Жастарымыздың жиһадшыл болуына кім кінәлі?
Ел іші тағы дүрлікті. Тал түсте Атыраудың қақ ортасында бомба жарылды. Бейбіт күнде жарылған бұл не қылған бомба деп елеңдегендер лаңкестердің ісі деген байламға келді. Байқаусызда өзі дайындаған жарылғыш заты іске қосылып, Нұрлыбек Сақауов есімді 21 жастағы жігіт мерт болды. Одан көп ұзамай Құлсары қаласында құқық қорғау қызметкерлерінің лаңкестік топты құрықтау операциясы кезінде бес адам қаза болды. Аман қалған бір күдікті қазір облыстық ауруханада емделіп жатыр, оған қатаң күзет қойылған. Жуырда ғана, тағы да Атырауда құқық қорғау органдарына қарсы лаңкестік акт дайындаған үш адам тұтқындалды. Облыс орталығынан шалғайда орналасқан Қызылқоға ауылының тұрғындары, өрімдей жастар: Мейірбек Жанқуатов 1993 жылы туған болса, Махамбет Исағалиев - 1990 жылы, Ыбырай Әдір - тіпті биыл ғана 16-ға толып отырған бозбала. Облыстық соттың баспасөз қызметінің мәліметінше, бұл үшеуге «құқық қорғау органдары мен арнайы қызметтердің қызметкерлеріне қарсы лаңкестік актілерді дайындады» деген айып тағылуда. «Облыс аумағынан мал ұрлады» деген күдік келтірілгені және бар. Тергеу материалдарында олар бөтеннің мүлкін лаңкестік актілерді іске асыру үшін ұрлағаны айтылады. Қара алтынды Атыраудың аты лаңкестік деген суық сөзбен қоса аталатыны өкінішті-ақ. Мұны өңірдегі діни ахуалдың нашарлап кеткенінің көрінісі демеске амал жоқ.
Ел іші тағы дүрлікті. Тал түсте Атыраудың қақ ортасында бомба жарылды. Бейбіт күнде жарылған бұл не қылған бомба деп елеңдегендер лаңкестердің ісі деген байламға келді. Байқаусызда өзі дайындаған жарылғыш заты іске қосылып, Нұрлыбек Сақауов есімді 21 жастағы жігіт мерт болды. Одан көп ұзамай Құлсары қаласында құқық қорғау қызметкерлерінің лаңкестік топты құрықтау операциясы кезінде бес адам қаза болды. Аман қалған бір күдікті қазір облыстық ауруханада емделіп жатыр, оған қатаң күзет қойылған. Жуырда ғана, тағы да Атырауда құқық қорғау органдарына қарсы лаңкестік акт дайындаған үш адам тұтқындалды. Облыс орталығынан шалғайда орналасқан Қызылқоға ауылының тұрғындары, өрімдей жастар: Мейірбек Жанқуатов 1993 жылы туған болса, Махамбет Исағалиев - 1990 жылы, Ыбырай Әдір - тіпті биыл ғана 16-ға толып отырған бозбала. Облыстық соттың баспасөз қызметінің мәліметінше, бұл үшеуге «құқық қорғау органдары мен арнайы қызметтердің қызметкерлеріне қарсы лаңкестік актілерді дайындады» деген айып тағылуда. «Облыс аумағынан мал ұрлады» деген күдік келтірілгені және бар. Тергеу материалдарында олар бөтеннің мүлкін лаңкестік актілерді іске асыру үшін ұрлағаны айтылады. Қара алтынды Атыраудың аты лаңкестік деген суық сөзбен қоса аталатыны өкінішті-ақ. Мұны өңірдегі діни ахуалдың нашарлап кеткенінің көрінісі демеске амал жоқ.
Дінтану пәні ислам діні туралы толық ақпарат бермейді
Өткен жылдың күзінде басталған лаңкестік топ құру, өзін-өзі жарып жіберу фактілері биыл да жалғасын тапты. «Теріс діни ағымның жетегінде жүріп қылмысқа барды» деген айып тағылғандардың арасында жастардың көптігі бұл мәселеге айрықша назар аудару қажеттігін еске салады. Өткен жылы Атырауда ұсталған бірнеше облыс аумағында лаңкестік акті ұйымдастыруға әзірлікке күдікті экстремистер тобының арасында 17 жасар бозбаланың болғанынан ел іші хабардар. Шындығында, мектеп оқушыларына діни тәлім-тәрбие беру және радикалдық діни ағымдар идеяларының кері ықпалынан сақтандыру бағытындағы жұмыстарға көңіл бөлу немқұрайдылықты көтермейді. Бұл ретте, жалпы білім беретін мектептердің 9-сыныбында оқытылатын «Дінтану» факультативтік курсының маңызы зор. Облыс бойынша қазір бұл пәннен 220 мұғалім сабақ беруде, олардың барлығы да тарих пәнінің оқытушылары.
