Балтабек Ерсәлімов: «Мен Абайдың өскен ортасы мен ұрпақтары туралы ғана тырбанып жүрген жайым бар»
Әр ұлттың рухын көтеретін данасы мен дарасы, қол бастаған батыры, сөз бастаған шешені, ел бастаған көсемі бар. Өсер ел, өркендер жұрт ондай алыптарының ісіне адал, ұлы ойының ұйытқысы болып, оны ұрпақ сабақтастығына айналдырады. Ондай жолды сақтамай, өз кезеңіне ғана бас ұрып, бағынышты күн кешкен ұлттың ертеңі күмәнді, болашағы күңгірт. Сондай тұғыры биік тұлғалардан қазақ кенде де емес, кенже де емес. Тарихтың бетін парақтасаң, ғасырлар қойнауының қатпарына қадала көз жүгіртсең, елдің есесін жібермеген, жұрттың жұлығын шығармаған, қатардан қалдырмаған, көш соңына тастамаған, өзгемен теңестіріп, еңсесін тіктеген жақсы, жайсаң қазақта шоқ жұлдыздай шоғыр-шоғыр. Егер соны бағалап, олардың ұлтым, халқым, жамағатым деген озық идеясын таныта алсақ, өзіміз әр сөзінен дәйек алып, тамсанып жүрген, өзгелердің мықтыларының қай-қайсынан болса да кем соқпайтын зиялылар баршылық. Тек тоталитарлық жүйе кезінде уланған сананы түзей алсақ болғаны. Әрине, бұл арада біз өзімізді ғана танып, томаға тұйық болуды, оқшау қалуды қалап отырғамыз жоқ. "Біз кімбіз?" дегенде ұлан-асыр жерімізге сай ұлы ұғымдардың алып діңгегіне айналған арыстарымыздың әр сөзінің, әр ой өрімінің астарында рухани байлықтың көкесі жатқанын, оны ел болған тұста көмескі қалдырмай кейінгі ұрпағына таныстырып, соның арнасына тоғысу керектігін алдыңғы кезекке шығарсақ жетіп жатыр. Материалдық байлыққа қол қусырған құлдықты өмірі ұзақ рухани байлық жеңіп, жеңіс мәресінен көрініп отырса қане.
Осы рухани байлықтың басында тұрған данышпан Абайды пір тұтып, жүгінетініміз анық. Ақынның алып айдынына көбіміз қайық салуға батылымыз бармағанда, өлшеулі өремізден асу үшін, ойымыздың өтімін арттыру үшін "Мен бір жұмбақ адаммын, оны да ойла" деген сөзіне сілтеме жасап, өзіміз де жұмбақ кейіп танытып, өлеңі мен қарасөзінен жиі-жиі мысал алып жүреміз. Кейде сол арқылы ақталуға, не тосылған тұста желіп өтудің амалына айналдыра қоятынымызды несін жасырамыз. Астанадан алыста жатса да сол Абайды алдымен өзім танысам, одан соң жұртқа жеткізсем, өскен ортасын, артта қалған ұрпақтарын "тірілтсем" деп жүрген бір азамат бар. Ол - республикалық Абай қорының президенті Балтабек Ерсәлімов. Біз онымен төмендегі ой өрімдерімізді бөліскен едік.
- Балтабек Бәзілұлы, сіздің Абай әлеміне ат шалдырғаныңызға да біраз уақыт болыпты. Ұлы тұлғаны қаншалық дәрежеде танып білдіңіз?
- Абай алып дария ғой. Алып дарияның мінезін білмей, болжаммен тәуекел деп айдынына қайық салсаң, қапы кетуің мүмкін. Мен Абайдың екінің біріне ырық бере қоймайтын ой тұңғиығы емес, өскен ортасы мен ұрпақтары туралы ғана тырбанып жүрген жайым бар. Өзің айтқандай, қазір бір әдет етек алып бара жатыр. Кез келген адам Абайдан дәйек сөз алады. Бірақ оның сол сөздің мән-мағынасын, астары қалың, қатпары мол түпкі ойын терең түсінетініне күмәнім бар. Абай айтқан мінді өз бойымыздан іздемей, өзгеге теліп, оған жүгінсем шатыспаймын ғой, басқаның мысын басамын ғой деген жымысқы ой да жоқ емес-ау. Абайды толық білген адам, ұлы ақынның өзі айтқандай, ол - толық адам. Иманды да ибалы - адам. Кісі ақысын жемейтін, кембағалға кең, жесір мен жетімді өзіне теңгеріп, тең ұстап, қамқорлық жасай алатын - адам. Ісі мен сөзі алшақ кетпейтін адал - адам. Ал сөзін айтып, оны орындамаған адам... ол туралы айтпай-ақ қойсам деймін.
