Ақпараттық майдан майдангерлерінің мәртебесі қайда?
Француз философы Поль Вирильо: «Ақпарат - масса мен энергиядан кейінгі үшінші зат» деген екен. Сол үшінші зат – ақпаратты күнде жасап, өндіретін журналистердің жұмысы ең қауіпті, ең ауыр, ең машақаты көп мамандық екенін көп түсіне бермейміз. Біле-білсек, журналистің ақпаратты тауып, өндіретін, өңдейтін, таразылайтын, сүзгіден өткізетін, хатқа басатын, таспаға түсіретін, елге тарататын күнделікті жұмысының өзі толық циклді кішігірім зауытқа пара-пар дер едім. Жаһанданған дәуірде мылтықсыз майданның сарбаздары –журналшы қауымның әлеуметтік-құқықтық, қоғамдық, кәсіби мәртебесіне мөр қойып, заңдық тұрғыдан бекітетін кез келсе де, «баяғы жартас – сол жартас».
Мылтықсыз майданның сарбаздары
Жаһанданған заманда елдердің мемлекеттік шекарасы болса да, ақпараттық шекарасы болмайды. Сыртқы ақпараттық-идеологиялық қауіпті тасқынға тосқауыл қою – оңай шаруа емес. Осындай көрінбейтін ақпараттық-мәдени шекараның сақшылары, қалқаны һәм ақпараттық соғыстардың майдангерлері – журналшы қауымның тәуелсіз елдің іргетасын қалаудағы үлесі өлшеусіз.
Француз философы Поль Вирильо: «Ақпарат - масса мен энергиядан кейінгі үшінші зат» деген екен. Сол үшінші зат – ақпаратты күнде жасап, өндіретін журналистердің жұмысы ең қауіпті, ең ауыр, ең машақаты көп мамандық екенін көп түсіне бермейміз. Біле-білсек, журналистің ақпаратты тауып, өндіретін, өңдейтін, таразылайтын, сүзгіден өткізетін, хатқа басатын, таспаға түсіретін, елге тарататын күнделікті жұмысының өзі толық циклді кішігірім зауытқа пара-пар дер едім. Жаһанданған дәуірде мылтықсыз майданның сарбаздары –журналшы қауымның әлеуметтік-құқықтық, қоғамдық, кәсіби мәртебесіне мөр қойып, заңдық тұрғыдан бекітетін кез келсе де, «баяғы жартас – сол жартас».
Мылтықсыз майданның сарбаздары
Жаһанданған заманда елдердің мемлекеттік шекарасы болса да, ақпараттық шекарасы болмайды. Сыртқы ақпараттық-идеологиялық қауіпті тасқынға тосқауыл қою – оңай шаруа емес. Осындай көрінбейтін ақпараттық-мәдени шекараның сақшылары, қалқаны һәм ақпараттық соғыстардың майдангерлері – журналшы қауымның тәуелсіз елдің іргетасын қалаудағы үлесі өлшеусіз.
Журналиске кәсіби қызметімен жеті қабат көкке де, жеті қат жер астына түсуге, жанын шүберекке түйіп, от пен оқтың ортасына баруға да тура келеді. Осы ретте журналистердің ерекше әлеуметтік мәртебесін бекіту туралы Парламент мінберінде талай рет депутаттық сауал жасалды. Депутаттарымыз журналист қызметіне дұрыс бағасын беріп, күрескер ретінде мәртебе беру қажеттігін де айтты. Жуырда ғана Ресей Мемлекеттік Думасында журналистің мәртебесін адвокатқа теңестіру туралы ұсыныс жасалды. Бұл бойынша журналиске қылмыстық іс жүргізу туралы шешімді тергеу органының басшысы ғана қабылдай алады екен. Міне, елге қызмет қыламын, шындық пен әділдікті ту етемін деген журналист үшін қажетті мәртебе осы емес пе? Осындай құқықтық мәртебе болғанда ғана шынайы журналистік зерттеулер жасауға мүмкіндік туар еді.
