің жайы емес, қазақтың ханы Абылай мүрдесінің «қайта жерленуінің» шикілігі жайлы. Өркениетті елдердегіше, Абылайдың «жаңа» мүрдесін ДНК әдісі бойынша зерттеу мәселесі ауызға да ілінер емес. Ғалымдар бұлай зерттеуден қашатын секілді.
Хаттағы тағы бір мән бергенім - «Комиссия жұмысына сол кездегі Мәдениет, ақпарат және қоғамдық келісім министрі А.Сәрсенбаев басшылық жасаған», - деп, ақыры баянды болмайтын осы бір былық істің жауапкершілігін марқұм Алтынбек Сәрсенбаевқа оп-оңай арта салулары болды. Осы пиғылдағы жандар бір нәрсені ескермей отыр. Бұл арада «мынау Абылай ханның мүрдесі» деп жасалған мемлекеттік комиссия мүшелерінің ғылыми қорытындысының жанында А.Сәрсенбаевтың министрлік қызметі түк те емес. Ол - жай орындаушы ғана. Ғылыми қорытынды жасап жүргендер тарихшылар, антропологтар ғой.
Ал жалпы істің абыройына иелік етіп жүрген Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институты болса, институттың сол кездегі директоры М.Қозыбаев пен оның сенатор әрі бизнесмен күйеу баласы (екеуі де - Абылай ханды «қайта жерлеу» жөніндегі мемлекеттік комиссияның мүшелері) М.Құл-Мұхаммед бұл атқарылған істегі әңгімеден қалайша сырт қала алады? Комиссия мүшелігін былай қойғанда, Абылай ханды «қайта жерлеу» үшін Түркістанға баратындарды ұйымдастырып, олардың банкетін, көліктерін қамдаған М.Құл-Мұхаммед екенін жұрт әлі ұмытқан жоқ. Бұл орайда «Ханды қайта жерлеуге» деп үкіметтен қомақты қаржы бөлінгенінен де хабардармыз. Сондықтан мұндай несібелі жерде М.Құл-Мұхаммедтің белсене араласып кетуі ешкімді де таңдандыра қоймас деп ойлаймын.
Хатта қайта-қайта Мәдениет және ақпарат министрі бола жүріп, мансабын пайдаланып, М.Құл-Мұхаммедтің менің шығармашылық ісіме әдәуір кедергілер жасағанын да айтқанмын. Ә.Асқар мырзаның хатында ол туралы бірауыз да жауап жоқ. Ал жазушының шығармашылығы деген сөз - оның тағдыры. Сонда менің шығармашылығымның да, тағдырымның да құны бір тиын болғаны ма? Мен: «Біздің елде Елбасына хат жазу мен мекемедегі профсоюздың бастығына хат жазудың айырмашылығы бар ма өзі?» - дегенді де амалсыз ойладым. Әңгімені ендігі жерде кеңейтіңкіреп айтар болсақ, Абылай ханды «қайта жерлеуге» байланысты оқиғадан зардап шеккен мен ғана емеспін. 1997-1998 жылдар шамасында Абылай ханды «қайта жерлеу» ісінің жалғандығы туралы баспасөзде мақалалар жазып, көзге түскен, сол кездегі Әзірет-Сұлтан мұражайының ғылыми қызметкері Марат Тұяқбаев та бір кездескенде антрополог Оразақ Ысмағұловтан көрген тауқыметін мұң етіп айтқан. «Мені балаша тұрғызып қойып, ұрысты», - деді ол. «Сен неге орныңнан тұрасың?» - деп едім, Марат інім күлді. Күлген себебі - сол кезде оның тарих ғылымынан қорғамақ болып жүрген кандидаттық диссертациясы дайын екен. О.Ысмағұловты оралып өтуі де мүмкін болмай қалған. М.Тұяқбаев сол диссертациясын соңғы жылдары ғана қорғауға мүмкіндік алған. Оны он жыл бойы О.Ысмағұлов «теріс» пікірде кеткені үшін осылай жазалаған. Қорғаған кезде де О.Ысмағұлов жас ғалымға бір кездегі «шатысуын» бетіне салық етіп, қатаң ескертіп өткен.
