ДIН ДӘСТҮРДI ТӘРК ЕТСЕ...
Кезiнде кеңестiк идеологияда «дiн - апиын» деген сөз болушы едi. Сол «апиынның» әсерi соңғы жылдары қоғам өмiрiн меңдей бастаған сияқты.
Ол әсiресе жастардың санасына қатты әсер еткенi сондай, жуық он жылда дiн тақырыбы Қазақстанның елдiк мәселесiне, бәлки проблемасына айналуы мүмкiн деген жорамал бар.
Ал оқыған-тоқыған жастардың осы тақырып төңiрегiндегi пiкiрi қандай? Осы сауал жайында сөз қозғау үшiн, бiздiң тiлшiмiз Жұқамыр Шөке жас жазушы Қанат Әбiлқайыр мен журналист-зерттеушi Арман Әубәкiрдi пiкiр алмасуға шақырған едi.
Жұқамыр ШӨКЕ: Сонымен, жiгiттер, бүгiнгi қоғам өмiрiндегi ислам дiнiнiң жастар арасындағы орны мен қандай да болсын рөлi туралы әңгiме-сұхбат өрбiтейiк. Жастарды дiннiң дендеуi - жақсылық па, жоқ әлде өркениетке ұмтылған елдiң болашағы үшiн қатерi көп жағдай ма? Дiн мен ұлттық дәстүр деген ұғымдарды тарқатып көрейiк.
Кезiнде кеңестiк идеологияда «дiн - апиын» деген сөз болушы едi. Сол «апиынның» әсерi соңғы жылдары қоғам өмiрiн меңдей бастаған сияқты.
Ол әсiресе жастардың санасына қатты әсер еткенi сондай, жуық он жылда дiн тақырыбы Қазақстанның елдiк мәселесiне, бәлки проблемасына айналуы мүмкiн деген жорамал бар.
Ал оқыған-тоқыған жастардың осы тақырып төңiрегiндегi пiкiрi қандай? Осы сауал жайында сөз қозғау үшiн, бiздiң тiлшiмiз Жұқамыр Шөке жас жазушы Қанат Әбiлқайыр мен журналист-зерттеушi Арман Әубәкiрдi пiкiр алмасуға шақырған едi.
Жұқамыр ШӨКЕ: Сонымен, жiгiттер, бүгiнгi қоғам өмiрiндегi ислам дiнiнiң жастар арасындағы орны мен қандай да болсын рөлi туралы әңгiме-сұхбат өрбiтейiк. Жастарды дiннiң дендеуi - жақсылық па, жоқ әлде өркениетке ұмтылған елдiң болашағы үшiн қатерi көп жағдай ма? Дiн мен ұлттық дәстүр деген ұғымдарды тарқатып көрейiк.
Қанат ӘБIЛҚАЙЫР: Алланың бар екенi - хақ шындық! Мен мұны жоққа шығара алмаймын. Және бұл жайында осы сұхбат барысында кереғар пiкiр айтқалы отырған жоқпын. Дегенмен бүгiнгi күнi дiнде ұлттық дәстүрiмiзге қайшы келетiн жағдайлар орын алуда. Мәселен, жуырда екi жастың үйлену тойын басқарған асаба: «Адам Алладан басқа ешкiмге бас имеуi керек», - деп, қазақы дәстүрдi тәрк етiп, жас келiнге сәлем салдырмапты. Мұнысы ендi адасқандық қой! Келiннiң сәлем салуы - қазақы салт бойынша жаңа түскен келiннiң «ант қабылдау» рәсiмi сияқты. Өйткенi сәлем салғанда, әулеттегi адамдардың аттары рет-ретiмен аталады. Ол кiмнiң жасы, жолы, қадiрi үлкен екенiн айқындайды. Қысқасы, жас келiнге елдi, руды, отбасы мүшелерiн таныстыру және жөн-жосықты түсiндiру әбестiк емес. Сонымен бiрге беташарда келiнге тiлек, тәлiм‑тәрбие айтылады.