Осы күні кейбір ағайындар өзге елдің, әсіресе патша заманындағы орыс ауқаттыларының рухани салаға тигізген көмегін жиі айтады. Ондай адамдар қазақта да болған. Абай да осал ортадан шықпаған. Кеңес дәуірінде көп айтатын жеті атасынан байлық үзілмеген, қолынан құрық түспеген нағыз мықтының ұрпағы. Бірақ Абай сол ортаны тәрк етіп, "Жарлы емеспін зарлымын, Оны да ойла толғанып, Жұртым деуге арлымын, Өзге жұрттан ұялып", "Сәулең болса кеудеңде, Мына сөзге көңіл бөл", - деп қара халықтың қатарына шыққан. Ақылымен жұртына қалқан болған. Ұлтымды қайтіп оятамын деп ащы да айтқан, ашынып та айтқан. Халықты қалжыратып отырғандарды түйнек тигізердей түйреп те айтқан. "Ел бұзылса, құрады шайтан өрмек", "Мен ішпеген у бар ма?", "Ішім толған у мен өрт, сыртым дүлей", "Нанымы жоқ, анты бар, Ел нұсқасы кетті ғой", - деген. "Бір күшті көп тентекті жыға алмай жүр, Іште жалын дерт болып, шыға алмай жүр. Арақ ішкен, мас болған жұрттың бәрі, Не пайда, не залалды біле алмай жүр", - деп күйзелген. Бұл өлең жолдары сабақ алып, санаңа түюге боларлық десек, қарасөздеріндегі ой өлшемдері тіпті бөлек. Мен одан бұл арада мысал алып жатпай-ақ қояйын. Әттең, кейде соның бәрін ойлы көзбен емес, атүсті оқитынымыз, айта салу үшін ауызға алатынымыз өкінішті-ақ. Бұл Абайды толық танымағандықтың кесірі.
- Сонымен Абайға бет бұруыңыз Абай қорын басқарудан басталды ма?
- Ұлттың айбыны мен айбары болған адам қашанда сол ұлттың жабырқаған сәтінде, қабағына кірбің түскен кезде, сын сағатта желеп-жебеп отырған ғой. Өткен ғасырдағы алапат соғыс қазақты да қалжыратып кеткенде Абайдың жүз жылдық тойы - зиялылардың, мемлекет қайраткерлерінің бастауымен жеңіс тойымен ұштас өтіп, жұртты бір серпілтіп, сергітіп тастағаны белгілі. Ол кезде мен сегіз жастағы бала едім. Мұхтар Әуезовті сол жолы алғаш рет көрдім. Анам қасына барып сәлемдескеннен кейін: "Мұха, мынау менің балам Балтабек!" дегені әлі есімде. "Анау, Асқар Тоқмағамбетов деген ақын ағаң, мынау Әди Шәріпов деген ағаң!" - деп еді.
Екінші рет Абай тәуелсіздігін алған қазақ жұртын тағы бір көкке көтеріп, мерейін өсірді. 1995 жылы қазақтың іргелі ел екенін, еліне сай ұлының бар екенін дәлелдеді. Сұғанақ сұқ көздердің алдында ұрпағы ұлысын ардақтай алатынын көрсетті. Әлихан Бөкейханов айтпақшы, қазақтың бас ақыны ұлылықтың үлгісін осы ұлан-асыр тойымен бастап берді. Одан кейін той тойға ұласып жатты. Мұның бәрінің ұйытқысы да, ұйымдастырушысы да мемлекетіміздің тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Назарбаев екені айдан анық.
