Ерлан ҚАРИН: Ұлттық мәселеде жүйелі көзқарас қажет
- Сіздің негізгі қызметіңізден бөлек, тарихи зерттеулермен, соның ішінде балбал тастарды танумен көптен бері айналысып жүргеніңізді білеміз. Жалпы, дәл осы тақырыппен неге айналыстыңыз?
- Сіздің негізгі қызметіңізден бөлек, тарихи зерттеулермен, соның ішінде балбал тастарды танумен көптен бері айналысып жүргеніңізді білеміз. Жалпы, дәл осы тақырыппен неге айналыстыңыз?
- Бастапқы кезде мен балбалтасқа ғылыми тұрғыдан емес, белгілі бір образдық тұрғыдан қызыға бастадым. Себебі біз қазақ даласын елестеткен кезде көзге жиі келетін образдардың бірі: шексіз дала, қисайып тұрған балбал тас, ұзақтан менмұндалаған төбе. Дала көрінісінің сыры - ол таң атып, күн батып жатса да, кез келген уақытта осы шексіз далада бір мұң байқалады. Ал балбал тас тұрған жерде дала мұңы бұдан да қатты сезіледі...
Балбал тас - бұл өзіңіз білетіндей, негізі ерте түркілік дәстүр. Балбал тастардың негізгі таралу аймағы - Орхоннан бастап Каспий жағасына дейін. Ал Қыпшақ дәуірінен кейін балбал тастар үрдісі жалғасып, Солтүстік Кавказ, Ресей, Украина, Дунайға дейін жайылды. Бірақ Батысқа ығысып, уақыт өзгерген сайын оның формасы да өзгеріп отырды. Бүгінгі құлпытастар мен қойтастар - сол балбалдардың жалғасы. Негізі, бұл тақырыпты археологтар зерттеген соң, бұған қатысты тек ғылыми көзқарас қалыптасып қалған. Меніңше, мұның тек ғылыми көзқарастан басқа да, айталық, танымдық, рухани астар-мағынасы зор.
Біріншіден, балбал тастарды өнер туындылары деп те қарау қажет. Таста адам бейнелерін, сол кездегі тұлғалардың мінездерін келтіріп, бірде айбынды рухты, ал басқа бір кезде трагедиялық кейіпті жеткізе алған.
Екіншіден, балбал тастар туралы жүйелі зерттеулер аз. Көптеген ғалымдар, тек белгілі бір аймақтың немесе өңірдің көлемінде ғана оларды қарастырады. Ал біз оларды кең масштабта қарағымыз келеді. Осы уақыт бойы, біз Семейдегі Шыңғыстау, Павлодардағы Баянауыл мен Қызылтау, Ақмоладағы Ерейментау, Жамбылдағы Шу мен Меркі және Қырғызстан мен Моңғолияға сапар жасадық. Қазір сол экспедицияларда жинақталған материалдарды талдаудамыз. Құдай қаласа, осы жылы Қарағандыдағы Қарқаралыға және Моңғолияға екінші сапарды жоспарлап отырмыз.
Үшіншіден, бұл - олардың сақталуы мен қорғалу мәселесі. Жылдан-жылға далада тұрған тастардың саны азайып, көбісі ұрланып, қалғаны қиратылып жатыр. Осыған назар аударғымыз келеді.
- Моңғолиядағы қазақ аймақтарындағы балбал тастарды зерттеп қайтқан соң, сіз бір сұхбатыңызда: «Мен тас емес, рух іздеп жүрмін» деген едіңіз. Қазақтың рухын сіз сол тастардан таптыңыз ба?
- Балбал таста қашалған адам бейнелерінен сол бір кездерді, ертедегі ата-бабаларымыздың кейпін ғана емес, ең алдымен солардың мінездерін елестетесің. Кейде сол тастарға қарайсың да, таңғаласың. Бір кісілер айтпақшы, баяғыда өмір сүрген сол шалдардың кейпі бүгін өзгермеген екен ғой дейсің... Құдайға шүкір, сол мінез әлі біздің бойымызда бар сияқты, әйтеуір соған сенгім келеді.
- Сіз әңгімеміздің басында, балбал тастарға тек ғылыми, яғни археологиялық тұрғыдан емес, рухани-танымдық тұрғыдан да қарау қажет деп айтып қалдыңыз. Осы ойыңызды жалғастырсақ...
