ТАЛҒАМ МЕН ТАНУ
Көркем шығарманы тану кәсібиліктің белгісі. Әдебиеттанушы ол да оқырман. Бірақ кәсіби дайындығы бар оқырман. Біліммен қаруланған оқырман шығарманың композициялық құрылымын, артықшылығы мен кемшілігін көріп отырады. Мәселен, құрылысшы салынып жатқан үйдің құрлысынан бар ақауды көріп тұратынындай, кәсіби әдебиеттанушы шығарманың іргесі қалай қаланғанын, қандай да бір кірпіштің қалай қаланғанын байқап қояды. Әдеби шығарманы тануда білім аса қажет. Білімі бар адам көркем мәтіннің ішкі құрылымын, сыртқы көрінісін байқап, оның мағынасы мен негізгі айтпақ ойының оқырман жүрегіне жеткен-жетпегенін, егер жетпей жатса, оның себебі қандай деген сұрақтардың бәріне нақты канондар арқылы, пәндік терминдермен жауап бере алады.
Сонымен қатар, қарапайым оқырман бар. Көркем мәтінді оқығаннан кейін ол «мынау Абай» дейді. Кәсіби білімі жоқ оқырманның ішкі талғамы болады. Ішкі талғамына сай әрбір оқырман Абайды өзінше таниды. Өзі жазған мәтінін қалай жазды, мына жерде жеткіліксіз бір метафоралық ерекшелік қалып қойды, құрылымында мынандай олқылық бар деп түсіндіру жазушыға қажет емес. Ол аузына түскен сөзін қағазға құя салады. Бірақ дүниеге келген шығарманның кәсіби оқырмандары – біздер сол шығарманы тануды, танытуды өзімізге міндет санауымыз керек. Өзіңе бір шығарма несімен ұнайды дегенде, оған пән тілімен, теориясымен, категорияларымен талдап, мынау шығарманың жазылуы кәсібилігі жоғары, жазуда мынадай әдістер қолданған, мынандай тұспалдар айтылған, басты кейіпкердің жанының толқынысын жазушы былай жеткізген деп өзің оқыған шығарманы жіліктеу арқылы қарапайым оқырман, автор, мәтін үшеуі құраған эстетикалық әлемді тану ол кәсіби мамандардың ісі. Бұл шын маман үшін қиын болмауы керек. Қиындығы бар, әрине. Егер сіздің объектіңіз өте нашар болса. Ондай шығармалар науқанды мақтау кезінде көп кездеседі. Мен ондай шығармаларды талдаудан үнемі бас тартамын. Өйткені, мақтауға татымайтын туындыларды «мынау керемет» деп леп белгілерімен айтып беру жеткіліксіз. Оны нақты мысалдармен дәлелдеп, құндылығын аршып беру керек. Өз заманының келбетін шын жасай алмаса, оны жәй мақтау шығарманы тануға жатпайды. Мақтаған шығарма оқырманын таба алмаса, сол қиындық.
Ахмет Байтұрсынұлы 1926 жылы кітабын «Әдебиет танытқыш» деп қойды. Яғни асыл сөзді таныту. Қазақтар сөзді бір сөзшеңдіктен, шешендіктен айтпаған, сөз қажет болғандықтан айтқан. Сөздің асыл болуы оның қажеттілігінен. Сөздің асыл болуының сырын, оны айту үшін биік талғамның қажеттілігін білетін авторлар болады. Әдеби сыншы осыны көріп, қарапайым оқырманға «мынау Абай, ол осындай қасиетімен Абай» деп түсіндіріп беру керек. Абай – қазақтың бас ақыны. Біріншіден, хәкім Абай, екіншіден, асыл сөзді білетін Абай, үшіншіден, сөздің асыл болуының сырын білген Абай. Және Абай неліктен қазақтың бас ақыны. Себебі, хақиқатты білгендіктен, бар сөзін хақиқат қалыбында айтқандықтан Абай. Бізден кейінгі ғасырларға Абайды апаратын сол қасиеттері. Осылай Ахмет Байтұрсынұлы сияқты танытып беру қазіргі біздің міндетіміз.
Бізге қазір нақтылық керек. Уақыт талабына, оқырман талғамына сай көп сөзділіктен арылсақ. Оған білім, қырағылық, жоғары талғам қажет. Ол жәй талғам емес. Маған мысалы, Солженицынның «Иван Денисовичтің бір күні» ұнауы мүмкін. Себебі, көркем шығарма. Бірақ менің азаматтық ұстанымым бар ғой. Ол менің ұлтымды қорлаған Солженицын. Оны насихаттағаннан гөрі мен Орхан Памукті айтамын. Орхан Памук қазір Мэдисон университетінде әдебиеттанудан сабақ беріп жүр. Енді «Қар» романы Нобель сыйлығын алды. Ол бір жағынан саясат шығар. Бірақ өте көркем мәтін. Онлайн лекциялары бар. Соңғы лекцияларында былай дейді: «Біз Еуропаға барып баяндама жасағанда, шығыстық бір ақынды мақтап, біздің бір ақын мынандай сөз айтты десек, олар бұл этникалық көрініс қой деп айтады. Этникалық деп бір тобырлық деңгейге түсіріп тастайды. Одан орташа деңгейдегі еуропалық ақынның сөзі айтылса, оны керемет деп бағалайды» дейді. Осындай пікірді айту үшін, әрине, Орхан Памук, не Нобель сыйлығының лауреаты болу керек.
Социалистік реализмнің қарызынан құтылу үшін жазылған шығармаларды жіліктеп талдап, танытудың бүгінгі әдебиет үшін қандай маңызы бар? Немесе басқа да тапсырыспен талданатын, бірақ сондай талдауға лайық емес шығармаларды көргенде білімнің жеткіліксіз екенін көресің. Бұған жеке ұстаным мен талғам, принцип керек. Бұндай өтірік мақалаларды жазуды талғамды, өрелі әдебиетші өзіне ар санауы керек.
Айгүл ІСМАҚОВА,
әдебиеттанушы
"Қазақ әдебиеті" газеті