Айжан КӨШКЕНОВА. Ұлт үшін мақтану керек пе?
Қазақстан Президентінің кеңесшісі Ермұхамет Ертісбаевтың: «Сен қазақ немесе орыссың ба, мұнда сенің жеке үлесің жоқ. Мұны мақтан етіп, әр бұрышта айғайлау - сейсенбі немесе жұмада туғаныңды мақтан етумен бірдей» деген сөздерін басылымдар жарыса жариялады. Шынымен ұлт үшін мақтану керек пе? Ұлттық мақтаныш кеудомсоқтыққа соқтыра ма, әлде ұлтқа лайық болу игі ұмтылысына жетелей ме?
Қазақстан Президентінің кеңесшісі Ермұхамет Ертісбаевтың: «Сен қазақ немесе орыссың ба, мұнда сенің жеке үлесің жоқ. Мұны мақтан етіп, әр бұрышта айғайлау - сейсенбі немесе жұмада туғаныңды мақтан етумен бірдей» деген сөздерін басылымдар жарыса жариялады. Шынымен ұлт үшін мақтану керек пе? Ұлттық мақтаныш кеудомсоқтыққа соқтыра ма, әлде ұлтқа лайық болу игі ұмтылысына жетелей ме?
Менің есіме бірден Тбилисидегі аула сыпырушы оралды... Екі жыл бұрын грузин шаһары орталығында бейне сюжет түсіріп жүріп, сөмкемді жанымдағы құрбыма ұстатқанмын. Ол да жұмысқа берілгені соншалық, оны көшенің жиегіндегі жеңіл көліктің үстіне қоя салыпты. Сөмке сол күйі тарс есімізден шыққан. Тек жұмысты сәтті аяқтап, кафеге келгенде ғана жалма-жан сөмкемді іздедім. Бөтен елде төлқұжатым мен барлық ақшадан айырылудың ауыртпалығын ойлап, көзімнен жас ілезде ыршып шықты. Жүгіріп көліктер тұрған жерге жеткеніммен, мәшине жым-жылас жоқ...Салым суға кетіп, жақын тұрған дүкенге кіріп, сатушыға мән-жайды айтқаным сол-ақ екен, ол бірден аула сыпырушының бір сөмкені әкеліп бергенін хабарлады. Қарасам, менің сөмкем! Ішіне ешкім қол сұқпаған.
Сол кезде тым жұпыны киінген, аяғын сылтып басқан жарымжан аула сыпырушының өзі де келді. Мен ризашылығымды үйіп-төгіп, қомақты қаржы салынған әмиянымнан оншақты лариді (грузиндердің валютасы - ред.) суырып алып, оған сыйақы ретінде ұсындым. Бірақ қанша жалынғаныммен, ол ақшаны алудан үзілді-кесілді бас тартты. Тек: «Грузиндер бөтен біреудің затын алмайды ғой.
Бұл - сіздің дүниеңіз», - деп сыпайы жауап берді. Содан кейін ұялы телефондарын жоғалтып, оларды жылдам тауып алған құрбыларым да шынымен «грузиндердің бөтен затты» алмайтындығына сан мәрте көз жеткізген. «Грузиндер кедей болса да, тәкәппар» дейтінбіз қалжыңмен.
Сондай тәкаппар грузиннің бірі - Тбилисидегі менің етікші көршім еді. Аурушаң әрі жалғыз басты қарт грузиннің қамқоршысы жоқ. Тек етік тігіп, тапқан табысына наны мен суын әрең айыратын. Біздің ауланың тұрғындары жиналып, анда-санда оған азын-аулақ ақша жинап беретін. Біз де оған жәрдем болсын деген оймен етігіміздің жібі сөгілсе де, соған қарай жүгіретінбіз. Бір ғажабы: қарт грузин ұсақ жөндеу жұмыстарына ешқашан ақша алмайтын. Тегін. «Біз көрші емеспіз бе? » деп таңдана жауап беретін тәкаппар грузин. «Грузин үшін көрші туыспен тең». Сол кезде маған: «Егер халқының ізгі қасиеттеріне тірек болса, ұлттық тәкаппарлық жаман қасиет пе?» деген ой келген.
