Мемлекеттік органдар кез келген тұтынушы өз қаражатының қайда кетіп жатқанын көріп-біліп отыратын деңгейде жұмыс істеуі керек
Тоқтар Есіркепов, «Тұран» университеті жанындағы Қазақстан қоғамын жүйелі зерттеу институтының директоры, экономика ғылымының докторы, профессор:
Тоқтар Есіркепов, «Тұран» университеті жанындағы Қазақстан қоғамын жүйелі зерттеу институтының директоры, экономика ғылымының докторы, профессор:
– Тоқтар аға, әңгімемізді қоғамды тарықтырған тариф жайынан бастасақ. Соңғы кездері монополистердің бұл ретте асырасілтеушілікке жол беруі жоғары деңгейде де қатты сынға алынып жатыр. Жалпы, қызмет бағасы ұдайы өссе де, қызмет сапасын еш жақсартпайтын стратегиялық компаниялардың бұл әрекетін қалай түсіндіруге болады?
– Еліміздегі электр энергиясы бағасының орташа өсімі басқа коммуналдық қызметтердің қымбаттауынан еселеп асып түседі екен. Сондықтан бұл арада энергия өндіруші компаниялардың жайына кеңінен тоқтала кетейін. Жалпы, коммуналдық төлемдердің қымбаттауын шенеуніктер мен мамандар осы салалардағы нысан мен жабдықтардың 70-80 пайызға тозығы жетуімен, оны жаңалау үшін қаражат тарту қажеттігінен туындап отыр деп түсіндіреді. Онысы дұрыс та. Бірақ тұтынушылар қалтасынан тартылып жатқан қаражат өз мақсатына жұмсалып жатыр ма, оған бізде ресми түрде ешкім ашық жауап бере алмайды. Мәселенің барлығы осы арадан туындайды. Мысалы, өкінішке қарай, біздегі тарифтердің түзілуіне байланысты қандай да бір ақпаратты, тіпті Google – іздеу сайтынан да таба алмайсыз. Әрине, сол себепті бұл ретте қоғамдық ұйымдар, сарапшы мамандар өз алдына жеке зерттеу жүргізуге мәжбүр. Мысалы, «Қазпотребнадзор» қоғамдық бірлестігі былтыр Табиғи монополияларды реттеу агенттігіне сауал жолдаған. Ондағылар өткен жыл бойынша энергетика нысандарын жаңалау жұмысына 24,9 млн теңге (166 мың доллар) жұмсалғанын айтқан. Ал осы жылғы акционерлерге төленген дивидент көлемі – 2 млрд теңге (13 млн доллардан астам), яғни энергетикалық компаниялардың жаңалау жұмысына бөлген қаражаты акционерлер есепшотына түскен дивидент сомасынан 80 (!) пайызға аз. Мұның барып тұрған бассыздық екенін Есеп комитеті де мәлімдеген.
Сол секілді мамандар арнайы зерттеуінде мынадай қызық жайтқа тап болған: еліміз бойынша ең қымбат жылу беру қызметі қысынан жазы көп Алматы қаласында екен. Логикалық тұрғыда мұның өзі ақылға сыйымсыз ғой. Сұрау салсаңыз, монополистер өздері жүргізіп отырған тариф саясатынан қоғамды хабардар етуге міндетті емеспіз дегенді айтады. Сондықтан коммуналдық қызмет бағаларының негізді-негізді еместігін анықтау, шынымен де, қиын. Қалай дегенмен де монополистердің тарифті құру саясатын жілік-жілігіне бөліп түсіндіргісі келмеуінің астарында бір сыр бар, сөз жоқ, біздегі бағалар қолдан жасалуда. Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаев та бұл мәселені бірқатар өңір басшысының бетіне басқан. Өткен жылдың 27 қарашасында Мемлекет басшысы басшылығымен барлық деңгейдегі әкімдермен болған осы кеңесті қорытындылауда ҚР Президентінің баспасөз хатшысы Дәурен Абаев:«Елбасы тарифті құру ісі ашық емес, сондықтан бұл арада күмән көп, жыл сайынғы тариф өсімі өз деңгейінде жүргізілмейді деп атап өтті. Мәселен, Павлодар облысында электр стансылары тарифті 1,5 есеге өсірген, ал ол жақтағы жабдықтардың ескіру көрсеткіші көбеймесе азайған жоқ. Ал Көкшетаудағы жергілікті монополистің 4 миллиард теңгеге бағаланған инвестициялық бағдарламасы электр желілеріндегі шығынның небәрі 1 пайызын ғана жаба алған. Сондай-ақ Елбасы аймақ басшылары коммуналдық қызмет бойынша қарыздар көлемін төмендету тапсырмасын қадағаламайды. Бүгінгі таңда ол 7 миллиард теңгені құраған деп мәлімдеді», – деген еді.