Ал әу баста Абылайдың бас сүйегі жайлы әңгімені маған бастап айтып берген сол кездегі Түркістан Қазақ-түрік университетінің тарих кафедрасының меңгерушісі, тарих ғылымдарының кандидаты Зиябек Исабековпен де О.Ысмағұлов айрықша «есептескен». «Қазақ елі» газетіне менің алғашқы мақалам шыққан бойда-ақ жұмысыма іздеп келген З.Исабеков: «Шал маған қатты ренжіп қалыпты», - деп, араларында болған әңгімені баяндаған болатын. Содан қайтып кездескен емеспіз. Кейіннен қызметінен кетіп, Шымкентке спорт мектебіне ауысқанын естігенмін. Ал өткен жылы оның жүрек ауруынан қайтыс болғанын білдім. Тарих ғылымы бойынша докторлық диссертация қамында жүрген жанның ғылымнан мүлдем кетуге мәжбүр болуының өзі қандай іс екенін ғалымдар жағы жақсы түсінсе керек.
Айтқалы отырғанымыз - Абылай ханды «қайта жерлеу» ісі төңірегіндегі шындықты жалтармай айтқан жас ғалымдардың да аз бейнет көрмегендігі; сонымен бірге қайта-қайта министр болғыш М.Құл-Мұхаммед пен академик О.Ысмағұловтың былықты әшкерелеушілерді жазалауды өзара бөлісуі. О.Ысмағұлов - ғалымдарды, М.Құл-Мұхаммед - жазушыны. Жауап иесі Ә.Асқар мегзегендей, Абылай ханды «қайта жерлеу» жауапкершілігі бұрынғы Мәдениет, ақпарат және келісім министрі марқұм Алтынбек Сәрсенбаевтың жауапкершілігінде қалар болса, министр мен антрополог неден, кімнен сақтанып, ғалымдар мен жазушыны қудалап жүр? 2005 жылы «Жас Алаш» газетінде тарихшы Мұхтар Қожаев Президентке ашық хат жазып, тосын қадам жасаған еді. Елең етіп, оқи қалсаң, хатта белгісіз мүрдені Абылай ханға телитіндей тың дерек, дәлелдер айтудың орнына, әу баста жарық көрген О.Ысмағұловпен бірігіп жазған кітабының қайта көшірмесі болып шықты. Және осы хатқа О.Ысмағұловтың қол қоймай, шегініп қалуы да түсініксіз.
Осы хатқа жауап мақаламды апарғанда, «Жас Алаш» газетінің сол кездегі бас редакторы Ж.Қорғасбек: «Сізді қолдайтын ешкім жоқ қой, ал ол хаттың артында министр М.Құл-Мұхаммедтің өзі тұр», - деді. Бақсақ, бізде қолдаушысы болмаса, шындықтың өзі өтірікке айналады екен де, қолдаушысы бар өтірік шындыққа айналып кете барады екен. Сонда дәлелге, құжатқа жүгіну деген бізде атымен жоқ болды ғой. О, Ғажа-ап!
Хатының соңында Ә.Асқар мырза: «Қадірлі Тынымбай аға! Халқымыздың аса дарынды жазушысы ретінде елдік мұрат, ұлттық құндылықтар төңірегінде ой-пікіріңізді ортаға салып, жанашырлық танытқаныңызға үлкен рақмет», - депті. «Дарынды жазушы» деген сөзді естіп отырғаным осы шығар. Екі-үш күн есеңгіреп жүрдім де, есім қайта кіргенде, Ә.Асқардың бұрын-соңды өзіме жасаған «жақсылықтарын» да ойыма түсірдім. 2000 жылы сол кездегі үкімет басшысы (әлде орынбасары кезі) Иманғали Тасмағамбетов жүз кітап шығарып беруге жазушыларға уәде берді. Уәдесін орындады да. Сонда «Айқай» атты повестер мен әңгімелер жинағымды мен де ұсынғанмын. Қолжазбаларды жинап, баспаға өткізуді басшылыққа алған сол кездегі үкімет үйінің жауапты қызметкері, ақын Ұлықбек Есдәулетов бір күні телефон соғып: «Тынымбай аға, шығатын кітаптар тізімі Мәдениет және ақпарат министрлігіне барған сайын сіз сызылып қала бересіз, тіпті біржола қалып қоя жаздаған да сәтіңіз болды. Мұның себебі қалай?» - деді.
Мен Ұлықбектен: «Тізім министрлікке тағы да бара ма? - деп сұрадым. «Тағы бір рет барады», - деді ол. «Ендеше, менің кітабым тізімнен тағы бір рет сызылады деп есеп- те», - дедім мен. Расында, солай болды деп, Ұлықбек кейіннен айтып, күліп жүрді. Сонда мені тізімнен сызып отырған кім дейсіздер ғой. М.Құл-Мұхаммед пен оның айтқанын артығымен орындайтын - осы Ә.Асқар. Президентіміздің атынан маған хат жазып отырған азамат.
