Сарайшықты сақтап қалуға болады ма?
Ұлттық тарихымызға ерекше көңіл бөлеміз десек те, әлі де солақай түсініктің зардабын шегіп отырмыз. Ежелгі Сарайшық қаласының мүшкіл халі туралы баспасөзде қанша уақыттан бері айтылып та, жазылып та келеді. Дегенмен, сол «баяғы жартас – бір жартас» күйінде қалып отыр. Сонау, 50 жылдары Ә.Марғұлан, С.П.Толстов, Г.И.Пацевигтер қазба жұмыстарын бастаған көне Сарайшықтың бүгінде небәрі 30 пайызы ғана қалғаны қынжылтарлық жайт. Жайық өзенінің қатты ағысынан жаға бұзылып, жылына көне қалашықтың 1-2 метр жері су астына кетеді. Қалашықтың аумағында көне бейіт бар болатын. Қазір су оны да шайып өтіп, өзен жағасында адам сүйектері де шашылып жатыр. Қазба жұмыстары жүргізілген орын қоршаулы тұрғанымен сол жерге кіріп-шығып жүрген балалар өздері тауып алып келген көне жәдігерлерді саяхатшыларға сатып та жүр. Міне, көне Сарайшықтың бүгінгі жағдайы осындай. Мәдениетке енжар қарай берсек, енді бір жиырма-отыз жылдан кейін бұл қаланың орны да қалмай, мүлдем суға кетуі ықтимал.
Ұлттық тарихымызға ерекше көңіл бөлеміз десек те, әлі де солақай түсініктің зардабын шегіп отырмыз. Ежелгі Сарайшық қаласының мүшкіл халі туралы баспасөзде қанша уақыттан бері айтылып та, жазылып та келеді. Дегенмен, сол «баяғы жартас – бір жартас» күйінде қалып отыр. Сонау, 50 жылдары Ә.Марғұлан, С.П.Толстов, Г.И.Пацевигтер қазба жұмыстарын бастаған көне Сарайшықтың бүгінде небәрі 30 пайызы ғана қалғаны қынжылтарлық жайт. Жайық өзенінің қатты ағысынан жаға бұзылып, жылына көне қалашықтың 1-2 метр жері су астына кетеді. Қалашықтың аумағында көне бейіт бар болатын. Қазір су оны да шайып өтіп, өзен жағасында адам сүйектері де шашылып жатыр. Қазба жұмыстары жүргізілген орын қоршаулы тұрғанымен сол жерге кіріп-шығып жүрген балалар өздері тауып алып келген көне жәдігерлерді саяхатшыларға сатып та жүр. Міне, көне Сарайшықтың бүгінгі жағдайы осындай. Мәдениетке енжар қарай берсек, енді бір жиырма-отыз жылдан кейін бұл қаланың орны да қалмай, мүлдем суға кетуі ықтимал.
Біздің ойымызша Сарайшықты сақтап қалудың екі нұсқасы бар. Біріншісі – ұзындығы бір жарым шақырым болатын қорған төсеп, өзен жағасын бекіту болса, ал екіншісі – Жайықты көне ағысына қайтадан бұру болып табылады. Бірінші нұсқа шамамен 11 млрд. теңгедей қаржы жұмсауды талап етеді. Жағада алып құрылыс жұмыстары жүргізілуі тиіс. Және де бұл жұмысты жүргізгенде жағада орналасқан археологиялық маңызы бар құнды жәдігерлерді жойып жіберуіміз мүмкін. Ал екінші нұсқа бойынша жұмсалатын қаржы одан екі-үш есе арзан. Әрі, Сарайшықтағы қазба жұмыстарына ешқандай зияны тимейді. Тек бір қолайсыздығы сол жерде орналасқан қазіргі Сарайшық елді мекенін басқа жерге көшіру керек. Себебі, Жайық өзенінің жаңа арнасы елді мекеннен үш-төрт шақырымға алыстап кетеді екен. Бұл мәселені Батыс Қазақстан археологиялық экспедициясының жетекшісі, профессор Зейнолла Самашев кезінде облыс әкімдігіне ұсынған болатын. Жұмсалатын қаржыны да қарастырған еді. Тек елді мекенді көшіру керек деген мәселеге әкімшілік келіспепті.
Қазір Сарайшық қалашығында қазба жұмыстарын жүргізу үшін біздің облыста жылына бір млн. теңге ғана бөлінеді. Бір қызығы қасымызда орналасқан Ақтөбе қаласында археологиялық қазба жұмыстарын жүргізу үшін жылына 40 млн. теңге бөлінсе, Батыс Қазақстан облысында 30 млн. теңге, Маңғыстау облысында
15 млн. теңге бөлінеді екен. Тіпті дотациялық облыс болып табылатын, халқының 40 пайызы жұмыссыз отырған Жамбыл облысында археологиялық қазба жұмыстарына 27 млн. теңге бөлініпті. Ал, Қазақстандағы бай облыстардың бірі болып табылатын Атырау облысында археологиялық қазба жұмыстарына бір млн. теңге бөлінеді деген сөз тіпті күлкілі емес пе? Бір ғана қызық мысал келтірейін. Таразда, ескі қаланың орнына сонау 60-шы жылдары базар салған болатын. Марғұлан бастаған бір топ археологтар оған қарсы шығып, маңызы жоғары осы тарихи орынды сақтап қалу үшін көптеген жұмыстар жүргізген. Бірақ, олардың сөзіне ешкім құлақ аспады Ақыр аяғында сол жерге базар салып тынды. Енді міне, арада елу жыл өткен соң сол базарды басқа жерге көшіріп, бұрынғы ескі қаланың орнында қазба жұмыстарын қайтадан бастап жатыр. Бұл сол жердегі басшылардың мәдениетінің биіктігін білдіреді. Сарайшықты қалпына келтіру үшін бізге осындай жоғары мәдениеттілік жетпей тұр.
Біз бұл бағытты қолдағанда экологиялық жағдайларды да бағамдап отырмыз. Жалпы, Сарайшық құм балшықпен салынған қала ғой. Сол себептен де осы ерекшелікті ескеріп, қазба жұмыстары жүрген жерлердің үстіне қорғанша жасап, оны жаңбырдан қорғау әдісін қолданған орайлы болады. Ал қазылған үйлердің қабырғаларын құм балшықпен майлап, ұзақ уақытқа дейін сақтай аламыз. Қазір Отырарды, Сауранды және Сығанақты осылай сақтап отыр. Жалпы археологиялық қазба жұмыстарын жүргізген кезде оны қорғау жұмыстарын қатар жүргізеді. Өкінішке орай бізде қазір қаржыны тек қана қазу жұмыстарына ғана бөліп отыр.
Автор: Марат ҚАСЕНОВ, археолог, тарих ғылымдарының кандидаты.
Abai.kz