- Тарихқа көз жүгіртсек, адам баласы өзінің кімнен және қалай жаралғанын ұмытып, кейде Құдаймен жарысып я таласып жатады. Қытайлықтардың Ұлы Қорғаны, Мысыр елінің пирамидалары - мұның бәрінде сол «менмендік». Мәселен, жақында Дубайда әлемдегі ең биік ғимарат ашылды. Өз басым мұндай жайттарға таңғалмаймын, мен бұдан қорқамын. Адам өз күшін, өз мүмкіндіктерін онысымен көрсетпеуі керек. Адам табиғаттан да, Құдайдан да асып кете алмайды. Бірақ көптеген халықтар, мемлекеттер «менмендікке» барып, «біз осындай деңгейге жеттік» дегенді паш етіп жатады. Ал біздің көшпелі өмір салтынан туындаған құндылықтарымыз өзгеше. Басқалармен жарысып, үлкен қала, не қамал салуды көздемей немесе өзеннің ағысын бұзбай, тауды бұзбай, өздері мекендеген сол жерді қаз-қалпында әр ұрпаққа тапсырып отырған. Далада тұрған балбалдар - сіздердің ата-бабаларыңыз осы жерге ие болған, енді сіздер де осы жерге ие болып, өздеріңнен кейінгі ұрпаққа аманат етіп тапсырыңдар деген қарапайым ғана ойды үндейтін сияқты.
- Сіздің ойыңызша, балбал тастар ғасырлармен сақталған дәстүр бойынша далада тұруы керек пе, әлде оларды сақтауға арнайы мұражай ашу дұрыс па?
- Алғашында, бәлкім, балбал тастарды бір жерге жинап, арнайы мұражай ашу жөн шығар деген ой болды. Мен әріптестеріммен бірге Қазақстандағы көптеген облыстық, аудандық, өлкелік мұражайларды аралап шықтым. Байқағаным, көп жерде балбал тастарға арналған арнайы экспозиция не зал жоқ. Тараз қаласында ғана бір кешен бар. Рас, кейбір аудандық, облыстық мұражайлардың кіре-берісінде, далада балбал тастар орналастырылған, бірақ көбі жүйесіз. Мәселен, Шымкент, Өскеменнің облыстық мұражайларында балбал тастар патша әскерінен қалған зеңбіректерге қарсы орнатылған. Мұның өзі де, яғни зеңбіректерге қарсы балбал тастарды қаратып қою да кездейсоқтық емес шығар?!
Өткен жазда әріптесім Берік Әбдіғалиевпен Алматыдағы Орталық мемлекеттік мұражайдың директоры Нұрсан Әлімбайға арнайы барып, өз ойларымызбен бөліскен едік. Ол да бізбен келісіп, егерде қаржы бөлінсе, тұтастай бір залды балбал тастарға арнауға болар еді деген ойда. Менің ойымша, балбал тастарға қатысты бір зал емес, тіпті идеалды түрде дербес мұражай ашылуы тиіс. Әрине, далада жатқандарын суырып алмай, сол күйінде қалдыру қажет, ал әртүрлі аудандық мұражайлар алдындағы балбал тастарды бір жерге жиып, түгендеп, жүйелеу керек. Сонымен қатар, қазба жұмыстарын жүргізетін археологтар тапқан балбалдарын өз институттарын немесе жеке жиынтықтарына (коллекциясына) алып кетіп жатады. Соларды да бір орталыққа топтап, неге жинамасқа?!
- Оларды сақтау мәселесі қандай деңгейде?
- Мысалы, Шыңғыстауға ұйымдастырылған сапар барысында бізге бір сынған балбал тас кездесті. Оны аң аулаумен әуестенушілер судан өте алмай, көлігінің астына, лайға лақтырған. Немесе Баянауылдың маңындағы бір тасты сайдың ішінен тауып қарап, түсіріп болғасын, жол көрсеткен ағамыз «қайтадан сол сайға жатқызып салып қойыңдар, әйтпесе жолда өтіп бара жатқан біреулер суырып алып кетер» деп қайта-қайта уайымдады. Ерейментауға біз жиі барып, түсіріп жүрген тасымызды Волошин есімді археолог тұрған жерінен әкетіп, астаналық бір мұражайға барып сатып жіберді. Осындай мысалдар көп. Сондықтан біз кейбір құлап жатқан балбал тастарды тіктеп қоймай, шөптің астына қайта тығып кетіп жүрдік. Амал жоқ, оны тіктеп қойсақ, біреулер қайтадан сындырып не ұрлап кетуі мүмкін. Қайда барсақ та, жиі осы тастардың соңғы уақытта ұрланып, сатылып жатқандығын айтып жатады. Өкінішке қарай, жылдар өткен сайын далада тұрған бұл тастар азайып бара жатыр. Сондықтан аудан, ауыл, кент әкімдері тек шаруашылық мәселелер бойынша емес, сонымен қатар бабалардан қалған мұраға да бас-көз болуы керек. Ең қызығы, қазақ археологтарының мақалаларын оқып көрсеңіз, олар Қазақстандағы балбал тастардың жалпы санын келтірген кезде кейде алыстағы жапондық ғалымдардың мәліметтеріне сүйенеді. Өз жеріміздегі мұраға өзіміз ие бола алмай жүрміз. Бұл ортақ есептің, жүйелі зерттеудің жоқтығының салдары.