Сол той қамы 90 жылдардың басында-ақ басталған еді. Ел болуды ерте аңсаған Алаш арыстары жиі бас қосқан Семейдің зиялы қауымы мен облыс басшылары (Мәркен Шәйжүнісовтің еңбегі зор болғанын айта кетуім керек) ақын тойына өз үлестерін қосуға ұмтылды. Абай қоры құрылды. Бірнеше кітап шығару жоспарланды. Абай атында газет шығарсақ дедік. Ақылдаса келе, қазақ сөзінің хас шеберлері Жүсіпбек Аймауытов пен Мұхтар Әуезовтің тікелей бастауымен 12 нөмірі жарық көріп, 1918 жылы тоталитарлық жүйенің тепкісінен жабылып қалған Абай журналын қайта жаңғыртуға бел байладық. Бұл ниет жүзеге асып, 73 жылдан кейін рухани мұра ұлтымызбен қайта қауышты. Ендігі ел ардақтылары шығарған сол журналдың анау ғасырдағы бірінші нөмірінде олардың оты ойынан шығып, қағазға түсіп, жарияланған бас мақаладан бір үзіндіні оқырманға ұсынып көрейін. "Тұс-тұстан жау қысып, мал мен басқа дау түсіп, дағдарып қазақ сасқан соң орысқа келіп бағынды... бұрынғы дәурен көзден бір-бір ұшты... Ұрлық, не түрлі әрекет керней бастады. Сөз сыбырға, іс жыбырға айналды. Береке кетіп, азды, тозды. Сол кезде қалың надан, қара тұманды қақ жарып, бұлақтай жарқ етіп Абай туды. Ақылды дана, рақымды әділ, шынға сусаған, қыңырды жөнге, қисықты тезге салмақ болған, бұзықтықпен алысып өткен Абай еді. Қазақтың әдебиетіне жан берген, сөздің сыртынан сырлап, ішін түрлеген, өлеңнен өрнек шығарған, ақындық, сыншылдық бірдей дарыған Абай еді. Өнер тап, әрекет қыл, тәрбие ал, ынсапты, адал бол деп қақсап өткен, адам баласын бауыр тұт, адамшылыққа қызмет ет деген Абай болатын..."
Міне, алыптар бірін-бірі қалай толықтырып отыр! Ой мен сөздің ұштасуы деген осы шығар.
- Біртуар қаламгер Мұхтар Әуезов: "Абай жатқан дария, мен одан шөміштеп қана алдым" деген ғой.
- Ол рас. Мен бұған Нұрсұлтан Назарбаевтың "Қазақ халқының киесі, ары мен намысы, ақылы мен жүрегі - ұлы Абайдың аруағына басымды идім!" - деген сөзін қосар едім. Біз осыны түйсінсек, Абай өсиетіне адал болсақ, біреудің қол астын паналап, қабағын бақпай, өз билігіміз өзімізде екенін ұғынсақ, соны баянды етіп, кейінгі ұрпаққа шып-шырғасын шығармай тапсыруды ойласақ, мен жоғарыда келтірген бас мақаладағы азып-тозудан аман қалып, оған жол бермес едік.
Абайды қарғадайымнан танып білдім, табынып өстім десем, Құдай алдында кешірілмес күнәға қаларым анық. Күн көрудің жайы осы деп, етек-жеңім желпілдеп Кеңес дәуірінде үлкенді-кішілі қызмет атқардым. Абайдың жиені екенімді білсем де, оған көп мән бере қоймадым. Бір кіндіктен тараған 9 баланың 8-і жер жастанып, солардың бодауына мен қалыппын. Анам Қапиза Абайдың тете інісі Ысқақтың ұлы Ахметбектің қызы еді. Сөйте тұра, ол кісі нағашыларым туралы тіс жара бермейтін. Бала кезімдегі фамилиям Ысқақов болатын. Кейін өзгертіп жіберді. Ол да мен үшін жұмбақ еді. Анам ақыл айтса: "Кәрі қойдың жасындай жасым қалды, байқап жүр. Аңыратып кетпе!" - дейтін. "Адал жүр, кісі ақысын жеме, артық сөйлеме, әр сөзіңе қарауыл қой, шөлмек мың күнде емес, бір күнде сынады. Оны Абай деген ақын айтып кеткен. Сен одан асып туған жоқсың!" - деп құлаққа бір түрлі естілетін өлең жолдарын тізбелеп кететін. "Адамзат - бүгін адам, ертең топырақ, Бүгінгі өмір жарылқап алдар бірақ" - деп бір қайырып тастап, одан соң: "Адам - бір боқ көтерген боқтың қабы, Боқтан сасық боласың өлсең тағы. Мені мен сен тең бе деп мақтанасың, Білімсіздік белгісі - ол баяғы. Кеше бала ең, келдің ғой талай жасқа, Көз жетті бір қалыпта тұра алмасқа. Адамды сүй, Алланың хикметін сез, Не қызық бар өмірде онан басқа?!" - дейтін. Сөйтсем, анамның айтпағы тереңде екен. Бауырымның аты аталып жүрсін деп фамилиямды нағашы атам Ысқақтың атына жаздырыпты. 20-30 жылдары Абайдың ұрпақтарына жетесіздер қырғидай тигені мәлім. Ол аз болғандай 1951 жылы тағы бір сойқан басталып, Мұхаңның (Әуезов) Мәскеу асып кеткенін естіген, күнде көріп жүрген Қайым аға Мұхамедхановтың 25 жылға айдалғанын көрген анам менің жалғызым да қара тізімге ілініп кете ме деп, тегімді өз атама көшіріпті.