Жалпы, тәуелсіз мемлекетті құру кезеңінде ірі электр стансылар жекенің қолына өтті. Ал жекеменшік шаруашылықтар, ең алдымен, өз пайдасын ғана ойлайды. Біз қаласақ та, қаламасақ та, бұл – заңдылық. Сондықтан мемлекет оларды қатаң қадағалауға алуы керек. Бірақ, өкінішке қарай, бізде осы жағы ақсап жатыр. Содан келіп, монополистер ойына келгенін жасап бағуда.
– Энергетика саласының ардагерлері бірнеше жыл бойына аталған стратегиялық сала бойынша құзырлы ведомство құру керектігін айтып келеді. Алайда бұл идея осы күнге дейін жоғары жақтан қолдауға ие болмады. Соған қарағанда бүгінгі жағдайы қолайлы энергия өндіруші компаниялардың билікте лобби тобы бар деп айтуға бола ма?
– ҚР Статистика агенттігінің мәліметі бойынша, 2005 пен 2011 жылдар аралығында жарық құны орташа есеппен 118 пайызға қымбаттапты.
Осы жағынан алғанда, бұл жанама түрде Табиғи монополияны реттеуші агенттіктің, жергілікті әкімшіліктегілер және мәслихаттағылардың энергетикалық компаниялар мүддесінің сойылын соғып отырғанын анық байқатады деп ойлаймын. Демек, лобби топ бары рас, бірақ ол қандай деңгейде, онысын дөп басып айта алмаймын.
Қоғамдағы Энергетика министрлігін құру туралы бастаманы толықтай қолдаймын. Тарифті түзу саясатын айтпағанның өзінде, жүйелі басқарусыз бұл саладағы қомақты қаржыландыруға ие мемлекеттік бағдарламалардың жүзеге асырылуын қадағалау мүмкін емес. Бір-ақ мысал келтіре кетейін. 2030 жылға дейінгі электр энергетикасын дамыту бағдарламасында, мәселен, 220 млн долларды құрайтын инвестициялық міндеттемені алған АЕS компаниясы 2006-2010 жылдары қуаты 78 МВт-ты құрайтын Семей СЭС-ін салу туралы жоспар айтылады. Алайда келесі мемлекеттік бағдарламаларда бұл міндеттеме жайында мүлде сөз қозғалмайды. Бірақ 2007-2015 жылдардағы электр энергетикасы саласын дамыту бағдарламасындағы жоспарда Шүлбі СЭС-ін қайта реттеушісі болып табылатын қуаты 80 МВт-ты қамтитын Бұлақ СЭС-ін салу қажеттігі көрсетілген, алайда бұл арада енді инвестор ретінде АЕS-тің аты тіптен аталмайды. 2011-2014 жылдарға арналған соңғы салалық бағдарламада Бұлақ СЭС-і құрылысы жөнінде бірауыз сөз жоқ. Сонда бұл не болды деген заңды сауал туады. Бірақ оған жауап берейін деп жатқан бізде ешкім жоқ. Осы мәселені әрі қарай қаузасақ, мынадай мәліметке тап боламыз: 2010 жылы Табиғи монополияларды реттеу агенттігі төрағасының орынбасары А.Шкарупа «АЕS 459 млн доллардың міндеттемесін орындамады, оның ішінде Шүлбі СЭС-і бойынша – 396,59 млн доллар (орындалмау деңгейі – 94,9%), Өскемен СЭС-і бойынша – 32,97 млн доллар (82,4%), Өскемен ЖЭС – 21 млн доллар (35%), Согрин жылу электр орталығы – 8,96 млн доллар (35,8%). АЕS-пен келісімшарт 1997 жылы жасалған, барлық мәселе осы құжат негізінде қарастырылады» деп мәлімдеген болатын. Бірақ келісімшартта даулы мәселелерді Лондондағы сот қарайды деп көрсетілген, сондықтан аш құлақтан тыныш құлақ деген біздегілер жабулы қазанды жабулы күйінде қалдырғанды дұрыс көрген секілді. Бұл арада шындықты шырылдап іздейтін құзырлы ведомствомыз да жоқ. Ал ұрыс тұрған жерде ырыс тұрмайтындығы белгілі емес пе...