- Сіз балбал тастарды қайтадан ел көлемінде жүйелеп, ортақ тізімін жасау керек дейсіз ғой сонда?
- Тек балбалдар емес, басқа да мұраларымызды түгендеп алу қажет. Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығын біреулер мемлекеттік деңгейде кең көлемде атап өтетін той ретінде қарастыруы мүмкін. Бірақ біз тәуелсіздігіміздің 20 жылдығына басқаша тұрғыдан қарауымыз керек. Біз 20 жылдық тәуелсіздікке орай ұлттық санада өз шешімін әлі таппаған, жүйесіз, күрделі деген мәселелерді я толықтай шешіп, я оны шешу жолын біржола ашып кетуіміз керек. Мысалға, тіл мәселесі, ономастика, оқулықтарға келсек. Сол сияқты мұражайлар мен тарихи археологиялық объектілердің жағдайы - үлкен мәселе. Бізде тек 3-4 облыс қана өз аймақтарында жинақталған тарихи, мәдени, археологиялық объектілерінің толықтай тізімін жасап шығарды. Меніңше, 20 жылдықтың қарсаңында барлық облыстар өз аймақтарындағы киелі мекендер, қасиетті жерлер, тарихи, мәдени, археологиялық объектілерінің тізімін толықтай жасап шығаруы керек. Сонда ғана бүкіл мұраларымыз есепте болады. Әзірше, көпшілігі есепсіз, сол себепті қараусыз.
- Тарихи мәселелермен айналысуға не түрткі? Қандай да бір сұрақтарға өткеннен жауап іздейсіз бе?
- Біздің бүгінгі әңгімеміз жай ғана тастың төңірегінде болып көрінгенімен, оның өзінен басқа да өзекті мәселелерді тарқатып шығаруға болады. Ұлттық мәселеге келгенде, көп нәрсені бөліп қарастыруға болмайды. Бәрі де бір-бірімен байланысты: ұлттық рух, тіл, тарих, әлеуметтік мәселелер! Рухани салада бәрі бір жүйеге келтірілмейінше, біздің тіл бағытында немесе басқа бір бағыттағы атқарып жатқан іс-шаралар мен әрекетіміздің мақсатына жетпейді.
- Жоғарыда бір сөзіңізде Берік Әбдіғалиев туралы айтып қалдыңыз, жалпы, ол да мұражайлардың концепциясын жасау қажеттігін айтып жүр ғой...
- Негізі, маған осы ойды салып, концепция жасауға арқау болған Беріктің өзі еді. Кейін, өзім де балбал тастарды зерттеп, біраз жерді аралап, мұражайларды көрдім. Ашаршылық, алаш тақырыбына байланысты бірде-бір көлемді экспозицияны көрмеген соң, Берікпен ақылдасып, өткен жылы Қазақстандағы бүкіл мұражайлардағы жағдайға байланысты зерттеу жасадық. Ендігі мақсат, мұражайлардың жаңа тұжырымдамасын дайындау.
- Осы мұражай дегеннен шығады, тарихшы ретінде бүгінгі мұражайларымыздың өткенімізді түгендеу жолында атқарып жатқан істері, тарихи жәдігерлерімізді топтастыру жағы қандай деңгейде деп ойлайсыз?
- Біздегі мұражайлар, кеңестік дәуірдің әдісімен жасалған. Кез келген облыстық, өлкелік мұражайдың жартысы флора мен фаунадан құралады: қасқыр мен түлкінің терісі, қыранның бейнесі, т.б. Қалған жартысы ерте кезеңдегі дәуір деп аталады: жапсырылып құрастырылған бір құмыра, бір-екі жебе, садақ, қылыш. Болды. Одан кейін патшалық дәуір. Бір пілте мылтықпен шектеледі. Одан кейінгі жарты кезең - кеңестік дәуір. Қызыл әскердің киімі, пулеметі. Ал Алаш қайраткерлерін қанша айтсақ та, қай мұражайға барсаңыз да, оларды сол жерден көрмейсіз. Мен Шымкент мұражайында жүріп, таңғалдым. Екі қабатты ғимараттың екінші қабатындағы бір стендте ғана Алаш қайраткерлеріне арналған көп болса, 5-6 парақ көшірме қағаз тұр?! Басқа да мұражайларда сондай жағдай. Есесіне кез келген өлкелік мұражайларда сол жерде шығатын сыраның немесе арақтың бөтелкелері тізіліп тұрады. Сосын жаңа дәуір - егемендік алған кезең. Оның өзі де дұрыс бейнеленбеген.