Жылымық жылдар басталғанда анам шындықтың бетін ашты. "Текті жерден шықтың. Тексіздердің сұрқиялығынан зәбір көрген Абай атаңның ұрпақтарын тірілт. Нағашың Кәкітай Абай атамның өлеңдерін 1909 жылы Петерборда шығарған еді. Жағың түскенше тірісі мен өлісіне, алдымен Абай атаңа қызмет ет!" - деген еді. Бұл 80-ші жылдардың басы болатын. Ана сөзі жатсам да, тұрсам да ойымнан кетпеді. Нағашы жұртыма барып, көргені көп, көңілге түйгені мол зерделі адамдармен сөйлесіп, естігенімді көңілге тоқумен бірге, жазып ала бастадым. Мұрағаттарды ақтардым. Ақыры аз күндік мансапты тастап, Абай ұрпақтарын іздеуге біржола бет бұрдым. Менің бағыма қарай темір құрсау сөгіліп, мәңгілік деген Кеңес дәуірі келмеске кетіп, тәуелсіздігімізге қол жеткіздік.
Абайдың 150 жылдығында Қайым ағаның "Абайдың ақын шәкірттері" атты төрт томдығын шығардық. Абай журналының іргесі бекіді. Жұрт сүйіп оқитын басылымға айналды. 160 жылдық тойында да қарап қалған жоқпыз. Төрт кітап шығардық. Өзге де атқарған шаруалар бар.
- Сол кітаптардың бірі өзіңіздің "Құнанбайдың қуғын көрген ұрпақтары" ғой.
- Иә. Ол кітапқа кірген алуан түрлі оқиғаларды тізе берсем, жетіп артылады. 30-шы жылдардың ойраны, сұрапыл соғыс Абай ұрпақтарын қаусатып-ақ кеткен. Қазаққа сөз арнаған жақсыдан қалған көз еді-ау деп ешкім ара түспеген. Тұрағұл Ибраһимов (Абайұлы) Әлихан Бөкейханов, Міржақып Дулатовтармен бірге 1922 жылы, одан кейін 1927 жылы екі рет түрмеге қамалып, 1928 жылы Шымкент қаласына жер аударылған. Сонда бақилық болған. Оны жерлеген жерге зауыт салынғанда сүйегін қазып алатын адам табылмай, құрылыс астына басылып қалған. Ол кісі өте зиялы адам болыпты. Абайдың өлеңдерін, әндерін жинаумен бірге, М.Горкийдің, Дж.Лондонның шығармаларын қазақ тіліне аударған.
Ал Абайдың тұңғыш өлеңдер жинағын "Қазақтың ақыны Ибраһим Құнанбайұлының өлеңі" деген атпен Санкт-Петербургте Кәкітай, Тұрағұл Құнанбайұлдары деп бастырған Кәкітайдың да тағдыры май тоңғысыз болмаған. Өмірден өткенде "Қош, досым Кәкіш!" - деп Әлихан Бөкейханов қазанама жазғанын айта кетсем, артықтық етпес.
Ал, Әрхам Кәкітайұлын Құдайдан безген белсенділер "Феодал, жуанның тұқымы, халыққа жақсылық ойламайды", - деп найза ұшына іліп, Өзбекстаннан бірақ шығарған. Сол жақта жүріп, ол артта қалған ел-жұртына "Апама, көп сәлем де Мұштар жиен, Бетінен балалардың түгел сүйем. Естіп қалдарыңды, қапаландым, Оңғарсын, істің артын, жаппар ием!" - деп зар төккен екен. Сол секілді, Абай немерелері Жағыпар, Әубәкір, Ахметбек, Алдажар, Балтақайлар, олардың бала-шағалары Халит, Шағатай, Мүбәрак, Медғат, Жәудаттар тінту, тергеу-тексеруден бір босамапты. "Бай тұқымын құрту керек" деген сөзден мезі болған Абайдың сүйікті ұлы Мағауияның Жағыпары, Ахметбек Ысқақұлы ішкі жаққа, Халит Әрхамұлы Көкпектіге, Әубәкірлер Үржарға, Ниязбек пен Құлшерік көршілес орыс ауылдарына, Ақжал, Балажал Аягөз, Зайсан өңірлеріне безіп кеткен. 1932 жылы Халит Әрхамұлы Көкпектідегі елге ат басын тіреп, Құнанбай атасының басына барып құран оқымақ болғанда бай-шонжардың балалары қайта төбе көрсетті деп белсенділер шолақ мылтығын шошаңдатыпты. Тергеу тексеру кезінде жуан жұдырықтардың қолынан таяқ жеп, сойылға жығылған Абай ұрпақтары аз болмаған. Кейін бәрі ақталды. Асыл азаматтардың орнын басқан бір бет қағазды медет етіп қала бердік қой.
