Тамыр
Абайдың «Ескендір» поэмасы және «Көрұғлы» жырындағы көшпелі сюжет пен ұқсас ұғымдар туралы пайым
Абай және фольклор. Данышпан бабаның бұл саладағы қарымы туралы кезінде Ахмет Байтұрсынов, Мұхтар Әуезов, Сәбит Мұқанов жақсы пікірлер айтқан болатын. Кейінгі дәуірде Зәки Ахметов, Рахманқұл Бердібай, Мекемтас Мырзахмет, Сейіт Қасқабасов, Жабал Шойынбет секілді зерттеушілер осы тақырыпқа тереңірек қозғау салды. Әсіресе, Сейіт Қасқабасов «Абай және фольклор» атты зерттеу жұмысында ақынның көптеген өлеңдері мен поэмаларының фольклормен біте қайнасып жатқанын дәлелдеді. Ал, біз бүгін түркі халықтарына ортақ фольклорлық мұра саналатын «Көрұғлы» жыры мен Абайдың «Ескендір» дастанының сюжеттік ұқсастығы мен ерекшеліктерін екшеп көрмекпіз.
Ежелден шығыс халықтарының фольклорында Ескендір Зұлқарнайын туралы аңыз-әңгімелер кең етек жайған. Тіпті, бұл тұлға хақында қасиетті Құран-Кәрімнің Кехф сүресінің 83-97 аяттарында да баяндалады. Яғни, Ислам әлемінде қос мүйізді Ескендір туралы әпсананы естімеген адам жоқ десек те болады. Әйткенмен, белгілі фольклортанушы Сейіт Қасқабасов шығыс халықтарында Ескендір жөнінде үш топқа негізделген, яғни, әпсана мен хикаят және жыр жанрында кең таралған мұраның бар екенін алға тартады:
Абайдың «Ескендір» поэмасы және «Көрұғлы» жырындағы көшпелі сюжет пен ұқсас ұғымдар туралы пайым
Абай және фольклор. Данышпан бабаның бұл саладағы қарымы туралы кезінде Ахмет Байтұрсынов, Мұхтар Әуезов, Сәбит Мұқанов жақсы пікірлер айтқан болатын. Кейінгі дәуірде Зәки Ахметов, Рахманқұл Бердібай, Мекемтас Мырзахмет, Сейіт Қасқабасов, Жабал Шойынбет секілді зерттеушілер осы тақырыпқа тереңірек қозғау салды. Әсіресе, Сейіт Қасқабасов «Абай және фольклор» атты зерттеу жұмысында ақынның көптеген өлеңдері мен поэмаларының фольклормен біте қайнасып жатқанын дәлелдеді. Ал, біз бүгін түркі халықтарына ортақ фольклорлық мұра саналатын «Көрұғлы» жыры мен Абайдың «Ескендір» дастанының сюжеттік ұқсастығы мен ерекшеліктерін екшеп көрмекпіз.
Ежелден шығыс халықтарының фольклорында Ескендір Зұлқарнайын туралы аңыз-әңгімелер кең етек жайған. Тіпті, бұл тұлға хақында қасиетті Құран-Кәрімнің Кехф сүресінің 83-97 аяттарында да баяндалады. Яғни, Ислам әлемінде қос мүйізді Ескендір туралы әпсананы естімеген адам жоқ десек те болады. Әйткенмен, белгілі фольклортанушы Сейіт Қасқабасов шығыс халықтарында Ескендір жөнінде үш топқа негізделген, яғни, әпсана мен хикаят және жыр жанрында кең таралған мұраның бар екенін алға тартады:
Осылардың ішінде әпсанаға жататын әңгімелердің қысқаша мазмұны былай болып келеді: Ескендір патшаның басында мүйізі бар. Сол мүйізін ешкімге көрсетпеуге тырысып, шашын алған адамдарды түгел өлтіріп отырған. Сондай шаштаразшылардың ішінен біреуі тірі қалады. Күндердің бір күнінде білетін құпиясын жасыра алмай, ол құдыққа барып: « - ...Ескендірдің мүйізі бар!» - деп айқайлайды. Құдықтан қамыс өсіп шығады. Ол қамыстан бір қойшы сыбызғы жасап, ойнайды. Сөйтсе, сыбызғыдан шыққан дыбыс «...Ескендірдің мүйізі бар!» - деген ән болып, Ескендір патшаның құпиясы елге жарияланып кетеді.