– Премьер-министрдің орынбасары Қайрат Келімбетов мырза өткен жыл бойынша инвестициялық бағдарламаны орындауға қатысты электр энергиясын өндіруші стансыларды тексеріп, осы нарық субъектілерінің инвестициялық міндеттемелерін орындау жағын бақылауды күшейту қажеттігін мәлімдеп еді. Мұндай шара өз тиімділігін береді деп ойлайсыз ба?
– Қайрат Келімбетовтің бұл ұсынысын толықтай қуаттаймын. Сонымен қатар жалпы мемлекеттік бағдарламада, біріншіден, аталған бағдарламаның басты нұсқауларын, әсіресе инвестициялық міндеттемені жүзеге асыру бойынша тоқсандық, жарты жылдық және жыл бойына тексеру жүргізілсін делінсе, екіншіден, оған стратегиялық нысандардың негізгі міндеттерін орындаудағы жауапкершілікті қолдау жүйесі болуы керек, кез келген заңбұзушылық, асырасілтеушілік бірден ауыздықталып, оның екінші рет қайталануына жол бермейтін нормалар енгізілуі тиіс, үшіншіден, мемлекеттік бағдарламаны жүзеге асыруды жеке бір шенеуніктердің тексеруіне жол бермеу қажет, төртіншіден, кез келген мемлекеттік бағдарлама, оның жүзеге асырылуы қоғамның, азаматтық қоғам өкілдерінің ұдайы назарында болуы керек.
Сол секілді қоғамда айтылып жүрген тағы мынадай ұсыныс бар. Модернизациялау қарқыны жоспарға сай келетін компанияларға тарифті өсіруге рұқсат беру керек, ал өз міндеттерін толық атқара алмайтын, алдарына қойылған талапты орындауға құлықсыз қалғандары бастапқыда жекешелендірілген бағасы бойынша нысандарын мемлекетке қайтарсын деген секілді. Меніңше, бұл әділ шешім болар еді.
Ал мемлекеттік органдар кез келген тұтынушы өз қаражатының қайда кетіп жатқанын көріп-біліп отыратын деңгейде жұмыс істеуі керек. Табиғи монополиялар қызметін тұтынушы азаматтық позициясын белсенді ұстанып, тариф жайындағы талқылауы бар қоғамдық тыңдалымдарға міндетті түрде қатыстырылуы қажет.
– Баға қолдан жасалуда дедіңіз. Дегенмен бізде тариф түзу саясатына қатысты заңнамалар бар емес пе?..
– Елімізде электр энергиясы қуатын арттыруды Үкімет инвестициялық тариф арқылы шешкісі келеді. Ал инвестициялық тариф дегеніміз не? Ол неден құралады? Тарифтің межелі деңгейі – бір жылға белгіленетін тарифтер. Тарифті бекітуге кәсіпорынның қабылдаған инвестициялық бағдарламасы негіз болып табылады. Инвестициялық бағдарламаны жүзеге асыру кезеңі тарифтің межелі деңгейінің іс-қимыл мерзімі болып саналады.