Мен кейде бір нәрсеге қайран қаламын. Осы біздің қазақ бас ал десе, шаш алатын жат қылыққа қалайша жақын жүреді екен?!. Осы бір сұмдық әркез аяққа оралғы болатыны несі?! Сол заманмен кетсе бір сәрі ғой. Одан кейін де әлденеше рет алдан шыққанын қайтерсің. Осы арада мына бір оқиға ойыма орала береді. Мұхтар Әуезов жоғары бағалаған атақты композитор Бекен Жамақаевқа да жала жабылғанынан хабардармын. Оның "Махаббат вальсі" жұрттың сүйікті әніне айналған кезде, бұл туындыны Бекен ұрлап алыпты деген пәлелі сөз шығыпты. 1958 жылы Алжир революциясының батыр да өжет қыздары Жамилә Бухитер, Жәмилә Бупаша жайында фильм елімізде көрсетіле бастады. Сонда бір әдемі музыка ойнап тұратын. Ол сарын Бекеннің аталмыш әніне ұқсас болса керек. Сөйтіп, аяқ астынан Бекен "ұрлықшы" атанады. Ән иесі дағдарып қалғанда ұлы тұлға Ахмет Жұбанов ара түсіп, Алжир мемлекетіне бұл әуенді қайдан алдыңыздар деген хат жіберіпті. Олар ән әуенін эфирден алғанын айтып, жауап беріпті. Бекен ақталып, жалақорлардың аузына құм құйылыпты. Бекеннің дара талантынан туған әнді алжирліктер аспанға көтеріп, киносын әрлесе, біз ондай құдіретті әуенді оған қимай, ұры деп рухсыздық таныттық. Өзгеге дегенде емешегі үзіліп, өзімізге келгенде шалқақтап қалатын осы бір жат әдеттен қазақ арылса, айбыны асқақтай түсер еді-ау!
- Отан соғысынан қайтпай қалған Абай ұрпақтары аз емес көрінеді.
- Айналайын-ау, Құнанбаевтар әулетінен 7 адам хабарсыз кетті ғой. 1995 жылы шыққан "Боздақтар" деген қызыл кітапты парақтасаң, жеті боздақ мөлдіреп қарайды саған. Аруақтары риза болсын, аттарын атап кетейін. Олар Әлихан, Берекехан, Жошыхан, Қалышер, Қапсәләм, Құзайыр, Тоқташ Құнанбаевтар.
Осы арада ойыма мына бір жанашырлық оралып отыр. Мен оны құжатқа сүйеніп, еске түсірейін. 1945 жылдың тамыз айының 19-ында Халық Комиссарлар Кеңесінің төрағасы Нұртас Оңдасынов тоталитарлық жүйенің қысымынан ықпай-бұқпай, Абай әулетінің алты адамына дербес зейнетақы тағайындаған. Сол алты адамның арасында қазір жер басып жүргені, биыл 80-ге толған Ғазел Жағыпарқызы ғана. Ол - Мағауияның немересі, Абайдың шөбересі. Бұрын Абай ұрпақтарынан бес кемпір бар еді. Мәкен апа Тұрағұлқызы кетті. Енді 80-нен асқан төртеуі селкілдеп отыр. Ел болған тұста осы Абай ұрпақтарына да көңіл бөлінсе дегім келеді... Асылдан қалған сынықты, сұңқардан қалған сарқытты ардақтау арқылы кейінгіге үлгі көрсетсек, несі айып. Тектіліктің әдемі өнегесін мен Абай ұрпақтарынан байқап жүремін. Ұлы ақынның мерейтойларына шақырылмай қалғанда да тайдай туламағанына куәмін. "Абай - қазақтың, халықтың, ұлтының Абайы ғой. Біз соған ризамыз!" - деп отырады. Абайдың бел баласы Мағауияның ұлы Жағыпардың екі қызы Ишағы мен Ғазел қазір Алматыда тұрады. Ишағы апамыз (1922 жылы туған) Отан соғысы жылдарында авиация технигі болып, Харбин майданында көп ерлік көрсеткен. Ал Ғазел (1925 жылы туған) "Қазақфильм" киностудиясында ұзақ жыл қызмет етіп, қазақ киносы тарихы мұражайын басқарған. Абайдың тұңғыш ұлы Ақылбайдың Исрайылынан туған Күлзипа (1925 жылы туған) өмір бойы ұстаз болған адам. Қонысы Шығыс Қазақстан облысы, Зайсан қаласында. Төртіншісі Әрхамқызы Мінәш. Еркек кіндіктен Ақылбайдың Әлімқұл деген ұлынан туған Бағұфұрдың ұлы Айдар да (1949 жылы туған) 60-қа таяп қалды. Мұны айтудағы басты себеп, Абай данышпан ойшыл ғана емес, ұрпақ өсірген әке екенін де еске сала кету еді.