Қазақ арасына тараған Ескендір жайлы шығармалардың екінші тобы хикаятқа жатады да, оның сюжеті төмендегіше болып келеді:
Ескендір өзінің Қызыр және Ілияс деген жолдастарын ертіп, Зұлматқа өлмес суды іздей келеді. Бірақ ол суды алға қарай озып кеткен Қызыр мен Ілияс тауып ішеді де, соңынан Ескендір келіп жеткенде, әлгі су ғайып болып кетеді, немесе ол суды қарғалар ішіп қояды.
Ал үшінші топты құрайтын шығармалар мына сюжетке құрылған:
Ескендір патша жорықта келе жатып, керемет бұлаққа тап болады. Бұлақты бойлай жүріп, ол жұмақтың қақпасына жетеді. Патша қақпаны аш деп бұйырады, бірақ қақпаны ешкім ашпайды. Оған қақпаның арғы жағынан орамалға түйілген адамның бас сүйегін тастайды. Оның мәнісін түсінбеген Ескендір ашу шақырады. Сол кезде әміршінің қасындағы Қызыр бас сүйекті таразыға салдырып, өлшетеді. Ол сүйекті еш нәрсе баса алмайды. Сол уақытта таңданған патшаға данышпан:
- Адамның көзі дүниеге тоймайды, тек топырақ қана баса алады! - деп, бір уыс топырақты сүйектің көзіне салады. Сол сәтте таразының бас сүйек тұрған жағы көтеріледі де, бұл мысалдан ғибрат алған Ескендір патша жаһангерлік райынан қайтады.
Абайдың «Ескендір» поэмасының сюжеті осы үшінші топқа жатады. Бірақ, Шығыс аңыздарында қолбасшы әскерінің елсіз жерге тап болып, судан қаталағаны айтылмайды. Ал Абай жырлаған поэмада Ескендірдің кенезесі кеуіп, қатты сусағаны баяндалады. Яғни, бұл жерде судың тапшылығы мен қасиетіне мән беріледі.
Ескендір туралы хикаяттың бірінде де ол қасына Қызыр мен Ілиясты ертіп өлмес суды іздеп шығады. Алға озып кеткен Қызыр мен Ілияс ол суды ішеді де, Ескендір келгенде су көзден бұл-бұл ұшып, ғайып болады. Яғни, бұл хикаяда да су культі ерекше маңызға ие ретінде суреттеледі.
Енді «Көрұғлы» жырына келейік. Мұндағы Пертеу Наили жинаған Элазиз нұсқасында су культіне қатысты эпизодтар көрініс береді. Бір күні Көрұғлы құс аулап, оларды тазарту үшін бір бұлақтың басына келеді. Құстардың қанаты сол суға тие салысымен ұшып кетеді. Әрі бұлақ бірден қырық бөлшекке бөлініп, қырық тармаққа айырылады. Осы сәтті Көрұғлы әкесіне баяндағанында, әкесі: «Сол судан іштің бе?», - деп сұрайды. Ол Гираттың ішкенін, өзінің ішпегенін айтады. Әкесі сол судың мәңгілік жанды су екенін айтады. Аңыз бойынша сол суды ішкен Гират әлі тірі екен-мыс.
Ескендір хикаясындағы және Пертеу Наили жинаған Элазиз нұсқасындағы Гират ішкен мәңгілік өмір суының мотивінің бір екенін аңғарамыз. Ал, Абай жырлаған Ескендір поэмасында бұл мотив көрініс бермегенімен, судың тапшылығы Ескендір мен оның жер қайысқан қолын тығырыққа тірегені жан-жақты жырланады. Жырланып қана қоймайды, бұлақтың бастауында ішіне жан баласы кіре алмас жұмақ қамалы орныққандығы айтылады. Поэманың өзегі осы жұмақ қамалының ішінде жатқан хикметке негізделген. Ол жерден алынған бас сүйекті безбенге салғанда алтын мен жауһар, қару-саймандарды басып кетеді. Аристотель жерден бір уыс топырақ алып бас сүйектің көзіне салғанда ғана таразының екінші басы көтерілгені жырланады. Ақын осылайша Ескендірдің пендеуи ашкөздігін сынайды. Яғни, мұнда шешуші рөлге ие емес болғанымен, су культі екі хикаяның да сюжеттік өзіндік бояуын беріп, оқиғалар өрісінің қарқынын арттыра түседі.