Грузин екенін мақтан тұтатын жанның бірі - халық әртісі Вахтанг Кикабидзе. Грузиндер жайлы сөз болған кезде ерекше өңі кіріп, отандастары жайлы барынша сүйіспеншілікпен баяндай жөнелетінін кездескен жанның байқамауы мүмкін емес. Ол Грузия мен Ресей арасындағы араздықты еш түсіне алмайды. «Грузиндер сондай қонақжай халық қой!» - деп мұңая ойға шоматын халық әртісі. Тамыз қақтығысынан кейін Ресей президентінің орденінен де, Кремльдегі мерейтойлық концертінен де бас тартқаны бар. Оның бойында ұлтшылдық пен патриотизм әдемі үйлесім тапқан.
Кавказ журналистика мектебіндегі біздің тобымызда шешесі орыс, әжесі поляк яки неміс, тіпті әкесі грек грузин қыз-жігіттері оқитын. Бірақ өздерін басқа ұлтқа жатқызу олардың қаперіне де кірмейді. Барлығы ағылшын тіліне сонша жетік болса да, бір-бірімен бөтен тілде сөйлескендерін көрген емеспіз. Өйткені олардың бәрі грузин екендіктерін мақтан тұтатын. Ал алматылық құрбым өзінің қожа руынан екендігін есте ұстап, танысқанда араб «текті» екендігін айтуды ұмытпайтын. Оның орыс тілді «араб» қазақ екендігіне олар таң-тамаша қалысқан.
Айтпақшы, грузин халқының ішінде де, тіпті грузин тілінен өзгеше өз тілдерінде сөйлейтін мегрелдер мен свандар тәрізді он бес шақты субэтникалық топ бар. Бірақ онысын ешкім әспеттеп, сол арқылы мақтануды да, басқалардан оғаштануды да ойламайды. Оның есесіне олар жайлы анекдоттар жетерлік. Грузиндер өздерінің кемшіліктеріне күле қарап, өз-өздерін қылжақ етуден арланбайды. Ал, мысалы, шенеуніктерінің Грузияның қай түкпірінен, қай топтан екендігін білу мен оны талдау - олар үшін қызықсыз. Жершілдік - мақтаныш көзі емес. Бір ұлтқа қатыстылықты сезіну - тұтастықты сақтау кепілі тәрізді. Әр грузин досым өз мәдениетін, тарихын, ұлттық қасиеттерін мақтан тұтатын. Діні мен тіліне құрметпен қарайды. Сол арқылы басқалардың да оны қадірлеуін қалайды. Өздері «нағыз грузин» болуға ұмтылады. Олардың өз ұлтын мақтан етуі, ұлттық келбетін сақтау катализаторы тәрізді. Ұлт дегеніміздің өзі «тарихи тағдырдың ортақтығы, бірлігі» екендігін орыс философы Бердяев айтқан. Ал осы бірлікті түйсінуді философ ұлттық санаға жатқызған.
Ертісбаев мырза «қазақ немесе орыс болумен» мақтанудың мағынасыздығын сөз еткенде, неміс философы Артур Шопенгауэрдің «ең арзанқол мақтаныш - ұлттық мақтаныш» деген әйгілі фразасына арқа сүйесе керек. «Ірі жеке тұлғалық қасиеттер тән адам өзінің ұлтын үнемі бақылай отырып, ең алдымен оның кемшіліктерін көрсетеді. Ал ештеңесімен мақтана алмайтын бейшара жалғыз мүмкіндікке жармасып, ұлтын мақтан тұтады. Ол оның кемшіліктері мен ақымақтығын сүйсіне қорғауға даяр» деген болатын әйгілі ойшыл. Шопенгауэрдің ұлт жайлы ойларын оқи отырып, оның неміс ұлты жайлы тәптіштеп айтылатын тұстарын қалыс қалдыру қиын. Екінші жағынан Бердяев ұлттық сананың екі түрі бар екенін айтқан. Алғашқысы - шынымен халықтың стихиялы ерекшеліктерін әспеттеп, ешқандай сынға жол бермеу. Бірақ «ұлттық сананың одан да жоғарырақ түрі бар. Ол үшін ұлттық болмыс - өзін сынау мен қайта тәрбиелеуді талап ететін шығармашылық тапсырма».