- Елді көп аралайсыз, жұрт ішінде жүресіз. Қала тіршілігі қапылыс. Қазақтың алтын діңгегі ауыл. Сол ауылға Абай шығармалары, Абай рухы жетіп жатыр ма?
- Әй, жоқ. Шіркін, 15 миллион халықтың 5 миллионының үйінде Абай шығармалары тұрса ғой! Ол қазірше арман күйінде қалуда. Шыққан кітаптарының таралымы - 1000-2000, ары кетсе 3000. Ол кімге жете қойсын. Абайдың рухани дүниесінен ақша аямағанымыз жөн-ау деп топшылаймын. Дүкендерге Абай шығармаларының ілуде біреуі түсе қалса, оның бағасы құрық бойлатпайды. Елбасы ар мен намысқа балаған Абай шығармаларын Отанымыздағы ұлт пен этносқа түгел жеткізудің бір жолын қарастыру керек сияқты. Ал сылтау айтып, нарықты көлденең тартып, соза берсек, жаһандану заманында Абай рухы шаң қауып қала ма деген қаупімді де алға тартқым келеді. Әрине, ләйім мен қателесейін. Қалалардағы кітап дүкеніне бас сұқсаң орыс ағайындардың Пушкин мен Лермонтовын, өзге де сөз ұстағандарының шығармаларын көресің. Олардың ақшаны қайдан табатынын қайдам. Құдайға тәуба, еңсеміз тіктелді ғой. Экономикамыз өсу үстінде. Ендеше, Абай шығармаларына "жеңілдік" беру керек-ақ. 150 жылдығында әп-әдемі энциклопедия шығардық. Одан кейін ол жаңартылған жоқ. Сирек кітаптардың біріне айналды. Абайдың балаларға арнаған энциклопедиясын шығару мәселесін де қозғап жүрміз. Әрине, мен жеке басқа табынуды қаламаймын. Бірақ Абайдан тағылым алу жағын ұмытпасақ екен. Осы күні жемқор деген бір пәле шықты. Егер олар Абайдың ұлтын сүйе отырып, халқын қалың ұйқыдан ояту үшін ащы мысқылмен мінеп-шенеген өлеңдері мен қарасөздерін оқыса тыйылар ма еді? Халықтың несібесіне бұйырған байлықты талан-таражға салып, қарынның құлы болмай, ұлтын құрметтейтін, қазынаға салған қолын кері алып, қорқау қасқырдай жатырға шабуылын тоқтатар ма еді? Қалай десек те ұлы Абай - Ибраһим-Абай бізге абай бол деп кеткен.
- Шәкәрімнің 150 жылдығы таяу қалды. Бұған Абай қоры не тірлік жасап жатыр?
- Қор мемлекеттік мекеме емес, сауда-саттықпен де айналыспайды. Рухани құндылықты қарын байлығынан жоғары қоятын, Абайын ардақтым деп білетін, ұлтымның ұйытқысы деп танитын ақ ниетті азаматтарға арқа сүйейді. 15 жыл ішінде атқарған азды-көпті жұмыстың шет жағасын жоғарыда айттым. Біз Абай мен Шәкәрім мұраларын жұртшылыққа жеткізу жолында жағымыз бен аяғымыз талғанша жұмыс жасап келеміз. Абайдың ақындық құдіретін, Шәкәрімнің философиялық ой байламдарын жас ұрпаққа насихаттаймыз. Келденбай Өлмесеков деген азамат Шәкәрім мен Абай әндерінің ту ұстаушысы болып келеді. Баяғы Жаяу Мұсадай ел аралайды. Шағын ауылдан бастап, үлкен қалалардағы мектептерде болып, екі алыптың әні мен өлеңін жұртқа таныстырып, талабы бар ұл-қызға үйретеді.