- Сонда қалай болуы қажет?
- Бізге ұлттық даму жолын бейнелейтін орталық мұражайлармен қатар, салалық мұражайлар да керек. Мысалға, Токиодағы ұлттық мұражайда тұтастай бір қабат жапонның жібек матасына, тағы бір қабаты - қару-жарағына арналған. Сөйтіп, кете береді. Ал біз «Қазақ - жауынгер халық» дейміз, бірақ еліміздің кез келген мұражайында болсаңыз, онда сол жауынгерлік рухты көрсететін ештеңе де жоқ. Біздің мұражайларда бір жыртық сауыт, не жығасы жыртық дулыға, бір қылыш пен бір семсер тұрады... Бәлкім, одан гөрі қару-сайманның бәрін бір жерге жинастырып қою дұрыс шығар. Бүгінде Астанадағы Тұңғыш президенттің мұражайында Абылай ханға Ресей патшасының сыйлаған қылышы сақтаулы. Сол сияқты Шымкент мұражайында Кенесарының қылышы тұр. Әрине, ғалымдар арасында «бұл қылыш Кенесарынікі емес» дегендей дау бар. Десе де, «Кенесарының қылышы» деген аты тағы бар ғой?! Мұның бәрін жеке-жеке қарастырмай, Абылай ханның, Кенесарының қылышынан бастап барлық қару түрлерін жинастырып, «Қазақтың қару-жарағы», «Қазақтың әскери өнері» деген сияқты немесе бір мұражай немесе арнаулы экспозициялар ұйымдастыру қажет. Өткен жылы Моңғолиядағы сапар уақытында Сұраған Рахметұлының үйінде отырған кезімізде, ол өзінің жебелер коллекциясын көрсеткен еді. Бұрын көріп жүрсем де, көп мағына бермеппін. Атауларын сұрастырып едім, оның өзі де жебелердің көп атауларын білмейді екен. Кейін Астанаға келіп, кездейсоқ балаларға арналған қазақтың қару-жарағы жөнінде кітапша қолыма түсіп, сонда сауыт-сайман мен қарудың атаулары түгел келтірілмегені бөлек, қате берілгенін көріп, содан сол жебелердің атауын қол бос уақытта түрлі кітаптарды алдыртып іздестіре бастадым. Бастағасын аяғына жеткізейін деген оймен. Жебенің 100-ге жуық түрі бар! Олардың атауларын табу үшін қазақ эпостары, батырлық жырларын, тарихи повестер мен романдарды, басқа да еңбектерді алып, ақтара бастадым. Осылайша қазірше жебенің 40-қа жуық ескі атауын таптым. Ал біз тауып, анықтамаған әлі қаншама атауы бар? Бұл қазақтың көнеден келе жатқан жауынгерлік, батырлық рух дәстүрінен бөлек, қазақ тілінің байлығын да көрсетпей ме?! Егер де кішкентай ғана жебенің сонша атауы болса? Біздің мақсатымыз - әр сала бойынша жүйелі көзқарас қалыптастыру. Сонда ұлттық рухани мұраларымыздың байлығын басқаларға кең көрсете аламыз. Кезінде Иманғали Тасмағамбетов Президенттің мәдениет орталығына зергерлік, қолөнер бұйымдарының жеке коллекциясын тапсырған еді. Таңғаларлық жәдігерлер. Яғни бұл әдіс өте дұрыс, біз әр сала бойынша мұраларымыздың алуан түрлілігін көрсетуіміз қажет. Ал бізде әлі де кеңестік методология: белгілі бір кезеңге сәйкес мұражайларда экспозициялар ұйымдастырылған - феодалдық дәуір, патшалық дәуір, кеңестік дәуір... Ал шетелдік мұражайлардың концепциясы басқаша.
- Қазір көптеген адамдардың санасында тәуелсіздігіміз өзінен-өзі келе қалған секілді түсінік басым. Ал осы тәуелсіздігіміз ел мұражайларында қандай орын алуда?
