Светлана Бердібаева: «Отбасындағы жанжал мен орынсыз дау-дамайлар бала психикасына әсер етеді»
- Кейінгі кезде мектеп оқушылары арасында өзіне- өзі қол салушылар көбейіп барады. Бұл мәселелер жайында БАҚ беттерінде, жиын, кеңестерде жиі сөз болып жүрсе де, бұл қоғам үшін алаңдатарлық жағдайға жетіп отыр. Мұның себебі неде? Бұл мәселеге қатысты Тараз мемлекеттік педагогикалық институты педагогика факультетінің деканы, психология ғылымдарының докторы, профессор Светлана Қыдырбекқызы өз пайымдауларын білдіреді.
- «Суицид» терминін бірінші рет итальян психологы 1947 жылы қолданды, яғни бұл - «өз өмірін қиюға ниеті бар мінез-құлық» дегенді білдіреді. Демек, бұл - күрделі, әдейі жасалатын мінез-құлықты акт, бұл әрекет әлеуметтік, психологиялық, психофизиологиялық факторлармен үндеседі, негізгі детерминанты тұлғаның әлеуметтік-психологиялық дезадаптациясы, өмірлік жағдайлардың жағымсыз сипатта өтуі болып табылады. Ал бұл жағдайға душар болған адам аталған мәселелерді ешқашан шешілмейді деп ойлайды.
- Кейінгі кезде мектеп оқушылары арасында өзіне- өзі қол салушылар көбейіп барады. Бұл мәселелер жайында БАҚ беттерінде, жиын, кеңестерде жиі сөз болып жүрсе де, бұл қоғам үшін алаңдатарлық жағдайға жетіп отыр. Мұның себебі неде? Бұл мәселеге қатысты Тараз мемлекеттік педагогикалық институты педагогика факультетінің деканы, психология ғылымдарының докторы, профессор Светлана Қыдырбекқызы өз пайымдауларын білдіреді.
- «Суицид» терминін бірінші рет итальян психологы 1947 жылы қолданды, яғни бұл - «өз өмірін қиюға ниеті бар мінез-құлық» дегенді білдіреді. Демек, бұл - күрделі, әдейі жасалатын мінез-құлықты акт, бұл әрекет әлеуметтік, психологиялық, психофизиологиялық факторлармен үндеседі, негізгі детерминанты тұлғаның әлеуметтік-психологиялық дезадаптациясы, өмірлік жағдайлардың жағымсыз сипатта өтуі болып табылады. Ал бұл жағдайға душар болған адам аталған мәселелерді ешқашан шешілмейді деп ойлайды.
Ал нақтылайтын болсақ, суицидтар 3 топқа бөлінеді: шынайы, жасырын, демонстративті. Биологтар мен дәрігерлер өзіне-өзі қол салу себептерін денсаулықтың нашарлауы мен биологиялық факторлардан көрсе, психиатрлар психологиялық дағдарысты көңіл күй, жақын адамын жоғалту, жауапсыз махаббат, көңілдің қалуы және басқа себептерден іздейді. Ал оның негізгі себебі өте тереңде. Мысалы, әлеуметтік экономикалық дағдарыс, кедейлікке және банкротқа ұшырау, оқшауланып, жалғыз қалу факторлары да әсер етеді. Зерттеулер бойынша жастар арасындағы суицидтің астарында «жауапсыз махаббат» бар. Бірақ бұл әрекеттің орын алуында басқа да себептер тұр, яғни әлеуметтік- психологиялық дезадаптация, жеке тұлғаның қажеттіліктері мен құндылықтары қанағаттандырылмайды.
Суицид проблемасы қоғамда әртүрлі уақыттарда қайталанып отырады. Оның орын алуына микроәлеуметтік дау-дамайлар (отбасындағы, мектеп пен жұмыстағы жағдайлар) көп әсер етеді.