Журналист мәртебесін көтеруге байланысты баспасөзде көтерілген қадау-қадау бірнеше мәселені бөліп айтуға болады. Біріншіден, журналшы қауымды әлеуметтік жеңілдіктер алу жағынан мемлекеттік қызметкерлерге теңестіру. Бұл үшін «Бұқаралық ақпарат құралдарын мемлекеттік қолдау туралы», «Журналистердің мәртебесі туралы» немесе «Журналистерді қорғау» туралы арнайы заңдар қабылдау қажет деген ұсыныстар айтылды. Кейбір депутаттар журналистің мәртебесіне орай арнайы заң қабылдамай-ақ, қолданыстағы «БАҚ туралы» Заңға өзгерістер енгізу керек деп санайды. Я болмаса «Тұрғын үй қатынастыры туралы» Заңға түзетулер енгізіліп, журналистерге де пәтер алуда жеңілдіктер қарастырылуы керек деп есептейді. Жалпы, еліміздегі БАҚ-тың 80 пайызы жекеменшік, ал бұл – журналистің әлеуметтік мәселесін мемлекет тарапынан шешуге қолбайлау. Сондықтан заңнамада журналистің әлеуметтік мәртебесін белгілеуде мемлекеттік және жекеменшік БАҚ деп жіліктемей, бәріне ортақ әлеуметтік жеңілдіктер жасалуы қажет.
Екіншіден, журналистерді ақпараттық майданда мемлекеттің қоғамдық пікірін қалыптастырушы тұлғалық, қоғамдық мәртебесін белгілеу керек сияқты. Бұл мәртебе журналшы қауымның билік пен халық арасындағы алтын көпір ғана емес, сыртқы идеологиялық, мәдени, психологиялық, діни-миссионерлік күштердің ықпалына дер кезінде тойтарыс беруіне мүмкіндіктер берер еді. Бұл тілші қауымның мемлекеттің нұсқауынсыз-ақ ұлттық қауіпсіздікке төнген кез келген қауіп-қатерге қарсы жедел әрекет етуіне жағдай жасайды. Осы қоғамдық мәртебе мемлекет пен БАҚ-тың бірлесіп әрекет етуін үйлестіреді.
Төртінші билік қашан төрлетеді?
Биліктің үш тармағы мен төртінші билік қоян-қолтық жұмыс істегенде ғана мемлекет пен қоғамның тұрақтылығын сақтауға болады. Атқарушы билік төртінші билік арқылы қоғамнан келген сигналдарға орай дұрыс саяси шешімдер қабылдауы қажет. Жалпы, төртінші билік – ақпараттық қоғамның дамуымен тығыз байланысты қалыптасқан ұғым. Әлбетте, конституциялық мәртебесі болмаса да, ақпараттық қоғамда төртінші биліксіз қалған ресми үш билік (атқарушы, заң шығарушы және сот) тиімді жұмыс істей алмаған болар еді. Бізде мемлекеттік органдардың жанынан баспасөз қызметі, ресми өкілдердің жұмыс істеп келе жатқаны – жақсылық. Дегенмен бізде төртінші билік төрге оза қойған жоқ. Мысалы, бізде БАҚ-та жазылған мақалаларға қатысты қызметтік, прокурорлық тексерістер жүргізе бермейді, жазылған жайнайқай, ащы шындық, өткір мәселелер жабулы қазан күйінде қалып жатады. Сондықтан жаңа ақпараттық үрдістердің, ақпараттық технологиялардың пайда болуына байланысты төртінші биліктің рөлін күшейте отырып, журналистердің мәртебесін пысықтаған жөн.
Бір пікір
Ахмет Аляз, «Қазақстан- Zaman» газетінің бас директоры:
– Түркиядағы журналистердің жағдайы жаман емес, орташа деңгейде. Әрине, проблемалар да жоқ емес. Мәселен, журналистер идеологиялық ұстанымдарына қарай әртүрлі БАҚ-та қызмет етеді . Журналистерді қудалау жоқ деуге болады. Түркияда тек террорлық топтарға жәрдемдескені үшін журналистерді жауапқа тартып жатады. Жалпы, түрік қоғамында журналшы қауымның беделі өте жоғары.1997-1998 жылдары постмодернистік көтерілістер кезінде, одан әскери көтерілестер кезінде журналистердің ықпалы зор болды. Төртінші билік ретінде жоғары бағалап жатады. Президенттен бастап, лауазымды тұлғалар сыртқы сапарларда журналистерді қасына ертіп жүреді, әсіресе публицист журналистердің беделі үлкен. Одан бөлек журналистердің құқын қорғайтын бірнеше журналистік одақ жұмыс істейді. Журналистикаға алғаш қадам басқан тілшілер 1-2 мың доллар алса, Үкімет басшыларына ықпалды публицист тілшілер 10 мың доллардан жоғары жалақы алады. Бұрын журналистерде мемлекеттік әуе компанияларында, қоғамдық көлікте 50 пайыз жеңілдікпен жүру құқығы болған еді. Кейін бұл кейбір тұтынушылардың наразылығына байланысты алынып тасталды. Журналиске мемлекеттің және өзі қызмет ететін редакция тарапынан әлеуметтік қолдау жасалуы керек деп ойлаймын.
Құбаш САҒИДОЛЛАҰЛЫ
"Алаш айнасы" газеті