Табиғи монополияларды реттеу агенттігінің есебіне сүйенсек, 2009 жылы бізде 600-ден астам инвестициялық бағдарлама бекітіліпті, межелі тариф бойынша жұмыс істейтін табиғи монополия субъектілерінің саны 59-ға жеткен, олардың инвестициялық тариф негізінде жоспарға қосқаны 407,5 млрд теңгені құраған, ресми түрде бұл – 507,3 млрд теңге немесе 3,4 млрд доллар. Қарапайым тілмен айтқанда, тұтынушы электр қуатының ақшасын төлеуде оған инвестициялық тариф те еніп кетеді, яғни пайдаланған токтан тыс бүгінге дейін қазақстандықтар инвестициялық тариф атауында 507,3 млрд теңге қосымша қаражатты энергия өндіруші компанияларға жинап беріп отыр. Өз кезегінде олар бұл қаражатты модернизацияға, яғни нысандарын жаңалауға, жаңа стансылар салуға жұмсауы тиіс. Бірақ бүгінгі таңда бұл салада бірде-бір жаңа нысанды көріп отырғанымыз жоқ. Иә, Мойнақ СЭС-і құрылысы аяғына жетіп қалды. Балқаш ЖЭС-і салынғалы жатыр. Алайда мұның барлығы – таяу болашақтың еншісіндегі дүние. Ал бүгін не бар?.. Ештеңе де. Ал осындай қомақты қаржыға кенеліп отырған, бүгінде өз есебінен инвестиция жасауға мәжбүр тұтынушы тіпті олардан есеп те сұрай алмайды.
Расында, бізде тарифтер ұдайы өсіп, өз деңгейін арттыра береді. Бірақ осы өсім ғылыми негізде жасалып жатқан жоқ. Көбіне мұндайда монополистер «түйе сұрасаң, бие береді» деген қасаң қағидаға жүгінеді. Басқа ештеңе де емес. Бұл арада, өкініштісі, билік тұтқасын ұстағандар олардың көңілін қалдырмайды, барлық мәселені тұтынушы есебінен шешіп бере салады. Сондай-ақ әлі күнге дейін электр энергиясы қызметінің қымбаттауынан түскен табыстар қайда кетіп жатқандығы туралы ақпарат қоғам үшін жабық қалып отыр. Бұл саладағы жүйелі емес, кездейсоқ тексерудің өзі өрескел заңбұзушылықтарды анықтауда.
– Демек, мәселенің барлығы заңнамадан туындап жатыр ғой...
– Мұның барлығы қадағалау мен бақылаудың жоқтығынан туындап жатыр. Осы жағы заңнамада ескерілмеген. Жалпы, инвестициялық тариф институтындағы инвесторды белгілеуде лоббиге жол беріліп, инвестор болуы тиіс тұтынушы орнына ақшаны салушы емес, оны жұмсаушы энергетикалық компаниялар аталып кеткен. Бұл дұрыс емес. Бұған тоқталмастан бұрын, бүгінгі таңда Мәжіліс қабырғасында қарастырылып жатқан монополистерді тексеруді талап ететін «Мемлекеттік қадағалау мен бақылау туралы» заң жобасын сөз ете кетсем деймін. Бұл арада халық қалаулылары мыналарды ескерсе деген тілек бар: жекешелендіру уақытын, Қазақстанның энергетикалық секторын дамыту және қызмет ету кезеңін сараптау барысында мынадай теріс құбылыстар анықталады. Электр энергиясын өндіруші нысандарды жекешелендіріп алғанда, оның қожайындары нысандарды жаңалауды, жаңасын салуды өз міндетіне алды. Тағы қайталап айтамын, бұл бағытта ауыз толтырып айтатындай іс-қимыл жасалған жоқ, сөз барысында келтірген бір-ақ мысалдың негізі – АЕS-тің жайы анадай. Негізінен, электр қуатын арттыруға монополистер мүдделі болуы керек. Табыс тұрғысында. Дегенмен олар жанын бұлайша қинамай тұтынушы қалтасына қол салғанды жөн көреді. Олар өз міндеттемелерін орындамақ түгіл, қолданыстағы экологиялық, тұтынушылар құқығы жөніндегі, электр энергетикасы секторының қызметін реттеуші заңнамаларды өрескел бұзып жатыр. Бұған Үкімет те бүгінге дейін көзжұма қарап келеді. Ал инвестициялық тариф міндеттемелері өз мақсатына жұмсалып жатқан жоқ, оны қоғам бақылай да алмай отыр. Бәрінен бұрын, инвестициялық тариф өсімі халық табысының өсіміне қарағанда жоғары қарқынмен жүргізілуде. Әлеуметтік осал топтар бұдан белгілі бір деңгейде зардап шегіп, салдарынан инвестициялық тариф өсімі Қазақстан халқының өмір деңгейі мен сапасын нашарлатуға ықпал етуде.
