Ғалым Боқаш. Ауыл кеші көңілді
Табақ тартылды. Пышағы бар жақсылар сүйгенін, пышағы жоқ жайсаңдар тигенін жеп жатыр. Қалған жұрт осы екі топқа көзі жыпылықтап, сілекейі шұбырып қарап тұр. Ұрттардың бұлтыңдауы бәсеңдеп, кекірік ату жиіледі. Бір-бір жастықты қолтыққа басып, шынтақтап жантая кеткен соң қастары паңдана керіліп, көздері кілегейлене күлмеңдеп төрдегілер есік пен жабықтан сығалаған жұртқа қаратып нақыл оқи бастады.
Жақсылар айтты: «Бізді сүймегеннің бәрі - антұрған, жайсаң қулардың құйыршықтары. Мына қарашаңырақтың жауы. Осыларды да адам деп сеніп отырсыңдар ма? Пышақ біздің қолымызда тұрғасын ғана тартынып жеп отыр. «Мә» деп ұстата қояйықшы, сосын көрерсіңдер. Табақтағы ет былай қалсын, сендер мен бізді турап жеуге даяр тұр. Қанды көздерін шел басқан қарақшылар ғой - бұлар. Қазір бізге дұшпандық ойлаған бөтен ауылдан өздері құсаған бір антұрған шығып, ата дәстүрімізді аяқасты етіп осыларға пышақ демейік, бір бәкі әкеп берсінші - төбелеріңнен құқай, құлақтарыңнан қиқу кетпей қойсын! Біліп жүріңдер ол жағын да! Әр жіліктің бір басында екі жапырақ ет қалдырып мүжітіп отырған, қолымыздың майын етігіміздің қонышына да жақпай тегін жалатып отырған біздей шүлеңгір мырза сендерге екі дүниеде енді бұйырар ма екен?! Хош, сүйесіңдер ме бізді?!».
Табақ тартылды. Пышағы бар жақсылар сүйгенін, пышағы жоқ жайсаңдар тигенін жеп жатыр. Қалған жұрт осы екі топқа көзі жыпылықтап, сілекейі шұбырып қарап тұр. Ұрттардың бұлтыңдауы бәсеңдеп, кекірік ату жиіледі. Бір-бір жастықты қолтыққа басып, шынтақтап жантая кеткен соң қастары паңдана керіліп, көздері кілегейлене күлмеңдеп төрдегілер есік пен жабықтан сығалаған жұртқа қаратып нақыл оқи бастады.
Жақсылар айтты: «Бізді сүймегеннің бәрі - антұрған, жайсаң қулардың құйыршықтары. Мына қарашаңырақтың жауы. Осыларды да адам деп сеніп отырсыңдар ма? Пышақ біздің қолымызда тұрғасын ғана тартынып жеп отыр. «Мә» деп ұстата қояйықшы, сосын көрерсіңдер. Табақтағы ет былай қалсын, сендер мен бізді турап жеуге даяр тұр. Қанды көздерін шел басқан қарақшылар ғой - бұлар. Қазір бізге дұшпандық ойлаған бөтен ауылдан өздері құсаған бір антұрған шығып, ата дәстүрімізді аяқасты етіп осыларға пышақ демейік, бір бәкі әкеп берсінші - төбелеріңнен құқай, құлақтарыңнан қиқу кетпей қойсын! Біліп жүріңдер ол жағын да! Әр жіліктің бір басында екі жапырақ ет қалдырып мүжітіп отырған, қолымыздың майын етігіміздің қонышына да жақпай тегін жалатып отырған біздей шүлеңгір мырза сендерге екі дүниеде енді бұйырар ма екен?! Хош, сүйесіңдер ме бізді?!».
Бүгін де сүйек мүжуден дәмелі аш-арық топ шу ете қалды: «Құлай сүйеміз!». Негізі, айтқандары шындық еді. Нәрлі ас ішпей әлсіреген қаңбақ қаңқалар расында да қабырғаға сүйеніп әзер тұрған.