- Кезеңдік тәсілден бас тартпасақ, онда сол тарихи кезеңдерді әлі толық аша түсейік. Мысалы, жоғарыда айтқанымдай, облыстық мұражайларда я ашаршылық, я Алаш қайраткерлері атымен жоқ. Бұл тек Алаш қайраткерлерін айту емес, ол - біздің мемлекеттігімізге жол ашқан, шекарамызды белгілеп, қазақ тілінің мемлекеттік тіл статусын айқындап кеткен Алаш қайраткерлерінің еңбегін мойындау, мемлекеттілік құндылықтарын жас ұрпақтың бойына сіңіру. Олардың тарихи рөлі неде? Олар революция болған кезде автономия, мемлекеттілікті жариялап кетуінің арқасында біз дербес мемлекет ретінде қалыптасып қалдық. Әйтпесе біз басқа бір елдің құрамында қалып қалар ма едік, кім біледі?! Алаш қайраткерлерінің большевиктердің көсемдерімен табанды келіссөз жүргізуінiң барысында бірнеше қатаң талап қойылып, оның ішінде шекара мәселесі де бар, қазақ тілінің мемлекеттік статусы - біз дербес мемлекет болып қалдық. Неге біз соны көрсете алмаймыз?! Бүгінде тарихшылар Ресей империясының отары болғаннан бері Қазақстанда жалпы саны 300-ге жуық көтеріліс болды деп айтамыз. Ал неге біз мұражайларда соның бірде-біреуін көрмейміз?! Сонда ертең егемендігіміздің 20 жылдығында біз тәуелсіздікке себепкер болған не дейміз? Оған себепкер болған сол 300-ге жуық көтеріліс, оның соңғысы - Желтоқсан көтерілісі емес пе?! Әрине, содан барып бізде «Тәуелсіздік өзімен ғана, жай ғана келді» дегендей түсінік қалыптасады.
- Бұл тұста халық та бір нәрседен сусындағысы келеді. Бірақ мұның бәрі қайда?
- Иә, халқымызда өзіміздің ішкі рухани ізденіс пен сұраныстарға бір өтелмей, қанбай келе жатқан қажеттілік бар. Халықтың рухани «шөлі» әзірше қанбайды. Қажет нәрсені тек іздеп қана жүріп табуың керек. Кітап дүкендерінде де айтарлықтай ештеңе жоқ, бар болғанның өзінде де көп емес. Біз, мысалы, кәдімгі мектеп оқулықтарының жайын қозғамай жүрміз. Осы жаңажылдық демалыс күндері жыр-эпостарды талдаудан бөлек, арнайы кітап дүкендерін аралап жүріп, 10-11-сыныптағы орыс және қазақ тіліндегі Қазақстан тарихы пәні бойынша оқулықтарды оқып, талдап көрдім. Жаратылыстану-математика бағыты бойынша мектептерге арналған оқулықтарда миллион қазақ қырылған ашаршылық тақырыбы туралы бар болғаны кішкентай ғана бір абзац. Сонда бір ұлттың трагедиясы бар болғаны бір абзацқа сыйып кеткен бе?! Сол парақтағы тараудың өзі былай аталады: «Кеңестік саясаттың олқылықтары». Ашаршылықты баяғы сарынмен тек олқылық, кертартпалық деп қарастыру қаншама адамның өлімі трагедия емес, жай бір ғана қателік сияқты. Бұл не? Бұл да цинизмнің бір формасы. Жарайды, математика бағыты бойынша мектептерге соншама тарихи дерек қажет емес деген дәйек айтылса, онда сол оқулықта коммунистік партия мен комсомолдың тарихына өз алдына бөлек үлкен тарауды арнаудың қаншама қажеті бар? Сондықтан біздің кейде тіл, Алаш тақырыбы бойынша дауласуымыз маған бос сөз сияқты болып көрінеді. Біз өзара дауласамыз, ал сіз де, мен де мұның қажеттілігін білеміз. Бір-бірімізге дәлелдеп, түсіндіріп жатудың қажеті жоқ. Бірақ біздің күресіміздің басты нысаны - жас ұрпақтың санасы! Бірақ бізде баланы апаратын мұражайың жоқ, оқытатын оқулығың жоқ, көрсететін фильмің жоқ, онда жас ұрпаққа нені жеткізесің?! Ең қауіптісі де сол, бүгінгіде біздің немқұрайлылығымыз тұтас бір ұрпақтың санасында, жүрегінде із қалдыруда. Біз болсақ, сол ұрпаққа жаңағы «Меломанда» сатылып тұрған «Қайрат-чемпион» сияқты фильмді ғана арнағандай болдық?!..
Әңгімелескен
Кәмшат ТАСБОЛАТ
«Айқын» газеті, 25.02.10.