Ғасырлар бойы бодандықта болған қазақ ұлты үшін ұлттық кеудемсоқтыққа, шовинизмге ұрыну қаупі үлкен бе? Әлде ұлттық негізінен айырылу қатері басым ба? Ұлтымен емес, руымен мақтану, өз тілінде сөйлеуге қымсыну, өз мәдениеті мен тарихына ат үсті қарау, ұлттық тәкаппарлықтан емес, ұлттық кембағалдықтан хабар бермей ме? Сол сияқты басқа ұлтты жау көру, бәрінен тек қазақи ерекшеліктерді іздеу, оларды қорғаштай қору, ксенофобия - ұлттық мақтаныштың емес, тағы сол кіші ұлттың кембағалдығының келесі бір синдромдары емес пе? Француз ұлтының абыройлы перзенті - алжир текті фуболист Зинедин Зидан. Бірақ оның әке-шешесінің басқа елде тууы оның Франция ұлтының қаһарманына, оның сүйікті ұлына, ең танымал тұлғаларының біріне айналуына еш кедергі жасаған жоқ. Ұлттық негізде саяси иірімге түсірмекші болған күштерге Зизу тойтарыс беріп, әкесінің алжир екендігін ұмытпаумен бірге Франция өзінің елі екендігін, сол үшін күресетіндігін ашық мәлімдеген.
Олай болса, ұлт үшін мақтанышты ұлттық кембағалдыққа қарсы инъекция ретінде пайдалануға болмас па? «Мақтанышты басып, тіпті оны әлсіретіп қажеті жоқ. Оны тек лайықты мақсаттарға бағыттаған жөн» деген болатын келесі бір еуропалық философ Гельвеций. Ұлт үшін мақтанышты қалыптастыру ел бірлігін арттыруға, оның сапалық жағынан жоғарылауына, ұлттық мәдени компонентін сақтауға көмектесер еді.
Тақырыпқа орай
Мұрат Әуезов, мәдениеттанушы:
- Әр қазақ өз ұлтына ғашық болуы керек. Қазақ ұлты оған толық мүмкіндік береді. Елді езіп тастаған тарихи кезеңдерде осы қасиеттен айырылып қалған уақыт болды. Халық, ұлт болу үшін осы ғашықтық сезімді қайта тірілту қажет.
Бірінші қадам - өз халқыңның адами қасиеттеріңді ашуға толық мүмкіндік беретіндігіне сену. Екіншісі - жауапкершілікті мойындау. Осы ұлттың өкілі бола тұрып, ұлтжанды азамат ретінде не істей аламын? Осы тұста жаңа мәселелер туады. Егер әр адам өз ұлты үшін мақтаныш пен жауапкершілікті сезінсе, ұлт ынтымақтығы артады. Бұл сапада қазақ елдегі басқа ұлттарға ұйытқы болады. Бірақ соның негізі жүрегі, санасы қазақ ұлты болып, оның жақсы қасиеттері соларға да тарап сіңуі керек.
Жәнібек Сүлеев, публицист, журналист:
- Бізде ұлттық мақтанышқа айналатын нәрсе аз. Кеңес Одағы кезеңін алсақ, бәрі Ұлы Отан соғысы кезіндегі жеңіс пен сол кездегі қаһармандарды мақтан ететін. Одан кейін жаңа дәуір туды. Бұл кезде біз көне тарихи кезеңді еске түсіріп, хан, батыр бабаларымызды мақтанышқа айналдыруға тырыстық. Бірақ мұның өзі жалпыға бірдей емес. Әркім өз батырын шығара бастады...
Екіншіден, мақтаныш болатын нәрсенің өзінен ұлт мақтанышын жасай алмаймыз. Оған қазақтың өзі кінәлі. Мысалы, аш-жалаңаш жүрсек те, Ұлы Отан соғысы кезінде халқымыз 92 Кеңес Одағының батырын шығарды. Бірақ оның өзі көп жерде айтылып, жазыла бермейді. Мұстафа Шоқай туралы әлі күнге дейін қоғамда әртүрлі пікір бар. Грузиндер болса, одан баяғыда ұлт қаһарманын жасар еді.
Қазақ өзінің кішкентай немесе ұлы жетістігін ағымға түсіріп, ортақ табысқа айналдыра алмайды. Неге? Өйткені олардың өздері бір-бірін түсініп болған жоқ. Грузиндер де іштей өзара топтарға, тайпаларға жіктеледі, бірақ грузин тақырыбына келгенде олар жұмыла қалады. Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылған кезде жазушы Iлияс Есенберлиннің артынан Мәскеуге бір вагон арыз келсе, Домбадзенің артынан бір вагон жеміс-жидек келгендігі туралы әңгімені білесіз... Біз - ортақ қазақ дүниесімен мақтану үшін әлі ынтымақтастығы аз елміз.
«Айқын» газеті, 04.02.10.