Ескендір сүйектің қасиетін көргеннен кейін ашкөздіктен тыйылып, жер-дүниені жаулап алудан бас тартады. Былайша айтқанда мансап-мақамды тәрк етеді.
Ескендірдің дүние-мансаптан бас тартқаны секілді «Көрұғлы» жырының әзірбайжан нұсқасында кейіпкерді атақ-даңқтан бас тартқызатын сюжет бар.
Аббас шаһ Көрұғлының атақ-даңқын естіп, оған бас қолбасшылық қызмет ұсынады. Ал ол болса, бұл мансаптан бас тартады. Бұған ашуланған шаһ Көрұғлының басын әкелген адамды бас қолбасшы етіп тағайындайтынын хабарлайды.
Жалған дүниені жалпағынан басып, асарын асап, жасарын жасаған Көрұғлы бір күні серіктерін шақырып, орнына Айбазды тағайындайды. Қылышын майырып, енді соғыспаймын деп ант береді. Ол енді қажылыққа аттанбақ болады. Жолдастары Казлы көлге дейін шығарып салып, осы жерде олармен қош айтысады. Бұдан бұрын ол Шамбылбелге келіп, жанарынан жас ағып, өлең оқыған болатын.
Аббас шаһтың Ілияс хан және Бахрам хан атты екі құлы бар еді. Сапарда келе жатып Көрұғлы оларға кезігіп, қонақ болады. Сол күні кеште Ілияс хан мен Бахрам хан Қыратты өлтіреді. Қыратынан айырылған Көрұғлы екі жандайшапқа қарсылық көрсетпестен мойын ұсынады. Жандайшаптар батырдың басын Аббас шаһқа алып барады. Көрұғлының басынан бір тамшы қан шаһтың етегіне тамады. Аббас шаһ Ілияс хан мен Бахрам ханның Көрұғлыны ерлікпен емес, қаскөйлікпен өлтіргенін іші сезіп, Шамбылбелден үш адамды куәға тартады. Олардан шындықты біліп, бәрінің көзінен жасы ағып, екі құлды қылышпен турап өлтіреді. Айбазды Көрұғлының өсиетіне сай Шамбылбелдің әкімі етіп тағайындайды.
Яғни, Абай жырлаған поэмада Ескендір жорыққа аттанып, жұмақ бекетіне кезігіп, ол жерден алған бас сүйектің хикметін сезініп барып, ашкөздігінен қайтса, ал, әзірбайжан нұсқасында Көрұғлы жасы ұлғайып барып, ақылы толысып, мансап пен атақ-даңқтан бас тартады. Сөйтіп, оқиға өрісі ұқсамағанмен, мұндағы дүние қызықшылығынан тәрк етушілік ұғымы екі туындыда да мазмұндас болып келеді.
Абай батыс және шығыс өркениетімен сусындаған дәстүрлі қазақ мәдениетінің ірі өкілі. Яғни, данышпан бабаның дүниетанымына қазақтың жыр-дастандары мен шешендік өнері әсер етумен бірге орыс пен араб және парсы қайнар-көздерінің де ықпалы болған. «Көрұғлыны» қазақ даласында кеңінен жырлаған Жамбыл және Майлықожа секілді ақындар Абай өмір сүрген дәуірдің өкілдері. Демек, Абайдың Майлықожа мен Жамбыл және өзге де жыршылар жырлаған «Көрұғлыны» естімеуі мүмкін емес. Сондықтан, Абайдың «Ескендір» поэмасы мен «Көрұғлы» жырының белгілі бір сюжеттік ұқсастығы бар екеніне күмән келтірмейміз.
Ахмет АЛЯЗ, «Қазақстан-Заман» газетінің бас директоры. Алматы.
http://www.egemen.kz/23585.html