Облыстық білім беру басқармасының бастығы Сатқан Есенғалиев дінтану пәнінен дәріс беретін мұғалімдер арнайы курстан өткенін, семинарлар ұйымдастырылып тұратынын айтады. Алайда мектеп қабырғасынан бастап-ақ діни түсінік қалыптастыратын осы пәнге қатысты проблемалар да жоқ емес. Атап айтқанда, оқулықта ислам діні туралы ақпарат толық емес. Пәнге арналған хрестоматия, әдістемелік құралдар жоқ. Және оқытуға берілген уақыт та аз.
Оқушылардың дін жолына түсуіне ата-аналары кінәлі
Облыстық білім беру басқармасының бастығы Сатқан Ыбырайұлы оқушылардың 95 пайызының дін жолына түсуіне ата-ана ықпалы болған деп санайды. Мысалы, Махамбет ауданындағы бір оқушының атасы ауыл имамы, сол кісіге еріп мешітке барады, қалған бес бала осы оқушыға ілесіп барып жүргені анықталды. Нақты қандай ағымдар ұстанатынын анықтау, радикалды діни ағымдар ықпалынан сақтандыру мақсатында жүргізілген түсінік жұмыстары барысында олардың барлығында да ислам дінін ұстанамыз деген түсінік қалыптасқан. Орамал тартатын қыздардың да барлығы дерлік ата-анасының ықпалымен сол қадамға барып отыр. Бұл оқушылардың ата-аналарына, өздеріне мектеп ережесіне сәйкес киіну қажеттігі үнемі айтылып келеді. Алайда осы талапқа бағынғысы келмейтін ата-аналар бірнеше рет Білім және ғылым министрлігіне, заң орындарына білім беру ұйымдарының үстінен арыз-шағым түсірді. Олармен түсінік жұмыстарын жүргізу жалғасуда.
Жиһад ұғымы «соғысу» сөзімен синоним емес
Қой терісін жамылған қасқыр іспетті ислам дінін ұстанамыз деген желеуді алға тартып, теріс пиғылда жүргендердің арасында жастардың көптігі бұл мәселеге салғырт қарауды көтермейді. Шынында, жастар арасында жат ағымға бой алушылық неден пайда болды? Тәрбие мәселесінде нені кемшін жіберіп алдық? Облыстық дін істері департаментінің директоры Оразбек Қасымов дәстүрсіз діни идеялардың таралуына ықпалын тигізіп отырған ең үлкен қауіп кәмелеттік жасқа толмағандардың жетілмеген психикасына теріс әсер ету болып отырғанын айтады. Дәстүрден тыс діни ағымды ұстанушылар өздерінің діни әдебиеттері мен үгіт-насихат жазбаларын әлі қалыптасып болмаған, оң-солын танып үлгермеген жастардың санасын улау үшін пайдаланып отырғаны шындық.
«Сәләфизм мен уахабизм ағымында жүргендер Құранның аяттары мен хадистерінің тек мәтіндік мағынасын қабылдап, қалай жазылған болса солай түсінуіміз керек деп, астарлы мағыналарын мойындамайды, - дейді департамент директоры, - бұл жастарымыздың адасуына бірден-бір себеп болып отыр».
Мысалы, Атырауда болып жатқан лаңкестік оқиғалардың қай-қайсысында да оны жүзеге асырушылар өздерін жиһад жасадық деп түсінеді екен. «Жиһад» сөзі бір мақсатқа қол жеткізу, күресу деген мағынаны береді. Ал бүгінгі жастар бұл сөзді «соғысу», «атысу» сөзімен синоним етіп алған. «Қолына қару алып соғысуды жиһад деп санайтындар Пайғамбарымыздың заманында да болған, - дейді Қазақстан мұсылмандары діни басқармасының Атырау облысы бойынша өкілі Амантай Садиев. - Сондай адамның бірі Мұхаммедке (с.ғ.с) келіп: «Мен жиһадқа шыққым келеді» дегенінде, Пайғамбарымыз одан: «Ата-анаң тірі ме?» деп сұрайды. Ол: «Иә» дегенде, «Ендеше, ата-анаңа қызмет ет, еңбегін ақта» деп ақыл берген екен. Әлгі кісі сонда да болмай: «Мен жиһадты қолға қару алып, соғысқа бару деп ойласам» дегенде, Пайғамбарымыз: «Жоқ, жиһад - алдымен ата-анаңа қызмет ету. Тіпті үлкен соғыс болғанның өзінде оған ата-анаңның рұқсатынсыз шығуға болмайды» деп тоқтатқан екен. Ел басына күн туып, сырттан жау келгенде ғана қолға қару алып, Отанды қорғау - жиһад, ал мынадай бейбіт заманда елдің берекесін кетіріп, аналарды жылатып, балаларды қорқытқандарды жиһадшы немесе шаһид дей алмаймыз. Пайғамбарымыз хадисінде: «Өздеріңе және өзгелерге өлім тілемеңдер», - деген.