Жайсаңдар сөйледі: «Уа, жәмиғат, сенбеңдер! Жексұрын жақсылар өтірік айтады. Пышақ тимесе де, тартынып отырған жайымыз жоқ. Тартып та, қарпып та жеп жатырмыз. Арамызда аянып қалған жүрексіз біреу болса екен-ау. Айтпақшы, қалай әрекет еткенімізді манадан өздерің де мұқият көріп отырсыңдар ғой. Ал егер бізге пышақ тисе, күніне бір емес, үш мәрте қазан көтертер едік те, әр жіліктің екі басынан да бір-бір жапырақ ет қалдырар едік. Оны аз десеңдер - бармағымызбен қоса табақты да жалатар едік. Біздей жомарттың қолын кесуге енді ешкімнің хақысы жоқ! Уа, халқым! Уа, жұртым! Қайратыңа мін! Қаһарлан! Жайсаңдарға ғана ғашық екеніңді мына жылпостардың тап қазір бетіне басып айт та, пышақтарын тартып алып бер бізге! Алға!».
Жұрт үндемей қалды. Тек қабысқан қарындардың шұрылы ғана сары шегірткенің үні құсап бір сәтке болсын дамылдасашы. Ыңғайсыздау үнсіздікті жақсылар әдетінше шорт үзе салды - көпшілікке майы сорғалаған қолдарын соза қойды. Сол сәтте есіктегі жасауылдар босағаға ығыса қалды. Жапа-тармағай ұмтылған жұрт жақсының да, сосын қолдарын қалай созғандарын өздері сезбей қалған жайсаңның да он саусағынан түк қалдырмай адалап шықты. Одан соң қалған-құтқан сүйек-саяқты толғамай жұтып жіберіп, мұрындарынан шығарып мүжуге кірісті.
Апыр-топыр, ығы-жығы, у-шу сәтті қалт жібермейтін жақсылар ыммен ғана бата сұрай қойды. Манадан өзіне жеке тартылған шағындау табақты еңсеріп тастап, құрт езген сорпаны енді сораптай берген шошақ сәлделі жақсы құлықсыздау қолын жайды. Бір қызығы, быртық саусақтарын тарбита көтеріп шаңыраққа қарап мүлги қалған жақсыларға ілесіп жайсаңдар да еш қарсылықсыз түгел қол жайды. «Ет - етке, сорпа - бетке! Ет те, сорпа да - Жаратқанның қалауы түскен жақсы деген бекке! Келесі ет асылғанша жақсының орны - төр, қарсының орны - көр! Әумин!» деді шошақ сәлде. «Әумин!» деді жақсы мен жайсаң шу етіп. Тістері кемікке ілініп үлгірген жұрттың кейбірі әр жерден «І-і!» деп үн шығарған болды.
«Жайсаңдар оттапты! Елдің ықыласын көрдіңдер ме? Сүйек мүжіп жатқандарына қарамастан 98 пайызы мұрнымен болсын «Әмин» деді ғой! Қарашаңырақта ықылым заманнан бері орныққан бірлік пен берекені сақтау үшін басқа не керек?!» деп тебірене сөйлеген жақсылар жібек жейделерінің жеңімен, шәйі орамалдарының ұшымен көздерін сүртіп жатты.
«Жақсылар арамдық қылды. Ел-жұрт бізге ғана ғашық екенін енді айта бергенде ережені бұзып қолдарын созды. Келесі табақ тартылғанда қапы қалмайық» деп күңкілдескен жайсаңдардың ашуы тез тарады. Қараңғы түсе сала жақсылармен бірге алаңсыз ақсүйек ойнауға кірісті.
Аздан соң тұтас ауыл қорылға басып, қалың ұйқыға шомды. Тек кереге-керегенің арасынан жілік суырып үлгерген иттер ғана шақырлатып таң атқанша сүйек шайнаумен болды.
"Қазақ әдебиеті" газеті