Бұл арада ең басты айтсам дегенім мынау еді. Заман жаңарды, қоғам өзгерді. Қазір елдің көңілін сөзден гөрі, көрініс көп аударады. Соны ескеріп, Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың бастамасымен дүниеге келген "Мәдени мұра" бағдарламасы аясында бірнеше тақырыпқа топтастырылған, 15-20 минөттік телехабар түсіруді ойластырған едік. Онда Абай ұрпақтары, шәкірттері, кіндік қаны тамған атақонысы бар, бәрін қамтысақ дегенбіз. Абай ұрпақтары кім дегенде, мыналар еді десек, Абай, Шәкәрім туған мекен қандай болған десе, міне деп алдына жайып салсақ, Абай мен Шәкәрім мұраларының жанашыры, зерттеушілері мына адамдар десек, кез келгеннің назарын бірден аударары анық. Осыны қалай іске асырамыз деп ойланып-толғанып, кім көмек қолын созады деп жүргенде Мәкен апай Тұрағұлқызы, Қайым аға Мұхамедханов, өзге де бірнеше арыстар өмірден өтіп кетті. Ел мен жер, Абай, Шәкәрім, олардың ізбасарлары туралы айтады-ау деген көнекөздер селеулей селдіреп барады. Сөзім жалаң болмасын, телехабарды "Менің Абайым", "Абайдың ақын шәкірттері", "Жидебай", "Шәкәрім" және басқа тақырыптарға топтастырған болатынбыз. Тіпті, бұл хабарларды орыс тілінде шығару жоспарын да құрғанбыз. Үйдегі көңілді базардағы нарық бұзады деп бәрі қаржыға келіп тіреліп, әдемі ой торда қамалып отырған жайы бар. Демеушіге көз сатқан біз ғана емеспіз, көп. Содан кейін азаматтардың есігін қаға беруге батылың бара бермейді. Әйтсе де, жақсы жандардың бар екенін, біздің бетімізді басып жүргенімізді өздері айтқызбай біліп хабарласатын, қамқорлық көрсетіп жататын, ұлтын сүйген ұл-қыздарға деген алғысымды ерекше айтқым келеді. Біз біраздан бері Абай қорын мемлекет қамқорлығына алса, ең болмағанда облыс бюджетінен тиын-тебен қарастырылса деген тілегімізді айтып жүрміз. Уәде бергендер бар. Нәтижесі ұзын арқан, кең тұсау күйінде қалып қоюда. "Ештен - кеш" деген ғой, Шәкәрімнің тойы қарсаңында ол өтініш тізгін ұстағандардың құлағына жетіп орындалса, ұлылар рухы тағы да бір асқақтар еді-ау!
Шәкәрімнің 150 жылдығына бір жылға жетпейтін уақыт қалды. Қазақтың осы заманғы батыр ұлы Тоқтар Әубәкіров тойды әлемдік деңгейде өткізу жөнінде былтыр Үкіметке сауал жолдаған еді. Одан бері де біраз уақыт өтті. Сең қозғалар деген үміт бар. Дегенмен, асығыстан аулақ болу үшін ерте қимылдағанға не жетсін. Абайды толық танып, біле алмай жатқанда, Шәкәрім әлемі айнадай айқын деуге әлі ерте. Осы ұлы тойда оның сан қырынан санамызға сәуле түссе, қане. Ол үшін ойшылдың әлемін сала-салаға бөліп, қарастыру керек. Және ақын Мерғали Ибраевтың Шәкәрім туралы пьесасы болған. Соны сахнаға қойып, Шәкәрімнің кесек тұлғасын халыққа көрсетсек, нұр үстіне нұр болар еді. Сөзді сөз түртеді. Бұрын Семейдегі Абай театры Абаймен басталып, Абаймен жабылушы еді. Қазір сол үрдіс жойылған. Соны қалпына келтіріп, Абай, Шәкәрім шығармаларымен театрдың есігін ашып, шаңырағын биіктетсек, еш ұтылмас едік. Бұл үрдіс ұрпаққа үлгі болып қалар еді. Егер біз осыны орындай алсақ, Абайдың, Шәкәрімнің шалқар ойына қанығар едік. Абай кім, Шәкәрім кім деген сұраққа жауап алып, даралардың даралығы танылар еді. Абайтанушы, білімдар ғалым Мекемтас Мырзахметов: "Абайдың ақын шәкірттерінің ішінде Шәкәрімнің орны бөлекше, ол Абай шәкірттерінің ішіндегі бас шәкірті деп аталады. Өйткені, оның ақындық өнерімен қоса, ойшылдық тереңдігі, философиялық толғаныстары өз заманы үшін теңдесі жоқ қайталанбас рухани құбылысқа айналды. Абайды терең танып білгендер ғана, Шәкәрімнің ойшылдық табиғатына адаспай