Ақындардың төресі...
Мәдениет және ақпарат министрлігі ақпарат және мұрағат комитеті «Әдебиеттің әлеуметтік маңызды түрлерін басып шығару» бағдарламасы бойынша Жазушылар одағының мүшесі, Президент стипендиясының, «Еңбектегі ерлігі үшін» медалінің иегері Есенқұл Жақыпбектің «Тазқара құстың тағдыры» атты жыр жинағын жарыққа шығарды.
Осыған дейін оннан аса кітапты өмірге әкелген ақынның бұл топтамасына соңғы жылдары жазылған, әлі сиясы кеуіп үлгермеген өлеңдері мен бұған дейін баспа бетін көрген таңдаулы туындылары, арнаулары, хикая-поэмалары енгізіліпті.
Мәдениет және ақпарат министрі Дархан Мыңбай көктемде айтыс ақындарының басын қосып, төл өнерімізді дамыту, оған мемлекеттік деңгейде қолдау көрсету төңірегінде көшелі сөздің көшін бастап жүрген алдыңғы буынмен ақылдасып, пікірлерін тыңдайды. Арнайы шақырылғандардың арасында қауырсын қалам мен қара домбыраны қатар ұстап, ел еркесіне айналған Есенқұл Жақыпбек те бар.
Мәдениет және ақпарат министрлігі ақпарат және мұрағат комитеті «Әдебиеттің әлеуметтік маңызды түрлерін басып шығару» бағдарламасы бойынша Жазушылар одағының мүшесі, Президент стипендиясының, «Еңбектегі ерлігі үшін» медалінің иегері Есенқұл Жақыпбектің «Тазқара құстың тағдыры» атты жыр жинағын жарыққа шығарды.
Осыған дейін оннан аса кітапты өмірге әкелген ақынның бұл топтамасына соңғы жылдары жазылған, әлі сиясы кеуіп үлгермеген өлеңдері мен бұған дейін баспа бетін көрген таңдаулы туындылары, арнаулары, хикая-поэмалары енгізіліпті.
Мәдениет және ақпарат министрі Дархан Мыңбай көктемде айтыс ақындарының басын қосып, төл өнерімізді дамыту, оған мемлекеттік деңгейде қолдау көрсету төңірегінде көшелі сөздің көшін бастап жүрген алдыңғы буынмен ақылдасып, пікірлерін тыңдайды. Арнайы шақырылғандардың арасында қауырсын қалам мен қара домбыраны қатар ұстап, ел еркесіне айналған Есенқұл Жақыпбек те бар.
Парасатты ой айтып, салиқалы сөз саптай білетін сөз зергерлерімен жайдары өткен сол жүздесу соңынан министр мырза әр ақынның хал-жағдайын сұрап, шүйіркелесе сөйлеседі. Айтыстың ақтаңгерлері мәдениет саласының басшысына өз қолтаңбаларын жазып, жуық арада жарық көрген туындыларын кезек-кезек сыйлап жатады. Бұған сырттай көз тастап, бақылап қана тұрған ақынды байқап қалған Дархан Қамзабекұлы «Сіздің кітабыңыз қайда? Жаңа жырларыңызды оқымаймыз ба?» деп бұрыла сөйлейді. Жетісудың желмаясы қысылғаннан демеушілер арқылы 2005 жылы шыққан жұқалтаң жинағын қалтасынан шығарады. Қыры пышақтай, көлемі алақандай «Тау басында кәрі қарды» қолына ұстап тұрып, мәселенің мәнісін бірден түсінген министр сол арада өлеңдерін дұрыстап шығарып беруге уәде етеді.
Мінеки, сол кездесудің нәтижесінде оқырманға жол тартқан қарасаң көз де, көңіл де тоятын жыр кітабын қолымызға алып, ақырын парақтай бастадық.
Алғашқы бетте ешкімнің алғысөзі берілмеген. Керісінше кіріспені қаламгердің өзі жазыпты. «Өзге емес, өзім айтам өз жайымды» басталған шағын әңгіме алты тақырыпшадан тұрады.
Бірінші бөлікте ақын «Кіммін? Немін?» деген сұрақтарға жауап іздеп, өзін тазқара құсқа теңейді. Одан соң балалық шаққа саяхат жасап, туған үй, өскен ортасы жайлы естеліктер тізгінін ағытады. Түп-тамырына үңіледі. Айтыс аламанындағы жеңістер мен жеңілістері жайлы ой қорытады. Ең соңында «Не жазу керек?» деп болашаққа көз жүгіртеді. Артына үңіле отырып, алдына мақсат қояды.
- Ақындық! Кім біледі оның қалай, қашан қонатынын. Ақындық адам басына салп етіп бірден қона сала ма, «Өлең аласың ба, көген аласың ба?» деп Қызыр Ілияс түсінде аян бере ме, жоқ әлде тұқым қуалай ма? Бәлкім туған үйі, өскен ұясына, қоршаған ортасына, кешкен мехнат-қорлығына байланысты немесе басқа да сілкіністерге байланысты мылқаудың тілі сияқты кенеттен тілің шығып, көмекейің бүлкілдеп қоя беретін құбылыс шығар, ол.