Он бес ғасырға жуық уақыттан бері адамзат баласын ізгілікке үндеп келе жатқан ислам дінін әлем елдерін кезіп жүрген жанжалдар мен қақтығыстарға, лаңкестікке, жарылыс оқиғаларына байланыстыру үлкен қателік. Жастардың лаңкестік ұйымдардың қолшоқпарына айналып отырғаны өкінішті жайт. Олар өздерінің лаңкестік әрекеттерін дініміздегі «жиһад» деген қасиетті құлшылықтың атын жамылу арқылы ақтап алғылары келеді. Бейбіт өмірде қолдарына қару алып, «жиһад жасадым» деу білімсіздіктен, өйткені шын мәніндегі жиһад адамның өзін-өзі түзу жолға салуы, бойындағы жағымсыз қылықтармен күресуі, ата-анасына қолғабыс етуі. Ал еліне, дініне қиянат қылған адамның исламда жаназасы оқылмайды, оларды халық жауы, лаңкестер деуден басқа амал жоқ.
Жалпы, діни ахуалды қалыпты ұстау бағытында жасалып жатқан шаралар өте көп. Бірнеше фанатизмге ұрынған санасыз топ өз-өздерін жарды екен деп үрейленудің еш қажеті жоқ. Ал осындай әрекеттерге тосқауыл қою үшін атқарушы және құқық қорғау органдарына барша тұрғынның көмегі ауадай қажет екендігін айтқым келеді».
«Шапағаттан» шапағат болса игі
Облыстық ішкі істер департаментінің экстремизмге қарсы күрес жөніндегі басқармасының өкілі Жеңіс Бағытов ЭҚКБ-ның қызметкерлері діни экстремизмді тарату фактілерін анықтау, алдын алу және жолын кесу жұмыстарын атқару кезінде биылғы 11 мамырда кәмелеттік жасқа толмаған 1995 жылы дүниеге келген Р.Күдербаеваны теріс діни ағымды ұстанушы Е.Мұқанов ұрлап алып кетіп, «әйелім боласың» деп Курилкино ауылындағы салынып жатқан әкесінің үйіне қамап қойғанын анықтағанын айтады. «Күдікті Е.Мұқанов қамауға алынып, қылмыстық іс сотқа жолданды», - дейді Ж.Бағытов, - бұдан басқа, діни сипаттағы деструктивті ағымдардан зардап шеккен жастар мен жасөспірімдер анықталған жағдайда ата-аналары арқылы құқықтарын қамтамасыз ету мақсатында Атырау қаласы «Атырау» мөлтекауданы, Х.Досмұхамедов көшесі 33-үйде орналасқан ақпараттық-кеңес беру, құқықтық, психологиялық және әлеуметтік қызметтер көрсету мақсатымен ашылған, білікті теолог мамандар қызмет атқаратын «Шапағат» орталығына жіберіліп отыр».
Ал облыстық дін істері департаментінің директоры Оразбек Қасымов «департамент жанындағы дінтану сараптамалық комиссиясына өткен бір жыл ішінде 578 діни материал келіп түсті» дейді. Оның 260-ына қорытынды жасалып, ҚР Дін істері агенттігі тарапынан мақұлданды. Ал қалған 318 кітап сараптама кезегінде тұр. 18 кітапқа теріс қорытынды беріліп, қосымша сараптама жасау үшін агенттікке жолданған.
Арнайы зерттеулер көрсетіп отырғандай, теріс діни ағымдардың жетегіне ілескен жастардың бір бөлігі әлеуметтік жағынан аз қамтылған отбасылардан болса, көпшілігі діни сауатсыздықтан шығып отыр. «Бізге қосылсаң, жағаң жайлауда болады» деп алдарқатқандардың шырмауына ілесіп, қалай террорист атанғандарын білмей қалатын жастар да аз емес. Лаңкестік әрекеттерінің әсіресе былайғы ел бай көретін мұнайлы Атырауда жиі бас көтеруі алаңдатарлық жайт. Байлық бар жерде қашанда қақтығыстар мен соқтығыстар аз болмайды. Жас ұрпақтың бойына ұлағатты тәрбиені сіңірудің қажеттілігі де осында.
Автор: Бақытгүл БАБАШ
"Алаш айнасы" газеті