Сол сияқты, өлген адамға жоқтау айттырмау керек деген сөз шығып жүр. Жоқтау - бағзыдан келе жатқан ұлттық дәстүрiмiздiң бiр түрi. Жоқтау арқылы өлген адамның жақсылығы айтылады. Мұндай дәстүрлерiмiздi жоққа шығарудың астарында бөтен мақсат, бөгде күштер бар болуы әбден мүмкiн. Пайғамбарымыздың өзi дiн тарату үшiн жолға шыққан сахабаларға: «Егер дiндi алып барған жерлерiңдегi халықтың дәстүрi дiнге қайшы келмесе, онда олардың салт-дәстүрiне, ұстанымына тиiспеңдер», - деген екен.
Арман ӘУБӘКIР: Қазiр бiздiң замандастарымыздың, яғни дiн тұтып жүрген жастардың бойында бiр жаман қасиет пайда болған. Яғни көп жағдайда дiни сенiмдерi, бiлiмдерi толық қалыптаспаған жастар өзiнен үлкен кiсiлерге ақыл айтады. Мәселен, өздерiне парыз ретiнде сырттан айтылған дiни қағидаларды өздерi жете түсiнбей жатып, басқаға насихаттайды. Немесе орындауға шарт ретiнде айтады. Олар: «Мынаны орындамасаң тозақтық боласың, жаннатта бола алмайсың», - деген сияқты өздерi толық түсiнбейтiн «ережелер» айтып, адасып жатады.
Дiн қорқыныштың құралы болмауы керек. Иә, дiн жолына түсiп, пенделiктен тазарған дұрыс. Бiрақ шала дiндарлар Құдайды айту арқылы қарапайым адамдарды қорқытады. Олар тозақты, ақырзаманды алға тартып, жамағатты дiннен өздерi бездiрiп жүрген сияқты. Дiнде имандылықты айту жолымен iзгiлiктi насихаттау қажет емес пе едi? Сонда ғана Алланы шексiз сүймес пе едiк?
Дiнде iшкi мазмұн мен сыртқы форма қабысып тұруға тиiс. Мәселен, кейбiр жастардың көзқарасы бойынша, бес парызды өтеп жүргендер ғана - мұсылман, ал оны өтемегендер мұсылман бола алмайды екен. Бәлкiм, орамал тартқандардың өзi ақшам намазын өтеп алып, түнгi клубтардың сәнi болып жүрген шығар?
Қазiр бiздiң елде сақал қойған жiгiттердi көргенде қорқыныш туатын болды. Бұл да - дiннiң дұрыс жолмен насихатталмауы. Сақалды адамды көргенде: «Террористер емес пе?» - деген ой келедi санаға. Қазақ сақалды қасиеттi санайды. Рухани деңгейi кемелденген, ел тағдырына ара түсе алатын ақсақалдар ғана сақал қойған. Қазiр көлденең көк атты сақал қойып, оның қадiрiн кетiрiп жүр.
Ж.Ш: Сақалды ер азаматтарды көргенде, жүректе туатын қорқыныш ислам мемлекеттерiнде болып жататын террорлық пен зұлымдықтардың салдары емес пе? Ислам мемлекеттерi мұнайдың астында отырып, дамуы жағынан неге Еуропаның шалымына жете алмайды деп ойлайсыздар? Неге ислам елдерiнде ғана үнемi жарылыс, қанды оқиғалар болады?
Қ.Ә: Дiннiң мемлекеттi құру, басқару... және құрту құралы екенi - тарихтан мәлiм жайт. Негiзiнде, дiнде болатын бес таған сияқты мемлекеттi басқарудың да бес тағаны болуы керек. Дiндегi бес таған: иман, сенiм, қызмет, қажылық, зекет. Ал мемлекеттi басқарудағы бес таған: иман, сенiм, қызмет, қала, салық. Мұны былай түсiндiре кетейiн.
