Эрен Халит: Рухани жаңғыруға біз де үлес қосамыз
Ислам әлеміндегі жазу-сызу өнерінің бірі – құсни хат немесе каллиграфия. Бұл өнер Кеңес Одағы тұсында ұмыт қалған еді. Тәуелсіздік алғалы аталған салаға көңіл бөлгендер саны артты. Астана қаласында өткен каллиграфия көрмесі – соның дәлелі іспетті. Аталған шараны Түркияда орналасқан Ислам тарихы, өнер және мәдениет ғылыми-зерттеу орталығы («IRCICA») мен Қазақстан Республикасы Ұлттық академиялық кітапханасы бірлесе ұйымдастырған-ды. Көрмеге алыстан ат терлетіп келген «IRCICA»-ның бас директоры Эрен Халитпен "Егемен Қазақстан" газетінің тілшісі сұхбаттасқан екен. Біз сол сұхбатты Abai.kz ақпараттық порталының оқырмандарының назарына ұсынуды жөн санадық.
– Эрен мырза, өзіңіз басқаратын Ислам тарихы, өнер мен мәдениет ғылыми-зерттеу орталығы қандай ұйым? Немен айналысады?
– Ислам тарихы, өнер мен мәдениет ғылыми-зерттеу орталығы – Ислам ынтымақтастығы ұйымы аясында 38 жыл бұрын құрылған мәдени мекеме. Қазақстан – «IRCICA»-ның тұрақты мүшесі әрі құрылтайшыларының бірі болып табылады. Орталықтың мақсаты – ислам елдерінің тарихын, өнерін және мәдениетін зерттеу. Бүгінге дейін жүзден аса конференция ұйымдастырып, екі жүзге жуық ғылыми мақалалар жарияладық. Орталықтың көптеген бағыттары бар. Соның бірі – каллиграфия, яғни құсни хат өнері. «Құран Кәрім – Меккеде түсті, Каирде оқылды, Ыстанбұлда жазылды» деген көне сөз бар. Бұған негіз жоқ емес. Өйткені, құсни хат өнерінің шеберлерінің көбі Ыстанбұл қаласынан шыққан.
– Бүгінгі көрмеге қандай туындылар қойылған?
– Қазақстан Республикасы Ұлттық академиялық кітапханасымен бірлесе ұйымдастырған каллиграфия көрмесіне түрлі байқауда жүлдегер атанған туындыларды өнерсүйер қауымға ұсындық. Қазіргі көрмедегі 30-ға жуық шығарманың бәрі байқауда үздік шыққан. Көрме есігі біраз уақыт ашық болады. Сондай-ақ, Ұлттық академиялық кітапханамен бірлесе әлі көптеген жоба жа-сауды жоспарлап отырмыз.
– Каллиграфияға байланысты тағы қандай шаралар атқарасыздар?
– Қазіргі таңда үш жыл сайын каллиграфшылар арасында байқау өткізіп тұрамыз. Сайыстың жүлде қоры да аз емес. Мысалы, өткен жылғы байқауға қатысқандар 2000 долларға жуық сыйақы алды. Былтырғы 10-шы құсни хат байқауына әлем бойынша 600-ге жуық каллиграфшы қатысып, 1000-нан аса жұмыс ұсынылды. Түрлі мемлекет өкілдерінен құралған қазылар сол туындылардың ішінен жүлдеге лайық дегендерін таңдап алады. Байқауларда үздік шыққан туындыларды одан әрі көркемдеп, каллиграфия каталогын тұрақты шығарып келеміз.
– Каллиграфияның қанша түрі бар? Жалпы, бұл көркемөнер мұсылман әлемінде қашаннан бері пайда болған?
– Каллиграфияның түрі өте көп. Солардың ішінде 12-ге жуығы мұсылман әлемінде кеңінен таралған. Мәселен, «неси сулус», «жели сулус», «дивани», «рейхани», «куфий» секілді түрлері қазіргі таңда жиі қолданылады. Құсни хат – Ислам дінінің көркею дәуірінде басталған. Ол Құранды көркем жазуға арналған өнер түрі. Сол кезеңнен бас-тап араб каллиграфиясы тез дами бас-тады. Осман империясы кезеңін – араб каллиграфиясының даму дәуірі деп айтуға болады.
– Ғылыми-зерттеу орталығы міндеттерінің бірі зерттеумен айналысу екені мәлім. Қайбір жылы Англиядағы Бирмингем университетінің ғалымдары ең көне Құран кітабын тапқанын мәлімдеген еді. Ағылшындардың зерттеуі қаншалықты шындыққа жақын?
– Орталық Құран Кәрімнің тасқа басылған тұңғыш нұсқаларын тексерумен, оларды жариялаумен айналысады. Пайғамбарымыз Мұхаммед (с.ғ.с) дүниеден өте сала, Құран кітабы бір арнаға жинақталып, басылған болатын. Қазіргі таңда үшінші халиф Османның кезінде жинақталған Құранды тексеріп, оның анық-қанығы туралы ғылыми мақала жарияладық. Яғни, ең көне Құран кітабы бүгінде Ыстанбұлдағы Топкапы сарайының музейінде жұртшылық назарына ұсынылған. Екіншісі – Каирдегі кітапханада тұр. Сондай-ақ, Ташкент, Сана қалаларында көне Құран кітабы бар. Біз бұл кітаптың бәрін тексеріп, олардың түпнұсқа екенін анықтадық. Бирмингем университетінің ғалымдары таптық деп мәлімдеген жазбалар Құранның кейбір парақтары ғана. Ондай жазбалар кезінде өте көп болған. Ендеше, оны толықтай Құран кітабы деп айтуға негіз жоқ.
– Құсни хат өнерінің Қазақстандағы жағдайын қалай бағамдар едіңіз?
– Каллиграфия қазақ еліне жат өнер емес. Кезінде Алаштың дін ғалымдары құсни хатты жетік меңгерген еді. Өкінішке қарай, кейінгі дәуірде аталған көркем өнерден алыстап кетті. Қазіргі таңда Қазақстан каллиграфияны қайта жаңғыртуға қадам жасап жатыр. Бүгінгідей көрме өткізу арқылы бір кездері Қазақстанда кеңінен таралып, кейіннен ұмыт қалған бұл көркемөнер түрін қайта жаңғыртуды мақсат етіп отырмыз. Бүгінге дейін «IRCICA» аясында 150-ге жуық құсни хат шеберін тәрбиелеп шығардық. Алдағы уақытта қазақстандық жастарға осы өнердің қыр-сырын үйретуге әзірміз. Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласында көзделген міндеттерді жүзеге асыруға біздің жасап жатқан жұмысымыз да өз септігін тигізетініне сенімім мол.
– Бұл көркемөнерді меңгеру қаншалықты қиын?
– Каллиграфиялық жазу – адамның қарым-қабілетіне байланысты. Жалпы алғанда, аталған көркем өнерді меңгеру оңай емес. Оны үйренудегі басты талап – көп еңбектену. Алда-жалда осы салаға қызығатын адам ерінбей, талмай жаза берсе, одан мықты каллиграфшы шығатынына сенімдімін.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Абай АСАНКЕЛДІҰЛЫ
Abai.kz