Ұлт жоқшысы
Абай: «Өзің үшін еңбек қылсаң, өзі үшін оттаған хайуанның бірі боласың; адамдық қарызы үшін еңбек қылсаң, Алланың сүйген құлының бірі боласың» дейді. Өзі үшін емес қазақ үшін, қазақтың құндылығын суырылған құмнан алтын іздегендей іздеп, көңіліне тоқып қана қоймай, хатқа түсіріп, қаттап жинаған, Әлкей Марғұлан үлгісін үлгі тұтқан саналы жанның бірі - Жағда Бабалықұлы еді. Ол ақырын жүріп, ақырмай сөйлейтін. Бірақ тамырын тап бассаң ағыл-тегіл ой тербеп, арғы-бергі тарихыңды, әдет-ғұрпыңды, салт-санаңды қозғап, сөз кенін аршып, көне мәдениетті, жауһар жәдігерлерімізді жаңа үлгімен ұштастырып, жеті атаңды жеті қазынаңды түгендеп, саятшылығыңды саралап, ұлттық киім үлгілерін суреттегенде... теңізді қойып, мұхитта жүзіп жүргендей болатынсың. Сол сәтте аңыз болған абызың, қазыналы қартың осындай-ақ болар дейтінсің.
Ұлттың рухани дүниесінің көшбасында тұрғандарды түгендеп, сергектік танытып жүрген белгілі ақын Қасымхан Бегманов сол абыз қартты армансыз сөйлетіп, бүкіл деректерді бүге-шігесіне дейін жазып алыпты. Оны таяуда «Этнографпен әңгіме» деген атпен көлемді кітап етіп шығарыпты. Алғысөзін Жағда Бабалықұлымен кезінде қызметтес болған қаламгер Зәкір Асабаев жазыпты.
Абай: «Өзің үшін еңбек қылсаң, өзі үшін оттаған хайуанның бірі боласың; адамдық қарызы үшін еңбек қылсаң, Алланың сүйген құлының бірі боласың» дейді. Өзі үшін емес қазақ үшін, қазақтың құндылығын суырылған құмнан алтын іздегендей іздеп, көңіліне тоқып қана қоймай, хатқа түсіріп, қаттап жинаған, Әлкей Марғұлан үлгісін үлгі тұтқан саналы жанның бірі - Жағда Бабалықұлы еді. Ол ақырын жүріп, ақырмай сөйлейтін. Бірақ тамырын тап бассаң ағыл-тегіл ой тербеп, арғы-бергі тарихыңды, әдет-ғұрпыңды, салт-санаңды қозғап, сөз кенін аршып, көне мәдениетті, жауһар жәдігерлерімізді жаңа үлгімен ұштастырып, жеті атаңды жеті қазынаңды түгендеп, саятшылығыңды саралап, ұлттық киім үлгілерін суреттегенде... теңізді қойып, мұхитта жүзіп жүргендей болатынсың. Сол сәтте аңыз болған абызың, қазыналы қартың осындай-ақ болар дейтінсің.
Ұлттың рухани дүниесінің көшбасында тұрғандарды түгендеп, сергектік танытып жүрген белгілі ақын Қасымхан Бегманов сол абыз қартты армансыз сөйлетіп, бүкіл деректерді бүге-шігесіне дейін жазып алыпты. Оны таяуда «Этнографпен әңгіме» деген атпен көлемді кітап етіп шығарыпты. Алғысөзін Жағда Бабалықұлымен кезінде қызметтес болған қаламгер Зәкір Асабаев жазыпты.
Сыр-сұхбат түрінде жазылған кітаптың беташарында Жәкең: «Міне, тәуелсіздік алдық. Бұдан асқан бақыт бар ма! Балаларыма былай деп өсиет қалдырдым: «Тәуелсіздікті көрдім. Мәңгілік тілеймін!». «Мұны бейітімдегі тастың бетіне қашап жазыңдар», - дедім» дейді. Тәуелсіздікті тәуелсіз елдің әр азаматы осылай сезінсе ғой.
Кітапта әр сөздің атауын, әр оқиғаны ақын мен этнограф әңгіме үстінде таратып айтып, тайға таңба басқандай түсіндіріп отырады. Біз киелі сандар дегенде көбінде жеті санын айтсақ, абыз қарт тоғыз санын да таратады. Көбіміз қасиетсіз деп қарайтын қасқырдың ақылдан кенде еместігін, қас қылмасаң ол да қарсы шаппайтынына мысалдармен көзіңді жеткізеді. Қазір екінің бірі билеп жүрген «Қара жорға» биінің тарихына үңіліп, тұсау кесу тәрізді салтымызды саралайды. Қазақ жерінің экологиясының ауырлығын еске салып, әлемде осы апаттан жыл сайын 15 миллион адам көз жұматынын баян етеді. Ұлттық спорт түрлері 500-ден асатынын, жылқының ақылы мен айласын, иесіне деген адалдығын мысалдармен дәйектейді. Жылқы атауларын, жылқы сүтінен, етінен алынатын тағам түрлерін таратады. Қазақ даласы баяғыдан-ақ жылқыға кенде болмағанын, оған мысал деп Жаңаарқа өңірін мекен еткен Сапақ деген кісінің 20 мың, кей деректерде 30-40 мыңға таяу жылқысы болғанынан деректер келтіреді.
Сөз төркініне келгенде тіпті шешіліп кетеді. Мысалы, көз атаулары туралы сөздерді тізбектепті. Ол 300-ден асып жығылады. Сол секілді қас, кірпік атаулары да жиырманың үстіне шығады. Көшпелі өмірге ыңғайлап жасаған бесік туралы байламдары да ерекше.