Энергетикалық компаниялар капиталды көп қажет ететіндігі белгілі. Алайда отандық тәжірибе көрсетіп отырғандай, мұндай компаниялар қажетті ресурсты қаржы нарығынан, әсіресе қор биржасынан тартқан жайтты байқаған емеспіз. Энергетикалық компаниялардың меншігі қаржылық-өндірістік топтарға жатады. Бірнеше жыл бұрын Елбасымыз ел экономикасын дамыту мәселесін бөліп қарастыратын 10 қаржылық-өндірістік топ туралы айтқан еді. Алайда біздегі қаржылық-өндірістік топтар осы күнге дейін жартылай жабық құрылым болып келеді. Осы топтардың мемлекет және Қазақстан азаматтары мүддесімен жарасымды үйлесетін қызметін реттейтін қаржылық-өндірістік топ туралы заң да бізде қабылданған жоқ. Пайымдауымша, мұндай теріс жағдайдың қалыптасуына мемлекеттік меншікті жекешелендіруде бизнес пен шенеуніктер мүддесінің тоқайласуынан туындаған секілді. Алабөтен жекешелендірудің салдарын жою үшін бізге меншіктің заңды өкілеттілігін бекітетін уақыт жетті деп ойлаймын. Бір аттас мұндай заңның қабылдануы Жалпыға ортақ еңбек қоғамын құрудағы нық және әділ қадамымыз болар еді.
– Инвестициялық тариф институты жайына оралсақ, осы бағыттағы заңнамалар да түзеп-күзеуді қажет ете ме?
– Бұл арада инвестиция құюды міндеттеу арқылы ел азаматтарын ықтиярынан тыс инвестор етіп отыр. Құқықтық әрі дамыған санаткерлік меншік институттары бар мемлекетте бұл арада инвестордың құқығы заңмен белгіленбеуі таңғалдырады. Негізінен, электр қызметіне төлем жасаудың меншік иесі ретінде тұтынушы энергетикалық компаниялардың акционерлері атануы керек. Өйткені бұл арада тек энергияны пайдалану шығыны туралы сөз болып отырған жоқ қой, энергетикалық компаниялардың негізгі құрал-жабдықтарын, нысанын жаңалау және жөндеу жұмыстарына инвестициялық тариф негізінде тартылатын инвестиция жайында мәселе қозғалады. Демек, әлгі тұтынушыдан алынған қосымша қаражат модернизациялауға жұмсалуда жаңа электр қуатын құруға ықпал етеді, компанияның акционерлік капиталын, активін арттырады. Осы жағынан алғанда, аталған заңнамаға өзгеріс енгізіп, «инвестор – электр қуатын тұтынушы» деп түсініктеме беру керек. Мұндай жағдайда инвестиция жасаған тұтынушы энергетикалық компанияның акционері атануы тиіс. Себебі инвестициялық тарифті энергетикалық компаниялардың меншік иесі ретінде акционер «қалтасынан» шығармайды, оны энергетикалық ресурсты тұтынушы халық төлейді.