Дiндегi Аллаға иман келтiру сияқты мемлекеттi басқаруда да Аллаға деген имандылық - билiктегiлердiң бәрiне ортақ. Ал сенiмге келсек, дiндегi Аллаға деген сенiмдiлiк сияқты, мемлекеттi басқаруда басшыға деген сенiмдiлiктiң болуы - заңдылық. Мәселен, Түркияның бұрынғы басшысы Ататүрiк қалай болды? Тұтас түрiктер Ататүрiктiң Түркияны Еуропадағы беделдi ел қатарына қосатынына сендi. Сенген соң артынан ердi. Ол түрiк халқының сенiмiнен шықты. Мiне, негiзiнде, бiзде де солай болуы керек едi. Яғни тәуелсiздiктен соң, Абылай ханды ұлт тұлғасы ретiнде көрсетiп, халықты иланымның төңiрегiне топтастыруымыз керек едi. Сонда ғана қазақтың рухы оянып, еңсесi тiктелер ме едi.
Ендi үшiншi таған - қызмет етуге келсек, дiнде ислам қағидаттары бойынша, бес уақыттық намаз - парыз саналған. Мемлекеттi басқарудағы «қызмет ету» дiндегiдей парыз болуға тиiс. Егер мен 2030 жылы Қазақстан Азияның барысы болады деген сөзге сенсем, онда осы ел үшiн мәңгi өшпейтiн еңбек сiңiрiп, қызмет етер едiм. Бұл жоспарға мемлекеттiк идеология сендiргiсi келдi. Бiрақ сонысына жете алмай отыр. Билiктiң сөзiнде жалғандық көп. Төртiншiсi - қажылық. Бесiншiсi - зекет. Бұл екеуi мемлекеттi басқарудағы салықтың рөлiн атқарады. Қажылық пен зекеттен түскен қаржы Мекке-Мединенi көркейтуге жұмсалса, салықтан түскен қаржы да өз қалаларымыздың дамуына үлес қосуға тиiс.
Дiн арқылы мемлекет iшiнен мемлекет құрып отырғандар бар. Олар - секталар. Мәселен, олардың өз алдына мектебi мен институты жұмыс iстейдi. Оларға Қазақстанның туының желбiреп, әнұранының асқақтап тұруының бес тиынға керегi жоқ. Қаперiне iлмейдi. Сонан соң исламда: «Патшаға қарсы келуге болмайды», - деген сөз бар. Бұл - бүгiнгi бiздiң елдегi билiктiң жанына жағатын уағыз.
Бiрде елге танымал ақсақал Жағда Бабалықұлы кәдiмгi торғайдың ерлiгi жайлы әңгiме айтып, ұясына түскен жыланға торғайдың көрсеткен өлермен қарсылығын тамсана сөз етiп: «Қазақтар балапаны мен ұясы үшiн өлiмге барған торғайекеш торғайдай да болмадық қой», - деген болатын. Расы солай - ел мен жер, тiл мен дiл, дiнiмiз үшiн бiз торғай құрлы ерлiк жасап жүрген жоқпыз.
А.Ә: Бiздiң елдегi ислам дiнiнiң мақсаты айқын. Ол - мұсылмандық саясат. Қазақтың тамырын жою, ұлттық дәстүрiн ұмыттырып, мәңгүрттендiру - мұсылмандық идеяның терiс қыры деп бiлемiн. Мұсылмандар үшiн жетi шелпек пiсiрiп, аруаққа құран бағыштамау керек немесе өлiмнiң артын күтiп, қырқын, нәзiрiн өткiзу - қателiк. Мұндайды iстеу Аллаға серiк қосқанмен бiрдей ұғым екен.
«Арғы дүниеге барғанда ұлтыңды сұрамайды, тек мұсылман болғаның керек», - дейдi бiр дiншiлдер. Негiзi, Құранда: «Алла адамдарды бiрiн-бiрi танысын деп ұлтқа, нәсiлге, жынысқа бөлген», - деген сөз айтылады. Ендеше, бұл арада да қателiк бар.