Ақын мен этнограф қазақтың ұлттық қасиеттеріне келгенде заманға қарай оның қырық құбылып, өзгеріп бара жатқанын, асылдың жасыққа айнала бастағанын, жігердің жұқарғанын, бір сөзділіктің, сөзге тоқтаудың сұйылып кеткен, жағымпаздық пен сатымпаздың өршіп тұрғанын, аға мен іні, әпке мен қарындастың сыйластығы баяғыдай еместігін тілге тиек еткен тұста Жәкең «Құлдық ұран көбейсе, Қурағанның белгісі. Құлын, тайың ойнаса, Құтайғанның белгісі», деген халық даналығына жүгініп, тіл тағдырына келгенде ашынып айтқаны мынау: «Біз азаттықты, қасиетті Тәуелсіздікті әлі күнге дейін жете түсінбей отырмыз. Парақор, ұры, қиянатшыл, суық қолдыларға мүлде жол беруге болмайды... Жерді саттық. Қазақтың қолынан жер иелігін мүлде шығарып жіберуге болмайды... Құлдардың ең жаманы әрі қауіптісі - қарыны тоқ, қайғысы жоқ, қолына тізгін ұстаған, ел тағдыры туралы ойламайтын... сатқын құлдар» дейді. Абыз қарт тағы бірде: «Жерді сатамыз дегенді барлық қазақтың ұғымынан алып тастау керек. Жер болмаса біз қаңғып қаламыз. Ұлт болудан қаламыз!», деп дінімізге ала-құлалықты енгізіп отырған сырт күштер екеніне мысалдар келтіреді. «Ойын бизнесіне» келгенде тіпті қырандай шаңқылдаған-ақ екен. «Ойын бизнесінде» заңдастырылған батыстық сұмдықтардың бір де бірі қазақ тарихында, қазақ мәдениетінде болмаған бәлекеттер... жезөкшелік базары, жалаңаш билеу түрлері, порнографиялық кино... Орыс пен қытай социализм мен коммунизмді қалай жүргізсе, батыс бізге жаһандануды солай ұсынып отыр... Жаһандану - жаулап алу емес, жаулану. Алу емес, беру. Ұту емес, ұтылу. Ұлт ретінде қалу емес, ұлт ретінде жойылу. Сенің оларға қарай бейімделуің - жаһандану. Батысты бейімдеу емес, батысқа өзіңді бейімдеу. Міне, көрдің бе, батыс сенің ұлттық рухыңды алмайды, сен батыстың «шардәрі» рухын қабыл аласың» деген тұста ақын: «Шардәрі» қандай мағынаға ие?» дегенде: «Шардәрі» - қоспа деген сөз. Анадан, мынадан қосып бір дәрі жасаса, соны «шардәрі» дейді». «Сонау Көктүріктің Көк туынан кейінгі бүкіл қазақты бірлікке шақырған Көк туды біз енді ғана көрдік. Еңірегенде етегіміз жасқа толып, көз жасымыз көл болғанда көрген Көк ту ғой бұл, қарағым-ау! Ғасырлап қырғын көріп, қанымыз судай аққанда көрген Көк ту ғой бұл! Ендеше Көк ту астына топтала білуде, топтай білуде шартсыз орындауға тиісті ұлттық парызымыз емес пе?!» дейді. Мұхтар Әуезовтің «Абай жолы» эпопеясындағы 16 983 сөз қолданысын мысалға келтіреді. «Түркі халықтарының ішіндегі ең суретшіл, бейнелі тіл - қазақ тілі. Қазақтар өзінің шешендігімен, әсем ауыз әдебиетімен де даңқты» деген С.Малов сөзіне жүгініп өзінің қазақ сөзін ерінбей жинағанына дәйектер келтіріп, «...ең алдымен, қазақты құлдық көзқарастан бір жола айыру керек. Қазақты қазақ қана құтқарады. Ұлтшыл болу ұлт намысын қорғау үшін қажет. Ұлтшыл болғанда сауатты ұлтшыл бол», дейді. Әңгімеде жерасты байлығын былай қойғанда, өсімдіктер байлығының өзі ұшан-теңіз екенін меңзеп, дүние жүзінде өсімдіктердің 500 мыңдай түрі болса, оның 220-сы суда, қалған 280 мыңдайы құрлықта өсетінін, мәдени өсімдіктердің түрі 20 мыңнан асатынына дәйек келтіріп, қазақ топырағында 6 мыңнан астам өсімдік болса, соның 500-ге жуығы дәрілік өсімдіктер екенін жеткізеді. Осындай құндылықтың құнына жетпей, химиялық заттардан жасалған дәрілерге бой алдыратынымызға өкініш білдіреді. Табиғаттан жаралған адам сол табиғаттың байлығын әлетіне жаратса, өмір жасы ұзаратынын, оған өзінің тоқсан жылдан аса ғұмыры дәлел екенін тілге тиек етеді. «Адамға ең қымбат нәрсе ол - денсаулық. Одан басқаның бәрі өткінші. Жинаған дүние, самсап жатқан алтын, алдамшы» дейді. Сөз түйініне келгенде «Қазақ бір тал сіріңкеден бастап, зымыранға дейінгі өз ғылымын өзі ашпаса, мемлекет құра алмайды», деген күдігін де бүгіп қала алмапты.
Сүлеймен МӘМЕТ.