Сол Ә.Асқардың ендігі «дарынды жазушы» деуі мені мазақ еткені ме, әлде өзін мазақ еткені ме, түсініп көріңіз. Кейде адамдардың тағдыры деген де қызық-ау. Біреулер өмір бойы жақсы ойлап, ісін де адал атқарып жүріп-ақ жұртқа жақпайды. Ал біреулерге теріс пиғылдың өзі майдай жағады.
Тіпті оларға осындай келбет жарасатындай да болып көрінеді. Мен әңгімелеп отырған М.Құл-Мұхаммед те, О.Ысмағұлов та жыл аяғында орден алды. Демек, бұл кісілер билікке ұнайды. Атқарған істері де биліктің ойынан шығып тұр. Осылай ойламасқа амалымыз да жоқ. Біздің М.Құл-Мұхаммедіміз қайта-қайта министр болып жүрген тұста әдебиеттің сапасына қарай бағалануы деген пайым мүлдем жойылды. Кімнің кітабын шығару, кімді шығармау еркінде болды. Кітапқа қаламақы төлеу деген жазушыларды мазақ ету сияқты бірдеңеге айналды. Ол осы министрліктен үш кетіп, үш келгенде, театрлардың жұмысы да бетімен кетті. Соңғы рет келуі де мен үшін «табысты» бола қоймады.
Менің 2008 жылы Мәдениет және ақпарат министрлігі мен Ш.Айманов атындағы «Қазақфильм» киностудиясы бірігіп жариялаған жабық конкурста бәйге алған «Атақоныстың өрігі» киносценарийімнің жолын М.Құл-Мұхаммед пен Е.Аманшаев бұл тұстан да бөгеп үлгерді. «Өндіріске жібермейтін болса, неге бәйге берді, неге мақтады!?» - деп шаршау да артық. Өйткені оларға айтқанына көнетін, айдағанына жүретін (әлбетте, қаражат мәселесіне орай) сценаристер ғана қажет болып жатыр. Сценарий бойынша фильм түсіруге төрт режиссердің ниет білдіргені де дәлелге жүрмей тұр. «Бұл ісіміз ұят емес пе?» - дейтін ешкім жоқ. «Ұят» деген сөз бұл салада жойылған. Қолданыстан қалған. Киносценарийімнің осынша кедергіге ұшырау себебін сұрап, әр кезде жазған екі хатыма да Е.Аманшаев жауап берген жоқ. Бұл дегеніңіз жауапсыздық қана емес, астамсу ғой!
Байқап отырсыздар, министрдің де, министр еместерінің де ойында Тынымбай Нұрмағамбетов деген жазушыны жоқ қылу бар секілді. Бірақ өздерінің қызметі - әдебиетті, өнер мен мәдениетті көгерту, көктету. Қандай кереғар қайшылыққа толы қоғамда өмір сүріп жатырмыз, ағайын!
...Ақпан айының бас кезінде маған ойда жоқта Астанадан жазушы Төлен Әбдіков телефон соқты. Аман-саулық сұрасудан кейінгі әңгімесінде бір кібіртік бар.
- Осы жолы сенің де мемлекеттік стипендия алатын жөнің бар еді... - деп бастады. - Бір қағаздар ауысып кетіп...
- Сонымен, жоқпыз ғой. Төке, айта алмай тұрғаныңыз осы ма?
- Солай болып қалды енді... Осыдан біраз әңгіме болдың. Дегенмен 2011 жылға жазып қойып отыр. Егер тыныш жүретін болсаң...
Маған бәрі де түсінікті болды. «Тыныш жүрсе» деп отырғандары - менің Абылай ханның «жерленуін» қайтып әңгіме етпеуімнің керектігі. Болмаса мені көшеде біреулермен төбелесіп қалар деп уайымдамайтын болар. Президент аппаратының ішкі істер бөлімінде кімнің ойына келуі мүмкін? Әрине, Ә.Асқардың... Одан өзгелер менің қандай шаруамен айналысып жүргендігімнен хабардар деп те ойламаймын. «Сол ғой» десем, Төлен ағам Ә.Асқарды қорғаштап болар емес. «Енді кім?» - десем: «Осындағы жігіттер ғой...» - дейді күмілжіп.