Рас, статистикалық деректер өте қорқынышты. Ең қиыны сол, жеке адам өз-өзіне қол жұмсауға талпыныс жасады, бірақ өлімнен аман қалды. Бұл ата-ана мен бала үшін үлкен проблема болып қала береді. Жалпы, ата-ана ең алдымен баланың бойындағы өзгерістерді байқап отыруы қажет. Мына нәрсені елеп-ескерген жөн: қатерлі індетке ұмтылыс жасаған азаматта суицидке дейінгі дайындық сатысы байқалады. Алдымен оның пресуицид - адаптациялық қабілеттері төмендейді, үлгерімі нашарлайды, қызығушылық деңгейлері бәсеңдейді, көңіл күйі орнықсыз болады. Осындай әрі-сәрі жағдайда жүргенде суицидиалды ойлар пайда болады, бала ашуланшақ болады, оған әртүрлі конфликт қатты әсер етеді, күйзелісте болып, бала өзін қоғамның толыққанды мүшесі сезінбейді.
Отбасындағы жанжал мен орынсыз дау-дамайлар бала психикасына әсер етеді, жанұядағы түсініспеушілік баланың бойында орнықсыз эмоциялық жайттарды тудырады. Суицидиалды әрекет әлеуметтік жағдайы жоғары отбасында да кездеседі. Негізінен, жеткіншектер қай жағынан болсын әлсіз сипатта болады, олардың бойында әлеуметтік маригинализм кездеседі. Өйткені олар әлі есейіп үлгерген жоқ, жасөспірімдер немесе жеткіншектер көп жағдайды терең түсіне алмай, күйзелісті жағдайға барады. Олардың бойында құндылықтар жүйесі әлсіз болады да, антисуицидиалды факторлар іске қосылмайды. Тәрбиедегі жағымсыз әрекеттер әлсіз қарсылықты күшейтеді де, ата-ана тарапынан болатын әртүрлі жазалар баланың көңіл күйінде эмоциялық орнықсыздықты тудырады, олар содан келіп өмірлік қиындықтарды көтере алмайды.
Жасөспірімдердің өзіне-өзі қол салуына толық емес отбасындағы жағдайлар да ықпал етеді. Өгей әке немесе өгей шешенің де мінез-құлқын бала іштей қабылдай алмайды. Суицидиалды іс-әрекетке сонымен қатар бала күнінде алған ми жарақаттарының әсері бар (физиологиялық факторлар). Дисгармониялық дамуы бар балаларда көркем әдебиеттегі оқиғалар мен өмірдегі шынайылықты қабылдауда алшақтық болады.
Біз бұл орайда жеткіншектердің өзіндік психологиялық ерекшеліктеріне барынша назар аударуымыз керек. Олардың бойында ұялшақтық пен агрессиялы мінез-құлық, жастық максимализм, шектен тыс мазасыздану, шамасы келмесе де «өзім білеміндікке» ұмтылу тән болып келеді.
- Бұл орайда ата-ана алдымен нені ескеруі қажет деп ойлайсыз?
- Суицидтік мінез-құлқына қатысты әрекеттер мен оның алдын алу үшін ең алдымен ата-ана баланың көңіл күйіне ерекше назар аударып отыруы керек деп ойлаймын. Жалпы, баланың күйзеліске душар болып жүргенін мына бір әрекеттерден де анық аңғаруға болады.
1.Баланың мінез-құлқы үйде өзгереді, тұйық бола бастайды, әңгімеден қашады, өте енжар, селқостанып жүреді.
2. Мектепке бармаудың барлық амал-шарасын ойлап табады: «басым, ішім ауырып тұр, құсқым келеді» деген сияқты сылтауларды көбейтеді.
3. Мектепте болған ситуациялардан қашады, сабаққа барғысы келмей, әдейі ұйықтап қалады.
4. Әдеттегіден гөрі ақшаны жиі сұрай бастайды, сылтауы көбейеді, тіпті ата-анасының қалтасына түседі. Демек, ол қаржыны мектепте мазасын алып жатқандарға тасиды.
5. Кейбіреулері тіпті тұйықталып кетеді, ешкіммен сөйлеспейді, ал екіншілері өте ашуланшақ бола бастайды.
6. Оқу үлгерімі нашарлайды, зейінсіз болады.
Сонымен бірге егер бала зорлық-зомбылық көрсе, оны келесі жанама белгілерден де байқауға болады:
1. ұйқысы бұзылады;
2. ата-анамен, мұғалімдермен, құрбыларымен ерегісе беретін болады;
3. апатия, депрессия:
4. достарын жиі ауыстырады;
- Демек, бұл жерде түйткілді мәселе жеке адамның бойындағы психикалық дағдарыста тұрған жоқ қой...