Егер санаспай бізді инвестор жасаған екен, онда монополистер акционер ретінде де бізді ресми түрде мойындасын! Қолданыстағы заңнама және басқа да инвестициялық тарифке байланысты құқықтық-нормалық актілер бұл арада кім инвестор екенін анық ашып бере алмайды. Бірақ бір-біріне сілтенген нормалардан инвестордың энергетикалық компания екенін түсініп алуға болады. Мұндай заңнама Конституциямызға қайшы және халықтың мүддесін ашықтан-ашық таптау болып табылады. Түйіндеп айтқанда, «инвестициялық тариф» институтының іс-қимылы қазіргі монополистердің заңсыз баюына бағытталып отыр.
– Демек, 2015 жылға дейін белгіленген инвестициялық тарифті қамтитын салалық заңның күшін жою керек пе?
– Таяуда бұл туралы Үкімет басшысына отандық басылым арқылы былайша мәлімдеме жасағанбыз: энергия өндіруші компаниялардың ұпайына қарай белгілі бір лобби топтың іс-қимылынан туындаған еліміздегі бұл келеңсіз жайтты түзеу үшін, біріншіден, Конституциялық Кеңеске шағымданған дұрыс, бұл арада «инвестициялық тариф» деп аталатын негізгі ережелер ҚР Конституциясы нормаларына сәйкестігіне баса назар аударылғаны дұрыс. Екіншіден, «инвестициялық тарифпен» байланысты барлық заңнамалар, өзге де құқықтық-нормативтік актілердің күшін тоқтату керек. Үшіншіден, тоқтатылған заңнамалардың орнына аталған институттың нақты бет-бейнесін ашып көрсететін жаңасын қабылдау қажет. Ол заң «Көзсіз күнелтсең де, көпсіз күнелте алмайсың» дегенді монополистерге жақсылап сездіре алатын қауқарда болуы тиіс.
– Ал жаңа заң жобасында қандай мәселелерге басымдық берілуі тиіс?
– Негізінен, біздегі барлық энергетикалық компания акционерлік қоғам ретінде құрылымдалуы керек. Ол үшін ҚР «Акционерлік қоғамдар туралы» Заңына барлық стратегиялық объектілерді, оның ішінде энергия өндірушілерді де акционерлік қоғам етіп құру мақсатында өзгеріс пен түзетулер енгізілуі тиіс. Ал АҚ ретінде құрылған энергетикалық компанияларды халықтық акционерлік қоғам деп жариялау керек. Қолданыстағы заңнамада мұны жүзеге асыратын норма бар. Осылайша, халықтық акционерлік қоғам болып жарияланған энергетикалық компаниялар өз акциясына жазылу жүретінін жариялауы тиіс. Ол үшін қор нарығына инвестициялық тариф сомасына сай қосымша акция эмиссиясын шығаруы керек. Қор биржасына қойылған бұл акциялар энергия қуатын тұтынушыларға төлем сомаларына қарай есептеліп, тегін берілуі қажет. Мемлекет басшысының «Халықтық ІРО» бағдарламасы шеңберінде халық, яғни тұтынушылар энергия өндіруші компаниялардың акционері бола алар еді. Жалпы, былтыр іске қосылған аталған мемлекеттік бағдарламаны жүзеге асырудың негізгі екі жолы бар: біріншісі –Үкіметтің белгілеген бағдарламасы бойынша отандық қор биржасына шығып жатқан «Қазтрансойл» АҚ, КEGOC АҚ секілді эмитенттер десек, екіншісі – іс жүзінде жүзеге асырылып жатқан, бірақ заңдастырылмаған, халықты нағыз акционер жасауға толықтай негізі бар, осы сөз етіп отырған ұсынысымыздың аясында қолдансақ, бұл мемлекетке де, халыққа да тиімді іс болар еді. Бұл арада еліміздің энергетикалық компаниялары мысалында ұсынысымызды жеткізіп отырмыз. Негізінен, ол инвестициялық тариф бекітілген еліміздегі барлық коммуналдық шаруашылық секторымен тығыз байланысты. Демек, инвестициялық тариф төлеп отырған барлық секторда тұтынушы акционер болуы тиіс. Жалпы, Елбасымыз халық акционер болсын деп отыр. Міне, біз айтқан ұсыныста осыған нақты мүмкіндік бар.
– Тұшымды әңгімеңізге рақмет!
Abai.kz