- Алла-ау, бұл не деген төмендік?! Сонда мемлекеттік стипендия деген болмашы нәрсе менің өмірімнің, тіршілігімнің мәні ме екен? Мемлекеттік стипендия алу маған ұлы арман болып па? Төлен Әбдіковті жұмсап, менен сыр тартып отырған Әлібек Асқардың мені үлкен жазушыға балағаны тағы да қайда қалды? Міне, сырттай аялап, әспеттеп жүрген Ақ үйімізде отырған кейбір азаматтардың өре-деңгейі! Ой-пиғылы!!
Бір анық жай - біздің азаматтарымыз әңгімелескенде ақиқат жағында болғансиды, қостайды. Жұбатады. Бірақ соңында әділетсіздің сөзін сөйлеп шығады. Соларға болысады. Неге? Мұндай екіжүзділік екеу емес, үшеу емес. Кө-өп! Әлде біздің халқымыздың мінезі осылай ма еді? Осыдан кейін еліміздің рухани саласы азды, тозды деген пікірге иланбасқа да амалымыз қалды ма?
Азаматтарымыздың осынша төмендігі жайлы ойлап отырып, пассионарлық тұрғыдан өлшегенде, бұл - ұлтымыздың шынымен өліп, өшіп, құлдырап бара жатқандығының белгісі ме? - деген қауіп те еске түседі. Мәселен, өткен ғасырдың бас кезіндегі зыялыларымыз бен қазіргі зыялыларымызды (Ә.Асқар мен Т.Әбдіковті де амалсыз қосамыз бұл топқа) салыстырып кетейікші. Айырмашылық жер мен көктей емес пе? Айтыңыздаршы, айтып тауыса алмай, нәтижеге жете де алмай жүрген Абылай ханды «қайта жерлеу» масқарасы өткен ғасырдың бас кезінде іске асуы мүмкін бе еді? Анау Ахмет, Міржақып, Әлихан, Мұстафалар ұлтымыздың атына күйе болып жағылар ұят іс болып жатқанда, оңаша күбірлесіп, сыбырласып, бір жағынан, оқиғаның немен бітерін қызықтап жүрер ме еді?
Құрсыншы дейсің кейде... Айтқаныңның ақ-қарасына мән берер билігі жоқ, билік түгілі, азамат таба алмайтын заманға да жеткен екенбіз-ау.
1993 жылы Ресей бөлек мемлекет болғаннан кейін, кинорежиссер В.Говорухин Америкаға барып, Александр Солженицыннан сұхбат алған.
Әңгіменің мәні - «бөлек ел болдық, енді олай етеміз, бұлай етеміз, отанымызға қайтсаңызшы» деген мәселенің төңірегінде. Сондағы Солженицынның айтқаны не деңіз.
- Егер сендердің сол жаңа қоғамдарыңда ұят болмайтын болса, сол олай-бұлай еткендеріңнің бәрінен де ештеңе шықпайды, - деді.
Жазушының солай айтуынан болды десек те, демесек те, бұл күндері Ресейдің көшін қалай түзеп алғандығы айдай әлемге аян. Рухани салаларда дәл біздегідей бетімен кетушілік атымен жоқ. Николай ІІ-ні қайта жерлеу ісінде кеткен оғаштықтарды да қалай ретке келтіргені жұртқа белгілі.
Менің айтпағым - тағдыр тауқыметін бір кісідей көрген үлкен қаламгердің ұят деген сөзге осыншалық мән беруі. Осы сөздің астын сызуы! Үш-ақ әріппен тұратын болған соң ба, біздің қоғам сол ұят деген сөзіңізді аса менсініңкіремей, шекесінен қарап тұр. «Ұятсыздықпен-ақ өмір сүре аламыз» деген сыңайлы да секілді. Ал сол шекемізден қарағандағы халіміз өзімізге де, өзгеге де айқайлап-ақ көрініп тұр.
Жә, Абылай ханды «қайта жерлеу» мәселесіне оралайық. Сонда бұл әңгімені өмір бойы сандыққа салып, құлыптап ұстау мүмкін деп ойлаймыз ба, әлде ғалымдарымыз болып, билік болып, ащы да болса, ақиқатқа қарай бұрыламыз ба? Ол жағын билік болып, ғалымдар болып, қабырғаларымен ақылдасып көрер. Осындай сорақы ісіміз үшін халықаралық ұйымдарға жүгінуіміз тіпті күлкілі болар деп ойлаймын.