Бәріміз бала кезімізде шексіз фанатизмге беріліп, ерлікке, ізгілікке, ғашықтық ғаламына бастайтын батырлар, ғашықтық жырын жаттап өстік. Ертегі-аңыз оқыдық. Абыз-жыраулар айтыпты деген асыл сөздерді құлаққа құйып, жүрекке сіңірдік. Сөйтіп, қияли болып, басымызға кітап жастап оқып жүргенде көзіміз кенеттен ашылып кетіп, өмірді өз натурасы, өз күйінде байқап көрсек, дүние шіркін шындығына келгенде өте майда, өте жиіркенішті, өте-мөте пасық, сасық және қызуы демде тарап кететін алдамшы қызықтарға толы сұм жалған екен.
Бәлкім, ақындық осының бәрін көріп, жаным шошығандықтан барып, туған қопарылыс шығар. Мен байғұс әйтеуір осы алпысқа таяп қалған жасымда сол ақындық дегеннің қай күні қай жағымнан жабысқанын есіме түсіре алмай, не одан айырыла алмай, Алла тағала өлшеп берген, онда да саған соның қадірін біліп жүрсін деп қарызға, аманатқа берген ғұмырын жасап келе жатырмын. Осы күні мені ақын емес дейтін пенде жоқ, тіпті атымды есіне түсіре алмағандар «Әй, ақын, бері қарашы» деп шақырады.
Өзімнің ақын екеніме кейде сенемін, кейде сенбеймін. Мұқағали күнделігінде «Өлең жазғанда менің құлағыма біреу бірдеме деп сыбырлап тұрады» дейді. Мен де ондай қасиет жоқ. Әйтеуір тәнім - күйбең тіршіліктің құлы, жаным - өлеңнің құлы екендігі айдан анық.
Күнделікті тіршілікте мінезсіз, ешкімнен асып бара жатқан ерекшелігі жоқ, тәуелсіз жалтақ, жасанды сөйлеп жіберуден де ұялмайтын жанбақының бірімін. Ал өлең жазғанда жаным кіреді. Өйткені ол кезде мен жылаймын, күрсінемін, қуанамын, сағынамын, сүйемін, жек көремін, боқтаймын, қарғаймын, дауылды күні ашық теңізге шығып кеткен шап-шағын ағаш корабль сияқты әждаһа толқындармен арпалысып, әйтеуір аударылып түспей, шыбын жаным жаннан түңіліп барып, барсакелмес бір аралға жетіп жығыламын. Ертесіне қайтадан «есектің артын жуып» ел қатарлы сөйлеп, сөлпиіп жүре беремін...
Мен көкелердің көмегімен емес, ақындар айтысының арқасында танымал болдым, ел қатарына қосылдым. Ақындар айтысында менің атым жеңумен емес, жеңілумен шықты. Өйткені ағысқа қарсы жүзетін албасты мінезім бар еді. Бірақ ол жеңістерге бергісіз жеңілістер ғой. Оған өкінбеймін. Өкінетінім, ойын-тоймен жүріп талай уақытымды бекер өткізіп алыппын. Бір жақсысы, екі ауыз сөзім болса да елдің есінде қалып қойыпты. Соған мәзбін. Айтысқа қатысып жүріп, ел аралап, жер аралап, өмір таныдым. Соның бәрін өлеңіме арқау еттім. Әйтпесе өрісі тар тіршілікке құл болып, мүлдем өшіп кетер едім. Ептеп болса да өлең жазып жүрдім. Бірақ бәрібір өлең жазатын ортаны сағынушы едім. Жазба ақын жолдастарым мені жек көріп кетті. Ал мен оларды жек көре алмадым. Бұл заманда сол баяғы поэзияға адал достарымның өзі азайып кетті. Бизнесте, үлкен қызметте жүргендер бар, баяғыша өлеңге адалдары аз қалды. Қазір олардың шегірткедей шенеуніктерден айырмасы аз. Енді мен оларды жек көруге айналдым. Бүгінгі күні жаным сүйсінер ешбір ортам, ешбір үйірім жоқ.
- Жастық шақ біздің өтті ішіп,
Жұрт құсап жөндеп іше алмай.
Түспейтін көзге көп түсіп,
Түсетін көзге түсе алмай.
Жүрміз ғой бүгін к.. қысып,
Ұшайын десе, ұша алмай...
Ұшқым-ақ келеді, бірақ қанаттарымды зіл басып, тазқара құсап жалпылдап, самарқау ұшамын. Әйтеуір бірдеме жетіспейді. Бірақ өмірге ешбір өкпем жоқ. Өйткені поэзия болмаса, менің өмірімде де айрықша ештеңе болмас еді, - дейді автор.