Iнжiлдегi Бабыл мұнарасы жайлы аңызда мынадай әңгiме айтылады. Адамдар Бабыл Мұнарасын салып жатады. Мұнара биiктегенде, Құдай құрылысты тоқтату үшiн, адамдарды әртүрлi тiлде сөйлетедi. Сөйтiп, адамдар бiрiнiң тiлiн бiрi түсiнбей, жұмыс тоқтап қалады. Мiне, Қазақстандағы дiн мәселесi де дәл осы Бабыл мұнарасының күйiн кешуi мүмкiн. Өйткенi басқа дiндi айтпағанда, исламның өзi iшiнен қырық құраққа бөлiнiп жүр. «Бөлiп ал да, билей бер» деген - осы. Бiздi рухани тұрғыда жаулау өте оңай. Яғни бiз дiн арқылы рухани тұрғыда отарланып бара жатырмыз. Кезiнде Англия генетикалық тұтас бiр халық - үндiстердi отарлағанда екi түрлi дiнге бөлiп, Пәкiстан мен Үндiстанға айырды. Бiздiң елде де осындай қауiп болуы әбден мүмкiн. Сондықтан санасы әлi қалыптаса қоймаған жастарды исламның дұрыс жолына салуға үлес қосуымыз керек.
Дiн ұстанған қыз-жiгiттер өзара шүйiркелесе қалғанда: «Сен қай масхабтансың?» - деп сұрайды. Бұл - қай рудың адамысың деген сияқты әңгiме ғой, яғни бұл бөлiну емей, немене?
Далалық дәстүрге сай дiн керек
Ж.Ш: Ислам дiнi бiздiң ұлттық мүддемiздi, ұлттық ерекшелiгiмiздi жойып бара жатыр деген пiкiрлер айтылады. Осының ақ-қарасы қандай? Сонымен бiрге дiндегi «сопылық iлiм» туралы дау көп. Бiр қарағанда, сопының сөзi қазақтың төл танымына жақын сияқты көрiнедi. Неге?
А.Ә: Қазақ даласына келген ислам дiнiн бiз өзiмiздiң далалық мәдениетiмiзге, көшпендi өмiрiмiзге бейiмдеп қабылдадық. Бiздiң ұлттың дәстүрiмiз исламға үйлеспесе, онда бiз оны қабылдамас едiк қой. Ал бұл - қазақы бөрiк, кимешек, шапан исламда үйлесiм тапты деген сөз.
Сөйте тұра, исламның қағидаларын пайдаланып, қазақтың тарихтан сыны кетпей жалғасып келе жатқан дәстүрлi өнерiн жоққа шығарушылар кездесiп жүр. Олар үшiн ән айту, домбыра тартып, қобызда ойнау - жынның тiрлiгi екен. Бұл логикалық тұрғыда көзге көрiнiп тұрған қателiк қой. Сондықтан оны зерттеп, оған жауап қатудың қажетi болмас деп ойлаймын.
Қ.Ә: Қазақ өз тарихында бiздiң дiндегi дәл бүгiнгi күйдi Қожа-Ахмет Яссауидiң тұсында бастан кештi. Егер мен бар қазаққа ортақ тұлға - Қожа Ахмет, Абай, Шәкәрiмдi айтсам, мен тарапында «зiкiршi» деген ұғым тумауы керек. Иә, Қожа-Ахмет Яссауидiң кезiнде «сопылық iлiм» жарыққа шықты. Оны бүкiл түрiк ұлтшылдары ұстанды. Бiзге де «сопылық iлiм» түрiктерден келдi. Көшпендi қазаққа «сопылық iлiмнiң» тез сiңуi далалық мәдениетiмiзге бейiм болғандығынан шығар деп ойлаймын.
Ж.Ш: «Сопылық iлiм» туралы қоғамда жақсы пiкiр қалыптаспағаны анық. Дегенмен тарихи қалыптасқан мәдениетiмiзге, әлеуметтiк тұрмысымызға бiршама сай келетiн осы бағытты жоққа шығарғысы келетiндердiң мақсаты не болуы мүмкiн?