- Оның көптеген факторлары бар: атап айтқанда, әлеуметтік-психологиялық, ситуациялық жағдайлар, ал олардың жиынтығы суицидтік іс-әрекетке «жол ашады». Жалғыз ғана психикалық дағдарыс суицидке әкелмейді, оған қосымша жеке бастағы және қоғамдағы рухани дағдарыстар да әсер етеді. Балалардың достары көп болса да, олар қорқынышпен «мен жалғызбын, олар мені түсінбейді» деген үреймен жүреді. Сондықтан бұл жерде біз суицидті болдырмау және оның алдын алу жолдары туралы көбірек сөз еткеніміз абзал.
Сондықтан кішкентай кезеңнен сәбидің туыстары мен ата-анасына эмоциялық жағынан жақындық сезімін қалыптастырғаны жөн. Тіпті суицидиалдық әрекеттің өте дұрыс емес екенін, ұят нәрсе екенін ұғындырып, отбасылық, шығармашылық, өмірлік жоспарлар туралы жиі әңгімелескен дұрыс.
Ең маңыздысы, баланың бойына үміт пен сенім ұялату арқылы жылы сезімдерді дамыту керек. Жеткіншектің мінез-құлқын қадағалап отырып, оны анализдей білу де үлкен жетістік дер едім. Сонымен қатар, психологиялық орталықтар құру арқылы барлық білім беру саласында психологиялық қызмет жүйесін, ата-аналардың, педагогтардың, оқушылардың психологиялық сауаттылығын ашуды жолға қойған дұрыс. Психологиялық білім беру, психодиагностикалық зерттеу арқылы (анкета, тест, әңгімелесу) мінез ауытқушылығын, суицидиалды әрекеттердің алдын алуға да болады. Суицид проблемасын шешу үшін мемлекеттік деңгейде арнайы педагогикалық-психологиялық бағдарламалар мен жобалар жасау керек деп ойлаймын. Сондықтан бұл түйткілді қоғамдық, мемлекеттік деңгейге көтерген жөн.
Ал ақиқатына келсек, көптеген жеткіншектер мен ересек адамдар суицидтік мінез-құлықтың себептері мен оның қайдан шығатыны жайлы қайшылықты түсініктерге ие болғандықтан, проблеманы сөз етуден қашады және ашық айтып, өз қайғыларын бөлісуге қорқады. Сондықтан да білім беру ұйымдарында ата-аналармен де, балалармен де суицид жайлы профилактикалық жұмыстар ұйымдастырылуы керек.
Суицид - қоғамдық, мемлекеттік, әлеуметтік, саяси, психологиялық сипаты бар күрделі проблема. Кеңес өкіметі кезеңінде қоғамда суицид туралы теріс пікір қалыптасты. Бұл әрекетке барған адамдардың бәрі психологиялық жағынан сырқат, психикалық дамуы ауытқыған деген түсінік қалыптасты. Суицидиалдық әрекетке бейім адамдарға қысым жасалынып, олар психиатрдың есебіне алынды.
Тереңдей қарасақ, суицидтік әрекетке бой ұру ақыл-ой кемістігі емес, керісінше, ақыл-ойдың шамадан тыс болу феномені деп те түсінуге болады. Сондықтан да зерттеу нәтижелері көрсеткендей, (белгілі психиатр А.Г. Амбрумова) суицидтік әрекетке барғандардың басым көпшілігі - дені, психикасы сау адамдар.
Әр адамның тағдыры - өз қолында. Сондықтан да кез келген жеке тұлға «мен отбасыма, бала-шағама, қоғамға және өзіме өзім керекпін» деп өмір сүріп, келеңсіз ойлар мен әрекеттерден ада болуы қажет. Бұл орайда Тараз мемлекеттік педагогикалық институтының педагогика факультетінде теориялық және қолданбалы психология кафедрасы базасында ғылыми-танымдық-практикалық «Жаңа әлеуметтік психологиялық адаптациялардың тұлға дамуына әсері» атты психологиялық клуб ашылған. Осы клубтың жоспары мен бағдарламасы негізінде жеткіншектермен жұмыс жасау бағыты жүйелі түрде жолға қойылған.
- Әңгімеңізге рақмет.
Светлана БЕРДІБАЕВА, психология ғылымдарының докторы, профессор
Сұхбаттасқан
Берік БЕЙСЕНҰЛЫ
«Айқын» газеті