жол таба алмақ" - дейді. Бұл қоспасыз шындық. Біз осының түп төркінін тереңнен қозғап аша алсақ, бүкіл дәуірді ұғынып, ақыл-ойдың кеніне қанығар едік. Заманның құлы болмай, ұлы болған, болыстыққа таласқан болымсыздарды, қулық сауған қуларды, ел арасына сөз тасыған арсыздарды, татымсыздарды, малдан басқа көрері жоқ көрсоқырларды, партия құрып, елді ала тайдай тулатқан парықсыздарды, кісі ақысын жеп, халықты қан қақсатқандарды, өзін зор санап, кедей мен кембағалдарды қор санап, теңгермей тентіреткендерді аяусыз әшкерлеген осы арыстарымыздың рухани дүниесі жұртқа жетсе, ақ пен қараның қандайлық екенін ажыратар едік. Осының бәрі әр қырынан зерттеліп, зерделеніп мерзімді басылымдарда жарық көрумен бірге, кітап болып шығып жатса, ол шенеуніктердің алдынан асып, қарапайым халық қолына тисе, ұтымды болар еді. Жалпы, халықпен бірге болып, артынан сөз ертпеген адам сол халықпен бірге жасайтынын осы екі ойшылдың қайта түлеген екінші өмірінен көруге болады. Шәкәрімге дейін Абай сынық қанат қыранның күйін кешсе, енді қанаты бүтінделіп, қазақ сахарасын шарлауда. Жақсының шарапаты мол ғой. Абай сәулесі Шәкәрімге, өзге де ізбасарларына, бүкіл қазаққа түскені шындық. Қазір нұрлану үстінде.
Тағы бір ойымды айта кетсем деймін. Ұлы адамдары бар ел оның атаулы жылдарын атап өтпей тұра алмайды. Әр той сайын олардың туған жерінде мыңдаған үй тігіп, одан өзге де жұмыстарды атқаруға аз қаржы кетпейтіні белгілі. Мысалы, Абайдың 150 жылдығында қос-қолаңды қоспағанда 2 мыңға тарта үй тігілді. Той тараған соң орны омырайып қалды. Бір жағынан ондай сән-салтанатсыз ұлттық үлгіңді көрсете де алмайсың. Сол себептен, той өтетін жерге бір кешен салынса, ол кейін туризм мекеніне айналса деген қиял мені кейде тербеп кететіні бар. Әрине, қазақ үйді сол күйінде сақтау қиын. Әйтсе де, озық заманда соған сай келетіндей ұзақ тұратын әдемі бір үй формасын ойластырсақ қайтер еді? Ондай кешен бой көтерсе, әр он жыл сайын Абай, Шәкәрім, Мұхтар, өзге де арыстарымыздың мерейтойлары сол жерде жалғасын тауып жатар еді. Бір шығынмен көп шығынның орны жабылар еді.
Иә, айта берсек әңгіме көп. Бірін-бірі толықтырған ұлыларды Құдай қазақ өзгеден қалмасын, терезесі теңесіп, иығы тік жүрсін деп берген болар. Соны бағалай білу толқын-толқын ұрпақтың қарызы мен парызы деп білемін. Тәубе дейік, еліміз ауқатты, халқымыз сауатты, көзі ашық, көңілі ояу. Осындай күнді армандаған Шәкәрім Құдайбердіұлы: "Ибраһим мырзаның тұрағы қазақ іші болғандықтан, қадірі азырақ білінді. Олай болмағанда Дәнішпан, Ғұлама, Философ еді. Қор елде туды да қор болып өтті" - деп өкінсе, болашақтан үмітін үзбеген сөз зергері Міржақып Дулатов: "Зәредей шүбһа етпейміз, Абайдың өлген күнінен қанша алыстасақ, рухына сонша жақындармыз. Үнемі бұл күйде тұрмас, халық ағарар, өнер-білімге қанар, сол күндерде Абай құрметі күннен-күнге артылар" - дейді.
Шәкәрім сөзі көп ойға қалдырады. Төрт құбылаңды әркез түгендеуді ескертеді. Оқу-білімсіз оңалмайтыныңды меңзейді. Қараңғылық - қапас тірлік дейді. Ол заман кетті. Сауаттылықты сапасыздық илеп кетпесе болғаны. Кейде Шәкәрім айтқан өкініш осы күні де кездесіп қалатынын қалай жасыра аларсың.
Ал Жүсіпбек сөзі шындыққа айналды. Абай қазақтың айбары мен ары болды. Енді Шәкәрімді де осылай танып білсек деген үкілі үмітті жамағаттың алдына көлденең тартқым бар.
- Мазмұнды әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Сүлеймен МӘМЕТ.
Түпнұсқадағы тақырып: «Ибраһим-Абай - абай бол деген қазаққа»
«Егемен Қазақстан» газеті