Ал енді биыл сол Абылай ханымыздың туғанына 300 жыл толады! Маған сенбегендер ханды «қайта жерлеп» жүрген «тұлғаларға» жүгінсе де болады. Меніңше, Абылайдың 1711 жылы туғаны даусыз секілді. Атап өтпеске халық та, билік те ұялар деп ойлаймын. Сонда деймін-ау, сол салтанатты жиында Абылай хан туралы баяндаманы министр М.Құл-Мұхаммед жасар ма екен... Әлде О.Ысмағұлов... па? Кім жасаса да, көп жұрттың есінде аруаққа жасаған қиянатымыз, мазақ етуіміз тұрады емес пе? Қорлық деген осы ғой. Жермен-жексен болып аласару, жерге кіру дегеніңіз де осы емес пе? Құдай басқа салған соң, амалымыз нешік?
«Қазақстан» ұлттық арнасының 13 ақпандағы апталық шолу хабарында тарихшылар Абылай хан туралы ой-пікірлерін айтып жатты.
Сонда өзге тарихшылармен жарысып, академик-антрополог О.Ысмағұлов та сөйлеп қалды. Сонда ол кісі не айтты дейсіз ғой... «Абылай хандікі» деген атақты зорлап таңған мүрдені әлі зерттеп жүр екен. Содан ол кісінің (Абылай ханның) жамбас сүйегінен атқа көп отырғандығының бір белгісін аңдап қапты. (Атқа көп отыру да сүйектің Абылайдікі екенін «анықтай» түскендей). ХVIII ғасырда қазақтарда көліктің жараулысы ат болғаны белгілі. О.Ысмағұлов ерінбей зерттесе, сол ғасырға тән жамбас сүйектерінің бәрінен де атқа көп отырғандықтың белгілері табылуы мүмкін. «Мен не деймін, домбырам не дейді» дегенді жұрт осындайда айтқан ғой. О.Ысмағұловты тыңдасаңыз, мүрденің Абылайдікі екенін халыққа әбден мойындатып болғандай.
Ендеше, жабылып ақыл қосайық. Мүрденің қол сүйектерін тағы бір қарап шықса, Абылайдың домбыра тартқаны да (күйлер шығарған ғой) айқындалуы мүмкін...
Тағы бір сүйектеріне үңіле түссе, ханның көп әйел алғанына да көз жеткізе алады. Және осы айтып отырғандарымыз сүйекті О.Ысмағұловша зерттеу ерекшеліктері ретінде кейінгі ұрпаққа аңыз болып қалар еді...
Осылай етсек жұрт мойындай қоя ма деп те бас қатыратын ештеңе жоқ. Өздерімен өздері болып, гуілдесіп, бірін-бірі өтірік мақтағандар... өрекпіп, дүрілдесіп қол ұрып жатқандар... кімнің сөзіне құлақ асып, қайсыбір істің ақ-қарасын аңдап жатқандай... Ағайын, айыпқа бұйырмағай, біздің қоғамның жай-күйі осындай халде. Осындай дәрежеде!
...Сонымен, Абылай хан мүрдесінің «қайта жерленуі» барысындағы «жерленгеннен» кейінгі былықтарды айтып біттім-ау деп ойлаймын. Қорытындысында ел президентінің атына екі хат (бірі газет арқылы, екіншісі ресми түрде) жаздым. Одан артық не істеуіме болады?! «Сонда осы ісіңнен не таптың?» - деп сұрайтындарға алдымен көрген бейнет-кедергілерімді тізбелеп шыққаныммен, жеткен жетістігім деп, бірдеңе айтуға ұятты болып отырған жай бар... Биліктің есігі мен терезесін қайта-қайта қағып жүріп алған жауабыма оқырмандар қанағаттана қоймас, бірақ бары - осы...
Дегенмен осындай бейнет-кедергіні арқама таңып берген тағдырыма да өкпелеуге болмас. Мен мақалаларым, хаттарым арқылы ар-ұят, аруақтардың алдындағы, тарих пен ғылым алдындағы жауапкершілік жайлы ой-пікірлер айтумен бірге, белгілі дәрежеде ұлтымыздың намысын да қорғаған сияқтымын.
Өйткені ханға да, президентке де жасалған құрмет пен қиянат сол елдің мемлекеттік мәртебесі, мемлекеттік ар-намысы деңгейінде ғана өлшенуге, әңгіме болуға тиіс жайлар екенін есімізден шығарып алсақ, оны қайтадан есімізге түсіруіміз керек. Мемлекеттік мәртебе мен ұстанымды ұлықтау деп осыны айтады!
«Общественная позиция»
(проект «DAT» № 09 (92) 09 наурыз 2011 жыл