Қ.Ә: Қазiр халқымызда қазақ ретiнде қандай ерекшелiк қалды? Мәселен, киген кимiмiз ұлттық белгiмiздi бiлдiрмейдi. Дiнiмiздiң жайы белгiлi. Сонда қазақта ұлттық тұрғыда сақталған не бар? Тiлi ғана екен. Басқа ешбiр ерекшелiгiмiз қалмапты. Осы ұлттық ерекшелiгiмiздi насихаттауда ислам дiнi бiршама жұмыс iстеп жатыр. Мұны жоққа шығара алмаймыз. Мәселен, қай мешiтке барсаңыз, ондағы имам-молдалар қазақы бас киiм, шапан киiп жүредi. Шариғатты да қазақша түсiндiредi. Тәуелсiз ел болғалы 20 жылдан берi үкiметтiң қай ресми отырысы мешiттегiдей дәстүрде өттi? Жоқ! Демек, дiн осы жолда ұлттық мүддемiзге едәуiр қызмет етiп отыр.
А.Ә: Осы дiн жолында жүрген бiр азаматтардан: «Қазақ халқы әйелдi сыйлауды ислам дiнi келгеннен кейiн үйрендi», - деген сөздi құлағым шалып қалды. Мұны қалай түсiнемiз? Сақтарды билеген Томирис патшайым кiм едi? Әйел заты ғой. Сол тарихтан бергi жүздеген-мыңдаған жылдардың қойнауында қаншама қыздарымыздың ерлiгi, батырлығы, данышпандығы, еркекпен бiрге кеңес құрған теңдiгi жатыр. Эпостық жырлардан да қазақ өз қыздарын қадiрлегенiн, оларды пiр тұтқанын, тiршiлiктiң тiрегiн Анаға тiрегенiн бiлемiз. Ежелгi жазбалар мен тарихқа сүйенсек, қазақ халқының ұлттық мәдениетi - ислам дiнi келуден iлгерi қалыптасып қойған.
Билiкте отырған азаматтардың басым мұңы - билiк пен ақша. Олардың билiкте ұзақ уақыт қом жинауы үшiн, халықтың мәңгүрт болғаны тиiмдi. Халқы мәңгүрт болуы үшiн, өз iштерiнен алауыз болғаны абзал. Ақиқатында халық өз тамырын бiлiп, өткен тарихын таныса, онда рухы оянуы мүмкiн. Бұл билiктегiлерге жақпайды.
Қазiр мектептерде «дiнтану» пәнi оқытылғалы жатыр. Бiрақ одан қауiптенуiмiз керек. Өйткенi «дiнтану» қай дiндi танытады? Мақсаты қандай? Бұған ешкiм жауап бере алмайды. Дiн арқылы жас ұрпақ санасын улау - жауыздық. Қай жағынан алып қарасаңыз да, мектеп қабырғасындағы балаларға дiндi оқытуды ұлт болашағына қарсы iстелiп отырған қарекет деп түсiну қажет.
Қ.Ә: «Дiнтану» дегеннен шығады. Мен мектептi Алматы қаласында оқыдым. Бiзге «Самопознание» деген сабақ оқытылды. Яғни «өзiңдi-өзiң тану» пәнi. Кейiн зерттеп қарасам, сол пән Саентология дiнiн жарыққа шығарған Рональд Хаббардтың iлiмi екен. Бұл арада айтайын дегенiм - мектептерде «дiнтану» пәнi оқытылмай тұрып, дiни жобалар бiраз жылдың алдында басталып кеткен.
А.Ә: Дiндi сауда-саттыққа айналдыру үдерiсi де бой көрсете бастады. «Сетевой маркетинг» деген пәлекет исламға да ендi. Таяуда басын орамалмен тұмшалап алған бiр қыз: «Таза әрi нағыз мұсылман тауары», - деген соң, тiс пастасын алдым. Мақтауын жеткiзiп айтты. Сөйтсем, пастаның жартысы - бос ауа. Тазалап жарытқаны да шамалы. Бiз сол тауарларды, яғни бұйымдар мен хиджабтарды сатып алу арқылы белгiлi бiр елдiң экономикасы үшiн қызмет етiп жатырмыз.
Ендеше, өз ұлттық экономикамыз қалай дамиды? Оған халық iшiнде сұраныс тудыратын идеология жетiспейдi. Сұранысқа орай халқымыздың төл киiмдерiн шығаратын өндiрiс орындарының жұмысы да жандана түсер едi.
Жұқамыр ШӨКЕ,
«D»
«Общественная позиция»
(проект «DAT» № 10 (47) от 10 марта 2010 г.