Іле-шала «Оқырманға» ағынан жарылып:
- Жырымды қабыл алыңдар,
Өзімнен менің аумаған.
Жауқазын мұнда жаным бар,
Жазғы бір таңда жаураған.
Мектепті бітіп ізгі шақ,
Балалық, жастық жалғасып.
Оқуға кеткен қыз құсап,
Жырларым менің жолға шық, - деп жай-жапсарын жайып салады.
«Суықтөбе тауының атауы туралы тарих және...» өлеңі Қарасай батырдан қалған сөзбен өріліп, тереңнен сыр тартады.
- Басында Суықтөбенің,
Бөрілі байрақ желпілдеп.
Бабалар жауды жеңіпті,
Қонышы қанға көлкілдеп.
Сол таудың атын Қарасай,
Төбе деп атай салыпты.
«Шығатын тауың балалар,
Бұдан да биік болсын» деп...
«Бабалардан осындай аманат алып қалған алаш баласының бұдан да биікке шықпауға, соған талпынбауға қақысы жоқ» деп, ой түйеді ақын. Отансүйгіштік, патриоттық сезімде туған басқа да туындылар астарынан үлкен ұғым, терең білімді, тәуелсіз сана мен пайымы мол пәлсапаны аңғарасыз.
Жолбарыс білек, қабылан жүрек Қаныбек батырға арнауында да намысты ердің азаматтығын жырға қосады. Ерен ерлігін, жаяуға атын түсіп берген жомарттығын, ел басына екіталай күн туса, кеудесін оққа тосатын баһадүрлігін баяндайды. Намысын, арысын жоқтайды.
Жалпы, кейіпкеріміздің қай өлеңін оқысаңыз да көркем ой, кестелі тіл, сыршыл суретке бой алдырасыз. Іңкәр сезім әлдилеп, ғашықтық дерті жүрегіңізді өртейді. Мөлдіреген махаббат машақаты, сыңарын іздеп сағынған, сабылған күндер мен түндердің елесі еліктіреді. Ақынмен бірге ғашық боласыз, ақынмен бірге күрсінесіз, ақынмен бірге бақ табасыз.
Сұлулық пен нәзіктікке құмар шайыр:
- Өмір сүрдім өзіңменен,
Елеңдетер енді елес.
Сені сүйген кезімде мен,
Періште едім, пенде емес.
Жерге түстім, жеңді бәрі,
Жақсы туыс, жолдастың.
Бұл өмірде ендігәрі
Мен бақытты болмаспын.
Кеттің ұзап жылай-жылай,
Ең соңғым да алғашқым.
Бұл өмірде бұдан былай,
Шын қуана алмаспын, - деп зар қағады.
Арада жылдар өте келе жылаған жүрегіне жұбаныш іздеп, әлдекімге:
- Жағаңызды келші аға, түзеп берем,
Дедің маған іңкәр бір ізетпенен.
Шымырлады жүрегім, сол жүрегім,
Былғарыдай еді ғой біз өтпеген.
Бізбен тесіп жіберсе тыз етпеген.
Есіркеген шығарсың ескі ағам деп,
Жаманшылық көп көрген жақсы ағам деп.
Құшақташы, тағы бір құшақташы,
Жағамды бір түзетіп тастаған боп...
деп назданады.
Ал «Қарауыл қайғысы» поэмасы - Адам ата белгісінен айырылған қара лашықтағы қапас көңіл қазақ жігітінің жан азабымен не әйелі, не жесірі емес жас әйелдің жазықсыз күнәсін жуып-шаяды. Семейде атылған «саңырауқұлақ» салдарынан «Кебіні жоқ, көрі жоқ тірі аруаққа» айналып, ашынған азаматтың ақырғы сөзін жеткізеді.
Қоғамның дертінен айналып өтпеген қаламгер Қарауыл қайғысы арқылы қазақтың қайғысын қозғайды.
Бұдан бөлек, әнге айналған өлеңдері бір төбе. Біз талдамасақ та халықтың аузында жүрген дүниелер. Осыған дейін шырқалған, осыдан кейін де ұмытылмайтын көңіл тебіреністері.
Ақын сөзімен қорыта айтқанда, ол нені тәуір жазды, нені жаза алмады, қай жерде өтірік өлең жазды, оның ақ-қарасын айыратын біз емеспіз. Ол жағын, оқырман өзі бағалай жатар...
Тек алып-қосарымыз, «Біздің елдің жігіттері жігіттердің төресі» деп жырлаған Есенқұл Жақыпбектің бұл кітабын толықтай оқып шықсаңыз, оның ақындардың төресі екенін сөзсіз мойындайсыз. Мәртебелі министрдің мейірімі текке түспегенін түсінесіз! Сөз құдіретіне, поэзия патшалығына бас иесіз!
Қаншайым БАЙДӘУЛЕТ
"Айқын" газеті